Tak Tahu Nak Pakai Apa Dah !!!!!!

63 ulasan:
Assalamualaikum....

''bila aku pakai seluar mereka pandang , aku rasa macam di bogelkan , bila aku pakai baju kurung mereka masih memandang , apa yang tidak kena sebenarnya , perlukah aku berkurung untuk menutup pandangan mereka2 .. lalu aku berpakaian muslimah menutup segala aurat tapi ~ mereka still memandang ..kalau aku pakai purdah aku rasa mereka masih memandang apatah lagi kalau aku pakai guni !!!!! pastu aku nak pakai apa weh !''

hai koram , sebenarnya kita tak boleh menyekat pandangan orang pada kita , sebab kita pun sama kadang2 bila melihat someone di depan pasti kita akan melihatnya samaada dia seksi , atau dia menutup segala aurat ! kita pasti melihat melainkan kita buta .. pastu kita nak buat macamana ustazah eh ! ok sebenarnya kita memang tak boleh menyekat pandangan mereka tapi kita boleh menyekat rasa melalui pandangan mereka ! haaa contohnya :

a) si A dia pakai baju ketat2 , legging (betul tak eja) memang mantop seksi ! 
orang pandang tapi timbul satu rasa terutama kaum adam , kaum adam kan cepat sensitif , bila dia pandang tiba2 dia rasa bernafsu  tahap merah ! kalau banjir tahap merah ni kena pindah dah ! kalau lelaki tahap merah maknonyo kenolah kawen ... so pandangan mereka tu pada kita bernafsu .. pandang sekali tak pe pandang 2 kali dgn nafsu .. so kita dosa , dia pun dosa ..

b) si B pakai baju menutup aurat , pakaian longgar ..tgk pun tak lalu 
orang tetap pandang tapi bukan bernafsu , so kita dah buat benda baik tak hadirkan rasa nafsu pada kaum adam yg melihat ,mereka cuma melihat ,maybe dalam perasaan diorang juz berkata sejuk mata memandang , kaum adam pun tak lah tersiksa ... cian kan kaum adam duk merintih katanya siksa seh ! poyo je haha 

hati berbicara :
kalau kita dah tak tahu nak pakai apa dah .. qaseh sarankan mula2 kita pakai otak , otak tu ada akal , bila ada akal mestilah pandai berfikir so secara automatik kita tahu apa yang perlu kita pakai ...
kita yang menghadirkan rasa dan kita juga yg perlu membuangkan rasa itu ,
adakalanya kita saling salah menyalahi antara sesama kita 
''hey kaulah pakai seksi '', ''hey kau tengok pasai apa ''
sebenarnya kita semua salah kerana asik bergaduh dan alpa , sepatutnya kita baiki kelemahan yang ada pada kita .. bila semuanya berubah dari buruk ke jahat , orang pun takkan mampu menyalahkan kita lagi ... =) 
assalamualaikum ?

63 ulasan:

  1. gunakan akal dan fikiran sebaiknya.

    BalasPadam
  2. betul~~
    jgn seksa aku..

    kalau pakai sopan..
    sejuk je pandang..

    BalasPadam
  3. pakai yg sedap mate memandang..yang selese buat kte..yang penting tutp aurat..

    BalasPadam
  4. lumrah alam kak... tp yg org x pandang tu la yg nak di buat bini...

    jom tengok ape ade kat sini kaizen & Urban-or-Disaster

    BalasPadam
  5. suka ayat kalau xtaw nak pakai apa, pakai otak... so catchy and wajar difikirkan...

    pakaian kena ikut agama... seanng.. kalau ada org berani kacau kita walaupun kita dah pakai ikut apa yg tuhan suruh.. then tuhan sendiri akan bela kita...

    kalau pakai cam org xda otak... siapa lagi kita nak harapkan? =p=p

    BalasPadam
  6. betul tu...
    janganlah terlampau taksub nak berfesyen hingga lupa nak jaga aurat!
    bila org lelaki pandang marah tak tentu pasal kan?

    BalasPadam
  7. mayb time pakai baju kurung, ade gaq kaum adam yg ckp ...

    "eeii, kekampungan gile ko ... ce pakai baju up-2-date cket"

    oke! seyez rase nak lempang kan? haha!

    BalasPadam
  8. pakaian sopan lebih indah bg mata lelaki yg baik2

    BalasPadam
  9. betul tu sys...pakai nape2 mst org duk tgk gop.. kalo berpurdah pon org tgk, berbaju ketat pon lagiiiiiiiiiiiii org tgk..mmg mcm hareemmmm ahahah

    BalasPadam
  10. pakai baju kurung mmg akan selalu nampak nice. x sexy tapi nampak sweet jek... hehehe...

    BalasPadam
  11. lepas ni nak tengok2x balik cara pemakaian, takut2x pakaian yg dipakai mencolok mata para lelaki..hakhakhak

    trima ksh buat entri mcm ni =)

    BalasPadam
  12. btol tue sebelum salahkn org lain tgk diri sendiri dlu.. =)

    BalasPadam
  13. betul3.. pokok pangklnya pakaila otk dalam segala perilaku dan keputusan yang nak dibuat...

    kalo dulu setiap apa y terjadi kite selalu menyalahkan lelaki tapi dalam sedar ta sedar perempuan jugaklah punca segalanya.. kan bagus kalo kite semua berkerjasama.. maruah masing2 pun pasti terjaga.. insyaallah...

    BalasPadam
  14. heee pakai lah apa yg selesa n menutup aurat dear.org mmg tak penah puas dgn apa yg kite buat.

    BalasPadam
  15. takpe2,biar org tgk tak lalu pun takpe..asalkan tak tambah dosa.ye tak..heee..tapi kalau dalia pakai ape pun..org pandang je kot..hik2..eh biasa org panggil ape ye..qaseh ke dalia ke..heee

    BalasPadam
  16. haha...
    yela kan..
    sometimes pakai seksi seksa merimaskan kaum adam pulak..

    BalasPadam
  17. cara kita memilih pakaian melambangkan diri kita... :)

    BalasPadam
  18. nice Qaseh.. betui2,... susah nak tutup pandangan org, tapi apa yg penting, kita dah tutup aurat kita dnegan sempurna, :)

    BalasPadam
  19. huhuhhu ramai sangat suker pakai legging nie... akak tengok seksa lah bila pakai ketat gila cam tu

    BalasPadam
  20. WuMing memang mengaku..Kalau awek tu cun..WuMing mesti tangok...Tak kisah apa jenis pakaiannya... Tapi bukan tengok kerana ghairah atau apa laa... Saja tengok..sebab suka tengok..

    BalasPadam
  21. selagi kita tau hukum...Insya Allah kita akan pki sesuatu yg sedap mata memandang.tp itu blmcukup utk menutup fitnah bg kaum adam yg memandang.sempurna menutup aurat pun blh dpt fitnah...klu pki seksi..lg teruk kan qaseh?

    BalasPadam
  22. btol tu..otak dah ade...ilmu dah tahu..hukum pun dah tahu..sendiri fikirla ape nak pakai..

    BalasPadam
  23. pedulikan orang laen..janji kita senang :)

    BalasPadam
  24. huhu. mencik tgk org pakai legging baju pendek. nk tunjuk sgt kt org lain ape yg dia ade.

    BalasPadam
  25. ya , kita kena baiki kelemahan diri dulu
    nice one (: thanks kak !

    BalasPadam
  26. bese lar kan..len org,len perception..huhu

    BalasPadam
  27. kan kan?
    ade je mata yg nak memandang.
    :)
    malu kdg2.

    BalasPadam
  28. ha3...nice..moral of the story..
    pakailah pakaian yang sopan dan menutup aurat..:)
    jmput sggah blog shida...tq
    http://luvabenbaby.blogspot.com/2011/07/kenapa-kita-pelupa-sambungan-entry-8.html

    BalasPadam
  29. kaum adam ni pandangan mata memang takleh nak cover,,mesti nak termenjeling

    BalasPadam
  30. mulut lelaki kat ats tu berdarah ke ? takot lak . hehe..

    yup2.. pemakaian wanita sgt2 perlu berhati2 . pelbagai penilaian skang.

    BalasPadam
  31. qaseh,.like entri ni,.pakai apeeeeeeeeeee pon xbley,.sume mndang,.huhu,.tp ape yg pnting,kalau kite tau batas syariat yg dh d tetapkn,biarlah org kata kite ape,.aslkn,kite buat bnde yg btol d ssi agama,.insyallah,.:)

    BalasPadam
  32. ye.. berbalik kpd niat.. jngn la nk cntik smpai mendedah-dedah yg tk patut.. nikmat yg Allah beri bila2 boleh dtarik balik.. bersyukur dngn apa yg ada..

    BalasPadam
  33. betul2..saya selalu dgr lelaki or ppuan sekalipun ckp mcm ni "cantiknya dia", "body dia lawa lah" mcm2 lah padahal org tu pakai baju kurung je pun! so kita yg kwl rasa kita sendiri kan.

    BalasPadam
  34. Bg liyana bila kt mengata org tu bermakna tdk lain dan tdk bukan kte dengki.. Tu je kot..

    BalasPadam
  35. betol2 . mulut orang kita x bole tutup . len la mulut tempayan . mata orng pon kita x leyh ttup . so kita sndri la kna bpk scara wars . :)

    BalasPadam
  36. nice.

    selalu lah kene pakai otak walau
    ke mana kita pegi.

    BalasPadam
  37. biasa la tu,

    memang tak boleh disekat pandangan mata orang lain.

    BalasPadam
  38. nana ngk org pkai seksi2 pon nana malu....huhu....

    BalasPadam
  39. wah setuju lah dengan qaseh... kalau boleh elakkan lah kan lelaki dari bernafsu..tq qaseh. peringatan untk diri sendiri. =)

    BalasPadam
  40. hehe.. kai otak pling penting an.. ^^

    BalasPadam
  41. salig tuding jari sampai bila nak selesai kan dik? :)

    BalasPadam
  42. pakai yang menutup aurat kan lebih manis..ayu..cantikk...T...T

    BalasPadam
  43. saya tak sampai tahap merah lagi.hehe

    BalasPadam
  44. mmg taktaw nak pakai ape .. huhu

    msing2 ada akal fikiran masing2 fikir yg trbaik je la kan ^^

    BalasPadam
  45. Err,

    mcmana pun kita, orang still memandang, if mindset dia buruk, buruklah..



    no komen ?

    BalasPadam
  46. pakai otak. satu nasihat yang rasional.

    BalasPadam
  47. betol betol....

    pakai akal dulu... naisss :)

    BalasPadam
  48. setuju!! pakai otak dan akal yg dah dianugerahkan Allah

    BalasPadam
  49. Setuju dengan Qaseh. Pakai otak dulu. HEHEHE

    BalasPadam
  50. betul tuh .. kalau kita betulkan diri sendiri, semuanya akan lagi senang ... tapi kenapa orang lain tak nampak kan ..

    BalasPadam
  51. yang pasti semuanya terletak pada jalan mana yang kita pilih..kan?

    BalasPadam
  52. tak sesuai akak pk legging..paha besar..uhuk..

    lain org lain cara pandangannya..

    BalasPadam
  53. Suka entri ni Qaseh. kita ni org pmpuan kena jaga 2-2 blah pihak. maruah diri kita dan juga mata/nafsu lelaki. baru dunia blh aman insyaAllah :)

    Nak cantik? Tak salah kalau..

    BalasPadam
  54. Best artikel ni Sis Qaseh. Bagi Awan sendirilahkan, wanita yang memakai jubah atau pakaian yang langsung tidak menampakkan bentuk tubuhnya lebih seksi. Bagi Awanlah.

    BalasPadam
  55. Yup,klu xnk dipandang serong,pakaian la memainkan peranan..Menarik gak topik ni.. =D Anyway,sy jemput tuan blog n semua yg ada kt sini,jom layan VIDEO2 sy bermain gitar akustik n menyanyi at YouTube.. Klu ada yg seksi tak pakai baju or cuma pakai boxer je tu maaf la.almaklum,record kt rumah n utk suka2 je tunjuk sedikit bakat.Tp suara x la sedap mana.hehe.. Klik link YouTube sy ni, http://www.youtube.com/shahrulizzuwan

    BalasPadam
  56. Diorg ni ikut trend barat kot.Menarik gak topik ni.. =D Anyway,sy jemput tuan blog n semua yg ada kt sini,jom layan VIDEO2 sy bermain gitar akustik n menyanyi at YouTube.. Klu ada yg seksi tak pakai baju or cuma pakai boxer je tu maaf la.almaklum,record kt rumah n utk suka2 je tunjuk sedikit bakat.Tp suara x la sedap mana.hehe.. Klik link YouTube sy ni, http://www.youtube.com/shahrulizzuwan

    BalasPadam

♥Kadang2 Allah sembunyikan matahari..
Dia datangkan petir dan kilat..
kita menangis dan tertanya-tanya,
kemana hilangnya sinar...
Rupa2nya.. Allah nak hadiahkan kita pelangi♥

♥SEMUA CERITERA DALAM SEBUAH PELANGI♥
qaseh bukan pelangi , qaseh cuma qaseh , qaseh tak cantik macam pelangi tapi.... qaseh tetap ada di sini walau pelangi dah pergi..

@2010 | www.qasehdalia.com