Jadi Soleh Bukan Cari Solehah ~

49 ulasan:
Assalamualaikum.. semoga Allah sentiasa merahmati perjalanan hidup kita..amin =)
''bukan mudah mencabut pohon kejahatan jika akarnya sudah mencengkam - imam ghazali''

ramai nya keluhan lelaki2 di luar sana ye ''susahnya mencari perempuan yg solehah'' tapi lupa pulak jadikan diri sebagai lelaki yg soleh ! hanya yang soleh mengenal solehah ~ sebenarnya bukan susah nak cari yg solehah tapi caranya jadikan diri kita dahulu calon suami yg soleh , time free2 duduk sendirian di tepi jendela sambil merenung keindahan alam tanya diri sendiri ~ adakah aku seorg yg soleh ? ataupun dah berusaha kah aku untuk menjadi yg soleh ! jawab dgn jujur jgn tipu diri sendiri ~ susah kan ? tapi susah lagi nak meneropong iman di hati org lain ~ lalalala

kadang2 lucu dengar jawapan2 mat2 rempit , kaki botol ! aku nak cari isteri yg solehah sambil merempit lak tuh ! apa kejadahnya ~ pastu mereka kata wanita yg jahat mana boleh buat isteri ! buat bini bolehlah ~ sedangkan mereka sebenarnya tidak layak buat suami hanya boleh buat laki !hahahaks tapi tu lah fitrah tabi'e manusia kan ~ mesti ada yang akan cakap (alaaa lepas kawen nanti didiklah ) ingat senang ke nak didik kalau dah bertahun hidup dalam kejahatan ? macam ayat imam ghazali kat atas tuh ! so apa lagi jomlah kita baiki diri baru kita cari yg terbaik !

hati berbicara :
untuk lelaki ~ 
jangan pernah mengukur kesolehahan isteri dengan tali yang panjang sedangkan kesolehan diri sendiri dikukur dengan tali yang pendek ~ jika kita menjadi yang soleh , maka yang solehah akan muncul dengan sendirinya ..so hentikanlah penantian solehah itu tapi percepatkan pembinaan soleh pada diri sendiri ~ seperti ungkapan ''jadilah kawan bukan carilah kawan''
''perempuan yang baik adalah untuk lelaki yang baik '' (- An-Nur 24 : 26)
jangan terlalu cepat hingga tersadung ~ jangan terlalu perlahan hingga terlambat - rujukan buku tentang cinta 
dan sebaliknya , nak cari soleh kena jadi solehah dulu ..qaseh pun sama gak , masih jauh lagi ~

49 ulasan:

  1. InsyAAllah..orang yang baik tuk orang yang baik.

    BalasPadam
  2. yeahhh...besh berisi dan berinformasi

    BalasPadam
  3. betul-betul! ukur diri sendiri dulu sebelum mengukur diri org lain..

    BalasPadam
  4. suke entry qaseh yg nie...
    apa yg qaseh ktkn itu ade kebenarannye... & kita perlu tnye diri kita dulu kan...:)

    BalasPadam
  5. suka sgt entri ni...
    lelaki ni mmg camtu, jahat mana pun tetap nak isteri yang baik! tapi diri sendiri tak nak perbaiki!

    BalasPadam
  6. hai Qaseh!

    kalau lelaki menginginkan perempuan yang pandai memasak, saya juga menginginkan lelaki yang pandai dan boleh jadi imam!

    (:

    BalasPadam
  7. Sekali tgk post saudari amat menarik..bukan senang ingin mencari solehah tapi bukan senangn ingin mencari soleh, soleh dan solehah terletak di dalam hati kita bukan pada fizikal kita, sebab itu kita melihat ramai manusia tumbang kerana hati, kita kena ingat , mengawal hati lebih penting dari hati mengawal kita, dalam soal jodoh, ALLAH telah menetapkannya cuma kita mencari, bercintalah selepas khawin itu nama nya cinta sbeenar bukan bercinta sekarang, kerana ia adlah nafsu semata-mata (sekadar pandangan dari orang kurang ilmu)

    BalasPadam
  8. btul tu.. perempuan yg baik untuk lelaki yg baik..

    BalasPadam
  9. huhuhu..ye sys..nuru setuju ape yg sys tulis ni..ermmm..terase plak hohoho

    BalasPadam
  10. di situlah silapnya...jika mahukan sesuatu yg terbaik,diri kenalah jd insan yg plg baik!

    BalasPadam
  11. betul tue kak.. nk dapat yang baik.. kita kene jadi baik dulu.. baru adil

    BalasPadam
  12. nice entri qasehh..sebelum nak cari isteri solehah, patut tgk diri sendiri dlu cmne kan..nak demand tingi2, tapi diri sndiri pun tak kemana..lg pun mmg betul, ssh nak didik org yg dh biasa buat kejahatan, tiba2 je nk berubah jadi baik..tak mustahil tapi kne bersungguh2 la..

    BalasPadam
  13. Memang macam tuu... Diri sendiri jahat.. rosakkan anak orang... Diri sendiri pula nak cari yang baik... Jadi perempuan kena hati-hati... Mereka akan lari tinggalkan Perempuan bila mereka dapat apa yang mereka hendak...

    BalasPadam
  14. qaseh ni mst suke membaca buku2 cinta kan..
    hehe..
    btw nice writing sis!!

    BalasPadam
  15. menarik entri ni.. ;)

    lumrah manusia..mahu yg sempurna sahaja...tp tak cermin diri sendiri..sempurna kah kita... ;)

    BalasPadam
  16. suke entry ni..utk pmpuan pun jgn ditunggu yg soleh jika dr sndr pun belum tentu solehah hehe..err btl ke ayat ni adehh -__-

    BalasPadam
  17. suka yang part utk lelaki tu....

    camtu ye.....jgn pandang rendah kepada orang yang rendah dan jgn pandang tinggi pada orang yg tinggi...kerana Allah cuma pandang iman dan takwa

    BalasPadam
  18. sentiasa perbaiki diri sendiri terlebih dahulu.....sebelum mengharapkan yg terbaik dr org lain...

    BalasPadam
  19. setuju....laki kan pemimpin....pimpin la wanita jadik solehah ye dak?

    BalasPadam
  20. yup~
    kena perbaiki diri sendiri dulu. ;)

    BalasPadam
  21. tapi manusia juga boleh berubah ...dan sesungguhnya Allah itu Maha Pengampun dan Maha Pengasih..=)

    BalasPadam
  22. hehehe... fitrah manusia macam tu lah kan sis... =)

    BalasPadam
  23. kalau dua-dua gender saling menyalahi dan memprovoks,wah..siapa yang harus perbetulkannya..

    nah,di kalangan manusia,suatu hal perseteruan tidak akan terjadi kalau tidak ada yang memulakan.

    dua2 punya kelemahan hakiki.

    BalasPadam
  24. huk3..alhamdulillah aku dah mencuba..

    p/s
    nak tau soleh ke tak..tengok pergaulan kita dan si die sekang ni..ade pegang2 ke tak..ade geli geli ke tak..

    BalasPadam
  25. Salam Qaseh :)
    Wah betul lah ni nak yang terbaik utk diri kena jadi dri sendiri yg terbaik dlu. Kalau tak, takkan dpt ape yg kita nak tu. Perempuan solehah pun nak lelaki yg soleh jgak. Jadi 2-2 kena perbaiki diri. InsyaAllah <3

    BalasPadam
  26. adeh,


    nasiblah aku tak terasa sgt.


    AHAHAHAHHAHAAH

    BalasPadam
  27. susahnye nk cari yg sepadan..sy pun x jumpe lg ni!

    BalasPadam
  28. btol ckp awak ..perempuan baek utk lelaki yang baek .. begitu jgk la sebaliknya ..

    :)

    BalasPadam
  29. bto la , fara pun rase jauh lagi nak jadi solehah yg baik T.T

    BalasPadam
  30. Peringatan terbaik untuk diri sendiri.... terimakasih qaseh ;)

    BalasPadam
  31. Assalamualaikum sis..perkongsian yang bagus..insyaAllah sma2 'mencari' diri dulu sblum mncri org len..^_^ may Allah bless.ameen..

    BalasPadam
  32. salam
    gua doakan awak menjadi wanita solehah

    BalasPadam
  33. Berusaha memperbaiki diri. Saling berpesan-pesan dan memperingati :) InsyaAllah

    BalasPadam
  34. betol...
    kadang2 tertanya-tanya..
    macam mana lah pasangan kita nanti kalau diri sendiri pun macam ni.. ehhmm...
    *thinking*

    BalasPadam
  35. hunnym pown nak jadi solehah.. insyaAllah.. sama - sama laa kiter berdoa dan berubah.. amin..

    http://irsyanim.blogspot.com/2011/07/mari-aku-cerita-tentang-kebenarannya.html

    BalasPadam
  36. Yang Maha Esa sudah menciptakan setaip pasangannya dgn sbaik-sebaiknya....tapi kebiasaan manusia tdk akan puas apa yang mereka miliki....


    Drama Bersiri Juvana | Episod Akhir Juvana catat 4.2 juta

    BalasPadam
  37. ADE LAGI BEBERAPA DATE AND TEMPAT KOSONG UTK RAMADAN PROMO MAKEUP CLASS DI SHAH ALAM!! SESUAI UTK SESIAPA YANG NAK MELARAM TIME RAYA NANTI! BELAJAR TEKNIK2 MAKEUP YANG SIMPLE , TAPI GLAM TIME RAYA NANTI!
    HARGA BIASA: RM150-RM200
    SKRG HANYA RM95 SHJ!!!
    time: 10:30-3:30pm
    WEEKDAYS: 2/8, 4/8,9/8,11/8,16/8,18/8,23/8,25​/8
    WEEKENDS: 30/7,31/7,13/8,14/8,20/8,21/8
    SMS TO 016-2128740

    BalasPadam
  38. Salam kunjungan.. blog menarik ;)

    BalasPadam
  39. suka baca entri qasih..mendalam maksudnya..jodoh pertemuan di tangan tuhan, tapi lebih elok kalau dapat bimbing orang ke jalan yang benar..

    contoh berat :
    berkahwin dengan bekas pelacur dan bimbing dia ke jalan yang benar dari terus hanyut dan tersesat..lebih besar ganjaran pahala..

    tapi dalam masyarakat susah berlaku..p,

    BalasPadam
  40. sebab tu dah tertulis kan dik... perempuan baik-baik hanya untuk lelaki baik-baik sahaja...

    BalasPadam
  41. betol tue qaseh...

    kita nk yang terbaik, kita kene jadi yg terbaik dlu...

    kira pown tgh berusaha skang.. kita usaha sama2 jom.. =)

    BalasPadam
  42. Terima kasih Sis Qaseh sebab kongsikan bersama. Bestlah baca blog Sis ni. Awan pun selalu juga kata nak cari pasangan yang solehah walhal diri Awan sendiri hidup macam mereka yang tidak beragama.

    BalasPadam
  43. owh betul laa .. diri sendiri kene berubah, baru yang lain itu akan datang follow .. heheh

    BalasPadam

♥Kadang2 Allah sembunyikan matahari..
Dia datangkan petir dan kilat..
kita menangis dan tertanya-tanya,
kemana hilangnya sinar...
Rupa2nya.. Allah nak hadiahkan kita pelangi♥

♥SEMUA CERITERA DALAM SEBUAH PELANGI♥
qaseh bukan pelangi , qaseh cuma qaseh , qaseh tak cantik macam pelangi tapi.... qaseh tetap ada di sini walau pelangi dah pergi..

No reproduction of the materials from this website and its accompanying associative social media channels are to be used in other third party sites without written a consent by Qaseh Dalia

All images, text and video content used must first be given permission by author.

For further inquiries, shoot an email at:
dalia_adelia@yahoo.com
@2010 | www.qasehdalia.com