Biarkan Cahaya Itu Tetap Hidup ...

18 ulasan:
Assalamualaikum ....
lama tak menulis entry , rindu teramat sangat .. tapi biarlah kadang-kadang benda yang kita miliki pun boleh hilang dalam sekelip mata .. =) hope u all always happy

Dalam perjalanan hidup ini seringkali kita merasa kecewa. Sesuatu yang luput dari genggaman, keinginan yang tidak tercapai dan kenyataan yang tidak sesuai dengan harapan. Dan sungguh sangat beruntung andai dalam saat-saat tergoncangnya jiwa, masih ada setitik cahaya dalam kalbu untuk merenungi kebenaran

dalam diri kita punya cahaya , cahaya yang terselit di celah2 kegelapan , jangan pernah rasa kita akan sentiasa hidup dalam kegelapan kerana satu titik hitam atau satu kesan mendalam .. bukankah Allah itu maha penyayang , Allah sangat sayang kan kita .. sangat2 sayangkan umatnya ~ tapi kenapa seringkali kita tidak menghargai kasih sayang yg Allah berikan ? sekali kita lakukan dosa ..adakah Allah itu terus menghukum kita ? tidak bukan ! Allah sentiasa berikan kita peluang ... 

tapi...

adakah kita masih nampak peluang yang kita ada ? atau biarkan saja lubang2 peluang tu berlalu ibarat angin bersama noda2 yang kian bertambah ? bukankah di hati mu masih ada cahaya ~ hidupkan lah sayang , biarkan cahaya tu menerangi segala kegelapan yang ada.. yakinlah cahaya itu akan terus marak menghilangkan kesan2 hitam .. marakkan lah agar ia membara ! dan cahaya itu lah yang akan membawa mu ke dunia yang sangat indah ... meninggalkan segala kekecewaan di dunia yang sementara .. hidupkanlah cahaya itu sayang .... 

hati berbicara :
walau orang kata kita teruk ..
walau orang kata kita jahat ...
walau orang kata kita jahil ..
24434 sentiasalah hubungi tuhan kita yang SATU .. agar arus rasa tidak putus ..
hanya dia mengetahui hati kita yang sebenar2nya .. insyaAllah kita mampu berubah =)


Tahniah Malaysia ! ♥ Malaysia ... !

18 ulasan:


♥#################♥..................♥###♥
♥##################♥..........♥#########♥
♥#################♥......♥#############♥
♥################♥..♥###############♥
♥################♥################♥
♥###############################♥
♥############################♥
♥#########################♥
♥######################♥
♥###################♥
♥#################♥
♥##############♥
♥###########♥
♥#########♥
♥#######♥
♥#####♥
♥###♥
♥#♥





LOVE MALAYSIA !
ALHAMDULILLAH PINGAT EMAS MILIK KITA LAGI ..
CONGRATS MALAYSIA ...
AUMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMM
p/s : lama tak hupdate , tapi bab bola kena r hupdate ahaks ~ 
korang sihat tak ? qaseh masih sihat hehe ... 

Kuasa Cinta ..atau Mainan Syaitan ?

34 ulasan:
Assalamualaikum ...

Awak ...
cinta tu punya kuasa ke ?
kadang - kadang saya ingin keraskan hati , saya tak nak berlembut bila awak mula mendekati , saya cuba kuatkan hati , berdoa lindungi diri sendiri .. bila saya kata 'saya kuat saya kuat ' saya rasa makin lemah .. saya tepis semua mainan dan cetusan rasa .. saya masih kata pada diri sendiri ''saya mesti kuat saya mesti kuat'' tapi akhirnya saya tewas .. lalu saya berkta . kuatnya kuasa cinta ...

Everybody wants HAPPINESS
Nobody wants PAIN..
But you can't have a Rainbow
 without a little rain...
tapi awak ..
semakin saya matang , semakin saya dewasa .. saya mula berfikir .. cinta tidak pernah punya kuasa lebih - lebih lagi pada manusia , yang menimbulkan kuasa gelora kita sendiri .. kita nak buat sesuatu ! tapi hati kita , perasaan kita tidak sama dengan mulut yang membicarakan kata - kata .. kerana itu banyak janji - janji kosong bertebaran ...lalu saya berkata lagi , kuatnya mainan syaitan..
“Sesiapa yang akhirat menjadi harapannya, Allah akan menjadikan rasa cukup di dalam hatinya dan menyatukan urusannya, dan dunia akan datang tunduk kepadanya. Tetapi sesiapa yang menjadikan dunia sebagai harapannya, nescaya Allah akan menjadikan kefaqiran di antara dua matanya serta mencerai-beraikan urusannya, dan dunia tidak akan datang kepadanya melainkan sekadar apa yang telah ditetapkan baginya.”

— Hadis Riwayat at-Tirmidzi, 9/5, no. 2389
lantas saya terdetik .. 
cuma satu cinta yang benar - benar beri kita kuasa , ia bagi kuasa ketenangan , kelembutan , keindahan dan ketaqwaan .. awak pernah tak capai kuasa tu bila awak bercinta dengannya ? kalau awak belum rasa , awak cuba lah .. try awak dalami betul- betul dengan penuh perasaan , keindahannya tak mampu di sentuh tapi ia terus meresap ke dalam lubuk hati hingga kadang- kadang air mata mengalir tanpa sedar ..
awak tahu tak .. air mata saya sedang mengalir laju tanpa sebab ...


hati berbicara :
aku ingin ~ KAU tahu isi hatiku , cinta ku padaMU , kasihku padaMU putih tak ternoda..



Malu Dengan Manusia Tapi ....

26 ulasan:
Assalamualaikum ..

tadi dah call mak , dah bercakap dengan mak , alhamdulillah kerinduan terubat jua =) tapi sisa rindu masih ada di keping-keping hati yang tadi membengkak ..

Allah tahu segala-segalanya .. jangan lari dari kenyataan .. kerna larian mu takkan pernah berakhir 

benar .. apa yang ada di hati kita hanya kita dan Allah saja yang tahu walaupun itu cuma hanya terlintas di hati , dan manusia lain tidak akan pernah nampak ada kah hati kita punya sedikit kekotoran ? adakah kita ini terlalu suci sehingga satu dosa pun kita tidak pernah lakukan ? 

tidak bukan , terkadang kita sering memaparkan hanya kebaikan2 di mata manusia , di kalangan watak2 yang ada sebagai pelakon dunia , dan kejahatan kita sorokkan di hati , sedangkan Allah itu maha mengetahui , kita terlalu malu dengan manusia ,tapi kita langsung tidak malu dengan Allah .. apa saja kejahatan yang kita buat kita sorokkan di mata manusia tapi bentangkan di mata Allah .. 

cuba kita fikir balik , sebenarnya siapa yang patut kita malu , takutkah kita jika kita kehilangan pujian daripada manusia yang hanya mampu melihat dengan pandangan zahir ? atau takutkah kita jika kita kehilangan pujian dari yang maha ESA ? jangan terlalu agungkan pujian daripada kebaikan yang kita ciptakan .....

hati berbicara :
aku juga hanya insan yang hatinya penuh dengan kekotoran , jangan pernah memuji ku kerana kamu hanya melihat dari pandangan zahir , jangan timbulkan aku dengan perasaan riak kerna ia akan menjauhkan aku dari pintu syurga .. sedangkan dosa yang ada masih belum ku basuh .. dan mampukah ia kering sehingga tampak begitu suci ? hurmmmm 

Takbir Raya Berkumandang =(

20 ulasan:
Assalamualaikum ..

lama sudah jari jemari tidak menaip di papan keyboard , terasa asing dan sepi di dalam dunia sendiri , tadi duduk bersahaja sambil tengok tibi , tetiba terdengar takbir raya .. sedih di hati kian terasa .. kali pertama tak bersua muka dengan bonda , kali pertama tidak menempah baju raya , kali pertama tidak akan merasa daging korban di kampung ...



di saat jari menekan2 papn keyboard air mata kerinduan mula terbit , titis demi titis mengalir laju ke pipi .. jatuh berderai bersama aliran masa .. rindu sangat kat mak , hurmm kalau duk rumah , pagi2 mesti kena bebel bangun lambat , salam raya dengan mak ayah .. huhu terlalu rindu , sebak tidak tertahan ... perasaan di rantauan sungguh menyedihkan walaupun tinggal bersama darah daging tapi tidak semanis seorang ibu yang sentiasa sabar dengan anak2nya ... =(

selamat hari raya aidiladha buat semua kawan2x blogger , hargai detik2 terindah dalam kehidupan bersama keluarga tercinta kerna bila di saat keseorangan ada kenangan yang sangat sweet boleh di imbas ... dan kesepian boleh di ubati ... 

senyuman penawar duka .. rahsia di hati tak siapa yang tahu ... =(
jangan makan daging banyak sgt ye korang ! 

No reproduction of the materials from this website and its accompanying associative social media channels are to be used in other third party sites without written a consent by Qaseh Dalia

All images, text and video content used must first be given permission by author.

For further inquiries, shoot an email at:
dalia_adelia@yahoo.com
@2010 | www.qasehdalia.com