Menyampah !!!!!!!!!!!!

51 ulasan:
Assalamualaikum.....
menyampah ni ..sekiannn terima kasih ..tamat .. eceh jgn mare naaa .. alkisahnya begini teramat2 menyampah lah jika .....


''di satu sudut ada seorang jejaka tampan , macho bergaya .. senyuman semanis madu , mata redup tajam menikam,sape2 tengok pun kalau tak gila bayang , gila betul2 ..lalu perempuan yang di tenung mula lah berlagak ayu , seayu sang bayu ~ tapi jiwa bergetarrr menikam sukma kerana pnahan mata .. pastu terjadilah ''menjeling2 kubertenang mata kita sama memandang,bercakap bertanya dan bermesra siapa kah namanya '' bertukar senyuman , bertukar juga lah no telefon .. jejaka tu mengusha  perempuan tu sedalam2 yg boleh .. lalu mula lah perempuan syokkk + gila bayang , merenung pokok pisang pun trbayang muka  jejaka tu .. kunun2 jejaka tu pun sama menaruh hati padanya .. tapi tanpa di duga tiba2 ... ''


jejaka : emm sebenarnya awak
gadis : sebenarnya apa awak ..
jejaka : aisyy segan pulak ah saya nak cakap
gadis : alaa gtau lah , saya rasa saya tahu awak nak luahkan hati kan
jejaka : macamana awak tahu , baiklah kita dah lama kenal tapi hari ni saya nak berterus terang dgn awak sebenarnya ..
gadis : sebenarnya2 ..sebenarnya dragon ball ada 7 biji kesemuanya kan
jejaka : eh2 bukan , sebenarnya saya ..
gadis : eh aku tampo jugak jantan ni .. tapi xpe2 relax .. awak ni pernah tengok selipar jepun naik atas muka tak ?
jejaka : jgn lah marah , sebenarnya saya dah lama minat kan kawan awak tu , boleh tak bagi no fon dia?
gadis : haaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa .. agak2 laki tu kena penampo tak eh ..

agak2 lah wei kalau nak mengorat sekalipun jangan silap perhitungan .. menyampah dgn lelaki camni sebenarnya , xsalah nak mengayat kwan kita tapi jangan lah usha kita mcm nak ayat kita ! tmbah2 lagi berbulan2 lama baru nak tau sbenarnya minat kat kawan ! mestilah perempuan tu kecewa , sebab selama ni dia baik ngan kita ingatkan ikhlas rupa2nya ada udang di celah gigi..bukan kita jeles tapi sebenarnya cara tu tak berapa kena .. sebab kita dah timbulkan rasa yang lain pada seseorg perempuan tu ..so pada lelaki di luar sana , pleaseeeee lah be gentleman ok ..kalau betul nak kenal ngan kawan kita kp terus trg cmni ..
''hai awak ..awak kwn si polan2 kan boleh tak awak kim salam kat dia .an snng mcm tu xde lah prmpuan yg lain nak angau kat  kau .. menyampah2 ... !ada tak laki cenggini yg sdg baca ..kalau ada sila hantuk kepala kat dinding .. nyampah aih ! haha

hati berbicara :

ada masa kita perlukan org tengah untuk mendapatkan apa yg kita nak .. tapi jangan buat org tengah tu jatuh hati pd kita dulu ..baru nak gtau hal sebenarnya .. alih2 yang nak tak dapat yg di kendong berciciran .. waktu tu 'padan muka' je lah den berikan, tu lah lain kali tengok cerita nora elena .. tengok seth tan tu romantik gila babeng ! tiba2 ada perasaan rindu pada seth tan .. oh di manakah dikau di kala ini ku merindui mu .. lalala

Jiwa Kacau ~

21 ulasan:
 biar jiwa ini kadangkala bergulung gelombangnya ,
tidak terduga ombak di pantai hati yang terhempas ,
kamu masih rela menyayangi aku sepenuhnya 
walaupun kau tahu 
aku ..............
terima kasih atas segala2nya ..


hati berbicara :
mood kacau ...

DiriKu Menangis Engkau Ketawa ...

42 ulasan:
Assalamualaikum ....

'' di saat air mata ku mengalir kau hadiahkan aku dengan ketawa yg panjang ''
 
situasi satu ada hari kematian ..
someone tengah menangis kesedihan .. ada someone tengah gelak katanya lucu ,
(agak2 makan penampar tak kawan yg gelak tu )

situasi dua
someone tengah menangis kerana ada problem yg besar ,susah hati bagai nak mati ! ada pulak mangkuk ayun ni ketawa2 dan bagi kata2 yang menyakitkan ..sedangkan kawan kita ni tengah ada masalah n need pertolongan
(agak2 patut tak kita buang kawan yg ketawa tu dalam laut )

situasi tiga
someone menangis kerana putus cinta dan ex dia sedang ketawa dan gembira dengan girl/boy yang baru ..

situasi empat
someone menangis kesedihan kerana kecewa or apa2 je .. someone ketawa membuat lawak untuk meredakan kesedihan itu ,niat nya untuk menggembirakan hati someone yg bersedih tu ..
(so suwitttt)

kata orang kalau kita tak mampu bagi seseorang tu semangat lebih baik kita berdiam diri daripada kita terus menambah kesedihan di hatinya , time2 kesusahan dan kesedihan baru kita dapat kenal siapa sebenarnya kawan dan siapa sebenarnya lawan .. kadang2 mereka berkata ''di saat air mata ku mengalir , tiada seorang pun yang sudi menitiskan air mata ku bersama2 .. tapi  dikala air mata ku mengalir mereka menghadiahkan aku ketawa '' apakah ertinya kawan itu , apakah ertinya seseorang itu yang perlu aku puja jika dia hanya mampu memberikan aku kesedihan di kala aku kesedihan .. apakah ertinya sahabat itu jika dia hanya pandai menyakiti hatiku .. ~ lebih baik aku seorang diri mati kesepian ..

so kepada kamu2 di luar sana .. apa yang kamu inginkan dari sebuah persahabatan ? adakah kerana rupanya kamu tertarik , atau kerana ke glamourannya ataupun hartanya or kesederhanaan nya , kebaikannya ! ketulusannya .. jika kita melihat sesuatu itu dengan seikhlas hati pasti kita akan dapat keikhlasan itu kembali , jangan pernah kita berkawan kerana ada ''something'' yang kita mahukan ~ kelak nanti kita tidak akan mengenal apa itu sebuah persahabatan .. 

hati berbicara :
Sahabat yang beriman ibarat mentari yang menyinar. Sahabat yang setia bagai pewangi yang mengharumkan. Sahabat sejati menjadi pendorong impian. Sahabat berhati mulia membawa kita ke jalan Allah.
jika kita mula bersahabat , bersedialah untuk berkorban ..jika kita mula bermusuhi dengan sahabat , bersedia lah mengalah demi persahabatan itu .. itupun jika kita mahu jadi sahabat yg terbaik =)tq sahabat2 ku yg selama ni menangis dan ketawa bersama2 .. tq so much Allah s.w.t

Sebelum Aku Dihiris , lebih Baik Aku Sediakan Pisau !

37 ulasan:
Assalamualaikum..
''aku pernah di hiris , kali ni biar aku sediakan pisau sebelum kau menghiris ku lagi !''

kata org cinta suci cuma sekali dlm seumur hidup,tapi bagi sesetengah org cinta itu ibarat menukar baju dlm almari. sekejap baju tshirt,sekejap baju kemeja , tak suka yang ni ambil yg tu ..korang ada tak kawan2 yang macam ni n korg tahu tak kenapa dia jd macam tu ..maybe jauh di sudut hati dia yg dalam , tersembunyi kelukaan dan sebab kelukaan itu dia mempermainkan cinta ..ataupun cinta itu mencari dia or maybe dia memang seorg playgirl@playboy
 
''aku tak tahu kenapa aku brada dalam dunia cinta bersegi2..bukan aku sengaja mahu melukakan hati2 mereka tapi adakalanya aku takut jika aku terluka lagi .. terkadang aku hanya menghulurkan tangan persahabatan tapi mengapa mereka2 mudah cair lalu mudah mengungkapkan cinta lalu menyatakan aku mempermainkan hati2 mereka .. salahkah aku bila aku cuma ingin berkawan ..begitu senang mereka melabelkan aku sebagai playgirl sedangkan mereka tidak pernah tahu kelukaan yg pernah aku rasai ..!''
tuhan smpai bila kah harus ku bgini,hidup bagai mencari2 arah keluar,mncr cahaya yg tak pernah kunjung datang ~''

bagi qaseh , bila kita pernah terluka kita tak perlu melukakan hati org lain ..yup betul ! kita cuma ingin berkawan tapi adakalanya kemesraan yg kita lemparkan terkadang membuahkan kebahagiaan di hati2 mereka yg kita sdg dampingi ..beribu org kita dampingi lalu kita berikan dia senyuman yang indah ibarat bidadari syurga turun dari khayalan , kita hadirkan segunung kerinduan , kita buahkan kegembiraan dan keindahan lalu tercipta satu kenangan yg susah untuk dilupakan pada mereka2 ~ lalu ada yg menyimpan perasaan ... jika kita sunyi kita boleh berkawan tapi biarlah berpada , ada batasnya agar seseorang yg kita dampingi tidak menaruh perasaan ..dan soal mempermainkan perasaan tidak akan pernah timbul..dari situ tiada yang akan terlanjur mencintai mu 

hati berbicara :

adakalanya kita merasa seronok dengan dunia yg kita ciptakan , kita lempar berjuta ayat manis lalu tinggakan kesan di hati mereka , kesan rindu yg mula berpucuk lalu terpalit senyuman tanpa di sedari di bibir mereka , lalu bermula lah cinta yg mula berputik ..tapi bila kita hanya menyatakan 'kita cuma teman biasa' mereka akan kecewa lalu berkata mengapa kau tergamak mainkan perasaan ..dan kita terpinga2 ,keliru dan  bingung! begitulah cinta ..ia lahir dari sebuah kemesraan , kerinduan , kegembiraan ,keindahan dan kebahagiaan .. awasilah kemesraan kita jika kita tidak serius,dan jgn lukakan hati2 yg tidak penah besalah ...hati itu cuma
sdg mencari cintanya ..

Sambut Besday Yang Tertunggak .. 24/6/2011..hadiah dari hencik kyle & atiq salleh

24 ulasan:
Assalamualaikum ...

cuaca hari ini sungguh panas sekali ye anak2.. dah lah den ni malas nak pegang payung ! macam pompuan je bawak payung ke hulu ke hilir kan3x .. lupa daratan betul tuan blog ni macam lah dia tu laki ! pehh hari ni takmo menjiwai watak .. okeyh2 nak cerita pasal besday yang tertunggak .. huhu .. semalam hencik kyle datang teganu dengan kapal terbang air asia .. pehh kapal terbang tu , mendarat kat stesen bas jerteh tu pun kalau muat lah ..dtg semata2 nak sambut besday ku..so suwiitttt (perasan) so biarlah gambar yang menceritakan segala2nya ...
 
mula2 kita order kfc dulu .. entah lah makan mende main sebat je .. huhuh.. 

kek besday qaseh di taja oleh hencik kyle .. tak tahu lah ape ke jadahnya p tulis atas reben , sebab org kat kedai kek tu kata xboleh nak tulis atas kek .. hurmm layan je lah
muka malu2 kambeng nak belah kek *candid*
muka ape ntah nak bgtau .. gembira dapat cincin dari hencik kyle..tengok tu bersilau agy hahaha





 tq for everything ..

tq for everything hencik kyle coz sambur besday syg .. ngeee teromantic lah pulak .. tq bagi hadiah cincin emas tu huk2 .. insyaAllah syg akan jaga elok2 hadiah pemberian b .. ehem2 .. malu lah pulak den nak tulis kat sini tapi hentam je lah .. setakat tu je lah dulu ye .. skang kite tengok adiah dari atiq salleh pulak ...

tadi masa qaseh kerja ada posmen datang ..ingatkan bagi surat bos pastu dia tanya alamat rumah qaseh berapa ..pastu qaseh pun gtau lah bla3x ..pastu tanya posmen tu kenapa ? n then dia kata tadi dia p umah qaseh pastu nak bagi surat ni , tapi mak qaseh takmo ambil sebab nama lain .. sebab atiq tulis nama 'qaseh dalia adelia '' mak kata xde nama pelik2 umah ni .. pastu mak suruh posmen tu dtg umah qaseh ,ye pun dtg r ngan moto vrooommmmmmmmmmmmm vrommmmmmmmm .. haha kelakar pulak .. apa2pun tq atiq salleh coz bagi sis adiah ..nak tahu adiahnya ? jom tengok kat bawah hihi

hadiah dari atiq salleh ---------> blog atiq  http://atiqsalleh.blogspot.com
gelang tu ye .. abaikan botol air pink + biskut oat tu hehehe
stoking bunga2 .. comel sgt abaikan beg hijau tu haha ..

hati berbicara :
tq b syg .. kerana menerima diri ni seadanya n sudi sambut besday =) tq for everything .. insyaAllah cinta mu sentiasa ada di hati ini .. selagi dirimu menyimpan cintaku di hati mu (ayat xleh blah)
atiq syg .. tq bagi adiah dari mekah .. tak dapat p mekah pun dapat hadiah dr sana jadilah =)



Aku Tak Percaya Lagi ..

33 ulasan:
Assalamualaikum ...


''aku tak percaya lagi dengan apa yang kau beri .. aku terdampar disini tersudut menunggu mati -berhenti berharap ''

awak .. dulu saya terlalu percaya dengan awak .. saya percaya dengan segala2nya yang awak kata .. janji2 awak semua saya pegang , saat itu saya rasa bahagia sangat tapi saya tahu saya silap besar kerana terlalu berharap dengan awak .. saya lupa kepercayaan itu bila2 masa akan hancur .. saya juga lupa yang kita ni hanya manusia .. awak, kalau awak masih ingat lagi betapa saya sangat sayangkan awak ..dan awak pun sayangkan saya .. tapi sekali lagi kepercayaan yg saya beri itu hancur .. saya sedih .. awak , saya minta maaf ..saya dah tak mampu percayakan awak lagi .. awak .. saya minta maaf kerana kepercayaan tu telah hilang dari saya .. awak .. maafkan saya , saya terpaksa pergi dr hidup awak .. selamat tinggal awak =(

luahan dari seorang teman ~ betullah orang kata setiap perhubungan tidak cukup dengan cinta sahaja jika tiada kejujuran , kepercayaan ,kerjasam dan banyak lagi untuk mengukuhkan sesebuah perhubungan .. bahagia bila janji2 bertaburan keluar dari bibir yang manis .. indahnya saat tu walaupun di saat itu cuma janji yang terpateri .. tapi bila kepercayaan yang kita berikan itu di khianati ,alangkah kecewa dan sedih .. kenapa ~ kenapa kepercayaan yang di berikan sewenang2nya di berikan satu titik hitam ..lalu semuanya gelap gelita yang tinggal kini hanya lah harapan yg kian musnah .. terima kasih kerana pernah memberi kepercayaan dan terima kasih kerana telah menghancurkan .. dan maafkan lah jika seseorang itu tidak lagi mempercayai kita kerana kamu telah menghancurkan ~

hati berbicara :
''jangan terlalu berharap bunga ini akan senantiasa segar , kerana mungkin nanti ia juga akan layu ''
jika kita bertemu dengan seseorang yg sgt percayakan kita .. kita balas lah kepercayaan itu dengan kejujuran kita ..tidak rugi bila kita jujur , tidak pula rugi bila kita berbuat benda yang baik .. cuma kita akan rasa rugi bila kita sudah mengecewakan hati yg lain .. maybe dia yg merasa kekecewaan itu sedangkan kita gembira tapi kita kena ingat , kekecewaan yg kita berikan itu mungkin akan datang balik kepada kita tanpa sapaan ..saat itu ibarat mata pedang yg tajam menghiris hati yg bila dikelar pasti akan berdarah ~

Air Mata Tidak Kan Hilang

18 ulasan:
Assalamualaikum , 


bila menangis , tangisan ,dan air mata xkan lari  dengan perempuan kerana mungkin wanita lebih senang mengalirkan air mata , terkadang tanpa sebab ia mengalir laju .. terkadang mendengar penderitaan org air mata itu keluar .. dan juga bila hati wanita itu sedang berduka .. hanya air mata yg menemani jiwa yg lara sedangkan lelaki bila mana dia sedang berduka , bila mana dia sedang berdepan dengan kesedihan dia seboleh2nya mengawal kesedihan itu ,mengawal air mata itu agar tidak tertitis lebih2 lagi di depan orang ..bukan kerana ego tapi itu lah kekuatan yg tersembunyi  pada kaum adam .. kekuatan yg ada yg mampu di sembunyikan oleh kaum adam .. hebat bukan ~

tapi air mata itu xkan pernah hilang dari setiap manusia , walaupun kuat seseorang itu pasti suatu saat kelak air mata itu akan terbit mungkin kerana kesedihan yg tidak lagi tertanggung , mungkin juga air mata kebuntuan , air mata atas kesilapan diri ..air mata yg hanya diri sendiri mengetahui mengapa akhirnya ia keluar .. kadang2 ada yg mengatakn bila lelaki menangis hilang kemachoannya .. for me alangkah bestnya bila melihat kaum adam menangis kerna di saat itu dia sangat2 memerlukan seseorang ,sgt2 memelrukan semangat lebih2 lagi dr org yg dia cintai .. alangkah indah dan bahagia jika di saat dia menitiskan air mata itu semangat yg kita ada dipindahkan padanya …

hati berbicara :
lelaki dan wanita mungkin adakalanya berbeza dari mental dan fizikal tapi sebenanya banyak persamaan  kerna di saat lelaki kesedihan dia juga memelukan pelukan semangat .. bila lelaki itu gembira dia juga memerlukan tempat pekongsian .. kerana itu lah lelaki dan peempuan saling melengkapi .. so bagi kamu2 di luar sana yg sdg membenci kaum adam atau membenci kaum hawa ..sedarlah kesilapan lalu itu juga kerana diri kita .. mungkin kita bukan terbaik bagi dia ,jangan  terlalu menyalahkan orang lain jika kita belum memeiksa diri kita .. dan tidak pernah memahami hati mereka2 yg kita anggap ‘’syg’’ dan ‘’cinta ‘’ itu sudah cukup ….

Wordless Wednesday #3

25 ulasan:

Dulu Masa Kita Kecik2 ......................

34 ulasan:
Assalamualaikum..........

''Dulu masa kita kecik-kecik.....kita nak sangat besar , jadi seorang gadis , seorang jejaka ..kita nak sangat jatuh cinta , tapi sekarang kita dah sedar lutut yang luka lebih cepat sembuh dari hati yang kecewa ....''

manusia dan kemahuan tak dapat di pisahkan .. itu lumrah kehidupan , adakala kita menginginkan sesuatu sebelum tiba waktunya kerana kita fikir benda2 yang kita inginkan tu semua menggembirakan tapi kita lupa hanya dengan bersaksikan pandangan mata masih tidak cukup untuk mengatakan sesuatu itu menggembirakan ataupun mengecewakan .. selepas kita merasa baru lah kita sedar di sebalik kemanisan pasti ada kepahitan .. di sebalik kebahagiaan terselit penderitaan ... 

tapi semua itu lumrah pada manusia .. sama juga pada qaseh , terkadang orang yg menaiki motor di tengah jalan yg sesak berfikir ''kalau lah aku berada dalam kereta mewah alangkah indahnya '' sedangkan orang yg berada dalam kereta mewah berfikir ''best jika aku dapat naik motor , tak perlu bersesak2 dalam kesesakan lalu lintas ''.. hehe bila difikir balik kadang2 kelakar pun ada , difikir- fikir lelah ~ tapi kdg2 tak semua yang kita inginkan kita akan dapat .. tak semuanya yang kita impikan semuanya indah ~ tak semua apa yang kita tidak suka menyakitkan .. kerana kita tetap manusia , yang sudah di tuliskan jalan , takdir , ujian , risiko .. inilah kehidupan kita dalam melayari bahtera hidup , dalam mencari kebahagiaan ,dalam merancang ..semuanya di tanganNYA dan semuaNYA telah ditentukan olehNYA .. cuma kita mampu berdoa jika kita benar2 mahu !

hati berbicara :
dan kita sering kali mengeluh atas apa yang kita inginkan .. bila kita tak dapat kita meronta2 tapi bila kita dapat dan ia sangat menyakitkan , kita terasa ingin memutar balik masa kembali pada masa dulu .. tapi kita sudah terlambat ,dan kita pun sedih lalu menitiskan air mata .. cuma satu yang kita lupa .. semua yang berlaku itu ,semua yang kita lalui itu ,Allah sedang mengajarkan kita sesuatu yang sangat2 bernilai .. ! jika kita pandang dengan mata hati pasti kita akan bersyukur dengan segala2nya.. dan air mata yg menitis itu akan terus mengalir tapi dengan nikmat syukur yg tidak terhingga..
''boleh jadi sesuatu yang kita suka akan jadi sesuatu yg kita benci kelak dan sebaliknya '' =)

Time Kasih Abg Beng Yang Ku Sayangi dan sis IEB.. =)

33 ulasan:
Assalamualaikum....

pehh jangan jelez ye anak2 ibu2 bapak2 kakak2 abang2 .. sayang sebagai seorang abg je hihi .. buat pengetahuan semua semalam kat besday qaseh .. ramai yang wish tq so much =) terharu nak nanges ase (ayat ngade) pastu hari2 berlalu macam biasa .. hari ni dah umur 23 tahun setengah hari heh2..  so bangun pagi mandi , gosok gigi tak bersyampoo..syampoo abes pagi ni tapi takpe still wangi.. bukak facebook tengok ben ashaari idola qaseh .. pehhh post link entry besday ..


abg saya ni haaa jgn jelez
(gambar curi kat facebook) larikkk ~


jangan mare naaa .. saje je tuh , nak bagi korang jelez haha (uduh pangai)
papepun juz nak say .. abg memang superb + sporting .. tq so much satu2nya blogger yg buat entry besday for qaseh .. n abg beng yg otai lak tuh buat kan .. senyum sampai ke telinga seminggu neh haha .. papepun memang terharu sangat .. ingat kan tak ingat dah adik dia .. pehh adik tu ,abg beng baik ngaku qaseh ni adik abg supaya qaseh tak syok sendiri .. tq for everything abg .. n untuk anon2 or sape2 yg suka menjatuhkan or mengutuk or memaki or membenci abg beng .. buka lah mata seluas2nya .. setiap orang ada kelebihan dan keburukan .. tapi jangan pernah kita bukakan keburukan orang dan jangan pernah memandai2 membuka keaiban orang apatah lagi membuat fitnah .. kata orang tak kenal maka tak cinta so kenali lah seseorang itu dulu sebelum kita nak menghukum or menilai seseorang .. menilai seseorang tu boleh tapi jangan dengan hasad dengki or kebencian yg kita ada untuk dia .. nanti nilaian kita tu tersasar dan takkan nampak kebaikan yg dia cuba sampaikan ...


apapun abg .. tq so much n wish u luck , happy forever with kak zila tersayang =) .. juz ignore teguran yang tidak membina tapi ambil dan kaji teguran yang membina saja .. banyak agy ni nak tulis tapi takut abg nangis je .. hati abg tu kan jambu hahahaha .. tak tahu nak tulis pe dah ..cuma terima kasih je mampu qaseh ucapkan .. TERIMA QASEH eh KASIH BANYAK2 ABG .. blog ni naik pun sebab ABG BENG .. orang lain kenal blog ni pun melalui SEGMEN2 ABG BENG !!! blog ni ber DOT COM pun sebab HADIAH dr ABG BENG .. baju kurung songket qaseh pakai tu pun dari hadiah SEGMEN ABG BENG !!!!!!!!!!!!! TQ FOR EVERYTHING .. syg abg beng ketat2 .. pehhh ..
(entry dari sis ieb sayang) .

hati berbicara :
alhamdulillah Allah pertemukan kita di ruangan maya .. lantas terikat satu ikatan persahabatan .. ibarat satu keluarga kerana kita semua adalah satu bapa dan satu umat .. terima kasih kerana memberi nasihat , pandangan or pendapat .. tq kerana berkongsi cerita bersama pembaca .. terima kasih kerana sudi membantu di saat kamu sedang berada di puncak .. insyaAllah qaseh doakan abg beng dan semua berjaya dalam hidup dan dapat apa yang diingini cuma satu .. jangan pernah lupakan DIA .. maha pencipta kita =) di setiap bait2 kata , di setiap patah perkataan .. di saat jari melontarkan suara tanpa bunyi dan gema jangan lupa niat kita ..dan jangan pernah ada benci di antara kita pehhhh.. !

SELANGKAH MENGHAMPIRI KEMATIAN .. HAPPY BIRTHDAY TO ME ....

41 ulasan:
Assalamualaikum ....

''selamat hari lahir yang ke 23 su...... ,semoga Allah sentiasa melindungiku dimana pun aku berada,kemana pun langkah ku pergi ..dimana pun jasadku berada ..amin''
19/6/1988 qaseh dilahirkan dengan cukup sempurna ..cukup sifat ..perempuan ke dua ,bongsu girl yang lahir dalam sebuah keluarga yg sederhana .. membuahkan satu rasa kegembiraan pada keluarga itu .. alhamdulillah dengan penuh syukur dan nikmat .. lahir tanpa mengenal apa itu rasa gembira cuma lahir dengan tangisan seorang baby kecil .. seperti baby2 lain .. sekarang umur qaseh dah 23 .. menginjak ke alam dewasa .. 23 tahun hidup di dunia Allah tapi masih banyak amalan yang adakalanya tertinggal di tengah jalan melalui liku2 kehidupan yg terkadang mengasyikkan .. aku masih gagal menjadi hambaMU ya Allah ..aku masih jauh ketinggalan dalam mencari NUR mu .. aku masih berusaha mencari redha2 Mu yaAllah .. maafkanlah aku ..maafkanlah hambaMu ini yg cuma menumpang kasih syg dari Mu maha penciptaKu .. 

terima kasih yaAllah kerana masih panjangkan umurku .. terima kasih kerana memberi berjuta2 peluang untuk aku mencari apa yang sebenarnya harus ku cari .. terima kasih kerana menghadirkan kawan2 yang terbaik .. terima kasih atas rasa cinta yang kau hadirkan dalam hatiku walaupun berulang kali aku tewas dalam menerima cinta manusia .. dan terima kasih juga memberi aku ketabahan hingga ke hari ini dalam menghadapi setiap ujianMu .. terkadang aku rasa bersyukur kerna aku punya kekuatan yg hambamu yg lain tidak miliki.. terkdang jugak aku merasakan nikmat kerana aku masih dapat ketawa dan menangis atas apa yang aku lalui ..

terima kasih kerana pernah hadirkan kekecewaan kerana seorang manusia .. kerna dari situ aku dapat belajar erti kepahitan dan aku tahu hidup ini bukan hanya untuk gembira .. ~ aku redha atas segala yang berlaku selama 23 tahun aku hidup.. yaAllah panjangkan lah umurku hingga aku benar2 bersedia mengadapmu .. sesungguhnya aku takut ! takut untuk mengadapu dengan amalan yg begitu tipis .. ya Allah semoga hari ini dan hari seterusnya .. pancarkanlah cahaya2 Mu agar aku tidak lagi terpesong .. benihkanlah di hatiku dengan kesedaran yg berpanjangan .. takutilah setiap detik dan waktu dalam perasaan ku agar aku tidak lagi jatuh ke lembah yg hina ..

untuk orang yang sentiasa ku sayangi dan ku cintai .. maafkanlah atas ketidakmatangan yg sentiasa membelenggu diri ini .. terima kasih atas nyanyian besday semalam dan terima kasih jugak atas doa2mu.. insyaAllah kita akan bersama jika kita di jalan keredhaanNya .. jangan terlalu berharap kerana takut nanti kita kecewa .. jangan terlalu gembira kerana mungkin esok kita akan bersedih .. cuma satu harapan ku terhadapmu .. andainya kamu telah diciptakan sebagai kaum adam yg akan menjagaku hingga nafas terakhir .. lindungi lah aku , titipkanlah kasih syg yg berpanjangan ..curahkan rasa cinta yang tiada batasNya tapi jangan melebihkan aku drp Maha Pencipta kita .. doakanlah agar jodoh kita berpanjangan ..dan jadilah seorang pemimpin yang bijak memimpim .. jangan pernah abaikan tanggungjawabmu dan jagalah maruah ku sebagai seorang muslimah .. love u forever !


hati berbicara :
selama qaseh hidup qaseh tak pernah sambut hari jadi tepat2 pada 19/6 .. hihi kan best kalau bangun pagi je ada surprise lebih2 lagi dr insan tersayang ..pehh mau meraung setengah jam dek terharu ! haha apa2pun setiap orang pasti ada impian ..impian qaseh cuma satu , dari dulu hingga sekarang tu je tersemat dalam hati .. impian itu adalah ''kebahagiaan'' hanya itu yg selama ni tercari2 .. kebahagiaan hingga ke nafas terakhir .. siapakah yang mampu memberi kbhgiaan itu .. disaat jari manis ini tersarung cincin.. di saat dahi ini dikucupi oleh seorang insan yg bergelar ''suami'' di saat itu lah kebahagiaan yg sebenar dtg .. <3.. di saat itu juga hatiku jasadku jiwaku akan ku berikan sebagai balasan atas kebahagiaan itu .. wallahualam.. aku hanya mampu merancang DIA yg sebenar2nya layak untuk menentukan .. Allah tahu isi hatiku .. Allah tahu doa2ku ..insyaAllah .. 
maaflah entry panjang .. huhu , sambut besday minggu depan nantikan hadiah dr hencik kyle ..jeng2x hadiah apakah itu .. haha .. wat susah2 je nak bg adiah .. kuwang3x.. n tq to alls my frens , blogger , fb frens .. love u olz.. doakan qaseh :)
dan bangga my besday = fathers day ..
happy fathers day ayah n semua bapa2, pikullah sedaya upaya tanggungjawabmu .. kerana nanti akan disoal di akhirat kelak !  


MULUT JE MACAM PUAKA TAPI HATI BAIK ?

18 ulasan:
Assalamualaikum...


bengong natang nih !
doh bakpe ya mu ni bodo sangat !
base babi  guh otok duk lutut ke !
malas baso aku ..bukan kijer aku kijer mung ! doh bakpe suh aku tolong ..
rupa uduh supe natang !


''kalau engkau nak orang hormat engkau ! biar engkau hormat orang lain jugak ! ''

pehh first time buat ayat kasar2 .. maaf ye kawan2 qaseh tak tuju kat siapa2 cuma .. kadang2 terkilan bila kita berbahasa dengan lembut .. tapi balasan nya macam ayat kat atas tu .. takdop tomakninoh langsung orang ganung ate .. tapi biasalah dia rasa hebat sangat berbahasa macam tu lebih2 lagi kaum hawa .. dulu2 masa qaseh sekolah biasalah kadang2 ayat kasar tapi dengan lelaki .. 'gila' 'bengong' 'bodo' 'nate' tu kira dah biasa ada kat mulut tapi tu pun untuk orang laki ..kira kawan2 rapat lah ..alhamdulillah kawan2 qaseh yg girl takde yang berbahasa macam tu .. kitorang saling hormat menghormati ..

tapi dunia sekarang ! entah kemana terbang segala bahasa yang ayu , lemah lembut pada kaum hawa .. entah kemana hilang tatasusila .. ada yang lebih teruk mencarut tanpa segan silu .. dah jadi macam makanan .. huhu yang mendengar ni rasa macam terkejut .. dimanakah lagi letaknya keayuan mu wahai hawa .. bukankah keayuan tu hanya milik kita .. bukankah lemah lembut itu di warisi untuk kita .. ! bukankah kesopanan itu memang hanya untuk dimiliki oleh kita ! tapi kenapa beralih pada kaum adam .. kenapa kelembutan tu kdg2 terletak pada kaum adam .. sedangkan kita yg lebih layak mewarisinya ... =( ..


hati berbicara :
indahnya bunga itu pada kesegarannya ..
harumnya bunga itu pada baunya ..
cantiknya bunga itu pada rupanya .. 
lembutnya bunga itu bila terbawa2 oleh angin yg menderu ...
kuatnya bunga itu pada durinya !!
lemahnya bunga itu bila ia cepat layu ..layu selayu2nya .. ~ tiada lagi yg dpt menyegarkannya .. lalu matilah bunga itu pada tanah yg suatu ketika dulu cuba untuk menyuburkannya ....

walaupun kita jahat sekalipun kekalkan lah sifat2 yg perlu ada hingga kita mati .. jangan biarkan orang memandang serong pada kita melalui pertuturan ! yes mesti ada yg akan kata .. MULUT JE MACAM PUAKA TAPI HATI BYK BAIK ... kalau hati kita baik .. semuanya akan baik ~ kerana segala2nya terletak pada hati .. andainya kita menyatakan hati kita baik , pakaian kita , pertuturan kita semuanya akan terurus dengan baik =) jangan mengaburi hati kita sendiri dengan ayat2 yg kita ciptakan !

Cinta itu Nikmat .................tapi ~

29 ulasan:
Assalamualaikum ....

hari ni kita berbicara tentang cinta ye kawan2 sebab qaseh banyak idea tentang cinta je.. rasa2nya otak qaseh berbentuk love ...

''cinta itu memang nikmat .. dimakan sedap diminum sedap tapi bila tersalah makan ia bisa menjadi racun .. boleh jadi nikmat madu bertukar hempedu '' 

tertarik dengan kata2 seorang ustaz masa kursus qaseh pergi hari tu .. dia mengatakan cinta itu ialah nikmat dr Allah ..satu2nya nikmat yang diberikan kepada manusia dan 99 nikmat lain di akhirat ..tertanya2 pada hati kenapa nikmat cinta di beri sedangkan yg lain di akhirat kelak .. hati mula membuat firasat sendiri .. ''jika kita dapat cinta itu pasti kita akan menang di akhirat kelak , tapi seandainya kita tewas dengan cinta itu pasti kita merana di sana .. maksudnya cinta itu bercabang2 .. bukan kepada manusia sahaja .. tapi kita seringkali melihat cinta itu terhadap sesama manusia ..kekasih lebih diutamakan ..sedangkan cinta yang paling nikmat adalah cinta terhadap ALLAH s.w.t  yg berkuasa..

so jika kita dpt cinta Allah kita akan dapat 99 nikmat lagi di akhirat kelak .. tapi ! jika kita tewas dengan nikmat cinta + nafsu serakah .. kita hanya dpt nikmat itu di dunia tapi disana kelak kita tidak akan dapat 99 nikmat yg lain .. maybe hanya azab yg kita akan terima..mereka sering mengatakan cinta itu buta sedangkan cinta tidak bersalah kerana sebenarnya kita yg buta ! terkdang kita tenggelam dalam dunia nikmat kita sendiri..nikmat cinta yang kita salah tafsirkan ~ nikmat cinta yg di ciptakan dengan peraturan nafsu ! nikmat cinta yg tiada hadis mahupun batas ! nikmat cinta yg diketuai oleh syaitannirojim !!!!!!!!!!!!

hati berbicara :
 qaseh tahu .. ramai yg tidak tahu apa erti cinta kerana mungkin dia tidak bercinta dan memperlekehkan cinta ..pehh cinta ! so bored .. tapi sebenarnya dia alpa ! dia lupa ! dia gila ! dia bodoh ! cinta bukan terhadap kekasih shja .. cinta itu bercabang ! berpucuk ~ berbunga lalu membuahkan hasil .. 
nikmat cinta bukan terletak pd nafsu semata tapi nikmat cinta menghadirkan kebahgiaan , ketenangan , kegembiraan , keberkatan dari Allah .. adakah kita sudah mendapat nikmat cinta yg sebenar2nya ?? atau kita sedang mendapat cinta yg di beri oleh kekasih kita sahaja !! adakah itu cukup.... ? senangnya hidup bila kita katakan sudah cukup !! ..
dan jgn pernah merasa senang bila segala janji terlafaz di bibir kerana kita hanya merancang ~ 

Wordless wednesday #2

27 ulasan:










Bersatu Lah Kita Wahai Melayu ~

13 ulasan:
Assalamualaikum ..



berdasarkan gambar di atas ..apa yang korang semua rasa .. entry ni ada berbau politik sedikit.. ada yang tidak mahu tahu pasal politik rite .. same with me , tapi adakalanya kita kena fikir jugak .. kerana kita sedang selesa ..sedang duduk dalam negara yang aman .. aman kah kita ? merdeka kah kita ? yes ..segelintir memamg kita aman .. tapi ada sesetengan masih tidak aman bila orang melayu sering bertelagah sesama sendiri .. hari tu qaseh pergi kursus .. ada banyak benda yang menyedarkan qaseh dan maybe semua yang pergi kursus tu .. so qaseh nak kongsikan pada semua .. apa perasaan qaseh .. kat sana ada dia paparkan video2 keganasan yg berlaku di negara2 luar .. hidup dalam keganasan! ketakutan ! yaAllah bayi2 semua yg tak bersalah .. di tembak! di zalimi ... ada lagikah ruang kedamaian di negara mereka2...

rasa macam kesedihan tu menyelubungi ... sedangkan kita di negara kita , kita boleh pilih makanan apa yang kita nak .. kita boleh beli baju2 yg berjenama ! sedangkan mereka ~ sedangkan org2 yg terdahulu hanya memakai jenama 'guni' dan berkapankan daun pisang ~ tapi kita masih belum bersyukur dengan nikmat yg Allah telah bagi .. ramai orang melayu yg sedang mengkhianati negara sendiri ! ada yg membakar bendera negara malaysia ! negara kita sendiri !! dan kaum lain ..cina dan india bertepuk tangan melihat pergaduhan antara sesama melayu ... nak kah kita seperti negara2 luar yang sedang berada dalam keganasan ! hendakkah kita hidup dalam lumuran darah ! hendakkah kita dengan suasana yang teruk ! zalim dan penuh penindasan !qaseh xnak ~ qaseh takut.... tapi kenapa negara luar jadi macam tu ? kerana ''ketidakstabilan politik'' di negara mereka.. ~bila negara di jajah oleh pemimpin yang tidak tahu memimpin ! dimanakah hak orang islam ?dimanakah hak org2 melayu .. bersyukur lah kita,negara kita sedang stabil tapi jangan terlalu selesa kerana kaum lain sedang merancang ingin menjajah negara kita..kalau lah negara kita di jajah oleh kaum lain! bangsa asing ! dimakah kita ''kaum melayu dan kaum yg beragama islam '' ... fikir2kan lah , undi lah yg terbaik , jangan sampai kuasa lain menguasai kelak kita yg merana ...


hati berbicara :
bagi qaseh ... tak perlu nak bangkang kerajaan .. undi lah yg terbaik untuk kita kaum melayu dan agama kita... takut bila agama kita sekarang sedang dimain2kan .. kaum bukan islam masuk dalam masjid, bagi ceramah dengan menggunakan ayat2 al-quran .. adakah itu satu penghormatan ! ataupun satu penghinaan !!!!!!!!!!!

BEN ASHAARI : 5 BLOG PILIHAN HATI

10 ulasan:
Assalamualaikum...


sory abg ben , qaseh jarang komen2 blog abg skang ni .. qaseh baca je.. tapi abg tahu kan siapa blog idola di hati ni ..eceh .. heppy blogging abg , always support u .. blog yang memang ada dlm hati sejak buat blog.. blog abg ben yg banyak bantu naikkan blog qaseh , banyak kenalkan pada blog2 lain .. tq abg :) tq for everything.. segmen2 abg n yg pasti domain ni adiah dari juin segmen abg ..kalau bukan sebab abg ben takkan ada qasehdalia.com !
bila masuk blog beliau .. memang tak dinafikan kena berfikir sedikit untuk memahami apa yang tersurat dan tersirat di balik ayat2 dia .. punya ayat sastera yg mendalam ..kadang2 tertewas untuk memahami apa yg tersirat .. pehhhh .. tapi for me bestlah sebab entry dia kadang2 buat kan kita berfikir
blog kaum hawa yang menyentuh hati ... ayat2 dia pehhhh luluh hati sebab tu lah abg adi budika kitewww tu tertawan hehek.. gulp jangan mare ~ qaseh kdg2 tak komen tapi baca je..sory ye syg ..muahhh syg kamu ketat2 ... teruskan berblog dengan biat seikhlas mungkin .. supaya kita mendapat secebis pahala atas perkngsian ..
blog budak jawa yg senget .. haha entry dia kadang2 lucu giler , pehhh tapi best ,ada jugak ilmu2 yg dia sampaikan .. yang paling best menghiburkan n peramah .. sory ey dia sudah berpunya.. kalau nak kena lawan sun goku miahaha
blog kembar  nyah .. masa dulu2 qaseh buat blog, naz selalu komen2 dengan nama kobejoderan mende tah .. pehh entry dia banyak g dia ingin sampaikan tapi melalui gaya dan penulisan yang pedas.. kadang2 ayat pun kasar je ..suka cari gadoh dengan den .. ujang pulak suka buat entry yg berbaur lucah ..gilewww tapi tajuk je lucah entry dia ada yg dia ingin sampaikan .. for qaseh mereka berdua suka support blog kawan2 yang lain .. peramah dengan sape je.. mereka otai .. maybe one day korg boleh jadi mcm abg ben .. pehhh
blog ni paling best hahaha.. koya angkat bakul sendiri ..pehh tapi xpe , siapa lagi nak puji kalau bukan diri sendiri ..kikiki sebab biar hati dan mata kita memandang megah pd blog kita sendiri .. jangan memandang rendah pada blog sendiri kerna kekuatan itu akan hadir :)


hati berbicara :
bagi yang lain jangan tecik2 aty .. semua blog ada keunikan tersendiri cuma atas cara kita bagaimana untuk menempatkan blog kita dalam dunia blog .. bukan sedikit blog2 yg ada .. so jangan pernah berputus asa .. sekurang2nya kita ada cara utk meningkatkan gaya dan penulisan dlm blog kita .. jangan terlalu gelojoh untuk menarik perhatian .. tapi biar lah perlahan2 agar rasa itu hadir ... tq yg support blog qaseh .. blog ni pun still byk kekurangan .. n kita semua ada tempat dalam dunia blog..we are bloggers .. cuma satu jangan pernah rosakkan nama melayu dan agama islam ... berblog lah dengan penuh gaya tapi dengan cara yg di hormati ..

Selamat Tinggal Malaysia ~

47 ulasan:
Assalamualaikum...

buat pengetahuan semua termasuk perdana menteri kita .. tu pun kalau beliau baca lah hihi .. qaseh akan bercuti selama 3 hari 2 malam .. ke eropah bersama hencik kyle .. pergi lari dari malaysia yang penuh dengan masalah hati, jiwa, perasaan mahupun jantung dan jugak limpa ... kerna di taja oleh naluri dan firasat sendiri .. wahhh eropah tu .. hihi so blog ni akan terkubur buat sementara waktu hingga penulis blog kembali pada keadaan asal.. setelah hati dan perasaan yang terobek ini kian sembuh .. so jangan ngade2 nak rindu ke hape ke .. tau dah xdek orang rindu pun .. sebelum lupa kepada yang nak kirim apa2 sila hubungi saya di facebook saya yang terletak dalam page ''about me'' kirim penyepak tak kan dilayan ... selamat tinggal semua .. muah3x... eh jap .. semalam mimpi seseorang ..benci ! kenapa selalu mimpi orang yang dah tak berkaitan dengan my life ... tettttttttttt mimpi tak best so xpayah citer banyak ....bye koram


hati berbicara :
p/s : pergi eropah naik kereta je..
ok tipu je ... qaseh kena pergi kursus dana kat BESUT EROPAH miahaha.. selama 3 hari 2 malam .. kena pergi jugak kalau tak pergi rugi ! sebab dapat rm500 buleh lah beli baju raya 5 helai ..hik2.. nampak sangat mata duitan..miahaha pembetulan ye bukan mata duitan tapi rezeki jangan ditolak... 
nanti balik dari eropah qaseh khatam blog koram semua pulak... muah sekali .. haha ..
p/s besut tu dlm mesia je .. setengah jam je dr umah .. tak sempat r nak rindu2 bagai kat rumah .. 

Wordless Wednesday 1

23 ulasan:
apa itu wordless wednesday tengok sini (only picture without words)


p/s : senyuman menutup duka
sory kawan2 laptop qaseh rosak ..masuk virus cinta banyak !! saket aty bagai dipaku2 tapi  redha2...
guna pc pinjam sat ~ 

Caketnya Ati ini Bagai Dipaku2.. !

35 ulasan:
Assalamualaikum sume ... bes tak pantun kat atas tu aka title kita pada hari ye puan2.. yes itulah pantun yang dicipta oleh qaseh dalia adelia .. caketnya ati ini bagai dipaku2..kalau nak buat irama lagu apa2 pun boleh ..suka hati orang lah ye .. huhuh pes time neh wat entry ala2 gedik .. bace elok2 tau ..bace sampai titik penamat .. janji ye baca ..janji dulu ? janji ! haa dah baca tu maknanya dah janji lah heee...



begini ceritanya .. pada suatu hari qaseh membuka akaun facebook..pastu ada lah sorang 'orang' ni .. pernah lam muncul dalm hidup ni suatu ketika dahulu .. qaseh yang add dia dulu (padan muka hang sape suruh add ) .saja je nak add nak tengok muka dia , nak tatap2 muka orang yang pernah bagi daku 'bahagia' .. lepas tu bla3x tak sangka pulak dia still kenal qaseh yang hodoh ni kan .. dia pun start lah chat ngan qaseh .. qaseh hokey je saja nak tanya khabar ..lepas tu dia mula dah bukak kenangan silam .. sila nyanyi lagu kenangan silam jam (kenangan silam engkau dan diriku lalallala) pastu dah rasa macam ada baur2 dia ingin sakitkan hati dah .. borak2 pastu ok ... qaseh kata kat hati sendiri ..takpe sabar lah qaseh ..sabarlah hati ..

pastu hari ni ..dia chat pulak .. pastu dia tanya pulak pasal kenangan silam , dia tanya tak jumpa ex qaseh ke .. maknanya ex qaseh tu ,dia ambil pastu jadi hak dia..tapi skang dah jadi ex dia .. so dia dah dengan orang lain ..pastu qaseh balas tak lah kenapa nak jumpa dia pulak ..dah tak ada kaitan dengan dia .. dia pun cakap dia ada jumpa 'ex' .. pastu qaseh tanya so ? dia kata tapi bukan 'ex' tu tapi tunang dia .. sebab nama ex dan tunang dia sama... qaseh tak tahu lah apa motif dia cakap camtu .. ada lagi yg dia cakap ..malas nak tulis dah .. biarlah ~nape lah orang ni selalu sakitkan hati kita sedangkan kita tak pernah kenal dia ..n tak pernah sakitkan hati dia ..hurmmm ... qaseh dah tak ingat dah pasal kenangan2 silam semua tu tapi dia seakan2 ingin menyakiti hati ni ..sedangkan dia yang pernah lukakan hati ni tanpa maaf apa pun .. memang qaseh ni hidup untuk di sakiti ke ? ....... hurmmm cuma satu je lah .. semoga bahagia dan jaga lah tunang kamu elok2.. agar orang lain tak kan menyakiti hatimu ..kita hidup ni sentiasa berputar dan Allah tu maha adil..cukuplah kita ingat perkara lalu .. qaseh dah buang jauh2 dah ~

hati berbicara :

maaflah kalau ada yang terasa baca entry ni .. tak mampu nak bersabar lagi .. qaseh nak lupakan segala2nya , maaf sekali agy .. semoga korang2 semua yang pernah hadir dalam hidup qaseh bahagia hingga dunia akhirat.. kita hanya merancang DIA yang berhak menentukan ..jika hari ni kita terlalu bahagia jangan lupa derita yang sentias ingin memasuki hidup kita untuk menguji ketabahan dan kesabaran kita .. dan jangan penah terlalu megah dan menyakitkan hati orang lain ..lebih2 lagi hati orang yang pernah kamu sakiti ..
-maaf kan sue...............
ye kamu sudah menang ....the end!!jgn sakiti hati saya lagi ~saya dah bahagia dengan kehidupan saya ...

BEN ASHAARI AJAK KRITIK BLOG AKU

11 ulasan:
encemnye pakcik ni hihi...


p/s : kutuk lah kutuk kalau rasa nak penampo ...muehehe
No reproduction of the materials from this website and its accompanying associative social media channels are to be used in other third party sites without written a consent by Qaseh Dalia

All images, text and video content used must first be given permission by author.

For further inquiries, shoot an email at:
dalia_adelia@yahoo.com
@2010 | www.qasehdalia.com