Pendapat !

Assalamualaikum .. tadi nak cari ketenangan tapi tak tenang2 agy hahahaks ..


''listen to ur heart''

teringat kata2 seorang ustaz  tentang pendapat , beliau mengatakan bahawa sebenarnya pendapat kita semua ni betul ! betul bagi diri sendiri or ada jugak betul pada individu2 lain ~ cuma yang kita cari sebenarnya adalah pendapat terbaik di antara yang terbaik ~

qaseh setuju sangat , kadang2 kita rasa pendapat kita betul ! ego lah kunun2nya ~ lepastu ada pula orang kat sana melaungkan eh ! aku rasa pendapat aku lagi betul .. pastu yang lain pun masing2 nak tegakkan pendapat masing2 .. hingga membawa kepada persengketaan .. ada yang guna kata2 makian ~ hebatkah caramu ! hebatkah pendapat mu dengan segala caci maki ! hebatkah sayang ~.... kalau tak tahu cara nak bagi pendapat tak payah melaungkan pendapat kamu betul jika cara mu sudah salah ! baik kamu laungkan ALLAHUAKBAR! TAKBIR !

hati berbicara :
jika kita nak pendapat kita di terima orang , gunakanlah perkataan sebaik2 perkataan ..
perkataan yang tidak mampu mewujudkan rasa marah pada orang ~
ayat yang tidak membenamkan rasa tidak puas hati pada orang ~
bukan pendapat di sertai dengan emosi ~ bukan pendapat di turuti dengan kata benci ! 
pendapat yang seikhlas2 dari hati ... ~ tapi ada isi ada kebenaran dan ada juga kata2 nasihat ~ 
so apa pendapat korang tentang pendapat ? eceh !
ku seru ~ 
LINE TENAT GUWA PUN SUDAH PENAT~

34 comments

  1. exhange pendapat lgi bgus kut :D

    ReplyDelete
  2. pendapat adalah pandangan seseorang tehadap sesuatu...pendapat ini selalu nya bersifat subjektif...pendapat yang kuat & betul adalah yang berlandaskan fakta...ini pendapat phat...

    jemput dtg tgk baby phat k..

    http://phatthegreat.blogspot.com/2011/07/baby-phat-yaties-junior.html

    ReplyDelete
  3. betoi.kdg kdg tak smua apa yg kita rasa betul tuh mmg betul :P

    ReplyDelete
  4. betul tue.. ramai y tak tahu cmne nk kawan emosi bila mengutarakan pendapat

    ReplyDelete
  5. yup3.... kadang2 kita perlu berani untuk tampil dan beri pendapat.. mungkin pendapat kita tuh akn bawak senyuman di masa akan datang kan.. ^^

    ReplyDelete
  6. erm... sebaik2 pendapat ialah pendapat yg lahir dari iman kita n bukan dari nafsu semata2 kn.. :)

    btw, entri ni byk pengajaran yg dpt diambil.. ^^

    ReplyDelete
  7. sebelum kita bagi pendapat kita, timbang dulu apa kita nak cakap tu, betul ke, yakin ke, kalau tak yakin better kita diamkan saja dulu, tapi kalau nak lontarkan jugak pendapat itu, lontarkan lah dengan ayat yang terbaik and bersedia kalau kena counter attack :)

    ReplyDelete
  8. wahh pendapat tentang pendapat,. rumit neh..hihihi btw utk mndapatkan pendapat yg baek kter perlu dengar pendapat dari ramai pihak, termasuk para cik 'anon'.. hihihi ~ just pendapat saya~

    ReplyDelete
  9. kita juga banyak khilafnya..

    ReplyDelete
  10. Tapi kadang-kadang kita cuba yang terbaik... tapi orang pun boleh salah anggap dan marah kita juga... kan..kan..kan?

    ReplyDelete
  11. yups.. pendapats ame la macam canti.. subjektive.. lain orang lain epndapatnya.. kalo nak orang terime pendapat kite. kite pun kene la menerima dan belajar menerima pendapat orang lain.. :D

    ReplyDelete
  12. betol tu qaseh...i setuju you..haha
    nak bagi pendapat bia boley diterima dengar oleh sumer pihak...bukannya nak orang lain menerima pendapat kita mentah mentah=-=

    ReplyDelete
  13. think positive & be urself kan..

    ReplyDelete
  14. saya juga selalu rasa pendapat saya betul..ekeekeke..

    ReplyDelete
  15. depends. sumtime orang yang bagi pendapat tu, bagi pendapat yang tak boleh pakai.

    so,biasalah, kita nk pendapat yg terbaik. tapi jangan lupa, minta juga pendapat dari Allah SWT kerana dia lebih mengetahui

    :)

    ReplyDelete
  16. aa pasal pendapat ni..memang kena mengalah kadang2..kalau rasa cadangan org lain lagi bagus..setuju je..jgn nak keras kepala sgt kan..tp kalau kita rasa pendapat/cdgn kita lg ok..cuba la pertahankan dengan menggunakan ayat2 yg sesuai gitu..try bg org yakin dgn setuju dgn pndapat kita^^

    ReplyDelete
  17. beri pendapat tapi jangan paksa org terima pendapat kite
    sebab masing-masing ade pendapat sendiri kan kan?

    ReplyDelete
  18. betol..
    kekadang kita nak org terima pendapat kita..sedangkan, kita sendiri pun taknak terima pendapat org lain..

    kdg2 kita perlu give n take..^^,

    ReplyDelete
  19. ia mesti terkesankan di hati... walau ringkas atas panjang lebar...

    itu yg penting tentang pendapat...

    ReplyDelete
  20. perspektif org berbeza2 kan..cuma tinggal cra kita nak trime...n hormat..=)

    ReplyDelete
  21. masing2 pun ada pendapat :D peace

    ReplyDelete
  22. bagi lar pendapat yang menyenangkan semua orang..bagi lar pendapat yang berbeza untuk tidak terlalu ikutan orang lain.memberi pendapat pun kena tengok apa yang dibincangkan..salah atau betul bukan point tapi bagaimana kita memberi pendapat.

    ReplyDelete
  23. ada sesetengah orang tak suka ditegur pendapatnya,

    tapi tegurlah dengan baik =)

    ReplyDelete
  24. Nak bagi pendapat, kena ada keyakinan ditambh plak dgn fakta yg betl..bru org respect...kan2 qaseh..:)

    ReplyDelete
  25. kadang2 pendapat kita tak semestinya betul kan...jgn ego, kena dengar juga pendapat orang lain!

    ReplyDelete
  26. betul tu Qaseh.. setuju.. penerimaan setiap org berbeza..

    ReplyDelete
  27. Kalau ada yang bagi pendapat kita terima dan kita boleh pilih pendapat mana yang paling baik (bukan bermaksud pendapat dia tak baik)..
    Kalau dia kecik hati, kita terangkan kenapa pendapat dia tak dipilih.. kalau dia tetap tak boleh terima, lain kali jangan tanya dia..

    ReplyDelete
  28. PENDAPAT??.YE STP MANUSIA PSTI BERBEZA DAN ADAKALANYA YG LAIN HANYA MENURUT..PENDAPAT ITU BILA BERCANGGAH MULA BUATKAN EMOSI KDG KALA SUKAR DIKAWAL, AMARAH JUGA BISA SAJA MARAK..MAKIAN DAN CACIAN ADALAH UTK MEREKA YG SGT LEMAH..MENERIMALAH DAN BERDEBATLAH SMBL MNUM TEH O DAN PISANG GORENG DI ATAS MEJA BULAT..)

    ReplyDelete
  29. perbezaan pendapat berlaku kerana setiap org melalui pengalaman yg berbeza ..

    kalau dirujuk pada post ni, ya, memag semua pendapat adalah betul ..

    dan mencari pendapat yg terbaik melalui interaksi, komunikasi dan bermesyuarat ..

    ReplyDelete
  30. salam ziarah dan ronda2x sni..

    pendapat stiap insan pastinya berbeza,
    tp yg pntg walaupun kita tak terima pendapat seseorang, kita kne bljar mnghormati pndpt dia. bru lah hidup lebih ceria..^^

    ReplyDelete

♥Kadang2 Allah sembunyikan matahari..
Dia datangkan petir dan kilat..
kita menangis dan tertanya-tanya,
kemana hilangnya sinar...
Rupa2nya.. Allah nak hadiahkan kita pelangi♥

♥SEMUA CERITERA DALAM SEBUAH PELANGI♥
qaseh bukan pelangi , qaseh cuma qaseh , qaseh tak cantik macam pelangi tapi.... qaseh tetap ada di sini walau pelangi dah pergi..