Salahkah Bercinta !

Assalamualaikum....

Cinta ? fitrah tabi'e yang Allah kurniakan pd kita , jiwa perlukan cinta , jasad perlukan makanan... tapi cinta kita punya peraturan kerana Allah sayangkan kita tanpa batasan ! punya peraturan .. tapi andainya peraturan itu kita langgar jadilah cinta yang terlarang ..

''seteguk kita minum dari kendi cinta terlarang , racunnya akan meresap membunuh akal , jiwa dan perasaan ~ ''
  • cinta itu di dasarkan kepada Allah 
- bila bercinta kita kena mengharapkan keredhaan dari Allah contohnya :
''kami bercinta kerana Allah tapi perlu iringi dengan niat untuk bernikah ! kalau niat just untuk suka2 ? tangguh ! katakan pada diri ''aku hanya tertarik @ minat''

- andainya orang disana serius dengan kita tapi kita tidak serius ? --> jangan bercinta kerana kasihan , kalau kasihan bermakna kita akan merosakkan diri kita dan juga dia ''kita boleh kasihankan orang yang kita cinta tapi kita tak boleh cinta kerana kasihan ''
  • tiada hukum Allah yang dilanggar ..
-tiada pergaulan bebas , tak berdua-dua an ,tak mendedahkan aurat dan lain2
kadang2 ada beberapa budak menyatakan 
''alaaaaa cinta apa kalau xde dating,perbualan fon,sms,sentuhan,kerlingan dan senyuman ?''
tapi itu hanya lah pandangan kita bukan dari pandangan Allah , kita fikir itu perisa tapi sebenarnya ia perosak... 

tidak ada keindahan jika peraturan ini dilanggar .... huhuhuhu

hati berbicara :
kadang2 aku rasa teruk je , tak layak untuk bercinta ... tapi aku bersyukur dengan kejauhan yang mencampakkan jasad dia dan jasad aku jauh .. sekurang2nya kejauhan tu menghalang pandangan mata ,saling merenung ,bercakap ,ketawa .. hurmmm betullah setiap benda dalam hidup ni punya hikmah .. lindungilah kami =( ..

63 comments

  1. betul tue..

    kak sedapya makanan tue... hahaha

    ReplyDelete
  2. setuju ng presiden. ;) selagi dikawal, tak melanggar hukum. mgkn tak salah. tapi cepat2 la kawen. trus jadikan ia halal. ;) terbaekkk. ;)

    ReplyDelete
  3. tak slh kalau cm tu

    cume agak2 la kan

    jgn nk lelebih syg org

    ReplyDelete
  4. anis pon suka cinta yg jauh..sekurang kurang nye..tak banyak sikit terpelihara..:)

    ReplyDelete
  5. kawal gelora cinta walau sukar di dalam sesebuah perhubungan...

    ReplyDelete
  6. Cintai diri sendiri dahulu. Jangan bercinta dgn manusia secara berlebihan kerana belum pasti lagi kita akan bersama selamanya.

    ReplyDelete
  7. iutlah,, cabaran yang sangat besar.. smoga dipermudahkan untuk diikat

    ReplyDelete
  8. cinta = anugerah terindah drpd- Nya utk makhluk-Nya..

    ReplyDelete
  9. Cinta itu sebenarnya sebuah amanah yg dipertanggungjawabkn kepada insan2 yg mengenal erti sebuah anugerah cinta itu..menghargainya,menerimanya​,m'balasnya tanpa dipinta..Jika dipinta cinta tu katakanlah ia untuk ALLAH , jika dipinta rindu tu katakanlah ia utk RASULLAH,jika dipinta kasih syg tu katakanlah ia untuk ibu bapamu & jika dipinta keikhlasan tu berilah pada yg tahu mghargainya…

    ReplyDelete
  10. semua mesti ikut hukum Allah kan kak. .

    ReplyDelete
  11. tak salah bercinta asalkan pandai mengawal diri dan tahu kemana hala tuju sesuatu ikatan tersebut...:)

    ReplyDelete
  12. semoga kita semua sentiasa dilindungi olehNya..^^,

    ReplyDelete
  13. zaman sekarang ni ramai yang bercinta berlandaskan nafsu.

    ReplyDelete
  14. Cnta lama2 buleh basi.. Jadi segerakanlah bkawen krne kawen itu sgt bes! Erkkk..

    ReplyDelete
  15. cinta sesuatu yg suci.kwal nafsu utk pelihara kesucian itu.

    ReplyDelete
  16. cinta anugerah terindah buat kaum adam dan hawa..

    ReplyDelete
  17. yuhuuuuuu!!!!kembarku..
    sori dik..akak lama xonline..
    malas nk ngadap utk ngarang blog..
    ada je masuk baca..
    tapi nk buat entry sdri malas..hehe..

    ati2 dengan cinta..
    bila kena tinggal sakitt..
    org yg meningglkn kita epi..har har

    ReplyDelete
  18. betul. xkan ad keindahan jika peraturan Dia kita langgar

    ReplyDelete
  19. wow.. akak terpegun bila baca... pandai main ngan kata2 la akak suka..

    ReplyDelete
  20. Sangat tersentuh :) Cinta tak pernah salah, tapi manusia yang salah memberi erti, dan menzahirkan cinta pada tempat dan cara yang salah.

    ReplyDelete
  21. sgt setuju .. bila berjauhan sekurang2 nya ada batas kat situ .. dapat lah kawal nafsu dr buat benda tak elok sentuh2 tu kan ;)

    ReplyDelete
  22. betul tu...bercintalah kerana Allah! insyallah cinta itu akan kekal abadi..

    ReplyDelete
  23. cinta itu racun dan penawar..jika bercinta kerana dia..maka racun itu terasa manisnya

    ReplyDelete
  24. Cinta kejauhan menambahkan rinduuu... Lawa2 le gambo lam blog ni :)

    ReplyDelete
  25. Bercinta x salah, tapi cara bercinta tu yg kebanyakkan org salah.

    ReplyDelete
  26. ooo, cinta jarak jauh la ni eh.:) nice entry

    ReplyDelete
  27. nadh -
    insyaAllah nadh ..
    hebat gak nadh bg pandangan hahaks xcaye ase

    ReplyDelete
  28. anis melon -
    yup , cuma kena tahan lah , n tak syakwasangka sgt

    ReplyDelete
  29. khairin -
    anugerah terindah ,andai di salah guna boleh bawa padah

    ReplyDelete
  30. prince -
    wonderful words , tapi kdg2 susah .. huhu

    ReplyDelete
  31. jiji yu -
    sebab pernah lah aku kata aku no teruk huhuhu

    ReplyDelete
  32. ana ghazali -
    yup tapi sebab cinta ni mudah terpesong

    ReplyDelete
  33. liyana -
    ana dah kawen ke hik2 ... best bila bahgia ...

    ReplyDelete
  34. sis qaseh raihan -
    owh igt sis ada masalah hurmm ...
    hehe betul tu org yg meninggalkan kita ketawaa hahaha

    ReplyDelete
  35. siti nurhayati dollah -
    sis .. tq ,
    betul tu ,qaseh pun kdg2 salah letakkan cinta adehhh

    ReplyDelete
  36. diana -
    kdg2 nak bercinta keranaNya susah ..sob2x

    ReplyDelete
  37. bro khairul -
    rindu yg tak terucap hehe
    gambar2 dlm blog ni bukan qaseh yg snap , gambar bro lagi lah lawa2.! jelez...

    ReplyDelete
  38. cinta kerana Allah adalah cinta abadi..:)

    ReplyDelete
  39. smoga Qaseh sntiasa dilimpahi berkat berhubungan dgnNya,..dn akhrnya berkat dan rahmah hngga dpt berhbungan sesama manusia,.amin,.:)

    ReplyDelete
  40. cinta ni anugerah Allah kan..Walaupun dah lama x bercinta tp xpelah, dla bercinta dgn benda2 lain..hehehe..nak tunggu cinta dr bakal suami nt..sapelah agaknye..

    ReplyDelete

♥Kadang2 Allah sembunyikan matahari..
Dia datangkan petir dan kilat..
kita menangis dan tertanya-tanya,
kemana hilangnya sinar...
Rupa2nya.. Allah nak hadiahkan kita pelangi♥

♥SEMUA CERITERA DALAM SEBUAH PELANGI♥
qaseh bukan pelangi , qaseh cuma qaseh , qaseh tak cantik macam pelangi tapi.... qaseh tetap ada di sini walau pelangi dah pergi..