Aku Lempar Maruah , Aku Kejar Mewah !

Assalamualaikum..

'' salah kah aku ''

''aku tak pernah merasa kemewahan , tak pernah tersarung pakaian2 yang mahal di tubuhku, terkadang hati memberontak ! melihat kawan2 yang begitu seronok hidup dalam kemewahan ~ setiap bibir2 mereka menguntum senyuman kepuasan sedangkan aku ~ salah siapa jika aku membuang segala maruahku tuk mndapatkan kemewahan itu agar bibirku menguntum senyuman !salahkah aku ~ '' (bukan luahan hati qaseh ye , jgn slh paham ..)

sebab tu orang selalu kata 'ikut hati binasa' 'ikut hati mati' .. orang mana yang kata? orang minyak kot hehe , tapi betullah ungkapan tu , jika kita tepuk dada tanya selera pasti kita akan mengikut segala selera kita , walaupun selera kita tu kadang2 salah ! sedangkan kalau kita tepuk dada tanya iman , pasti ada sesuatu yang menghalang kita , pasti kita tahu 'ohh aku still ada iman dan lantas berfikir kemewahan hanya akan menghancurkan dan xkan boleh di bawa ke mati ! gila kah aku untuk menggadai maruah aku untuk mndapat kemewahan ? sedangkan maruah aku tidak mungkin dapat di beli dengan kemewahan !lantas kerana iman itu buatkan kita bersyukur ..alhamdulillah ..

tapi salahkah mereka2 yang sanggup melempar maruah untuk mndapat kemewahan ? yup ! walaupun aku tak tahu apa penderitaan yang kamu tanggung , perbuatan tu tetap salah .. bukankah kita masih banyak pilihan , jika benar kita bersungguh untuk mendapat sesuatu yang kita nak .. cuba lah cari jalan yg betul .. for example , belajar bersungguh2 n bina kerjaya .. jangan ambil jalan singkat kerna pasti membinasakan diri sendiri ..

hati berbicara :
semoga Allah melindungi ku ;) 
n always smile walau apa pun ujian yang mendatang .. sebab tu dalam hidup kita ni kadang2 kita memerlukan sahabat yang terbaik untuk membimbing kita ke jalan yang benar .. di saat kita mula tersasar ada yang menyedarkan kita dan membawa kita balik ke pangkal jalan ..

39 comments

  1. kalo kejar semua tue mndapat kebahagiaan xpew..lain jadi merana yang dapat..bersyukur dengan apa yang kita ada :D

    ReplyDelete
  2. yep jgn pikir nk ambil jln singkat kerana pasti mengundang pelbagai masalah..

    ReplyDelete
  3. semoga Allah sentiasa merahmatimu .sentiasa berda disisimu walau apa pun yg melanda diri mu..

    ReplyDelete
  4. kemewahan???...bgi ak la...xpayah la kejar mewah ni...ak pkai bju pn y s'helai 5ringgit je....xpernah trfikir nk pkai y mahal2...rse cm bazir je lau bli baju y mahal2 ni...ak selesa gn serdahana...fmily ak xmewah ak xksah...i2 rezeki famly ak...trima dgn ati y rdha....

    ReplyDelete
  5. salam qaseh..akak ni drkecil mmg hidup sederhana dan serba kekurangan walau bkn dlm kelaparan.


    namun, tak perlu kita gadai maruah diri dan keluarga utk rasa kemewahan kan?jika betul cara kita,kita akan nikmati kemewahan itu..ia akan dtg sendiri jika Allah rasa kita patut terima semua itu.

    ReplyDelete
  6. Allah dah sediakan segalanya untuk kita kat dunia. Kita sendiri yang kena cari..tp bukan dengan cara gadaikan maruah..Ramai lagi manusia yg tak pernah pakai mahal2..makan sedap2..tp tak pulak sampai langgar hukum hakam Allah...Bersyukur lah dengan apa yang Dia berikan..kita akan lebih tenang jika sentiasa bersyukur..kena jugak bezakan mana kemahuan mana keperluan...

    ReplyDelete
  7. kalau nak mewah tu biarlah dari usaha kita sendiri...jangan ambil jalan singkat!

    love this entry..

    ReplyDelete
  8. jangan mudah melempar2 maruah. maruah itu mahal

    ReplyDelete
  9. Betul!carilah sahabat yg sejati yg blh bimbing kita di dunia, lg penting di akhirat :D

    Semoga kita semua terpelihara dalam jagaan Allah :)

    Solat & maksiat, bila nak settle??
    Panadol adalah painkiller paling selamat kalau...
    Doa jangan putus-putus!

    ReplyDelete
  10. senyummm pengubat luka walau sepahit mana pon luka tu kan .. :))

    ReplyDelete
  11. salam kenal..semuga allah memelihara kite dari keburukan dan kesesatan..

    ReplyDelete
  12. maruah itu lebih mahal harganya dari kemewahan!

    ReplyDelete
  13. biar tak mewah, janji kita bahagia. jangan dek kerana mewah, tergadai segalanya. maruah lebih penting dari kekayaan. :)

    ReplyDelete
  14. hidup bukan demi kekayaan harta semata, tak ke mana pon nanti.

    bersyukur dgn apa yg di beri sudah, ;)

    ReplyDelete
  15. bersyukur dgn apa yang kita ada dan usaha itu tangga kejayaan ..

    ReplyDelete
  16. pojiekyra -
    betul tu sayang ..lagi dapat sengsara ade lah hehe

    ReplyDelete
  17. ostad jiji -
    Allah pun suka hambaNya besederhana rite

    ReplyDelete
  18. shiema -
    tahu xpe .. hurmm dunia akhir zaman

    ReplyDelete
  19. smiles -
    tapi sahabat terbaik satu dalam berjuta ..

    ReplyDelete
  20. puteri ain -
    tq atas doa2 tu .. love it

    ReplyDelete
  21. crimson math -
    betul .. qaseh pun sama gak =)

    ReplyDelete
  22. sis Lm -
    sama lah dengan qaseh .. cuma org2 ni tak bersyukur dengan apa yg dia ada.

    ReplyDelete
  23. sis mas -
    betul tu sis , banyak jalan yg boleh kita amek

    ReplyDelete
  24. irshadim -
    mahal tak ternilai harganya

    ReplyDelete
  25. tomato -
    yeahhh wpun senyuman tu hanya menutup duka

    ReplyDelete
  26. bila ku kata cinta -
    salam kenal jugak .. amin

    ReplyDelete
  27. siti kektus -
    yelah .. bersyukur dah .. alhamdulillah

    ReplyDelete
  28. sangat lah salah..nak mewah punye pasal jual badan..dapat ape..dapat mewah selamenye tak pe..kalo dapat sakit..hurmmm..tak dapat nak nolong nye..

    ReplyDelete

♥Kadang2 Allah sembunyikan matahari..
Dia datangkan petir dan kilat..
kita menangis dan tertanya-tanya,
kemana hilangnya sinar...
Rupa2nya.. Allah nak hadiahkan kita pelangi♥

♥SEMUA CERITERA DALAM SEBUAH PELANGI♥
qaseh bukan pelangi , qaseh cuma qaseh , qaseh tak cantik macam pelangi tapi.... qaseh tetap ada di sini walau pelangi dah pergi..