Maaf .................

19 ulasan:
Assalamualaikum ......

''jika datang orang yg  menghadiahkan kamu air mata..Allah sdg mendidikmu tentang sifat sabar, jangan di lihat manusia yg menjadi sebab, lihat dgn mata hati yg Allah jua yg menjadi musabbabil asbab, jika kau di sakiti oleh dia ,Dia sdg mengajarmu erti redha ''

luka di lukai berkait rapat dengan maaf memaafi , terkadang tega kah hati untuk memaafkan seseorang yang mengajar erti duka , meragut hampir seluruh rasa gembira yg pernah ada ... tegakah hati untuk melupakan segala2nya ..sering terdengar kata-kata hati sang terluka ''aku maafkan kamu tapi untuk melupakan tak mungkin'' aku terfikir adakah ada keredhaan andainya kemaafan itu tdk dpt meluputkan luka yg pernah ada .. andaikan melupakan itu tidak mungkin .. adakah di sebalik kenangan itu masih terselit kebencian .. ?

kita bukan malaikat yg mampu hilangkan segala rasa bila sering dicakar hati .. sering berkata di mana letaknya adil bila manusia itu sering mndapat bgia dan di julang sbgai org yg baik ..? tapi semua tu rahsia Allah .. siapa kita untuk menilai , di sini pun kita tak lama , di sana tempat untuk kita berehat ..

kadang-kadang aku juga sering berperang dengan diri sendiri , susah untuk memaafi .. bila saja hati ingin redha memafkan , segala2nya terbayang di mata .. sukar untuk memberi maaf , masih terasa tusukan sembilu yg pedih , rasa di perbodohkan dan tidak pernah di hargai ,benci meluap2 namun tu sebenarnya ego dlm diri .. maafkan lah dia m biarlah dia ketawa sepuas2nya dengan kemenangan ..hidup trlalu singkat untuk membenci .. apa yg kita berikan akan kita terima kembali .. dan saat ni hati sgt tenang dan lega .. tiada resah , tiada gelisah .......

hati berbicara :
YaAllah terima kasih memakbulkan doaku agar rasa itu hilang , terima kasih atas segala2nya .. hikmah itu kian memunculkan diri .. nabi pun mengampunkan umatnya ..siapa aku yang begitu sukar untuk memberi maaf ,sedangkan aku hanyalah hamba ... hambaNya yg punya 1001 kelemahan ..
yaAllah maafkan aku , sengaja atau tak sengaja terlanjur menumpang hakMU .. 
memaafkan orang lain bererti memafkan diri sendiri hidup terlalu singkat untuk membenci .. - dimana Dia di hatiku ?

19 ulasan:

Syazwan Che Deraman berkata...

lamooo tak singgah sini.

betul tu qaseh.
nak maaf tu senang, nak lupa tu susah.

selamat hari raya!

Anisa Hang Tuah berkata...

=')

BUDAK NAKAL berkata...

salam . kunjungan dr bdk nakal . selamat hari raya ! done follow .

story moory sini : http://chipsmunkies.blogspot.com

Tanpa Nama berkata...

no kmen...ats dri msng2 nk mnlai yg mna baik n yg mna buruk..Ape2 pos awk yg Terrrrrbaik...;-)

aNiss :):) berkata...

memaafi seseorang memang susah dan kadang2 akan menyakiti hati sendiri. tapi dengan menyimpan dendam, ia akan menjadi duri dalam hati. lagi sakit walau tak nampak secara zahir. belajar untuk memaafkan kerana dengan itu hidup kita akan bahagia :DD

p/s : maaf yaa terkomen panjang kat sini :)

Qaseh dalia adelia berkata...

che syazwan ;

selamat hari raya maaf zahir batin , takpe lah kdg2 kita kena melupakan benda2 yg dah tak penting =)

Qaseh dalia adelia berkata...

anisa :

senyum tak perlu kata apa2

Qaseh dalia adelia berkata...

budak nakal :

tq dear ..

Qaseh dalia adelia berkata...

cik anony :

no komen ? dah terkomen tu hihi .. memaafkan untuk ketenangan .. tq =)

Qaseh dalia adelia berkata...

aniss :

susah utk memaafi sbb kita asyik fikirka luka yg kita rasa .. dan bercampur dgn amarah ... yee belajar untuk memaafi , andai masih tak mampu berdoa agar hati dpt memberi maaf ..

qasehraihan berkata...

wah..dh lama benar xberentry nisss...buatla entry slalu..madah2 tu best..hihi

selamat hari raya qaseh dalia..

Qaseh dalia adelia berkata...

Sis qaseh ! Miss u lah ! Haha mmg lama pun xwat entry2 camtu huhu xnak welcome back ke

ahsfantasy24 berkata...

yang kita sangka lemah itu
kadang2 kekuatan (:

Saya Tak Sempurna - ahsfantasy24

Iam Yanty berkata...

hakikat , mmg susah nk lupakan pe yg org buat walaupun mulut sekadar kata telah memaafi.

redha je la.

maszull berkata...

assalamualaikum qaseh....marilah kita saling maaf bermaafan sesama kita kan...:)

syakey berkata...

even though susah untuk memaafkan tp once kita memaafkan, hati tu mmg rasa betulbetul lega. insyaAllah :)

Cik Fie berkata...

NEWEST UPDATE (!) Bf Dia Lagi Penting Dari Allah ?! Argh !! Hope Dia Sedar !! ╥~╥
http://mynameishafizah.blogspot.com/2012/08/wordless-wednesday-bf-dia-lagi-penting.html

Baca Dan Komen Kalau Sudi

zEri sAfEerA berkata...

dah lama x blogwalking. tp bila singgah cni. tbe2 rs mcm ade org tgh bc isi hati sy, hehe :D

nice entry anyway. tp itulah, nk bhgia kna btol2 la memaafkan n let it go. mmg x mudah. tp once kte btol2 redha. kte akan rs sgt lega n bhgia sgt. x th nk ckp mcm mane.

anyway, slmt ari raye :)
keep it up, qaseh...

Tanpa Nama berkata...

Mohon utk share......

Catatan Popular

No reproduction of the materials from this website and its accompanying associative social media channels are to be used in other third party sites without written a consent by Qaseh Dalia

All images, text and video content used must first be given permission by author.

For further inquiries, shoot an email at:
dalia_adelia@yahoo.com
@2010 | www.qasehdalia.com