Hulurkan Bantuan Ringankan Beban

Assalamualaikum....
“Sedekah dapat menolak kematian yang buruk.” (Al-Wasail 6: 255, hadis ke 2)
sedekah tidak pernah menjadikan kita miskin tapi melipatganda kan rezeki kita , ikhlas lah walaupun hanya rm1 ..KLIK SINI
Cuba kita bayangkan andainya kita berada di tengah padang pasir , di sesuatu tempat yang kering kontang ! tercari2 di mana air , tercari2 setitis air ! tercari2 ~ sesuap makanan untuk jd santapan ... hari ni kita gembira kita hidup dikelilingi makanan , duit , rumah , tempat tidur ~ memang kita tak mewah ! tapi sekurang2nya kita masih dapat hidup dengan selesa bukan ?

kadang2 kita punya makanan , tapi makanan tu maybe tak sedap ! toinkkk kita buang dalam tong sampah , kita cari makanan yang lebih sedap , kita tak bersyukur kerana apa ? kerana kita terlalu selesa ~ sedangkan mereka2  di sana hidup untuk menunggu masa ! menunggu masa untuk pergi ! tanpa setitis air .. mahupun sesuap nasi .. sedihnya yaAllah..andainya kita punya sedikit rezeki bantulah mereka yang tidak berdaya , walaupun seringgit ia sangat besar nilainya di mata Allah dan kepada org yg sgt2 memerlukan ..




cuba tengok video kat atas .. apa yang kamu rasa ?gembira ? bersyukur? sedih !
jom sama2 kita kurangkan beban mereka ... derma online pun boleh , segalanya di hujung jari
KILIK SINI
jom lah kita sama2 sebarkan ..hanya seminit sahaja ... !
tapi jangan pulak duk canang yang kita dah sedekah .. biar kita dan Allah saja tahu =)

play nasyid songg
duhai insan sedarlah dirimu 
kemana akan tuju sesudah engkau mati 
sudahkan bersedia dirimu kesana
membawa amal mulia atau dosa - dosa 
disana tangisan tiada guna 
rayuan tiada di terima 
jasad kesakitan menanggung siksa 
atas perbuatan hidup di dunia 
disana akan kita tuju 
hamba yang berdosa akan di adili 
hamba yang mulia akan di rahmati 
sebagai anugerah dari ilahi ...




36 comments

  1. Betul tuu.. kerana terlalu selesa.. kita jadi sombong..

    ReplyDelete
  2. kesian dekat orang somalia...beza habs dgn cara hidup orang kita

    ReplyDelete
  3. penah tengok video tu b4 ni..sedih kan tengok keadaan diorang macam tu..isk2

    ReplyDelete
  4. sedih nengok org kat somalia
    kita kat sini berbuka mewah gila
    kat sana, nak cari seteguk air pun susah :(

    ReplyDelete
  5. InsyaAllah.. sama2 kita hulurkan sedeqah dan membantu org lain :)

    ReplyDelete
  6. sedekah sakadar termampu..tapi kita lebih dari mampu sebenarnya

    ReplyDelete
  7. berat mataku memandang. berat hatiku terasa. rupa-rupanya berat bahu mereka yang memikulnya.







    terima kasih dengan perkongsian ini.

    ReplyDelete
  8. Kadang2 keselesaan yang kita terima buat kita jd alpa dan leka. Sedekah membuatkan kita insaf akan kepayahan org lain.

    ReplyDelete
  9. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  10. banyak keberkatan bila kite beri sedekah terutama di bln mulia ni..

    ReplyDelete
  11. ingt la dr mn datangnya duit...rajinlah bersedekah sebab tidak rugi kemana hmmmm

    ReplyDelete
  12. tersangat sedih bila tengok keadaan mereka,bersyukur kita dikurniakan rezeki,sama2 lah berkongsi rezeki drp Allah ni dengan mereka

    ReplyDelete
  13. sedekah selagi termampu .. kalau yg jauh tak boleh , yg dekat2 dgn kita pon boleh .. :)

    ReplyDelete
  14. video ni sama macam kat blog ujang..

    ReplyDelete
  15. mcm2 cara nk sedekah ni..x semestinya kena ada duit..kalo xde duit, derma darah tu dah dikira sedekah gak tu..

    ReplyDelete
  16. x sanggup nk tgk video menyayat hati cmtu,.ya Allah,bantulah hambamu,.

    ReplyDelete
  17. wuming -
    yup bro ..hope kita tak sombong =)

    ReplyDelete
  18. cik paan -
    memang juta2 jauh berbeza huhu

    ReplyDelete
  19. sis -
    a.ah sedih sangat tgk video ni ,siksa !

    ReplyDelete
  20. lea -
    syukur lah dgn kehidupan kita hari ni syg

    ReplyDelete
  21. jiji yu -
    memang pun cuma syg nak keluarkan takut habis .. emm

    ReplyDelete
  22. mr thinker -
    mmg berat bahu depa duk pikul
    sama2

    ReplyDelete
  23. hana soffelia -
    yup ..letakkan diri kita di tempat mereka

    ReplyDelete
  24. syafiqa -
    a.ah kan teringin jugak ..dpt bagi sedikit sumbangan , semangat ..

    ReplyDelete
  25. tomato -
    yup yg dekat2 dengan kita pun ok ..

    ReplyDelete
  26. fakarapain -
    usah persoalkan pasal video ..amek kat blog abg ben derrr ..

    ReplyDelete

♥Kadang2 Allah sembunyikan matahari..
Dia datangkan petir dan kilat..
kita menangis dan tertanya-tanya,
kemana hilangnya sinar...
Rupa2nya.. Allah nak hadiahkan kita pelangi♥

♥SEMUA CERITERA DALAM SEBUAH PELANGI♥
qaseh bukan pelangi , qaseh cuma qaseh , qaseh tak cantik macam pelangi tapi.... qaseh tetap ada di sini walau pelangi dah pergi..