Titik Hitam Dalam Hidup

Assalamualaikum....
first terima kasih pada budak kacak yang bagi kebaikan buat qaseh semalam .. siapakah budak kacak itu jeng2x ... blog superbbb inilah dia BUDAK MUNCETTTT
''kenapa orang masih ingat benda jahat sedangkan banyak kebaikan yang telah di berikan ?''

Tertarik dengan kata2 itu .. kenapa seringkali kita masih mengingati sesuatu yang di buat oleh someone kepada kita dan ia sangat melukakan ! sedangkan someone itu pernah memberi banyak kebaikan pada diri kita ? hurmm tiba2 aku terfikir ,betul jugak kan ! dia dah banyak buat benda baik tapi sekali dia buat jahat , yang jahattt tu je lah yang kita ingat sampai mati ........

sebabnya senang , kenapa Allah murka pada kejahatan ? kerana di sebabkan satu kejahatan tu memberi satu titik hitam dalam hidup seseorang ~ dan dari kejahatan itu lah mencabangkan permusuhan ! dendam ! kebencian ! kelukaan ! dan segala yang buruk ... tak mustahil segala kebaikan yang seseorang buat terhapus oleh satu kejahatan saja ! dan kerana itu lah tercipta ''buat baik berpada2 buat jahat jangan sekali''

hati berbicara :

hurmm biasalah hidup ni kadang2 muka masam ,sedih ,gembira ,berkerut ! haha macam2 kan ..
tapi satu saja,andainya ada satu titik hitam dalam hidup kita jangan hidup dalam dunia tu , redhalah dengan segala2nya .. kawal lah benda jahat tu dengan baik ,bukan kawal benda jahat dengan benda jahat .. nanti tercipta lah satu dendam ! 
qaseh dah maafkan semua orang termasuk awak ..dan awak maafkan lah kite sepanjang perkenalan kita .. jauh bukan bererti bermusuh .. =) maafkan saya maafkan saya .. heeee

38 comments

  1. ''kenapa orang masih ingat benda jahat sedangkan banyak kebaikan yang telah di berikan ?''
    like yang ni 150 juta kali !!

    ReplyDelete
  2. maafkan sy jugak (tiba-tiba) :)

    ReplyDelete
  3. eh? mcm ade kena mngena ngn entry qila arini..:)

    saya pun maafkan 'awak'..

    ReplyDelete
  4. maafkan saya ye kasih..ehehe

    ReplyDelete
  5. hati mau baikkk


    *ckp uncle dpn umah TH

    ReplyDelete
  6. tapi revenge is sweet...

    nak buat cmne...??? hehehehe...

    ReplyDelete
  7. bnde buruk mmg org akan igt smpi bila2 . smpi lupa beribu kebaikan yg kita dah buat .

    ReplyDelete
  8. err.. maafkan cik pulau yer qaseh..^^,

    ReplyDelete
  9. Ustaz pesan 2 perkara :

    1. Jangan ingat kebaikan yang kita buat pada orang tapi ingat keburukan yang kita buat pada orang tu.

    2. Jangan ingat keburukan yang orang buat pada kita, tapi ingat kebaikan yang orang tu buat pada kita.

    ReplyDelete
  10. kite pun minta maaf kat awak gak...

    ReplyDelete
  11. manusia ... ybaik jarangnak tengok.. bile kite terjahat sekali yangtula ynak dikenang...:D

    ReplyDelete
  12. maafkanlah mereka dengan harapan mereka juga memaafkan kita kerana setiap manusia tiada yang sempurna.

    lupakanlah kesalahan yang lalu kerana ALLAH juga menerima taubat seorang hambaNya



    p/s : rindu kak qaseh.. lama dah tak dtg

    ReplyDelete
  13. nice entry.. sekali hatiku tercalar, parutnya kekal sampai bila bila..:P

    ReplyDelete
  14. budak muncett buat apa kat Qaseh semalam ??hehe

    ReplyDelete
  15. kejahatan perlu dibalas kebaikan..betul tu qaseh..=)

    ReplyDelete
  16. maafkan ain juga ya, sebab lambat balas jejak dan baru nak wish selamat berpuasa.. :)

    ReplyDelete
  17. oleh itu..jgn sesekali buat jahat..hehe

    ReplyDelete
  18. im sorry im sorry im sorry!

    eh, tetiba jadik amir raja lawak lak..hehehe ;)

    ReplyDelete
  19. hehe setuju...be nice to others and they will do the same for you..(^_^)

    ReplyDelete
  20. saya juga x kan buat jahat sesekali..dosa tau..huhu

    ReplyDelete
  21. itulah kan?
    kerana sedikit kesilapan segala kebaikan terus dilupakan!

    ReplyDelete
  22. em, memang, lagipon org akan pikir, sekali dia dah penah buat jahat, tak mustahil dia akan buat lagi kalau terdesak

    ReplyDelete
  23. kak..nak tanye,.,.mane akk dapat gamba cntik2 ni ye

    ReplyDelete
  24. Krana jahat hitu itam kala meliputi habislah warna2 yg lain apatah lagi putih..

    ReplyDelete
  25. mungkinlah kesan lalu barangkali... manusia tak akan pernah pdamkan hitam seseorang... diri sendiri mungkin...

    ReplyDelete
  26. =) the smile for u.. heks.. i like de 2nd quote..

    ReplyDelete
  27. suke ayat kat kertas ngan telor tu..

    =D

    ReplyDelete
  28. yep kebiasaan mcm tu lah kan..pada mata manusia..bnd yg jahat ni lah akan d ungkit2 daripada kebaikan

    ReplyDelete
  29. mmg lumrah, buatlah baik macam mana sekalipun once dah buat jahat menda yang jahat tu lah org akan igt.

    ReplyDelete
  30. org suka tgk mnde yg bruk . bru nak kodemm !

    ReplyDelete
  31. zikirullah dpt menghapus titik2 hitam yg ade dlm hati kite tu..

    ReplyDelete
  32. tak tau nak komen ape. haha




    kbai hahaha

    ReplyDelete
  33. klu aku pon..mmg sape wt jahat kt aku sklu,aku ingat smpai aku daya kekuatan aku ingat la..hehe

    tu namenya dendam..tpi aku shuke dendam..kahkahkah

    ReplyDelete
  34. org kalau sekali buat jahat mmg akan igt smpai bila2.. hmm masa belajar byk lalui benda mcm ni

    ReplyDelete
  35. dla kalau ade sakit ati dgn sape2, xnak bagi marah so dla akan ingat ape kebaikan dia..kalau dok ingat keburukan dia mmg jd pendendam lah kita kan.

    ReplyDelete
  36. Kita manusia biasa..tiada yg sempurna..kadang2 org suka kadang2 org x suke..itu lumrah kehidupan ;)

    ReplyDelete

♥Kadang2 Allah sembunyikan matahari..
Dia datangkan petir dan kilat..
kita menangis dan tertanya-tanya,
kemana hilangnya sinar...
Rupa2nya.. Allah nak hadiahkan kita pelangi♥

♥SEMUA CERITERA DALAM SEBUAH PELANGI♥
qaseh bukan pelangi , qaseh cuma qaseh , qaseh tak cantik macam pelangi tapi.... qaseh tetap ada di sini walau pelangi dah pergi..