Salah ke membina hubungan yang halal ?

13 ulasan:
Assalamualaikum..
tq sangat2 yang wish besday qaseh kat blog , fb mahupun dalam doa-doamu .. semoga kalian always bahagia dunia dan akhirat kelak ... take care sayang2 ..


ku sangka panas hingga ke petang , rupanya hujan di petang hari .. sometimes memang kita tak mengjangka sangat bila kita sedang gembira , sedang bahagia , selama ni langsung tiada masalah tiba-tiba ujian datang , datang dalam keadaan yang berat untuk di luahkan ....

bila bercinta tiba masa ingin mengikat ke hubungan yang halal tapi tiba - tiba di tolak mentah2 oleh keluarga si dia , lalu bermonolog sendirian .. apa salah aku ? tiada langsung ruang untuk menunjukkan yang aku juga mampu menjaga anaknya .. tiada langsung peluang untukku tunjukkan siapa sebenarnya .. andai kata aku jahat , andai kata aku tak bermaruah ... andai kata aku tidak beragama aku redha tapi aku bukan sebegitu .. tanpa sebab musabab ... seseorang yang ingin ku anggap sebagai mak sendiri melontar jauh diri ini .. terasa jauh , asing ... asing dalam diri sendiri .............. apa salah aku ?

''lalu kita terpisah di antara restu .. terasing dalam dunia yang berbeza ..''
♥ Jika cinta adalah kerinduan, maka jadikanlah rindu ini dalam zikir padaMu ya Allah.

♥ Jika cinta adalah air mata, maka jadikan ia air mata taubat kepadaMu ya Allah.♥ Jika cinta ini adalah ketulusan, maka jadikanlah hati ini untuk selalu tulus dalam menerima semua takdirMu.


kepada bakal-bakal ibu mentua .. tiada manusia yang sempurna , semua inginkan restumu .. semua inginkan kasih sayang darimu ibarat ibu kandung sendiri .. andaikata bakal menantu mu kekurangan dari rupa paras itu tidak pernah menjanjikan bahagia ... andainya bakal menantu mu kekurangan harta ia tidak pernah lokek untuk menjaga mu ... lihatlah kebaikannya , berilah dia peluang .. jika agamanya elok , dari keturunan baik2 agamanya .. apa lagi yang kurang ........... 

sometimes .. orang yang kamu caci itu lah yang terbaik , sometimes orang yang kamu sanjung itu tidak semestinye terbaik ... cuba untuk mengenali dari hati ke hati ... apa yang tidak kena , boleh ubah .. bukan tolak sementah - mentahnya tanpa usul periksa... berilah kebahagiaan .... restu mu ibarat permata kepada cahaya kebahagiaan...

hati berbicara :

tapi ada sesetengah tu mungkin dari salah kita , kalau kita nak ..kita buat lah yang terbaik , kita ubah diri kita ke arah kebaikan .. tapi kerana DIA dengan penuh keikhlasan .. usah risau , setiap perubahan kita ke arah kebaikan pasti Allah merestuinya ... dan insyaAllah satu masa nanti pasti restu itu dapat kamu raih .. =) chaiyok2
untuk mak mentua .. erkk


13 ulasan:

  1. waalaikumussalam..:)

    comell gambar atas n bwh yg gerak2 tuu..hehe

    hubungan yang halal itu lebih indah..:)

    BalasPadam
  2. Ya,betul2..yg pnting skali adalah agama calon tu. :)

    BalasPadam
  3. tp kan mmbina hubungn hlal dgn cara salah tu btol ke eh

    BalasPadam
    Balasan
    1. Camne tu ostad .. Kalau ostad nak kawen ngan si dia tp tnpa sbb keluarga dia tak terima .. Apa yg salah ?

      Padam
  4. This entry suits me.i wish miracle with Allah bless will happen.

    BalasPadam
  5. This entry suits me.i wish miracle with Allah bless will happen.

    BalasPadam
  6. erkk . hahaha comel je eh . kemain menari2 .

    itu lah kekadang kita sendiri susah nk faham kan . kita dh buat yg terbaik , tp still ada yg kurang dimata org lain .

    BalasPadam
  7. perkara yg paling sy tktkn adalah mak mertua.. hurmm..


    dear, happy belated birthday ye.. skang dh jarang on fb..

    BalasPadam
  8. comelnya qaseh depan mak mertua...siap angkat skirt lagi...heee

    BalasPadam
  9. hubungan yang Halal ialah tiada sentuh2 dan keluar berduaan tanpa mahram sebelum kahwin...Agama penting untuk kita membina keluarga sakinah...kalau calon itu solat 5 waktu x tinggal dan hormati kedua ibu bapa termasuk ibu bapa kita,, harus ambil dia sebagai suami.. :)

    kalau bakal mak mertua x suka kita, redha je lahh.

    BalasPadam
  10. assalamualaikum Qaseh....cute nyer patung yg goyang2 tu...:)

    BalasPadam

♥Kadang2 Allah sembunyikan matahari..
Dia datangkan petir dan kilat..
kita menangis dan tertanya-tanya,
kemana hilangnya sinar...
Rupa2nya.. Allah nak hadiahkan kita pelangi♥

♥SEMUA CERITERA DALAM SEBUAH PELANGI♥
qaseh bukan pelangi , qaseh cuma qaseh , qaseh tak cantik macam pelangi tapi.... qaseh tetap ada di sini walau pelangi dah pergi..

No reproduction of the materials from this website and its accompanying associative social media channels are to be used in other third party sites without written a consent by Qaseh Dalia

All images, text and video content used must first be given permission by author.

For further inquiries, shoot an email at:
dalia_adelia@yahoo.com
@2010 | www.qasehdalia.com