Gua Tetap Bangga

Assalamualaikum , 
petame - tame ambe nok royak bui bahawe ambe ase sedih ngat dengan kekalahan teganung mempeteh nogori nombor 9 , tapi ape kan daya .. kalah2 dah , hok menang tu bersorak doh , bui ke dio lah eh .. apa-apa pun gua tetap bangga dengan teganung sebab masuk gak r final dari hok dopleh masuk langsung tuh , ke guane ? mase ganung menang ambe ase gembira , so masa kalah ni pun nok wat-wat gembira gop r ahakz... tak kisah lah yang penting teganung tetap di hati , kalah menang letak belakang janji pemain- pemain bola sepak teganung ensem eh hebat2 sume .. muahhhh 



translate secara mata kasar 
pertamanya saya nak bagitahu bahawa saya rasa sedih sebab teganu kalah di kaki negeri sembilan , tapi tak apa lah janji rock ! teganung tetap di hati saya , yang selebihnya tu bukak kamus k .. 
PETEH GANU PETEH !

Buat Amal Sambil Berblog

Assalamualaikum ,
korang nak pahala tak ? haaa free - free je dapat , dalam kita berblog tu and dapat duit hasil korang berblog apa kata sekali sekala kita buat amal dengan seikhlas mungkin membantu orang - orang yang tidak senasib dengan kita .. amal ni paling sangat-sangat senang , dan amalan ni lah yang tak mungkin mati walaupun kita dah mati , apa tu anak2 .. sedekah jariah lah , walaupun seposen tapi kalau kamu betul-betul ikhlas besar ganjaran kita nanti ..

rumah aman ni rumah anak-anak yatim yang terletak di shah alam 
atau korang masuk webpage diorang , klik KAT SINI

so cara - cara nak derma yang paling senang bagi korang yang ada account nuffnang , korang masuk nuff korang dan korang klik kat link http://www.nuffnang.com.my/tlc-2011/ pastu korang akan nampak macam gambar di bawah ni ye ..

korang pilih lah nak derma berapa RM , lepas tu korang submit je , secara automatik duit korang dalam acc nuff berkurang .. 

atau boleh derma VIA MAYBANK2U
 You can make a direct donation to Rumah Aman via online banking to Maybank2U, with the remark: “Nuffnang TLC Promise Me S2”. Donations should be directed to Rumah Aman (Shah Alam), with the account number 562106720433 (Maybank).

Via cheque: Cheques can also be issued to Nuffnang Sdn. Bhd. and sent to our KL office at the address below:
12B5 & 12B6, Heritage House
33 Jalan Yap Ah Shak
50300 Kuala Lumpur.



untuk keterangan lebih lanjut klik  sini
selamat beramal ... 
entry ni takde tempat komen =)

Aku Berus Gigi Dan Ko Berus Jamban Masih Boleh Bersama ~

Assalamualaikum ..
selamat malam semua , kan best malam - malam macam ni lepak kat pantai sorang2 sambil dengar lagu ulek mayang di ulek ! mau meremang bulu ketiak .. hik3x.. tah lah rasa nak cari ketenangan pulak ..

benda yang paling aku suka tengok ialah laut .. sebab laut paling menenangkan .
''kalau kita berada di laut , kita akan lihat antara pertemuan langit dan bumi , kita akan nampak tiada perbezaan antara langit dan bumi kerana ia umpama bersatu di tengah2 garisan''

tapi manusia sering kali menggunakan pepatah pipit dengan enggang , antara langit dan bumi , ibarat semua tu tak boleh bersama dan bersatu .. ibarat aku ni berus gigi dan engkau pulak berus jamban .. tak kisahlah kadang- kadang kita masih dalam satu bilik air .. apa bezanya ? ya mungkin aku 'berus gigi' lebih atas dari kau 'berus jamban' padahal dalam satu bilik kita tetap mampu bersama ..

sudahlah , semua pepatah tu hanya tinggal pepatah , usahlah merosakkan kebahgiaan atas dsar darjat , yang tiada beza di sisi Allah .. andai kebahagiaan itu sudah tercipta pasti ia akan ada walau pedang di hunus dari seribu sudut ..''memang pipit tidak boleh terbang dengan enggang tapi hakikatnya dua - dua terbang di udara , kadang - kadang terbang di tempat yang sama, so tak ada bezanya kan ? '' jangan jadi kolot kerana perbezaan yang sedikit sahaja , kerna mata dan hati sudah bahagia ~

hati berbicara :
andai dapat pahami apa ertinya , fahami lah dengan sebaiknya ..
jika tidak ada noda dan dosa bila bergandingan dan Allah pun meredhaiNya kenapa kita manusia seringkali ingin menghalangNya melebihi kuasa Allah ? 
kebahagiaan bukan terletak pada beza 'berus gigi' atau beza 'berus jamban'
tapi lihat adakah perbezaan bila ia di letakkan bersama di tempat yang sama ?
jika kita dah minta petunjuk ilahi dan seakan kita merasa senang teruskanlah inyaAllah segalanya akan di permudahkan .. insyaAllah 




Gua takde Hak atas diri Lu , Lu pun Takde Hak atas diri Gua .. !

Assalamualaikum .. ganung nelang agy hahaha , opss ok sory , yahooo
maaf blog , qaseh sibuk sikit ukur jalan putrajaya ~ sape2 rindu boleh lah col , no fon kat page about me , tu pun kalu jumpa ..


cinta ni kadang - kadang gurauan dalan kehidupan , gurauan melampau buat sakit hati , gurauan sedih menangis lah , gurauan lucu , happy je memanjang ! semua bagi rasa .. manis , tapi bila dah terleih manis mula dapat penyakit kencing manis !cinta jugak macam hantu , semua orang percaya tapi tak jumpa kan ?

kalau pasangan kita tinggalkan kita , sibuk je nak marah , nak sakit hati ~ padahal kita lupa yang cinta tu tak semestinya memiliki , kadang - kadang kita lupa setiap orang ada pilihan , kalau dia tak pilih kita takkan nak paksa ? maybe ada orang lain yang akan pilih kita ..kalau aku cintakan dia biar dia sendiri yang rasa , bukan sebab kata cinta aku tapi sebab rasa cinta yang hadir dalam diri dia ..

atau best hidup dalam penipuan ? kadang - kadang penipuan tu lebih manis dari kebenaran kan tapi kita kena ingat penipuan buat kita lupa pada sebuah kebenaran ! last2 bila dah dapat tahu kebenaran baru nak sedar penipuan tu sebenarnya sangat pahit , heh !

Allah saja ada hak atas kita , bukan gua dan bukan jugak lu .. ~ tidak di namakan hidup jika tiada kesedihan dan kekecewaan , rilex lah , apa yang berlaku kat atas dunia ni bukannya satu kebetulan tapi dah suratan , walau sepayah mana pun kaki tetap harus melangkah .. akhirnya jumpa juga apa yang kita tak jangka akan dapat , senyumlah nanti cepat tua kerepot .. =)

hati berbicara :
sedih lah sekejap cuma , agar hilangkan rasa gembira .. 
bila dah rasa sedih kembalilah senyum kerna senyuman tu pasti lebih bermakna , sehari dua tidak merasa , tapi masa yang beredar meninggalkan kita memberi erti yang kita sendiri tidak sedar .. 
kamu akan tahu apa erti itu jika kamu tahu apa erti sabar ..
sakit kan kalah dalam hidup ? hurmm tapi jika kita gagal sebelum kita berjuang untuk hidup , kesakitannya lebih terasa tapi kalau kita dah berjuang dan tak menang itulah takdir , redha .. prancangan Allah tu sangat hebat bukan ?
-motivasi untuk diri sendiri - qaseh tengah sedih ada yang nak pinjam kan bahu tak ? nak sapu hingus kaw2x punya, kalau boleh bahu yang tegap2 sikit sebab biasanya tertido nanti !

Tiada Kata2 Secantik Bahasa pada Rabu day ~

ganung 2 - selangor 0 
nok berkata2 gop dakpe kang ?
nok wat guane semalang ganung nelang agy .. 
anyonyonyo selangor sory to say bubyee ~ keh3x..
peteh ganung peteh !

sakit ngat idung siksa wase nak korek idung ada ketumbuhan jerawat hok bakal naik ! dop pasal naik tah idung ..grrrr

peteh tu macam sepak gak la .. 
dakpe = takpe 
nelang = kuat dan bertenaga [minumlah tongkat ali ]
nok wat guane = nak buat macamana 
semalang = semalam 

qaseh dalia = cantik .. okbye .. kih3x

Bangsat !

Assalamualaikum..

Bila izrail datang memanggil terkubur jasad di pembaringan , seluruh tubuh akan menggigil terbujur badan dan kedinginan , ~ saat ini aku biarkan lagu ni berkumandang di telefon , supaya aku dapat sabarkan diri melihat video budak yang digilis berulang2 kali , melihat manusia yang bangsat yang tidak mempedulikan budak yang sedang kesakitan ! 

fikiran menerewang memikirkan bayi-bayi yang di dera oleh manusia bertopengkan binatang , bayi yang dibuang , bayi yang di liwat , bayi yang di kelar leher , bayi yang tidak berdosa di ibaratkan patung tempat melampiaskan segala nafsu dan amarah , di saat tu aku berfikir di mana letaknya perikemanusiaan manusia ? yang patut di letakkan di akal , hati , jiwa dan perasaan telah tertukar tempat hanya di bontot ! 

aku sabarkan hati untuk mendoakan kesejahteraan semua umat manusia tapi aku tak mampu hingga aku mendoakan manusia yang bertopengkan binatang takkan mampu tenteram di dunia mahupun akhirat , aku doakan bayi-bayi menghantui sehingga manusia binatang itu jadi gila dan mati dengan penuh siksaan , tapi jahatkah aku ya Allah mendoakan hamba2 Mu sebegitu .. aku cuba sabarkan mulut  untuk tidak berikan hadiah sumpah seranah , tapi hati tidak mampu !!

hati berbicara :

aku hanya mampu doakan segala taubat kau di terima ,dan Allah itu maha adil .. !
jangan pernah putus perikemanusiaan di hati mu sayang ~ kerna bila ia putus kau bisa jadi manusia yang paling kejam !

Peteh Ganu Peteh ! Tahniah Terengganu

Assalamualaikum ..

Pehhh kalu dengor ade perlawanang bola ganung lawang kelatang , tolok nasi ayam ,kefsi sume2 .. sedak duk ngadap depang tb , nop g stadium pung xdop orang nok ajop , kalu ade orang ajok sedak doh wase .. pape hal pung perlawanang malam ni hebat .. walaupun seri malam ni , dakpe ganung tetap menang .. sory lah red warriors demo xde luck malam nih , dakpe2 jangan duk sedih lagu tu lah deh . 

hok nop suke nye , mat yo ganah kali nop cekik tekok , lek r boh .. 
so keputusan-keputusan  nya ..


Keputusan Semasa Setakat ini
Kelantan (3) 2|2 (5) Terengganu
T-Team (4) 2|0 (1)
SabahPerak (1) 0|1 (4) Selangor
N.Sembilan (1) 1|1 (1) Felda Untd

so pasni teganung lawang ngan T-Team , so org ganung pakat2 keloh kat stadium shah alam deh... yahooooo hope ganung menang lagi .. !

hati berbicara :
dop caye ase ambe update pasal bola , rupa2nya ambe dalam hati ada bola ..kah3x


Surat Dari Hawa Untuk Hawa

Assalamualaikum..

Ada surat untuk kaum hawa dari seorang hawa , 
dulu waktu zaman jahiliah , hak kita di cerobohi , antara kita sudah di tanam hidup - hidup , dulu kita hanya sampah di mata lelaki .. tiada nilai , sedih ! kadang - kadang jadi hamba nafsu sahaja ..tapi kini bila rahmat islam menyelubungi alam darjat kita di angkat , kita kian di hargai dan seakan dunia ini hanya tempat untuk wanita solehah ..

kaum hawa ,
kenapa seringkali kita tidak menghargai islam yg menghargai kita , kenapa kita masih kaku untuk ikuti ikutanNYA , kenapa kita masih segan mengamalkan isi kandunganNYA , kenapa hawa ~ kenapa masih was-was dalam mematuhi peraturanNYA..

kaum hawa yang di sayangi ,
jangan kau goncang keimanan lelaki dengan lembut pertuturanmu , dengan alunan gerak tubuhmu , dengan keayuan wajahmu .. jangan kau hentak-hentak kakimu untuk menarik perhatian kaum adam , jangan kaum hawa ~ jangan kau buat begitu kerna aku takut ia mengundang kebencian Allah s.w.t


kaum hawa ....
andai kau masih remaja jadi lah anak solehah kepada kedua orang tua 
andai kau sudah bersuami jadilah insan yg meringankan beban suami mu 
andai engkau seorang ibu didiklan anak mu agar tidak gentar memperjuangkan ad-din Allah 

hawa ...
andai kau masih belum bertemu jodoh , jangan pernah risau , ingatlah hawa akan janji2 Allah wanita yg baik hanya untuk lelaki yg baik ,, jangan gadaikan maruahmu hanya untuk seorang lelaki , jangan memakai pakaian yg menjolok mata hanya kerana ingin perhatian dari kaum adam , kerna kamu bukan memikat hatinya tapi kamu merangsang nafsunya ..

kaum hawa , 
lelaki yang baik tidak melihat rupamu , lelaki yg soleh tidak melihat keseksian mu , lelaki yg warak tidak menilai melalui keayuan wajahmu .. tetapi hawa , lelaki yg baik melihat akhlakmu ,peribadimu , ad-din mu . ingat hawa ..lelaki yg baik tidak menginginkan pertemuan dari kamu kerna takut syaitan menggodanya , lelaki yg warak tidak bermain cinta kerna dia tahu matlamat dlm antara lelaki dan perempuan .

 hati berbicara :
 duhai hawa ..
andai kata tiada cinta dari Adam untuk mu cukup lah cinta Allah menyinari dan memenuhi jiwamu ,cukuplah cinta ke dua ibu bapa mu memberi kehangatan bahagia , cukuplah cinta adik beradik serta keluarga yang membahagiakan dirimu .Cintailah Allah dikala susah dan senang kerana kau akan memperolehi cinta dari insan yang juga menyintai Allah.Cintailah kedua ibubapamu kerana kau akan perolehi keredhaan Allah.Cintailah keluargamu kerana tiada cinta selain cinta keluarga.
just sharing ~






Lepas kahwin Terbongkar Rahsia !

Assalamualaikum..

aku , kau punya kelebihan , aku , kau punya kelemahan .. tapi kelemahan boleh di ubah jadi satu kelebihan ,  kalau kita malas benda tu boleh ubah kan ? melainkan kita cacat or benda2 yang memang kita tak boleh nak ubah .. semua tu tanpa kawalan kita , redha .. senyum 

bila kita bercinta atau sayang kan seseorang , yang masam bisa jadi manis .. busuk bisa jadi wangi , yang kita nampak cuma kebaikannya , bukan senang meneka kebaikan seseorang walaupun dia taat dalam ibadatnya kerna ada satu cerita 

"Macam mana engkau kenal dia? Dijawab si pemuda. Saya selalu tengok dia sembahyang maka yakinlah dia memang baik.', “Engkau pergi dan selidiki lagi kerana engkau sebenarnya belum betul kenal kepadanya." , sekadar tengok seseorang sembahyang, berulang alik ke masjid atau membaca al-Quran belum bererti kita tahu perangai yang sebenar. "Seeloknya ajak dia bermusafir, baru tahu kedekut atau tidak. Berjiran dengannya, baru tahu perangai peribadi, dan jika berniaga bersama-samanya baru tahu amanah atau sebaliknya diri seseorang. Jika sudah kenal hati budinya barulah boleh dia dijadikan kawan

sebab tu kita kena kenal betul2 hati budi seseorang , supaya kelak kita tak menyesal , kita tidak tertipu dari pandangan luar saja , tapi jika jodoh kita dengan orang yang teruk perangainya , kita lah yang berhak mengubahnya menjadi yang lebih baik .. perjalanan kita Allah yang tentukan walaupun jalan kita teruk , kita lah yang perlu mengubahnya .. =D

hati berbicara :
 jangan terlalu asik dalam memandang dunia  yang di liputi kain kepalsuan , kelak nanti bila mata itu sudah terbuka ,hidup pula dalam kegelapan ..
saya cuma tekankan di sini , proses mengenali hati budi itu sgt penting

Tips Hapuskan Teman-Teman Maya !

Assalamualaikum..

Rata - rata semua orang kat donia ni dah pandai ada kawan donia maya , aku pun tak terkecuali .. dulu - dulu sebelum ada facebook , ada masuk mobile game station aka MGS , kat situ boleh main game , ada tempat berblog tapi dulu - dulu fon2 tertentu je leh masuk , dulu guna fon sabun (6600) ramai lah kawan-kawan maya kat situ , memang best gila tapi banyak sangat kenangan , sampai terkapel dalam tu sebelum kenal hencik kyle 

tapi kadang - kadang kawan maya yang jadi tak best bila mula persoalkan soal cinta , orang nak berkawan je dengan dia , lebih-lebih pulak , tak kawan terus kang majuk pulak ! eee  sape ya tolol  ngat neh , nyampah ! nak cakap terus terang kan rasa nak main tarik tali dulu hik2x.. so camana lah nak hapuskan orang- orang macam ni ha ? ok i give u olz tips tapi lepas ni sila bank in duit 10 hinggit sorg . bereh ?
  • xyah gatal-gatal nak respon 
  • jadi seorang yang menyakitkan hati hingga dia hilang minat kat kita
  • saya tak berminat , sekian terima kasih
  • saya nak cari yang kaya saja 
  • maaf , saya masih dalam pemerhatian doktor gila 
  • saya masih cintakan EX saya , tiada siapa dapat gantikan dia 
  • Saya bukan perempuan normal
  • Saya dah kahwin
  • Utk tidak mengecilkan hati mereka, cakaplah sesuatu pada diri anda yg pasti mereka tak akan suka seperti "Saya ni pemalas dan tak pandai memasak. Kat rumah semua mak buat
  • Beritahu mereka komputer anda asyik meragam. Jadi, tak boleh nak chat!
  • saya ada sakit sawan gila babi
  •  Maaf, saya ni sebenarnya lelaki
  • Saya pendek, hitam, gemuk dan hodoh
  • BLOCK je kan senang ! hihihi

tips2 ni khas untuk kawan-kawan maya yang korang benci je , jangan pulak bagi tips2 ni kat qaseh pulak , tampo laju2x jadi bisu kang haaaa , so pandai2 lah buat alasan .. hihihihihi , so sila bank in dengan kadar segera . bereh !
jangan hapuskan aku , kerna aku bisa jadi pengubat hati mu .. lalalala ~

Monolog Jatuh Cinta

Assalamualaikum ..

Aku qaseh dalia . 23 tahun ,Dulu waktu sekolah menengah , aku tak ada feel tentang cinta , dan aku tak pernah tahu apa itu cinta , apa rasa cinta ~ hebatkah cinta ? langsung tiada dalam otak fikiran ku .. aku belajar dan aku sayang kawan2 aku yang terbaik , itu sahaja .. tapi tak ku sangka selepas tamat tingkatan lima , aku jatuh cinta dalam sekelip mata .. sesaat kedipan mata Allah telah mengubah segalanya tanpa sedar ..

waktu tu aku tahu apa itu cinta , siapa yang memberi cinta itu biar saja ia jadi rahsia , dan terlalu asik dengan cinta aku tak fikir bahawa suatu saat ia pergi , tak pernah terfikir cinta itu terlepas dari tangan sedangkan kuat tangan ku mengenggam ..saat kemanisan dipuja2 oleh aku , kadang2x tersenyum seorang diri fikirkan dirinya , but that time aku ibarat anak kecil yang masih lagi perlukan susu , meraih kasih sayang ..


dalam sekelip mata aku jatuh cinta , dalam sekelip mata juga cinta itu hilang , sama sahaja semua dalam sekelip mata , tapi bezanya pertama aku rasa manis , dan kedua aku rasa kan sangat pahit ibarat hempedu , orang kata pahit itu penawar , aku tak peduli ! aku hanya mampu menangis .. tapi kawan ku penawar waktu itu ..

saat tu aku belajar dua perkara , aku belajar tentang bahagia dan aku belajar tentang kekecewaan, aku cuba menyabarkan diri sendiri , terkadang aku tewas dalam mainan perasaan , selalu aku tewas .. tapi aku tahu Allah sayangkan aku , dari saat itu aku kuatkan hati untuk redha .. dan aku tahu aku bukan untuknya dan dia bukan untukku , hari ke hari aku cuma mampu berdoa agar buangkan rasa cinta yang hadir untuk dia hilang juga dalam sekelip mata .. siapa yg pernah terluka tahu betapa peritnya .. aku hanya manusia biasa yg penuh dengan khilaf ..

hati berbicara :

ku coretkan segala memori biar ia jadi satu peringatan ..
dan hari ini aku temui cinta baru .. setelah 4 tahun berlalu , dan aku tidak terlalu berharap agar nanti jika Allah memberikan aku ujian yang sama , aku mampu bangun sendiri .. perancangan Allah itu sangat hebat , dan aku hanya lah insan kerdil yang hanya mampu ucapkan syukur di saat suka ataupun duka , benar kata orang cinta tak semestinya memiliki.. cuma aku mampu doakan yang terbaik , siapapun jodoh ku , aku hanya berharap dia mampu menerima diri aku seadanya dan menyayangiku sehingga nafas terakhir .. biarlah tidak kaya dan tiada rupa ,asalkan dia tahu apa tujuan dia hidup di dunia sementara,


Hidupku Adalah Hidupmu ..

Assalamualaikum..


Benar kata orang , susah ingin mencari seseorang yang benar-benar  serasi dengan kita .. seolah2 mencari separuh dari diri kita yang hilang dalam timbunan kaca , dalam pencarian kadang2 tanpa sedar kita terluka , berdarah , menangis .. diri sendiri tak lagi di kisahkan .. menunggu detik dari detik seseorang yang bisa jadi kegembiraan di sebalik kesedihan ,hidupku adalah hidupmu , hidupmu bisa jadi hidupku ..

''mencari yang serasi bukan bermakna mencari orang yang sempurna''

 kadang - kadang orang tertentu sahaja bisa membuatmu hangat , kadang - kadang orang tertentu sahaja yang bisa buat kamu ketawa dengan ikhlas tanpa penuh kepura-puraan , dan kadang - kadang ramai yang bercinta dengan kawan baik sendiri kerana keserasian itu ada , dan hanya dia sangat memahami kita ..dalam diam kita seolah sepi bila dia tiada..

tapi kita seringkali khilaf dalam pencarian , sesuatu yang bernilai seringkali berada di depan mata , cuma kita yang selalu mengejar benda yang terasa asing tapi mata di kaburkan dengan kepalsuan .. akhirnya apa yang kamu dakap di landasan terakhir ? cuma bayang-bayang yang jasadnya telah berlalu pergi kerana sebuah hadiah kekecewaan .. lihat ~ siapa yang selalu memahamimu ? lihat ~ siapa yang sering berada di saat dirimu gundah .. rasa ~ siapa yang sangat menenangkan hatimu ...

hati berbicara :

kita cuma manusia yang seringkali hidup dalam dunia kesilapan , adakalanya tersasar jauh dari realiti , tersembunyi di alam ghaib ciptaan .. tiada apa yang perlu di risaukan , cuma jangan terus - terusan hidup dalam dunia yang penuh kepura-puraan .. bercinta untuk bahagia bukan untuk derita , jangan pernah tipu diri sendiri untuk membahagiakan orang lain kerna itu sangat tidak adil bagi kamu dan juga dia .. 
stop it now dear ~ 

Mangkuk Yang Cantik , Madu dan Sehelai Rambut

Assalamualaikum ..

Rasulullah S.A.W dengan sahabat-sahabatnya Abakar r.a., Umar r.a., Utsman r.a., dan 'Ali r.a., bertamu ke rumah Ali r.a. Di rumah Ali r.a. istrinya Sayidatina Fathimah r.ha. putri Rasulullah SAW menghidangkan untuk mereka madu yang diletakkan di dalam sebuah mangkuk yang cantik, dan ketika semangkuk madu itu dihidangkan sehelai rambut ada dalam mangkuk tersebut


Baginda Rasulullah SAW kemudian meminta kesemua sahabatnya untuk membuat suatu perbandingan terhadap ketiga benda tersebut (Mangkuk yang cantik, madu, dan sehelai rambut).

Abubakar r.a berkata :
"iman itu lebih cantik dari mangkuk yang cantik ini, orang yang beriman itu lebih manis dari madu, dan mempertahankan iman itu lebih susah dari meniti sehelai rambut". 


Umar r.a. berkata :
''kerajaan itu lebih cantik dari mangkuk yang cantik ini, seorang raja itu lebih manis dari madu, dan memerintah dengan adil itu lebih sulit dari meniti sehelai rambut".


Utsman r.a. berkata:
"ilmu itu lebih cantik dari mangkuk yang cantik ini, orang yang menuntut ilmu itu lebih manis dari madu, dan ber'amal dengan ilmu yang dimiliki itu lebih sulit dari meniti sehelai rambut". 

'Ali r.a. berkata:
 "tamu itu lebih cantik dari mangkuk yang cantik ini, menjamu tamu itu lebih manis dari madu, dan membuat tamu senang sampai kembali pulang ke rumanya adalah lebih sulit dari meniti sehelai rambut". 

Fatimah r.ha.berkata :
 "seorang wanita itu lebih cantik dari sebuah mangkuk yang cantik, wanita yang ber-purdah itu lebih manis dari madu, dan mendapatkan seorang wanita yang tak pernah dilihat orang lain kecuali muhrimnya lebih sulit dari meniti sehelai rambut". 

Rasulullah SAW berkata :
 "seorang yang mendapat taufiq untuk ber'amal adalah lebih cantik dari mangkuk yang cantik ini, ber'amal dengan 'amal yang baik itu lebih manis dari madu, dan berbuat 'amal dengan ikhlas adalah lebih sulit dari meniti sehelai rambut". 

Malaikat Jibril AS berkata :
 "menegakkan pilar-pilar agama itu lebih cantik dari sebuah mangkuk yang cantik, menyerahkan diri; harta; dan waktu untuk usaha agama lebih manis dari madu, dan mempertahankan usaha agama sampai akhir hayat lebih sulit dari meniti sehelai rambut". 

Allah SWT berfirman :
" Sorga-Ku itu lebih cantik dari mangkuk yang cantik itu, nikmat sorga-Ku itu lebih manis dari madu, dan jalan menuju sorga-Ku adalah lebih sulit dari meniti sehelai rambut”


hati berbicara :
hurmm kadang2 kita hambaNYA yang penuh dengan kekurangan menganggap segala amal yang perlu kita lakukan sangat sulit dari meniti sehelai rambut .. tapi bila buat kejahatan sangat2 senang ... 
T_T
apakah ada kemanisan pada diri kita melebihi manisnya madu ?

Rindu berblog masa dahulu kala ..

Assalamualaikum ..
selamat malam semua , ada orang rindu qaseh tak ? ok jangan cakap kat sini , jadikan tu satu rahsia .. sebab tak mahu terima hakikat takdop orang rindu kita pun .. sob3x , heee never mind.. 

di bawah lembayung sinar bulan tetiba rindu time berblog dulu kala , dulu setiap hari mesti post walaupun entry jiwang nak lentok ! emm tapi skang nampak sangat entry pun macam takde jiwa , sebab tu malas nak taip entry baru sebab jiwa dan feel tu takde masa nak menaip .. memang takleh blah kalau jiwa tu hilang .. rasa macam buat sesuatu tanpa perasaan nanti kan entry tu korang baca rasa kosong pulak .. tu yang paling tak best ! 

dan rindu jugak nak berblogwalking kat blog korang , baca entry2 best korang , suka duka korang .. kisah hidup gembira ,sedih ,share pendapat .. sorry sangat kawan2x , kalau dulu aku ni jenis suka membaca ! kalau dah masuk blog someone yang aku suka ,mesti aku belek2 balik entry2 lama .. walaupun dah ketinggalan zaman sebab tu lah blogwalking lembap je ! hihi .. 

maaf sangat ye bukan sebab qaseh sombong , tapi qaseh tak berkesempatan lagi .. laptop pun hak milik 'ABANG IPAR' kalau aku amek alih , kompom2 lah xdapek dia nak kumpul chip poker hehe , biasalah kita hanya manusia biasa kan , adakala terlalu sibuk dengan urusan dunia , terkadang pula lalai urusan akhirat .. andainya ruang ini masih ada , biarkan ku guna untuk tebusi segala kesalahan dunia agar dapat ku lindungi diri di akhirat kelak , insyaAllah .. 

BUAT ANONYMOS :
-QASEH BELUM KAWEN LAGI ~ huhu SEKIAN TQ

Rama - Rama Dan Cinta Lelaki

Assalamualaikum sayang2 semua , semoga sentiasa di bawah payung rahmatNYA ...
sorry sebab qaseh dah jarang blogwalking , ada yg sempat baca tapi tak tinggalkan komen , maaf..

 
''rama2 itu ibarat wanita ,Biar menjadi rama-rama dengan sayapnya yg terang dan indah daripada sang kelkatu yg menerjah api ''
 
wahai wanita kita ibarat rama-rama , yang memberi keindahan pada sang bunga , terkadang dunia ni akan sunyi jika rama-rama hilang dari pandangan alam ... tapi apakah kita rama-rama yang pandai menjaga sayap , atau pun rama-rama yang  mudah hilang keindahannya bila keindahan itu mula di sentuh ..
 
terkadang ramai wanita bangga bila hadirnya di gilai ramai lelaki tapi wanita jangan lupa sayap itu pasti kian luntur bila mula di sentuh lalu terlekat di jari2 lelaki .. seperti sayap rama-rama yang beralih coraknya bila ia di sentuh .. lantas apa di fikiran mu ? apa guna di gilai ramai lelaki jika suatu saat sayapmu sudah tidak berguna lagi ~ di mana nilai kamu bila sayapmu sudah tiada ..

hati berbicara :
 
 ''Biar hidup sendiri dan selesa membina pahala daripada hidup berdua tetapi menjadi pencetus dosa ke neraka. Biar hidup seorang dan berenang menuju TUHAN dengan selesa dan bahagia, daripada hidup berdua dan merasakan diri masih menggoda untuk semua. Biar hidup sendiri dan masih kekal serinya daripada dikelilingi lelaki tetapi telah hilang maruah diri. Biar lambat bertemu jodoh tetapi tinggi peribadi daripada cepat jodohnya tetapi tidak lama ditinggalkan pergi.''

Buat Renungan Kita ...


Subuhnya
di mana aku berada
masih enak dalam kelambu rindu
sambil berpoya-poya dengan waktu
masa bagaikan menderu
langkah tiada arah tuju
fikiran terus bercelaru
terlupa aku semakin dihujung waktu
siapa aku di depan Tuhan ku.

Zohornya
aku lebih memikirkan kelaparan
kehausan dan rehatku
aku lebih mementingkan tuntutan jawatanku
aku bertolak ansur dengan waktu
aku gembira membilang keuntungan
aku terlupa betapa besar kerugian
jika aku mengadaikan sebuah ketaatan
siapa aku di depan Tuhan ku.




Asarnya
aku lupa warna masa
cepat berubah bagaikan ditolak-tolak
aku masih dengan secawan kopiku
terlupa panas tidak dihujung kepala
aku masih bercerita
tentang si Tuah yang setia dan si Jebat yang derhaka
siapa aku di depan Tuhan ku

Maghribnya
aku melihat warna malam
tetapi aku masih berligar di sebalik tabirnya
mencari sisa-sisa keseronokan
tidak terasa ruang masa yang singkat
jalan yang bertongkat-tongkat
ruginya bertingkat-tingkat
siapa aku di depan Tuhan ku.

Isyaknya
kerana masanya yang panjang
aku membiarkan penat menghimpit dadaku
aku membiarkan kelesuan mengangguku
aku rela terlena sambil menarik selimut biru
bercumbu-cumbu dengan waktuku
siapa aku di depan Tuhan ku.

kini aku menjadi tertanya-tanya
sampai bila aku akan melambatkan sujudku apabila azan
berkumandang lagi
aku tidak akan membiarkan Masjid menjadi sepi kerana
di hujung hidup ada mati
bagaimana jenazah akan dibawa sembahyang di sini jika
ruangku dibiarkan kosong
jika wajahku menjadi asing pada mentari dan juga
bintang-bintang.


p/s : bukan idea qaseh , just sharing ...

Lelaki ! Kau Nak Apa Sebenarnya !

Assalamualaikum ...

Dulu2 kan masa qaseh budak hingusan lagi n waktu tu maybe baru lepas frust bercinta , selalu je tertanya2 apa sebenarnya lelaki nak dari seorang perempuan ... ? kadang2 heran sangat apa yang sebenarnya lelaki nak ?
[hensem tak pakwe saye ~ lalala] [foto]
apa yang kau inginkan lelaki , andainya ku punya banyak kelemahan tutupilah dengan kelebihan yang kau ada , jika kau terlalu yakin kau sudah cukup sempurna


1)KEBAHAGIAAN 
semua orang nak kan kebahagiaan right , tapi adakalanya dah dapat bahagia bertahun2 tetiba terjumpa perempuan lain , mula lah cakap ''saya tak bahagia dengan awak'' sedangkan dulu kau jugak cakap , siap canang dengan orang lain yang ''aku bahagia gila dengan awek aku''  .. tapi kenapa kau still curang andainya kau dah dapat kebahagiaan tu ! 

2)KECANTIKAN 
adakah lelaki sukakan kecantikan ? adakah hanya kecantikan dapat memberi kamu bahagia dan gembira ? betulkah hanya dengan muka cantik , body mantap .. kamu akan setia ? tapi kenapa terkadang dah dapat awek cantik dan hot ditinggal2kan pulak ! bukan tu yang kau nak ? alih2 kau cari jugak orang lain ... 

3)BODY 
atau lelaki memang suka wanita yang ada body cantik ? nakkan 'body' dan sanggup mempertaruhkan keikhlasan yang hanya palsu pada seorang perempuan yang sangat memerlukan tulang rusuknya , bukan kah lelaki yang perlu memimpin perempuan bukan hanya memusnahkan ...

4)BERPEGANG PADA AGAMA 
seringkali lelaki mendambakan wanita yang solehah , semuanya hanya inginkan yang solehah .. tapi ada jugak yang dah dapat solehah tergoda dengan perempuan yang hot , bila dah kehilangan baru lah menyesal .. baru kenal mana kaca dan mana satu permata .. peluang kadang2 hanya datang sekali ! kalau lah dapat yang bukan solehah bimbinglah dia .. ajari dia , kelak nanti kamu punya tempat di syurga ~

hati berbicara :
hai lelaki , jangan lah permainkan hati perempuan , ibarat duri menusuk hati , pedih seakan terhiris ... jangan penuh kan rasa sayang dalam hati mereka jika benar kamu tidak ikhlas .. kita semua hanya merancang tapi rancang lah yang terbaik bukan hanya merancang untuk memusnahkan hati2 yang mendambakan kasih syg dr tulang rusuknya ... jangan terlalu mengejar kesempurnaan , kelak nanti mata kita sudah buta untuk menilai permata =)
JUJUR SAMA AKU , APA YANG KAU INGINKAN ~