Memilih Pilihan ?

Assalamualaikum ... esok dah masuk bulan ramadhan , Alhamdulillah masih lagi dapat merasa nikmat berpuasa..

''we cannot direct the wind but we can adjust our sail''

apabila datang kepadaku seorg pemuda meminangku . dia adalah pemuda yang menjaga solat serta agama nya dengan baik , tapi aku masih lagi mencari pemuda yang soleh yang lebih baik dari pemuda tadi ~ baik agama dan juga kecerdasannya ..apakah patut aku menolaknya ?

hidup kita tak lari dari membuat pilihan , tak kisah lah dari sudut jodoh , study or kerja sekalipun .. cuma kadang kita juga terlalu memilih ~ memilih untuk mencari yang terbaik untuk hidup kita ! qaseh tak kata ia sesuatu yang salah .. tapi kadang2 terlalu memilih ni kadang2 susah ~ lebih2 lagi memilih lebih dari kemampuan kita .. contoh kita nak kerja yang best2 sedangkan pendidikan kita rendah .. itu dlm soal kerja ~ dalam soal jodoh pulak .. macam soalan kat atas tu 

jika ada orang yang mempunyai akhlak dan agama yang baik meminang , maka janganlah ditolaknya hanya menanti orang yang lebih soleh ~ kerana kadang2 hal itu tidak akan kita perolehi lebih2 lagi dengan usia kita yang dah meningkat ~

hati berbicara :
''pilihan di tangan mu''

yup kita nak yang terbaik dalam hidup kita tapi jangan lupa , pilihan yang kita buat punya dua cabang ~ satu cabang akan membahagiakan dan satu cabang lagi menempah derita .. sebelum membuat pilihan yang terbaik tanya lah orang2 yg lebih berpengalaman , kita punya tangan tadahlah doa meminta petunjuk .. lepas tu baru kita boleh buat pilihan dengan bijak .. sekali kita sudah memilih ! pilihan tu kita kena tempuh walau bunga atau duri yang perlu kita lalui .... =) 

28 comments

  1. bila tercipta dari tulang rusuk seorang lelaki..

    ReplyDelete
  2. bila x tahu pada siapa kita boleh rujuk,dan pastikan pilihan yang tepat,istikharah lah..
    itu sebaik-baik jalan..hehe

    ReplyDelete
  3. buatlah pilihan dengan tepat n bijak..."mcm trademark beli brg lak"..heee

    ReplyDelete
  4. istikarahlah untuk memilih yang betul =)

    ReplyDelete
  5. buat solat istikharah..
    mintak petunjukNya..
    insya-allah pilihan ada.. :)

    ReplyDelete
  6. ishtiqarah cinta ke ni :D peace

    ReplyDelete
  7. selamayt menyambut bulan ramadhan

    ReplyDelete
  8. renung..
    lihat diri sendiri
    adakah kita layak dapat lebih baik??

    selamat berpuasa sis..

    ReplyDelete
  9. skiranya hati gusar membuat pilihan, lakukanlah solat istikharah. mohon petunjuk dariNYA. DIA lbih mngetahui apa yg terbaik utk hambanNYA.

    Salam Ziarah wa Salam Ramadan dan Selamat Berpuasa.^^

    ReplyDelete
  10. kene pilih btol2..jgn menyesal dgn pilihan yg dibuat..ape2 pun niat kene betul.. :)

    ReplyDelete
  11. pilih laa yg mne nk pilih hehehe..sng kn..btw, selamat berpuse sys omey ku syg <3

    ReplyDelete
  12. imam muda masuk meminang ke qaseh??ehehe

    ReplyDelete
  13. choose the one that suits you...

    and think carefully before you decide...

    remember, everything that you decide is for the greater good. and make sure there will no regrets...

    ReplyDelete
  14. yup..we cannot direct the wind..hee.nice sentence=) slmt berpose ye=)

    ReplyDelete
  15. aku ada citer menarik sal jodoh ni..bilaman si muslimah berjodoh dgn si pencopek

    ReplyDelete
  16. btol tu qaseh,pape pun kan mintakpetunjuk.

    selamat berpuasa qaseh.

    ReplyDelete
  17. kita nie xleh terlalu memilih sgt..lagi2 pompuan..hehehe



    selamat berpuasa qaseh :)

    ReplyDelete
  18. tulah...kadang2 manusia ni tak hargai pilihan yg dah ada di depan mata! padahal itu dah terbaik tapi nak yang lebih baik lagi...


    selamat berpuasa qaseh!
    mohon maaf kalau ada salah dan silap ye...

    ReplyDelete
  19. dalam hidup ini hari hari kita perlu buat pilihan, dari sekecil2 perkara hinggalah sebesar2 perkara.

    jangan tersilap memilih :-)

    ReplyDelete
  20. mmg betul lelaki kamu kene pilih dari segi baik agama dan kecerdasannya.. :)

    ReplyDelete
  21. kite minta tolong dgn Allahterlebih dahulu samada adakah itu jodoh yg ditetapkanNya..insyAllah jika kite menyintai Allah, Allah juga menyintai kite dan percaturanNya lebih jitu..

    slmt berpuasa qaseh =)

    ReplyDelete
  22. hu,,kalu nak menanti yg pebih soleh jugak mcm ne?


    T____T

    salam ramdahan syg,,

    ReplyDelete
  23. Selamat Berpuasa Qaseh..

    gambar kotak rokok tu memang tak boleh lupa...konpem berbuka nanti terus dua batang hidap..not kak ema la..tp incik suami tu...

    ReplyDelete

♥Kadang2 Allah sembunyikan matahari..
Dia datangkan petir dan kilat..
kita menangis dan tertanya-tanya,
kemana hilangnya sinar...
Rupa2nya.. Allah nak hadiahkan kita pelangi♥

♥SEMUA CERITERA DALAM SEBUAH PELANGI♥
qaseh bukan pelangi , qaseh cuma qaseh , qaseh tak cantik macam pelangi tapi.... qaseh tetap ada di sini walau pelangi dah pergi..