♥ semuanya tentang saya ............

17 ulasan:
Assalamualaikum ...

 dengar lagu ni ye
boleh tak saya buat entry tentang saya .. bukan tentang awak , hanya saya .. sebab saya tengah kebosanan dan tak tahu dan nak tulis apa , idea pun tak datang - datang nak cari celah bedah mana pun cek tak tau ..tapi macam malu je nak cerita tentang diri saya sebab saya ni siapa je ahaha tapi ni blog saya so sukahati saya lah .. err 

saya memang suka bergambar sekoq-sekoq pastu letak pic dalam blog besar gedabak .. nak marah ? mmg saya degil ..


ok lah walaupun xde sapa nak tahu pasal saya , tapi mesti awak tuuu nak tahu pasal saya kan .. dalam hidup saya banyak masa di luangkan dengan kawan - kawan sebab saya lebih rapat dengan kawan berbanding dengan family sendiri .. why ? entahlah sejak azali .. tapi dalam hati kecil ni saya nak sangat luahkan segala isi terpendam ni dekat mak saya , ayah saya ... abang-abang saya tapi tak mungkin ia terjadi kot ...duduk berkumpul n bergurau senda sambil makan keropok getel .. owhh tetiba terasa sangat sedeh .! jap saya betulkan emosi saya sebentar .....................

ok dah ... tentang saya lagi , dalam keluarga , saya ibarat pohon semalu yang pantang di sentuh .. pasti ia akan termalu2 sendiri sehingga kuncup .. tapi bila dengan kawan - kawan hanya ketawa je memanjang , apa - apa pun saya mesti bagitahu pada kawan saya yang sorang tu , tapi bila dah bagitahu kat sorang ada pulak yang merajuk tak bagitahu dia .. ihihi yati n midah kawan saya yang saya sangat2 sayang ... doakan kamu bahagia dan berjaya dalam hidup .. tak seperti saya T_T..

my real friends..alhamdulillah saya dapat kawan - kawan yang terbaik ... selalu mengingatkan bila terlalai ,,thanx korang 


tapi kadang - kadang saya pun tak ngerti dengan diri sendiri , kadang -kadang saya bengang bila si dia tak meseg saya tapi saya selalu tak meseg dia , tapi dia tak bengang pulak .. saya pun naik heran , tapi saya bersyukur sebab dia mampu terima orang yang 'peliks' macam saya .. sebab sebelum2 ni orang yg saya sayang tinggalkan saya begitu saja .. saya redha sebab saya tahu semuanya keburukan saya kot .... ahahaha .. T_T .. saya dah cuba untuk berubah supaya tidak degil tapi kedegilan tu ibarat taknak berpisah dengan saya .. apa yang saya perlu buat doktor ?

err lagi saya seorang yang sangat-sangat sensitif .. saya tak suka orang marah saya , saya cepat mengalirkan air mata .. dan saya tak suka bila saya sedang sedih , bila saya sakit or demam dan keadaan mud saya tak berapa baik .. ada orang datang tanya ..

''sue... nape ? macam sedih je .. ce royak ade masalah gapo ..'' or 
'' pucat je muka .. demam ke ? nak ubat ? 

apa reaksi saya ? tiada reaksi tapi air mata laju je turun membasahi pipi yang tak berapa montel ..sedih kot bila oarang terlalu mengambil berat , nak je cakap apa yang saya rasa tapi saya rasa sebak n then saya just diamkan diri saja sambil menangis .. T_T so teruks kan ? but itulah saya .. hingga si dia cakap , manja benowww syg b ni .. ihik gedik2 di situ silalah muntah ! ahahaha ..apa-apa pun banyak kekurangan saya sebenarnya tapi insyaAllah saya sentiasa akan cuba menjaga hati selagi saya terdaya .. maafkan saya pada yang mengenali diri ini andainya banyak melukakan hati ... =) 

hati berbicara :
tapi kadang - kadang saya sangat suka memendam perasaan sebab saya rasa benda yang ada dalam hati saya benda yang sangat kecil untuk di kongsikan walaupun terkadang saya menangis sendiri mengingatkan .. T_T teringin dapat keluarga yang sangat - sangat bahagia .. tak perlu menyusahkan hati kawan-kawan untuk mendengar setiap bicara dari hati yang senantiasa sedih ...
tapi senyuman saja mampu melindungi segala2nya .. so senyum tak perlu kata apa2....




Bukan Hak kita Untuk Bunuh Diri ... !

8 ulasan:
Assalamualaikum.... 12.54 a.m

So bored if dengar berita or apa - apa berkaitan bunuh diri pasal cinta .. so kesian dengan orang-orang macam ni .. tu lah bila bercinta jangan terlalu berharap .. dia still bukan hak kita , dia bukan hak kita yang halal untuk merosakkan diri sendiri .. Allah bagi kasih sayang bukan untuk saling menyakiti .. Allah bagi cinta bukan untuk menyiksakan ... ce set in your mind , bercinta tak semestinya memiliki ....

''walau cinta itu pergi .. kita tidak pernah kesorangan , hati kita ada sesuatu ~ sesuatu yang di kaburkan oleh cinta ,kita masih ada pencipta hati ..hati itu milik Dia bukan milik sesiapa ...''

kalau nak menangis , menangislah sepuas hati .. kalau nak menjerit melaung , buatlah sesuka hati sebab kamu masih punya nafas untuk melepaskan segala kesedihan dan kedukaan ..aku juga pernah putus cinta , aku pun pernah menangis tapi bila kamu bunuh diri kamu ! hati kamu dah mati .. otak kamu dah berhenti berfikir .. jasad kamu sudah di telan bumi ..apa yang kamu dapat ? apa yang kamu peroleh ? dunia pun kamu tak sempat kecapi bahagia apatah lagi bahagia syurga ...

bila terputus hubungan antara sesama manusia ingat hubungan kita dengan DIA masih terjalin , kuatkan hati mu sayang .. cinta bukan untuk meranakan diri tapi cinta itu indah .. jika dia tinggalkan kamu , perjalanan kamu belum terhenti ...... masih panjang cuma kamu yang ingin memendekkan dengan akal yang pendek .. biarlah dia pergi , kenapa perlu kamu yang pergi ?? sabarlah ... bahagia bukan ada pada seorang lelaki sahaja ..bahagia bukan ada pada sesiapa tapi ada pada kamu ... kamu yang perlu bersabar untuk membesarkan ibarat benih yang ingin berkembang ....................... lalu ia jadi segar bukan ?

''jangan pernah takut melepaskan sesuatu yang belum berhak kita miliki..dia pasti akan kembali jika Allah menjadikan dia untuk kita miliki atau Allah akan menggantikan dengan yang lain''
tapi andainya kamu tidak sabar , andainya kamu terlalu mengikut perasaan ..kamu takkan dapat dia dan kamu takkan dapat yang lebih baik dari dia kerna kamu sudah mati ... sedih bukan ? maybe orang yg kamu cinta tu rasa bersalah .. tapi hanya sementara cuma ... tapi kamu maybe sedang di siksa .. oleh perbuatan kamu sendiri ................ kuatkan iman kawan - kawan .. 

Salah ke membina hubungan yang halal ?

13 ulasan:
Assalamualaikum..
tq sangat2 yang wish besday qaseh kat blog , fb mahupun dalam doa-doamu .. semoga kalian always bahagia dunia dan akhirat kelak ... take care sayang2 ..


ku sangka panas hingga ke petang , rupanya hujan di petang hari .. sometimes memang kita tak mengjangka sangat bila kita sedang gembira , sedang bahagia , selama ni langsung tiada masalah tiba-tiba ujian datang , datang dalam keadaan yang berat untuk di luahkan ....

bila bercinta tiba masa ingin mengikat ke hubungan yang halal tapi tiba - tiba di tolak mentah2 oleh keluarga si dia , lalu bermonolog sendirian .. apa salah aku ? tiada langsung ruang untuk menunjukkan yang aku juga mampu menjaga anaknya .. tiada langsung peluang untukku tunjukkan siapa sebenarnya .. andai kata aku jahat , andai kata aku tak bermaruah ... andai kata aku tidak beragama aku redha tapi aku bukan sebegitu .. tanpa sebab musabab ... seseorang yang ingin ku anggap sebagai mak sendiri melontar jauh diri ini .. terasa jauh , asing ... asing dalam diri sendiri .............. apa salah aku ?

''lalu kita terpisah di antara restu .. terasing dalam dunia yang berbeza ..''
♥ Jika cinta adalah kerinduan, maka jadikanlah rindu ini dalam zikir padaMu ya Allah.

♥ Jika cinta adalah air mata, maka jadikan ia air mata taubat kepadaMu ya Allah.♥ Jika cinta ini adalah ketulusan, maka jadikanlah hati ini untuk selalu tulus dalam menerima semua takdirMu.


kepada bakal-bakal ibu mentua .. tiada manusia yang sempurna , semua inginkan restumu .. semua inginkan kasih sayang darimu ibarat ibu kandung sendiri .. andaikata bakal menantu mu kekurangan dari rupa paras itu tidak pernah menjanjikan bahagia ... andainya bakal menantu mu kekurangan harta ia tidak pernah lokek untuk menjaga mu ... lihatlah kebaikannya , berilah dia peluang .. jika agamanya elok , dari keturunan baik2 agamanya .. apa lagi yang kurang ........... 

sometimes .. orang yang kamu caci itu lah yang terbaik , sometimes orang yang kamu sanjung itu tidak semestinye terbaik ... cuba untuk mengenali dari hati ke hati ... apa yang tidak kena , boleh ubah .. bukan tolak sementah - mentahnya tanpa usul periksa... berilah kebahagiaan .... restu mu ibarat permata kepada cahaya kebahagiaan...

hati berbicara :

tapi ada sesetengah tu mungkin dari salah kita , kalau kita nak ..kita buat lah yang terbaik , kita ubah diri kita ke arah kebaikan .. tapi kerana DIA dengan penuh keikhlasan .. usah risau , setiap perubahan kita ke arah kebaikan pasti Allah merestuinya ... dan insyaAllah satu masa nanti pasti restu itu dapat kamu raih .. =) chaiyok2
untuk mak mentua .. erkk


This is my day ... happy birthday to me .....

24 ulasan:
Assalamualaikum ..

umur sehari sebelum cukup bulan .. 

19 jun 1988 .. 6 pagi .. that time qaseh di lahirkan , tq yaAllah atas segala kurnia Mu .. kerana menghadirkan aku di dunia ni , meningkat lagi umur yang semakin tua , genap lah umur qaseh 24 tahun , masih gagal jadi hamba yang sempurna di mata Mu ya Allah .. entah sampai bila terkadang terlalu banyak noda dan dosa tercalit tanpa sedar dan memang di sedari ............ =( 

tudey is my dey .. i want to sey ... 
  • tq mak coz lahirkan diri yang selalu menyusahkan ... tq sebab dah susah payah jaga diri ni smpai besar panjang walaupun always degil2 dan selalu memberontak tak tentu pasal mase muda2 dulu walhal nak duit nak beli air kotak je pun .. dulu kan glemer sangat air kotak milo tuh
  • tq kawan - kawan yang selama ni always di sisi , sentiasa support n tegur kesalahan2 yang banyak sgt nak di hitung , tq sudi ngalirkan air mata jugak time sedeyh2 .. teringat pulak kawan baik den 2 orang tuh .. hope always bahagia .. always remember korang ..midah n cikty ... love u rindu sgt nak tdo sebantal .. gurau senda , ketawa sampai tertido tak hengat dunia ..
  • tq jugak kawan-kawan kat putrajaya tuh ,,say hye ! yang sudi berkawan dengan budak buruk nih 
  • tq buat abg beng sebab kenalkan dengan dunia blogger yang sangat2 meriah ,, n tentunye2 geng2 whatsapp yang happening ..eratkan silaturahim dengan diorg gelak je memanjang dengan korang .. u r my idol lah pokbeng dari dulu lagi ..thumbs up .. ! 
  • maafkan segala salah silap qaseh andainya selama blog ni muncul banyak kata2 mengguris perasaan kome .. dan ada yang menangis2 .. xtau lah kenapa menangis ... 
ni dah macam ucapan dapat anugerah blogger popular ni ape kes hihihi apa2 pun tq yang sudi wish besday kat fb , meseg , whatsapp ... hargai sangat .. xde hadiah pun xpe janji doa kalian tuk qaseh tu sgt2 berharga .. xtau lah bulan ni sambut besday ke tak .. n tak tahu lah kyleril nak bg adiah ape wahaha .. tq tuk kyle ril sebab selama ni banyak sgt menyusahkan dia , bagi beban ... n sudi sayang diri ni sepenuh hati .. sepenuh hati kan ! tq for everything..

hati berbicara :
yaAllah masih ada sisa2 hidup yang perlu di isi dengan hal2 kebaikan ... terima kasih kerana umur masih panjang untuk bernafas di dunia yang makin hari makin tenggelam oleh nafsu .. jangan biarkan aku semakin hanyut .. tiada manusia yang tiada masalah , tiada ujian..semua hanyalah pengalaman sementara .. senyum lah ibarat ada sinar mentari kebahagiaan sedang menanti .. hari ini kita bersedih hari esok .............? insyaAllah gembira yang mendatang , saya tak nak orang2 yang saya sayang sedih2 .. ! 
sape2 yang lahir bulan 6 awesome ! hik2 semoga kalian juga di rahmati Allah selalu dan syurga tempat kita kelak............amin..

Jangan Sampai Suatu Saat Nanti ......................

10 ulasan:
Assalamualaikum........

sering qaseh dengar bila tanya seseorang , sudah makan ? dia pun menjawab sudah makan , makan hati .. terfikir2 makan hati ? owh baru qaseh paham  di sebalik raut yg tenang rupanya hati sedang menyimpan perasaan , menyimpan sabar , menyimpan sesuatu yang kadang - kadang amat menyiksakan .. hendak di luahkan pada yang tersayang pun rasanya macam tiada guna .. akhirnya mulut melepaskan satu ayat ''sampai bilakah harus begini ...................syg''


lelaki .... takkan pernah terpisah dengan ego , kalau kau sayang kenapa perlu mengabaikan hati yang perlu kau jaga ? lelaki ... andainya kau cinta mengapa kau biarkan tulang rusuk mu terasa jauh ? lelaki ! jika kau rindu .. kenapa harus kata - kata kesat yang kau lemparkan ~ lelaki .. sampai nya hatimu mengabaikan hati yang sekeping ni .. aku takut ........aku takut andainya hati yang sekeping ini hancur menjadi berkeping - keping .. hilanglah rindu , hilanglah cinta , hilanglah sayang ....... 

sakit bukan bila terluka hingga berdarah .. tapi bila hati terluka walaupun tiada setitis darah , mampu melumpuhkan seluruh badan .........


hingga suatu saat nanti .. bila ia hancur aku tak mampu lagi mencambahkan segala rasa buat mu , yang ada hanyalah kenangan ... jangan sampai suatu saat nanti nama dan jasadmu sudah ku anggap tidak pernah wujud .. hargai aku sebelum aku pergi sayang ... jangan abaikan andai kasih masih ada , tapi andainya rasa itu sememangnya sudah tiada dalam hatimu ......................... lepaskan lah aku .................


hati berbicara :

''lelaki .. susahnya untuk ku dakap sekeping hatimu itu jika ego mu setinggi langit, jangan biarkan aku sepi..terkadang aku sudah tidak mampu''
bagi yang sedang berduka .. andainya kamu masih menyimpan sabar , bersabarlah tapi andainya kau benar2 tersiksa dengan keadaan itu ... jangan tambahkan beban yang sedia ada .. orang lain tak mampu merasa apa yang kau rasa cuma hanya mampu memberi sedikit nasihat utk kamu rasa lega .. 


Sedenak... Pertemuan dengan PCM .. Mat Gebu bersama qhaliff ben ashaari !

14 ulasan:
Assalamualaikum ...

err semalam qaseh pergi sedenak johor bersama2 ben ashaari , kak fiza , kak sue n tunangnya , pokku mad (que ahmad) n tunang nya dan syahir .. macamana buleh pergi ke sana ? sebenarnya abg beng yang ajak pergi , n then fikir2 akhirnya pergi jugak ..kitorang pergi 3 buah kereta .. weeeee syok kata kak fiza dia first time pergi johor , melompat kegirangan dalam kereta ... isy2x anak sapooooo laaa
kak fiza kata : qaseh , kak fiza first time dtg johor nanti nak update dalam fb tp posing luuuu

posing dalam kete sebab tak tahu nak buat apa .. puas dah berebut bantal ijau zed zaidi .. mula2 cun agy kan kak fiza .. tgk2 jap agy .



amek kawww ! boleh pulak dia dok tido .. baru satu minit kereta gerak ni ... !hahaha

selama berapa jam bertolak berhenti makan n solat kat r n r ayer keroh akhirnya sampai jugak ke sedenak umah cik mat gebu .. first2 tgk ada kereta antik dia , tapi lupa lak nak snap pic .. first2 masuk kak fiza n kak sue dok bisik2 .. lapar ni lapar ! nampak makanan je dulu haha .. salam2 dengan yg ada ... eh biarlah gambar berbicara ! 
                      qhaliff n dedinye yg awesome !                                   sume geram kat qhaliff grrrrrrrrrrr !


 

geng2 blogger yg ada di sana ,,, sumenye peramah2 n sporting 

3 dara satu mak dara erkk










 

blogger2 masakan yg awesome ! seronok dapat kenal .. heee so meriah

                            seksi mulut qhaliff lagi ahahaha                    baiknya qhaliff ngan kak yati ..


eh dah penuh la .. papepun banyak gila jasa abg beng .. bawak p kenal2 blogger yang biasanya kenal dalam dunia maya je .... bak kata abe beng , berblogger bukan kerana duit bukan kerana glemer tapi mengeratkan silaturahim antara sesama .. so dah faham apa erti di sebalik bloggerssss ? seghonokkkk ! sepanjang hari tu always gelak je ... tambah2 ngan geng2 whatsapp .. takkan lupakan memori ni .. tengs for everything pokbeng n cikmat gebu jugak .. dia tak masuk gambar ...dia special hik3x

entry2 berkaitan :




Peluang itu ..................

21 ulasan:
Assalamualaikum cantik2 , ensem2 semua ..

''dance with the dice, if u have a dream give it a chance to happen''

orang dulu-dulu selalu kata ''hidup ni ibarat roda , ada ketika jatuh ke bawah ada ketika naik ke atas '' itu dunia .. dan andainya ingin naik ke atas jangan sia2kan peluang yang ada .. usah difikirkan apa yang bakal terjadi , bahagia atau sedih ? biar saja ia diam , usah hati itu sering bertanyakan rahsiaNYA ... 

minggu depan qaseh ada interview ... dan peluang itu qaseh takkan sia-siakan .. dan doakanlah yang terbaik buat diri ni .. kadang - kadang sudah penat dengan apa yang telah berlaku .. andainya peluang itu ada rebutlah dan buat yang terbaik ,, tapi andainya peluang itu menoktah kan satu keputusan yang mengecewakan redha lah , setiap sesuatu ada hikmahnya ... hanya mampu berdoa agar Allah merancangkan yang terbaik buat diri sendiri ...

selagi kaki ini masih mampu melangkah biar lah ia terus melangkah walau dari bawah sekalipun .. cuma harap kaki ini hanya melangkah ke arah yang di redhai bukan ke arah yang menjerumuskan diri .. yaAllah Engkau maha mengetahui .. berserah dan redha dengan segala ketentuan .... thanx kerana menghadirkan insan2 yang setiasa bagi semangat dan insan2 yang tidak mendabik dada walaupun mereka sudah menggapai bintang .. =) cuma kadang2 sedih bila mengingatkan seseorang yang mula mendabik dada ... xpelah semoga berbahagia ..

hati berbicara :

hehehehehe .... dop tahu hati ni berbicara gapo ..sebab perut sudah berbunyi ..
apa2 pun doakan terbaik untuk saya ye kawan-kawan ... love u ols muahhh .. maaflah yo xdop kato2 jiwang hari ini .. buekkk

Kenapa masih belum temui kebahagiaan.........?

19 ulasan:
Assalamualaikum...

Masih ada kah bahagia , yg akan dtg dlm hidupku , puas sudah hatiku merintih sedih ..... Di saat kau hulurkan tgnmu mengubati luka di hatiku kau berikan aku kekuatan utk mnjalani hidup ini ....

andai kata dalam hidup kamu sudah punya seseorang yang selalu berada di sisi di saat kamu berduka , di saat kamu gembira tapi hati kamu masih belum bahagia seumpama kamu sedang menipu diri sendiri .. sedarlah kamu tak pernah menerima dirinya seadanya .. kamu tak pernah ikhlas menyintainya .. kamu tidak menerima takdir yang tuhan telah berikan untukmu .. kerana kebodohan kamu bahagia sering menjauh .. dan di hati kamu ade sedikit rasa , ada sedikit kenangan yang sentiasa mengekori .. kenangan yang telah lama mati ... 

sedetik bahagia itu ingin menghampiri hati sentiasa bermonolog sendiri , hati seakan ingin berubah .. hati tidak pernah ingin setia .. mana mungkin bahagia itu milik kamu ..~ mana mungkin bahagia itu ada dalam genggaman mu andainya kekurangan si dia juga kamu tak pernah terima ,, kenapa terima seseorang dalam hidup hanya untuk jadi mainan hati ? hanya untuk menambahkan luka .. bukan di hatimu tapi di hati dia yang ingin memelukmu .. kasihan dia bukan ? kasihan kerana hati yang sekeping itu tak mampu mendakap hati mu lagi ..

hati berbicara :
yang sudah itu biarkan lah ia mati bersama kenangan .. gantikan ia dengan bahagia yang sedang menjengah , kosongkan hatimu dengan nama yang telah mati , gantikan dengan nama yang mencintaimu sepenuh hati ... berdoa lah agar sayang itu bertukar cinta , jangan ada rasa asing bila ingin bersama selamanya , bila sudah mengikat janji .. berdoalah kepada tuhan yang satu agar apa yang terbaik saja ada bersama bahagia =)

satu hal yang membuatkan kamu tak bahagia menerima tapi tak pernah meredhai =)
tahukah sayang sesuatu yang telah di takdirkan buat kita bakal terjadi buat kita , sometimes mmg kita tak mampu untuk mengelak dari takdir itu .. tapi yakinlah Allah  tak bagi apa yang kita nak kerana Allah bagi apa yang kita perlu ...


No reproduction of the materials from this website and its accompanying associative social media channels are to be used in other third party sites without written a consent by Qaseh Dalia

All images, text and video content used must first be given permission by author.

For further inquiries, shoot an email at:
dalia_adelia@yahoo.com
@2010 | www.qasehdalia.com