Jangan biarkan hati itu kelam ...

12 ulasan:
''random question in my heart''

pernah tak korang rasa dalam hati korang rasa sakit sangat hingga kadang - kadang sabar tidak mampu jadi pelindung ? kadang - kadang zikir bertukar jadi makian bila sifat amarah mengelilingi hati yang merah .. pernah bukan ...~  lebih-lebih lagi berdepan dengan manusia2 yang punya hati yang kelam oleh sifat dengki .. ! jika hatinya kelam biarlah mereka dgn labu2nya .. cuma yang perlu kamu buat jangan biarkan hati kita kelam seperti mereka .. hiraukan agar emosi kita tidak di pancing .. ibarat pepatah lama ''selama orang yang kalah masih boleh tersenyum , maka pihak yang menang tidak akan rasa nikmat kemenangan ''

sometimes semua tu hanya ujian , belajarlah untuk sentiasa tersenyum agar hati itu bertambah putih ,, belajar untuk tidak membebankan diri sendiri dengan benda-benda yang tidak masuk akal .. senyumlah sayang walaupun di hadapan musuh , insyaAllah ia akan tewas sendiri tanpa kita berperang ... 

kasihan bukan ? kadang - kadang manusia yang kelam hatinya ialah manusia yang cacat jiwanya , dan tiada siapa yang akan menerimanya ... doakan yang terbaik untuk diri mereka agar hati yang kelam itu akan berubah warnanya di suatu hari nanti ... bila ia sedar pasti ia akan menangis kerana kelam nya hati mereka sangat meranakan diri sendiri .........

hati berbicara :
''tersenyumlah dengan senyuman yang ramah dalam menyambut kehidupan yang penuh dengan warna warni '' - adik saya ni pun turut tersenyum 

biarkan saja mulut2 busuk berbicara kerana di setiap bicaranya pahala datang berlimpah ruah terhadap kita , dan kita harus sabar agar pahala itu akan di timbang di suatu saat nanti .. sedangkan timbangan mereka dosa yang bertambah .. mulai hidup kita dengan mencintai diri sendiri dgn seadanya , dan pasti kita akan mendapat orang - orang yang terbaik....

12 ulasan:

  1. knp tak letak shoutbox kat dlm blog ni?

    BalasPadam
  2. suka baca entry qaseh :)
    Ada manusia yang hanya nk tunggu tepuk tangan bila kita jatuh :(

    BalasPadam
  3. Will try to be as what u wrote...

    BalasPadam
  4. bina kekuatan dari masalah yg menerpa. agak susah. tp xmustahil,. :D

    BalasPadam
  5. sangat bersetuju dengan Qaseh. Senyumlah walaupun di hadapan musuh. ^^ Sebab senyum mampu mghilangkan segala kedukaan. InsyaAllah. :)

    BalasPadam
  6. you are right dear..jgn bar hati kelam di sebabkan orang yg kelam hati

    BalasPadam
  7. Qaseh syg, KC love this entry very much.

    BalasPadam
  8. tp, sabar ade batas kan? huhu

    BalasPadam
  9. betul tu, hidup hanya seketika, kena kuat hadapi segalanya :D senyum~~

    BalasPadam
  10. SEYUM SEMAMPU-MAMPUNYA, KERANA DENGAN SENYUMAN IKHLS KITA MAMPU MENUNDUKKAN HASAD DENGKI MUSUH KITA, SEDIKIT SEBANYAK AKAN TERDETIK DALAM HATI BELIAU, YANG KITA BUKAN SEPRTI YANG DIA BAYANGKAN.... INDAHNYA KALAU KITA BOLEH SEBENAR-BENAR SEIKHLAS ITU.. HATI SELLAU KATA LAIN, TAPI DI LIDAH SELALU BOHONG...

    BalasPadam
  11. bila kajahatn dibalas dgn kebaikan mesti ada yg terkedu

    BalasPadam

♥Kadang2 Allah sembunyikan matahari..
Dia datangkan petir dan kilat..
kita menangis dan tertanya-tanya,
kemana hilangnya sinar...
Rupa2nya.. Allah nak hadiahkan kita pelangi♥

♥SEMUA CERITERA DALAM SEBUAH PELANGI♥
qaseh bukan pelangi , qaseh cuma qaseh , qaseh tak cantik macam pelangi tapi.... qaseh tetap ada di sini walau pelangi dah pergi..

@2010 | www.qasehdalia.com