Jangan biarkan hati itu kelam ...

''random question in my heart''

pernah tak korang rasa dalam hati korang rasa sakit sangat hingga kadang - kadang sabar tidak mampu jadi pelindung ? kadang - kadang zikir bertukar jadi makian bila sifat amarah mengelilingi hati yang merah .. pernah bukan ...~  lebih-lebih lagi berdepan dengan manusia2 yang punya hati yang kelam oleh sifat dengki .. ! jika hatinya kelam biarlah mereka dgn labu2nya .. cuma yang perlu kamu buat jangan biarkan hati kita kelam seperti mereka .. hiraukan agar emosi kita tidak di pancing .. ibarat pepatah lama ''selama orang yang kalah masih boleh tersenyum , maka pihak yang menang tidak akan rasa nikmat kemenangan ''

sometimes semua tu hanya ujian , belajarlah untuk sentiasa tersenyum agar hati itu bertambah putih ,, belajar untuk tidak membebankan diri sendiri dengan benda-benda yang tidak masuk akal .. senyumlah sayang walaupun di hadapan musuh , insyaAllah ia akan tewas sendiri tanpa kita berperang ... 

kasihan bukan ? kadang - kadang manusia yang kelam hatinya ialah manusia yang cacat jiwanya , dan tiada siapa yang akan menerimanya ... doakan yang terbaik untuk diri mereka agar hati yang kelam itu akan berubah warnanya di suatu hari nanti ... bila ia sedar pasti ia akan menangis kerana kelam nya hati mereka sangat meranakan diri sendiri .........

hati berbicara :
''tersenyumlah dengan senyuman yang ramah dalam menyambut kehidupan yang penuh dengan warna warni '' - adik saya ni pun turut tersenyum 

biarkan saja mulut2 busuk berbicara kerana di setiap bicaranya pahala datang berlimpah ruah terhadap kita , dan kita harus sabar agar pahala itu akan di timbang di suatu saat nanti .. sedangkan timbangan mereka dosa yang bertambah .. mulai hidup kita dengan mencintai diri sendiri dgn seadanya , dan pasti kita akan mendapat orang - orang yang terbaik....

Biar Sedikit Asal Berkat

''sekiranya salah seorang dari kamu membawa tali lalu pergi ke bukit untuk mencari kayu , kemudian dia memikul kayu tersebut ke pasar untuk menjualnya demi menjaga kehormatannya , nescaya yg demikian itu adalah lebih baik dari meminta - minta kepada orang lain , baik di beri mahupun di tolak -HR bukhari ''


aku manusia biasa yang kadang lelah dengan hidup sendiri .. bila melihat orang di sekeliling terasa sangat kerdil tapi cuba untuk menahan segala rasa kerana di setiap sisi masih ada yang sudi memberi semangat , terima kasih terima diri ini seadanya .. ada saat aku sering mengeluh , ada saat2 aku cuba untuk bangun memandang sekeliling dengan penuh harapan ..

tapi aku pasti bukan aku seorang yang sedang merasainya peritnya , sedangkan ramai di luar sana lebih perit untuk mendapat kan sesuap nasi .. yaAllah adakah aku tidak bersyukur dengan rezekiMu ? yaAllah maafkan hambaMu ini .. aku bersyukur dengan segala rezeki yang Engkau berikan cuma terkadang diri ini seakan lelah di sebuah persimpangan yang perjalanan nya seakan2 tiada penghujung ... 

saat ini sedang bermuhasabah diri untuk terima segala-galanya dengan redha , alhamdulillah ketenangan dapt ku raih kembali .. hanya fikirkan keberkatan itu mengiringi walaupun sedikit , itu sudah cukup dari peroleh gaji hasil yang tidak halal ... tanya lah diri sendiri sejauh mana kita bersyukur dengan anugerah ILAHI dalam mencari rezeki ................adakah rezeki kita itu masih ada keberkatan dari NYA ???

Apabila Allah S.W.T cepat memakbulkan doamu , maka Dia menyayangimu ..
Apabila Dia lambat memakbulkan doamu  , maka Dia ingin mengujimu ...
Apabila Dia tidak memakbulkan doamu , maka Dia merancang sesuatu yang lebih baik buat mu .. buat hamba2Nya ...

Muka-muka buruk seantero alam .... burppp

Assalamualaikum ...

malas nak cakap banyak .. nak suruh buat pengecaman sikit ni ! tengok molek sape buleh teka qaseh bagi sekupang hahahaha ....

kenal tak sape ni hahahahahahaha ... mesti korang pengsan kan tengok muka camni , sbb sebelum2 ni kalau depan awek mmg cover macho punya , badan ketak2 hahaha ..gelak guling2 , gelepor atas lantai wakakaka 

next
yang ni pulok peseng ape pun xtau laaa .. orang suruh wat keje dia duk wat kuar lidah seco'et , ke duk tengah  kemam mende dalam mulut , nampak bengkak pelik jah pipi tu hahahaha .. siapakah ini jeng3x .. buruk benowwwww ! hahahaks 

next

yang ni sorang lagi kakak kito , peseng mugo namo rima pun xtau hahaha ... psst asenye tengah tahan kentut kot .. kak sue , qaseh nak pesan skit ni ,,kalau nak kentut takyah la nak tahan2 ..lepaskan ~ lepaskan lah ~ wakakakaka .. tak tahan nya tahan kentut pun nak amek gambow lalalala

yang ni pulak .. dari atas ke bawah comel dah .. awek kelate mmg comei sume tapi tak tahu nak cakap tang mulut tu nape ya senget sangat.. mesti mimpi mulut itik semalam kan kak fiza hahahaha .. xdop aroh laa , nak wat ngane mimpi hingga ke alam nyata ..


tang rayban atas kepala tu smart doh .. awek tengok pun dop peeweet2x .. tapi tang mulut tu macam spesies kak sue je kot , tahan kentut jugak peseng muka macam ni hahahaha .. takut tersembur air eh ? ke ade awek depan tu horrr ...lalalala

n last sekali
ok yang ni bukan anita sarawak ye ... nmpak mulut macam anita sarawak sikit2 kan ... peseng anita sarawak jugak ..sbb dia ni memang minat kat penyanyi tu nasib baik lah rambut tak buat warna putih lalalala .. hahahaha .. cian tgk dorg kan .. erk 

p/s : segala ayat2 di atas hanya lah gurauan semata2 hahaha offline whatsapp seminggu lalalaalala .. eh muka buruk saya ? nak tgk ke ? jap eh kat bawah ni ha.. buruk kan 
hahahaha chow kit road salam ! 
semua ni geng whatsapp tgk link sini geng whatsapp


Jumpa Blogger2 Hebat N sporting ting ting ~ ... Ben Ashaari , kak fiza , kak sue , yantyy n mieyza =).. kak shida , suhaili sarif n alls

Assalamualaikum sayang2 semua .. ngehhh ngeh2 , malam ni nak cerita pasal perjumpaan geng2 whatsapp putrajaya love BB .. hiks sebenarnya semuanya blogger tapi kitorang jadi rapat pun dalam whatsapp yang di ketuai oleh seseorang yang tidak asing lagi .. iaitu

pemilik HTC cap ayam .. tengah2 dok makan sempat lagi peeeweeet awek lalu lalang wpun dia mcm tu .. hormat dia sangat , blogger yang tak sombong n dia lah yang mulakan persahabatan kitorang semua .. thanx abg beng ... semoga sentiasa di rahmati Allah selalu .... =) paling terharu bila dia sentiasa bagi nasihat2 yang berguna sejak dulu lagi ...

nilah geng2 whatsapp yang comei2 semua .. yang pakai baju kurung ungu tepi qaseh tu kak fiza pemilik blog http://dismybelog.blogspot.com/ , depan kak fiza is mieyza yang pakai baju merah pemilik blog http://armizarxz.blogspot.com/ , baju kurung biru tu kak sue pemilik blog http://myputeri21.blogspot.com/ , n the last one my b hahaha yantyy pemilik blog http://themptyanty.blogspot.com/ ..

tq so much coz bagi peluang untuk mengenali korang semua .. insyaAllah hope relationship ni sentiasa berpanjangan ... n nanti kita jumpa lagi sebab tadi pun masih ada yang tak datang .. abe que ahmad tertinggal coz dia duk kejar something yang berwarna pink ahaks ....

next chapter --------------------------------------------------------

hari tu 11 may  qaseh ada jumpa dengan blogger dari kedah nun jauh di sana .. kenal kak shida pun melalui abg beng ashaari jugak melalui segmen2 dia .. kitorang jadi rapat sebab berebut nak jadi orang pertama menang segmen abg beng hiks... tapi ai lah yang selalu menang sebab errrr biasa bro haha .. jeng2 kak adish shida pemilik blog .. http://cahayanurqasih.blogspot.com

kak shida n hani .. 
tq kak shida coz sudi jumpa qaseh yang gom sgt ni hiks tapi tak best sebab sekejap sangat jumpa .. insyaAllah ada jodoh kita jumpa lagi ye kak shida syg muahhh 

hari tu datang dengan kak shida .. blogger suhaili (http://suhailisarif.com/), hani , n iffah (http://www.iffahafeefah.com=)
semoga korang semua bahagia dunia dan akhirat ... semoga ukhwah ni sentiasa berpanjangan =)


p/s : nnt update entry jumpa dengan sis lydia miza , nadh , aima , atyq pulak ye korang ... 
thanx for everything abg beng ashaari ... permulaan sebuah pertemuan .... tapi HTC tetap cap ayam !

Emosi ?

Assalamualaikum sahabat ... 

''kenapa benda yang kita nak selalu kita tak dapat , tapi benda yang kita tak nak ! tak hingin tengok selalu datang .. hate this feeling .. aku tak mampu melawan apa yang terjadi dalam hidup ..dan bukan bermakna aku ingin melawan kuasa tuhan cuma kadang-kadang aku teremosi dengan sendirinya .. emosi ! ada ketika aku marah dengan apa yang terjadi .. emosi ...terkadang aku benci dengan segala-galanya .. emosi ~ mengapa begitu mudah aku menitiskan air mata .. emosi ........... bolehkah kau kuatkan hatiku kuat untuk sementara ? ''

''emosi.. bolehkah kamu pergi jauh dari hidup aku , tinggalkan aku hanya kegembiraan'' 

alangkah indahnya jika hati ini tak perlu menjaga hati sesiapa .. alangkah indahnya jika sentiasa di sayangi , indah juga jika bila aku duduk di kalangan semua , tidak secebis pun aku menyakiti hati sesiapa .. tidak sedikit pun hatiku terusik dan terluka dengan apa yang berlaku.. tapi aku juga manusia yang sentiasa hidup dalam khilaf .. dan setiap manusia pasti ada khilafnya .. lalu tercipta berjuta emosi ..... emosi boleh kah kamu pergi jauh dari hidup aku .. 

sufura .. wake up dear! dunia ni tak pernah lari dari emosi sedih , gembira , benci , sakit hati dan segala2nya .. sufura .. andainya di dalam hidup mu  hanya ada gembira ? adakah kamu dapat merasa kesedihan bila seseorang yang kamu sayang sedang bersedih ? sufura .. emosi takkan pernah terpisah dari hidup kerana kita semua ada hati dan perasaan ... hati itu bukan di setkan untuk gembira sahaja , hati juga ingin bersedih agar segala kelelahan pergi menjauh .. dan bila kelelahan itu pergi .. gembira pula yang jadi pegganti .. ada nya nikmat bukan di sebalik emosi2 yang menghampiri ................

''harapan ... harapan menjadi layu 
ingin ku bahgia bersama menjadi kenangan memburu impian 
masa kita selamanya ..
dan angin kan memanggil bagai ada musafir 
hadir dan pergi tiada berjanji 
mungkin seketika merasa cintanya bagai di belai mmpi sempurna ''
''hatiku meratap setinggi gunung 
pastiku mencari bintangnya mencari chya 
menyinar impian hidup kita 
selamanya ....''

Hidup Kita dan Hidup Mereka.....

Assalamualaikum ... 

Boring lah tak tahu nak udate apa , cuma tengah memikirkan sesuatu hal tentang hidup , tak semua oarang bernasib baik dalam hidup bukan ? tapi tu semua satu ujian .. mampu atau tak kita yang menentukan , semoga iman yang ada menguatkan segala-galanya ...

tadi dengar cerita dari kakak sekerja , hidup dia tak seindah kamu semua .. dengar cerita dia kadang - kadang sedih n takut sangat nak berharap pada seorang lelaki , bayangkan bila kita terlalu menyayangi seseorang hingga ke alam perkahwinan tapi saat kita terlalu bergantung harap padanya dia pergi meninggalkan kita tambah2 di saat kita sedang mengandung ... mampu kah untuk lalui semua tu ? qaseh tak mampu ... qaseh lemah sgt ...

dan mampukah kita di saat kita sendirian terkontang - kanting , ujian datang lagi bertimpa , di saat tu kita di sihir oleh seseorang yang merampas hak kita .. di saat tu juga keluarga sudah membuang kita dari keluarga , kalau kamu di tempat dia apa yang kamu rasa .. sedih bukan ? mampu kah kamu ... tapi hidup kita , setiap perjalanan itu pasti ada risiko .. kalau kita pilih jalan ke kanan ada duri dan madu nya .. jalan ke kiri pun sama juga yang beza nya adakah ia manis atau adakah ia terlalu pahit .. tapi jangan berputus asa kerana jalan itu telah kita tempuh .. ''alang-alang menyeluk pekasam biar sampai ke pangkal lengan ''

cuma yang aku pinta hanya doa .. semoga si dia adalah insan yang bertanggungjawab , yang tahu erti kepahitan , erti kesengsaraan bila di sakiti .. YaAllah apa-apa pun itu semua ujian dari MU tapi yaAllah bagilah aku ujian yang mampu aku tanggung dengan kudrat ku .. kerana aku takut aku tak mampu bangun kembali melihat cahayaMU .. 

hati berbicara :

tapi aku tahu setiap oarng punya takdirnya sendiri .. jangan pernah berputus asa sayang .. masih ada harapan selagi nafas elum terpisah dari jasad , jangan bersedih .. kuatkan hatimu sayang , hanya ingat satu sahaja setiap perjalanan kita punya hikmah NYA .. rahsia Allah kita takkan mampu membacanya andainya kita bersabar pasti kita akan mendapat apa yang selayaknya kita dapat .. sabar ya sayang .. doakan kamu semua di permudahkan segala urusan
''Usah menangis sendiri sayang ku kan pergi
Senyumlah usah meratapi
Kala ada masa kita ditakdir yang Esa
Cukuplah buatku disana''

Biarkan Ia Kekal =)

Assalamualaikum .. semoga kalian sihat2 selalu n pada yang kata saya jiwang tu ! anda jugak jiwang buekkkkkk haha ...

bila kau masih mencintai ku 
tetaplah kau selalu disini bersamaku temani aku ...

sering bertanya pada diri , pada hati juga perasaan .. kenapa dalam hidup ini ada perpisahan , kenapa perpisahan itu sakit sedangkan tiada luka yang tercalar pada fizikal .. tapi air mata yang mengalir mengertikan segalanya ... saat perpisahan terjadi , di sini kita berhenti di pinggir jalan yang sudah mati .... kenapa ? ingatlah sewaktu sebuah pertemuan yang kamu sama-sama ciptakan dahulu ....

dahulu sewaktu kau menginginkan ku ibarat sejuta jalan muncul untuk mendapatkan ku .. setiap hari hanya gelak ketawa , setiap hari punya kenangan yang sangat manis .. tiada yang pahit hingga air mata malu untuk keluar .. bahagiakan waktu itu ? aku merajuk kau pujuk .. aku marah kau hanya tersenyum .. dan ku turut tersenyum kembali ... semua hanya bahagia .. tapi di jalan yg tiada penghujung rupa2nya menemui jalan yang mati ..... lalu terpisah membawa arah yang berbeda ..

kenapa ? kerana di saat terciptanya pertemuan itu kamu tidak mengekalkan sehingga ke akhirnya .. bila kamu dah mendapatkan aku seakan semua terabai .. kekalkan lah detik pertemuan itu tercipta jangan sampai ia terpisah .. jika itu yang kamu buat , pasti kita akan menyusuri hidup hingga ke akhirnya dengan usaha kita dan jugak izin Allah ... tapi andainya kamu biarkan kapal berlayar tanpa nakhoda pasti ia tenggelam jua ...... 

hati berbicara :
bila dah dapat apa yang selama ini kamu mahukan jangan biarkan ia terlepas .. kekalkan apa yang kamu rasa , kekalkan apa yang kamu korbankan untuk selama-lamanya .. bukankah cinta itu perlu di update selalu .. andainya terasa kekurangan dalam sesebuah perhubungan ..ingat kembali di waktu kamu sama-sama sedang mengenali ... indah bukan ? ... dan berdoalah ... supaya tiada rasa yang asing hadir kerna kadang-kadang rasa yang asing itu mampu menghilangkan rasa yang manis ...
buat cinta hati : maaf  terkadang aku juga sering mengabaikan mu tapi jujur aku hanya ada kamu .. hekhekhekhek .. !