Monolog Jatuh Cinta

34 ulasan:
Assalamualaikum ..

Aku qaseh dalia . 23 tahun ,Dulu waktu sekolah menengah , aku tak ada feel tentang cinta , dan aku tak pernah tahu apa itu cinta , apa rasa cinta ~ hebatkah cinta ? langsung tiada dalam otak fikiran ku .. aku belajar dan aku sayang kawan2 aku yang terbaik , itu sahaja .. tapi tak ku sangka selepas tamat tingkatan lima , aku jatuh cinta dalam sekelip mata .. sesaat kedipan mata Allah telah mengubah segalanya tanpa sedar ..

waktu tu aku tahu apa itu cinta , siapa yang memberi cinta itu biar saja ia jadi rahsia , dan terlalu asik dengan cinta aku tak fikir bahawa suatu saat ia pergi , tak pernah terfikir cinta itu terlepas dari tangan sedangkan kuat tangan ku mengenggam ..saat kemanisan dipuja2 oleh aku , kadang2x tersenyum seorang diri fikirkan dirinya , but that time aku ibarat anak kecil yang masih lagi perlukan susu , meraih kasih sayang ..


dalam sekelip mata aku jatuh cinta , dalam sekelip mata juga cinta itu hilang , sama sahaja semua dalam sekelip mata , tapi bezanya pertama aku rasa manis , dan kedua aku rasa kan sangat pahit ibarat hempedu , orang kata pahit itu penawar , aku tak peduli ! aku hanya mampu menangis .. tapi kawan ku penawar waktu itu ..

saat tu aku belajar dua perkara , aku belajar tentang bahagia dan aku belajar tentang kekecewaan, aku cuba menyabarkan diri sendiri , terkadang aku tewas dalam mainan perasaan , selalu aku tewas .. tapi aku tahu Allah sayangkan aku , dari saat itu aku kuatkan hati untuk redha .. dan aku tahu aku bukan untuknya dan dia bukan untukku , hari ke hari aku cuma mampu berdoa agar buangkan rasa cinta yang hadir untuk dia hilang juga dalam sekelip mata .. siapa yg pernah terluka tahu betapa peritnya .. aku hanya manusia biasa yg penuh dengan khilaf ..

hati berbicara :

ku coretkan segala memori biar ia jadi satu peringatan ..
dan hari ini aku temui cinta baru .. setelah 4 tahun berlalu , dan aku tidak terlalu berharap agar nanti jika Allah memberikan aku ujian yang sama , aku mampu bangun sendiri .. perancangan Allah itu sangat hebat , dan aku hanya lah insan kerdil yang hanya mampu ucapkan syukur di saat suka ataupun duka , benar kata orang cinta tak semestinya memiliki.. cuma aku mampu doakan yang terbaik , siapapun jodoh ku , aku hanya berharap dia mampu menerima diri aku seadanya dan menyayangiku sehingga nafas terakhir .. biarlah tidak kaya dan tiada rupa ,asalkan dia tahu apa tujuan dia hidup di dunia sementara,


34 ulasan:

suk berkata...

ya cinta itu kalau jatuh memang sakit.

umUMRA berkata...

T_T...saket sgt bila terluka..mcm mana nk buang perasaan ni..:(

aimie amalina berkata...

=]
tabahnye dia
insyaAllah
tuhan pasti mengurniakan cinta sejati buat diri mu kelak
yakin!

Orkid Edyliyne @ OrkEd berkata...

kadang2 kita tak sedar bila dah ada dalam keseronokkan.
dan bila dah tak ada keseronokkan tu, baru kita sedar semuanya bukan dengan kita.
apa pun, yang penting kita boleh bangun bila kita dah jatuh.
dan bila benda yang sama datang kembali, kita beringat supaya jangan sejarah berulang kembali.
(alamak! OE punya ayat macam ape je.... hehe)

SoLy SoLicious berkata...

bila terluka, sangat sakit..:(

gedek! berkata...

love is cruel...

Cikli berkata...

cinta juga perlukan masa untuk bersendirian.
biarlah dia sendiri dulu.

Bidadari Syurga berkata...

;).... aduh... semoga kali ini kamu tidak jatuh lagi sayang... andai jatuh biarlah dengan penuh kasih sayang dari DIA... kita kerdil sayang... bila ujian datang... buat kita rapat DIA... insyallah segalanya indah untuk kamu... perjalanan kamu masih jauh... senyum ok....

JIJI YU berkata...

kecewa gile kalo mencintai mereka yang tak dapat mencintai kita

delarocha berkata...

cinta itu rumit

Prince Halilintar berkata...

mgkin saat tu Allah mahu menguji kite..samada kite cintakanNya atau tidak...dan setiap yg terjadi pasti ade hikmahnya dan tu terbaik utk kite..

shaFazie berkata...

pengalaman mgajar diri kita..insyallah kebahagian menanti :)

have a nice day cik qaseh

mas saari berkata...

moga qaseh temu cinta sejati yang bukan hanya membahagiakan tapi sama2 menjaga amanah cinta itu hingga ke akhir hayat!

Isteri Encek Bard berkata...

akak mula mengenali cinta selepas akak sekolah, kira dah keja dah lah.... mula mengenal cinta, erti kehidupan, juga sakit dengan perpisahan.. tapi akak bersyukur sebabs emua itu mematangkan akak juga memeberi akak pengajaran dalam kehidupan ini

Tentang Kita berkata...

lini doakan yg terbaik utk qaseh...semoga kasih syg qaseh dan encek wan khairil anuar akan berakhir ke jinjang pelamin dan berbahagia hingga ke akhir hayat....amin

AININ SURAYA berkata...

macam tak caye qaseh 23 =.="
btw , kita belajar dari kenangan lalu =)

unieMARKS :) berkata...

cinta itu. um. entahlah. haha :D

Awan Biru berkata...

Kenapa ni sis? Usah dikenang memori silam menghancur jiwa. Biarlah ia menjadi pengajaran dalam perjalanan singkat ini.

Awan Biru berkata...

Kenapa ni sis? Usah dikenang memori silam menghancur jiwa. Biarlah ia menjadi pengajaran dalam perjalanan singkat ini.

Fara E's berkata...

amin , harap yg tbaik utk akak ;D

Cik Ecah berkata...

ader yg terbaik menanti utk awk :)
hikmah itu xdtg tiba2,,,tp ia dtg tanpa kita sedari..

☆*♥L@dy @yU♥*☆ berkata...

chenta ituew indah biler bahagia dan sakit biler di keciwa....dgn berchenta pengalaman dlm idup pow bertmbh

Afikah Aziz berkata...

eh umur 23,sama la kite hehe..ika pun pnh jatuh cinta,pnh juga terluka,tp tu kisah lama,masa di alam persekolahan nk ambik stpm huhu..tp bile putus hnya nangis satu hari je,hr seterusnya xrasa ape pun..entah xtau kenapa,mgkin rasa tenang kot bile putus,dan skg mls nk ambik tau psl cinta lg,biar la cinta hnya utk suami yg sah saja =)

ghost writer berkata...

cinta itu ibarat ais kacang.nikmatinya sebelum ia habis mencair.

Mama Gee berkata...

masa sekolah dulu cinta monyet je...terikut2..tgk kawan2 nk berbf kita pun nak..tp tak kemana pun...jumpa pun ramai2 kat pekan...kelakarr...

bila dh masuk IPT brlah rs sebenar2 perasaan cinta tu mcmana...

MARLIYANA MK berkata...

amboiiii...bila hati berbicara yee..

ape pon..u should know that Allah had perfectly planned for you :)

budak penjara berkata...

ok..ko tua dari aku setahun kakak..hehe

kan aku sllu cakap..kata anak murid aku..putus cinta soal biasa, putus rokok pening kepala, putus kemaluan sakit saja..haha..tu kata2 ank murid aku yg sengal

nuruashia ♥ berkata...

mmg sedeh sys if xdpt nk cntai org yg kite cnta hmmmmmmmm

ABU berkata...

senang dapat senang jugak ia hilang.. mungkin itu prinsip alam.. mungkin ya mungkin hehehehe..

Liquid berkata...

everythimg happens for a reason right =)

caliph shuriken berkata...

perancangan Allah mmg hebat.. kdg2 kita dpt apa kita mahu, tapi bila dpt tiba2 x rasa itu yg kita mahu...

kokser kokdam berkata...

huuu.. xley tenunglame2.. bahaye sey

~SaL IjOu~ berkata...

kudoakan yg terbaik buat kamu, Qaseh~ =)

cik wanie Lovela (CWL) berkata...

cinta tu kdg2 wat kita cry

Catatan Popular

No reproduction of the materials from this website and its accompanying associative social media channels are to be used in other third party sites without written a consent by Qaseh Dalia

All images, text and video content used must first be given permission by author.

For further inquiries, shoot an email at:
dalia_adelia@yahoo.com
@2010 | www.qasehdalia.com