Memilih Pilihan ?

28 ulasan:
Assalamualaikum ... esok dah masuk bulan ramadhan , Alhamdulillah masih lagi dapat merasa nikmat berpuasa..

''we cannot direct the wind but we can adjust our sail''

apabila datang kepadaku seorg pemuda meminangku . dia adalah pemuda yang menjaga solat serta agama nya dengan baik , tapi aku masih lagi mencari pemuda yang soleh yang lebih baik dari pemuda tadi ~ baik agama dan juga kecerdasannya ..apakah patut aku menolaknya ?

hidup kita tak lari dari membuat pilihan , tak kisah lah dari sudut jodoh , study or kerja sekalipun .. cuma kadang kita juga terlalu memilih ~ memilih untuk mencari yang terbaik untuk hidup kita ! qaseh tak kata ia sesuatu yang salah .. tapi kadang2 terlalu memilih ni kadang2 susah ~ lebih2 lagi memilih lebih dari kemampuan kita .. contoh kita nak kerja yang best2 sedangkan pendidikan kita rendah .. itu dlm soal kerja ~ dalam soal jodoh pulak .. macam soalan kat atas tu 

jika ada orang yang mempunyai akhlak dan agama yang baik meminang , maka janganlah ditolaknya hanya menanti orang yang lebih soleh ~ kerana kadang2 hal itu tidak akan kita perolehi lebih2 lagi dengan usia kita yang dah meningkat ~

hati berbicara :
''pilihan di tangan mu''

yup kita nak yang terbaik dalam hidup kita tapi jangan lupa , pilihan yang kita buat punya dua cabang ~ satu cabang akan membahagiakan dan satu cabang lagi menempah derita .. sebelum membuat pilihan yang terbaik tanya lah orang2 yg lebih berpengalaman , kita punya tangan tadahlah doa meminta petunjuk .. lepas tu baru kita boleh buat pilihan dengan bijak .. sekali kita sudah memilih ! pilihan tu kita kena tempuh walau bunga atau duri yang perlu kita lalui .... =) 

Takdir ~

46 ulasan:
Assalamualaikum .... lama tak cerita pasal mak hencik kyle , lupa pulak nak bagitahu , keadaan mak dah makin stabil dan tak perlu lagi guna mesin untuk pernafasan .. tapi still kat wad lagi ~ alhamdulillah ya Allah s.w.t ..tq for everything ..

''sesuatu yang berlaku memang di luar jangkaan kita , kita manusia biasa tidak akan mampu meramal takdir..dan ada hikmah di sebalik semuanya ~ ''

bila fikir tentang takdir , ia satu menakutkan dan ia juga boleh jadi sesuatu yang menggembirakan ~ setiap orang punya nasib dan takdir sama ada baik atau buruk terselindung dengan seribu satu hikmah ~ buruk tidak selamanya buruk dan baik tidak selamanya baik .. bila bercakap soal perasaan bukan semua yang kita harapkan akan jadi milik kita ~ kecewa ? usah di tanya kerna perasaan memang wujud dalam hati setiap manusia ...kadang2 sudah letih mengharap ! kadang juga mahu mengalah .. jika itu takdirku tiada dunia dapat ku larikan diri lagi dan waktu itu aku cuma mampu berserah ......

qaseh selalu berfikir andainya takdirku bukan bersama dengan orang yang kita cintai ~ apakah ada kebahagiaan untuk dia dan bisakah hati ini terbuka untuknya ? perasaan ibarat benih bila wangiannya sudah di suburkan susah untuk di matikan begitu saja cuma mengharap musim kemarau atau pun hujan lebat dalam tempoh yg lama ~ pasti benih itu mati juga ...........dan janga pernah siraminya lagi agar rasa itu kian hilang .. takdir ? siapa mampu menduga hanya Allah s.w.t yang menentukan ...

hati berbicara :
biarlah apa pun takdir itu , kuatkan kaki menghayun langkah 
jangan tersasar dari jalan yang benar , kerna dari jalan yang benar menuju takdir yang indah walaupun berliku perjalanannya ..
bila di jalan yang salah pasti liku2nya membawa ke takdir yang tiada seindah kata lagi .
cinta ? kadang2 kita senang mendapatkan cinta tapi susah untuk mengekalkannya ..
jika tiada jodoh seribu kali sayang xkan pernah akan bertaut tapi jika ada jodoh tak perlu bersentuhan tangan kerna hati sudah saling bersentuh ~

BEN ASHAARI CARI BLOG ..CEPAT !

16 ulasan:

baru je balik shopim .. nak join segmen abg beng ( sedap tak pantun qaseh ) hahaha ~ 
soalannya : apakah warna kegemaran abg beng ..
jawapannya : tengok kasut dia warna apa .. ehhhhhhhhh aku lak bg soalan..jeng3x 
emm nak citer apa ye .. ~kot2 leh jadi soalan abg beng ..

saya suka warna pink .. 
umur saya 23 tahun ..
single lagi nak mengorat pun boleh sila berdepan dengan  hencik kyle dulu lah ..
idola blog saya ben ashaari bin daud (daud tu nama ayah saya sebab tak tahu nama ayah abg ben apa)

tujuan berblog :
ingin menjentik sukma pembaca dengan kata2 ..
sadurkan kisah sedih  dengan penongkat semangat ..
aku lingkarkan kisah perjalanan dengan maklumat ..
aku juga titipkan kekecewaan dengan pesanan dan kata nasihat ~ 

http://www.benashaari.com/2011/07/200-blog-diperlukan-untuk-contest.html

Wordless Wednesday #5 Dulu dan Sekarang ~

49 ulasan:
2008

2011

Pada hari rabu, semua blogger post gambar di blog mereka tanpa meletakkan apa-apa description untuk explain gambar tersebut, biar gambar yang menceritakan tanpa letak apa-apa penjelasan..,wiki.answer.com

Pendapat !

34 ulasan:
Assalamualaikum .. tadi nak cari ketenangan tapi tak tenang2 agy hahahaks ..


''listen to ur heart''

teringat kata2 seorang ustaz  tentang pendapat , beliau mengatakan bahawa sebenarnya pendapat kita semua ni betul ! betul bagi diri sendiri or ada jugak betul pada individu2 lain ~ cuma yang kita cari sebenarnya adalah pendapat terbaik di antara yang terbaik ~

qaseh setuju sangat , kadang2 kita rasa pendapat kita betul ! ego lah kunun2nya ~ lepastu ada pula orang kat sana melaungkan eh ! aku rasa pendapat aku lagi betul .. pastu yang lain pun masing2 nak tegakkan pendapat masing2 .. hingga membawa kepada persengketaan .. ada yang guna kata2 makian ~ hebatkah caramu ! hebatkah pendapat mu dengan segala caci maki ! hebatkah sayang ~.... kalau tak tahu cara nak bagi pendapat tak payah melaungkan pendapat kamu betul jika cara mu sudah salah ! baik kamu laungkan ALLAHUAKBAR! TAKBIR !

hati berbicara :
jika kita nak pendapat kita di terima orang , gunakanlah perkataan sebaik2 perkataan ..
perkataan yang tidak mampu mewujudkan rasa marah pada orang ~
ayat yang tidak membenamkan rasa tidak puas hati pada orang ~
bukan pendapat di sertai dengan emosi ~ bukan pendapat di turuti dengan kata benci ! 
pendapat yang seikhlas2 dari hati ... ~ tapi ada isi ada kebenaran dan ada juga kata2 nasihat ~ 
so apa pendapat korang tentang pendapat ? eceh !
ku seru ~ 
LINE TENAT GUWA PUN SUDAH PENAT~

Kembalikan KebahagiaanKu !!!!!!!

63 ulasan:
Assalamualaikum ,

awak ~ boleh tak awak kembalikan kebahagiaan yang telah hilang ~ 
 boleh tak awak basuh luka yang pernah awak tinggalkan ~
 boleh tak awak sapu air mata yg mengalir kerna awak ~ 
awak ... saya benci tapi saya rindu ~ dendam tapi sayang ! awak jahat !

luka di lukai tanpa di minta ia menjengah , tanpa di undang ia mendatang , perit ! pedih ! sakit ~ derita ...saat itu tak pernah terfikir kebahagiaan yang selama ini kuat hancur berderai ibarat kristal terhempas ,lalu air mata murahan mengalir bersama rintihan menyalahkan segala takdir !kadang2 aku boleh terima cinta tapi aku tidak boleh menerima takdir , keluhan tanpa keimanan ~

bila diri dalam dunia kesedihan , terkadang kita merayu ingin mendapatkan masa lalu sedangkan masa lalu telah lama berlalu , yakinlah sebenarnya pandangan kita terbatas sedangkan pandangan Allah itu maha luas ~ jangan pernah mengatakan kenapa aku yang kena ! jangan labelkan kenapa aku yang malang ! tapi katakan sebenarnya aku yang terpilih ! terpilih untuk putus cinta tapi bersambung cinta dengan Allah kerna DIA memutuskan untuk menyambungkan ~ fahamilah ........

hati berbicara :
filosof barat -hendrick - ''mencintai orang yg tidak mencintai kamu adalah sia2 ,menyia2kan orang yang mencintai kamu adalah berbahaya ''
dari ayat tu kita mula berfikir , putus cinta satu rahmat yang tersirat , Allah tahu !Allah lebih mengetahui dari kita ~ ''Allah menjemput aku untuk mencintai DIA '' ..sedarlah Allah yang mencintai kita tapi kita yang menyia2kanNYA .. itu lah yang bahaya ~ dan kamu di luar sana yang sedang berduka kerana menangisi kebahagiaan yang hilang ~ biarkan ia hilang kelak nanti ada pegganti yang lebih baik ! dan jangan pernah rasa bila kita hilang cinta ~ kita bukan tersisih ! tapi sebenarnya kita yang terpilih ~..percayalah ..
qaseh pun pernah terluka ..mula2 mmg lah perit lepas tu alhamdulillah syukur Allah munculkan pelangi yang cantikkk (hik3x gelak gatai)



Biarkan Saja Bicara Rindu ~

19 ulasan:
Assalamualaikum ...

dah lama jari berehat menyuarakan isi hati .. ni line punya pasallah , selalu je buat mama macam ni tau ! eceh tetiba jadi mama  keh3x ..btw bukan sebab line , ingin ku berehat di syurga nan indah tapi ku sedang mencari kunci2nya ~ agypun takde sape pun yang rindu ~  xpelah suatu masa nanti pasti ku pergi jua ~ mencari ketenangan jap dan biarkan saja bicara rindu itu berlalu .. usahlah di persembahkan kerana tiada bicara dapat ku balas .. semoga ketenangan dapat mengubat segala rindu .. adios ~ jangan tanya kenapa kerana tiada jawapan dapat ku beri ~ jangan suruh bersabar kerana tiada emosi yang terdampar ~ aku bukan burung tapi aku juga perlukan sayap untuk bawa ku terbang ......... assalamualaikum

Jadi Soleh Bukan Cari Solehah ~

49 ulasan:
Assalamualaikum.. semoga Allah sentiasa merahmati perjalanan hidup kita..amin =)
''bukan mudah mencabut pohon kejahatan jika akarnya sudah mencengkam - imam ghazali''

ramai nya keluhan lelaki2 di luar sana ye ''susahnya mencari perempuan yg solehah'' tapi lupa pulak jadikan diri sebagai lelaki yg soleh ! hanya yang soleh mengenal solehah ~ sebenarnya bukan susah nak cari yg solehah tapi caranya jadikan diri kita dahulu calon suami yg soleh , time free2 duduk sendirian di tepi jendela sambil merenung keindahan alam tanya diri sendiri ~ adakah aku seorg yg soleh ? ataupun dah berusaha kah aku untuk menjadi yg soleh ! jawab dgn jujur jgn tipu diri sendiri ~ susah kan ? tapi susah lagi nak meneropong iman di hati org lain ~ lalalala

kadang2 lucu dengar jawapan2 mat2 rempit , kaki botol ! aku nak cari isteri yg solehah sambil merempit lak tuh ! apa kejadahnya ~ pastu mereka kata wanita yg jahat mana boleh buat isteri ! buat bini bolehlah ~ sedangkan mereka sebenarnya tidak layak buat suami hanya boleh buat laki !hahahaks tapi tu lah fitrah tabi'e manusia kan ~ mesti ada yang akan cakap (alaaa lepas kawen nanti didiklah ) ingat senang ke nak didik kalau dah bertahun hidup dalam kejahatan ? macam ayat imam ghazali kat atas tuh ! so apa lagi jomlah kita baiki diri baru kita cari yg terbaik !

hati berbicara :
untuk lelaki ~ 
jangan pernah mengukur kesolehahan isteri dengan tali yang panjang sedangkan kesolehan diri sendiri dikukur dengan tali yang pendek ~ jika kita menjadi yang soleh , maka yang solehah akan muncul dengan sendirinya ..so hentikanlah penantian solehah itu tapi percepatkan pembinaan soleh pada diri sendiri ~ seperti ungkapan ''jadilah kawan bukan carilah kawan''
''perempuan yang baik adalah untuk lelaki yang baik '' (- An-Nur 24 : 26)
jangan terlalu cepat hingga tersadung ~ jangan terlalu perlahan hingga terlambat - rujukan buku tentang cinta 
dan sebaliknya , nak cari soleh kena jadi solehah dulu ..qaseh pun sama gak , masih jauh lagi ~

Wordless Wednesday #4

23 ulasan:

Carilah wanita yang cantik ...........

47 ulasan:
Assalamualaikum , lmbat hupdate sebab blackout tadi .. xpe alhamdulillah  ujian ada hikmah , balik keje awal hahahaks
''tidak ada wanita yang hodoh , hanya kecantikan yang berbeza''

sukakan kecantikan tidak salah , kdg2 ia dah jadi satu fitrah rite , kita semua sukakan kecantikan dan tuhan kita pun sangat cantik.. kamal, jamal , jalal itu mmg sifat tuhan (sempurna,cantik,agung), kita semua suka cantik islam juga suka cantik, jika ada yang mengatakan islam itu tidak indah maknanya hati mereka sebenarnya tidak indah , macam kelawar yg tidak dapat melihat siang , bukan kerana siang itu gelap tapi mata kelawar yg tidak mampu menatap terangnya siang ..

wanita cantik pulak ! kalau kita sebagai manusia , kalau berjumpa dgn org jujur , semua sepakat sayangkan org yg jujur tapi pada rupa berbeza pada setiap org , sebab tu ada ungkapan ''beauty is in the eye of beholder'' ..kecantikan sebenarnya bermula dari dalam ke luar , so tanamkan iman di dalam hati kita dan susuli dengan perbuatan yg baik , bila iman dah di tanam ! syariat ditegakkan akan berbuahlah akhlak yg mulia ~ ini lah kecantikan yang hakiki ! apa gunanya mulut yg cantik kalau digunakan utk mengumpat ? apa gunanya wajah yang cantik jika mendedahkan aurat ? ini lah kecantikan sejati ....

hati berbicara :
''ada ungkapan berbunyi , kemusnahan akan menimpa jika wanita mula merasakan dirinya cantik dan berbangga dengan kecantikannya '' wallahualam !
tapi yg pasti jika kecantikan tidak di sertai dengan iman yg kuat , maka pemiliknya akan hilang kawalan , kdg2 bila kita tengok di sekelililng kita wanita yg cantik selalu di peralatkan , di gunakan oleh media , mereka rasa bangga ! tapi sebenarnya mereka cuma barang permainan kepada dalang2 kepentingan ! 
cantik tidak salah , tp salah menggunakan kecantikan tu yg sebenarnya salah ! kata org wanita cantik jrg berakhlak umpama bunga tanpa wangian tapi kalau cantik dan berakhlak pula hebat ! umpama cantiknya wanita solehah pd zaman Rasulullah =)



Tak Tahu Nak Pakai Apa Dah !!!!!!

63 ulasan:
Assalamualaikum....

''bila aku pakai seluar mereka pandang , aku rasa macam di bogelkan , bila aku pakai baju kurung mereka masih memandang , apa yang tidak kena sebenarnya , perlukah aku berkurung untuk menutup pandangan mereka2 .. lalu aku berpakaian muslimah menutup segala aurat tapi ~ mereka still memandang ..kalau aku pakai purdah aku rasa mereka masih memandang apatah lagi kalau aku pakai guni !!!!! pastu aku nak pakai apa weh !''

hai koram , sebenarnya kita tak boleh menyekat pandangan orang pada kita , sebab kita pun sama kadang2 bila melihat someone di depan pasti kita akan melihatnya samaada dia seksi , atau dia menutup segala aurat ! kita pasti melihat melainkan kita buta .. pastu kita nak buat macamana ustazah eh ! ok sebenarnya kita memang tak boleh menyekat pandangan mereka tapi kita boleh menyekat rasa melalui pandangan mereka ! haaa contohnya :

a) si A dia pakai baju ketat2 , legging (betul tak eja) memang mantop seksi ! 
orang pandang tapi timbul satu rasa terutama kaum adam , kaum adam kan cepat sensitif , bila dia pandang tiba2 dia rasa bernafsu  tahap merah ! kalau banjir tahap merah ni kena pindah dah ! kalau lelaki tahap merah maknonyo kenolah kawen ... so pandangan mereka tu pada kita bernafsu .. pandang sekali tak pe pandang 2 kali dgn nafsu .. so kita dosa , dia pun dosa ..

b) si B pakai baju menutup aurat , pakaian longgar ..tgk pun tak lalu 
orang tetap pandang tapi bukan bernafsu , so kita dah buat benda baik tak hadirkan rasa nafsu pada kaum adam yg melihat ,mereka cuma melihat ,maybe dalam perasaan diorang juz berkata sejuk mata memandang , kaum adam pun tak lah tersiksa ... cian kan kaum adam duk merintih katanya siksa seh ! poyo je haha 

hati berbicara :
kalau kita dah tak tahu nak pakai apa dah .. qaseh sarankan mula2 kita pakai otak , otak tu ada akal , bila ada akal mestilah pandai berfikir so secara automatik kita tahu apa yang perlu kita pakai ...
kita yang menghadirkan rasa dan kita juga yg perlu membuangkan rasa itu ,
adakalanya kita saling salah menyalahi antara sesama kita 
''hey kaulah pakai seksi '', ''hey kau tengok pasai apa ''
sebenarnya kita semua salah kerana asik bergaduh dan alpa , sepatutnya kita baiki kelemahan yang ada pada kita .. bila semuanya berubah dari buruk ke jahat , orang pun takkan mampu menyalahkan kita lagi ... =) 
assalamualaikum ?

Bulan Ramadhan je Aku baik...

47 ulasan:
Assalamualaikum ...

sakit hati entry terdahulu terdelete .. so merajuk dengan blog , kelmarin tak hupdate !! padan muka blog wahahaha(ada jugak gila pesen ni) , tentang mak hencik kyle alhamdulillah ada perubahan sedikit bila cuci2 darah pastu doc bagi mak bernafas sendiri , dah boleh tapi sekejap2 je ..still guna mesin pernafasan lagi , alhamdulillah Allah dengar doa hamba2NYA .. terima kasih korang semua menumpang doa dari kalian ..berkat doa dari korang semua , lebiyuuuuuuuu ! 

''kdg2 aku sedih , aku di gunakan pada masa2 tertentu sahaja''

qasehdalia : abg , adik nak tanya boleh tak 
aaron aziz : ye adik manis , tanya lah ..
qasehdalia : nape bulan ramadhan je , adik tgk kakak tepi umah yang selalu pakai seluar bila jalan tonggek2 tuuu, bila masuk bulan puasa je dia baik , lepas tuuu kan abg , bulan lain dia cekci balik ..! huh ..
aaron aziz : erkkk bulan ramdhan kan bulan mulia kena lah baik2 adik abg yg manis ni 
qasehdalia : oo bulan lain , xperlu baik lah ye ...
aaron aziz : ???!!!!!

''aku baik bulan2 tertentu saja , aku baik bila tiba bulan ramdhan , aku hormat bulan yang mulia itu , aku menunaikan segala kewajiban aku , tak sabar2 aku nak tunggu bulan tu tamat , aku nak merdeka balik .. ''

hehe macam2 manusia kita akan jumpa di dunia yang luas tapi sebenarnya kecik ni , baguslah sekurang2nya dia berubah bila tiba bulan ramadhan , yang perempuan bertudung litup , berpakaian muslimah .. yang lelaki selalu pergi solat , kdg2 ada jugak hari jumaat je baik hari lain keluar dah belang dan taring2 yg tersembunyi .. hehe bukan salah semua tu ! alhamdulillah dia berubah jugak walaupun bulan tertentu .. sekurang2nya ada jugak iman yang buatkan dia ingin berubah ke arah kebaikan .. cumaaa 

hurmm cuma kadang heran why not kebaikan pada bulan2 tu kita lanjutkan pada bulan2 lain jugak , lanjutkan hingga setahun dan akhirnya hingga selama2nya , kenapa tidak ? jika bulan tersebut kita boleh berubah mesti bulan lain kita boleh berubah jugak kan ! chaiyok2.. teruskan hingga kita menutup mata .. untuk diri sendiri jugak, hurmm sebenarnya bukan kita tak mampu nak berubah tapi kita tidak bersungguh2 kan .. terlalu alpa dengan dunia , dengan nikmat dunia! walaupun berkali otak kita menyatakan nikmat dunia hanya sementara! tapi kita tetap juga hanyut ... ~ hanyutt dan terus hanyut ~ 

hati berbicara :
hidup kita ibarat pokok .. tapi pokok kekuatannya terletak pada akar 
kita pulak kekuatan terletak pada akal dan juga hati ..
jika akal kita mampu kita kawal dengan baik , hati juga turut bersih !
susah ? kdg2 susah kerana kita tidak bergantung pada baja untuk menyuburkan kehidupan kita !
cuma kdg kita terlalu bergantung pada nafsu sebab tu kehidupan kita jadi susah .. 
kita lupa kita ada agama , kita ada Allah .. kita lupa Allah yang mencipta kita ! 
kita berlagak dengan maha pencipta yang mencipta kita ! 
kdg2 kita tutup mata denganNYA , kdg2 kita membelankangkanNYA ..
dan lantas Allah murka pada kita ~ salah kah kita ?
tepuk dada tanya iman ... 
(untuk diri sendiri jugak yg terlalu byk alpa)

Betina Gilow Besi !

70 ulasan:
Assalamualaikum ...
org sini label wanita materialistik = betina gilow besi !

*gelinya ada bulu dada, seb bek ensem*
samad : wei der , lu kenapa muka macam bini mati 
said : memang bini mati pun wei , bini yg tak sah dah tinggalkan aku sedih aty aiii..
samad : alah bunga bukan sekor lah , eh sekuntum ..
said : masalahnya betina tu kikis harta benda aku , pastu ye tinggalkan aku wei 
samad : yang ko bagi tu nape, len kali letak dalam peti besi harta2 ko tuh ..sayang berpada2 beb,benci jgn sekali !

kadang2 aku terfikir bila mendengar kisah tentang 'gilow besi' ..nak salahkan sapa der ? nak salah kan pompuan yang gilow besi tu ke nak salah kan diri sendiri yang ada akai takmo fikir ! bukankah lelaki ada 9 akal 1 nafsu ? ohhh sebab 1 nafsu tu lah enko lupa yang ko ada 9 akal ? ''lu pe tahu der , aku sayang dia sebab tu aku ikut je permintaan dia '' lu pernah dengar tak pepatah zaman2 jaafar tonggek dulu , buat baik berpada2 ,buat jahat jangan sekali , so ko kalau nak syg pun biar berpada2 benci jangan sekali, tengok dah jadi macam ni , ko jugak yg susah kan ..mak aku ada pesan .. jangan terlalu manjakan wanita dengan kemewahan ! nanti naik lemak ! perempuan asal nya bukan gilow besi pun boleh jadi gilow besi kalau ko manjakan dengan harta benda .. len kali ko kalau tengok awek tu pelik semacam tambah2 bulu2 kaki dia takde ke .. pastu menggedik semacam mintak itu mintak ini, sahlah pisau cukur ..so pandai2 lah pikir derrr ~ jgn buta dgn tubuh dan rupa yg cantik n liuk melintuk,setan der !(macam kes org ketiga lah nak salahkan org ketiga ? kalau tak melayan org ketiga tuh ..hagak2 jadi ke tidok cinta tiga segi !)

adk : abg , nape monyok semacam je ni 
abg : xde pe dik , abg nak kawen tapi xde sape nak kat abg ..semua pdg harta , gilow besi
adik ; oh abg kerja apa ?
abg : emm tak kerja ..
adik : patut pun ,ampeh lah abg ni ,xmo kawan

situation 2 .. haaa yang ni ai bengang bagi kaum2 hawa macam ai kan , ai tu bukanlah gilow besi sangat pun kan tapi ai ni kadang2 kena pikir masa depan ai jugak , takkan nanti kawen nak makan batu cicah kicap, nak makan pasir goreng goreng dengan tauhu .. hurm mak ayah ai pun kadang bukanlah demand sangat tapi sekurang2nya nanti ada masa depan yang terjamin , makan cukup tambah2sekarang ni semua brg mahal , masuk jamban pun 30 sen , air suam kat kedai pun dah kena bayar !! tu air suam je ,kalau air cappucino haa mahu beriyal2 .. so kami kaum hawa tak mengharap sangat kekayaan yang melimpah ruah , cuma fikirkan masa depan ,dengan anak2 lagi ..sekolah anak2 lagi , haaaa so jangan sesuka suki label kami mcm tu ye , kecik aty ai .. kepada kaum2 adam di luar sana , sila lah bekerja untuk kehidupan kami lebih terjamin kwkwkwk..kaum hawa pun sekarang kerja jugak tapi jgn abaikan tggungjawab .. nafkah tetap di tangan suami , isteri sebagai mmbantu ! paham kaitooo..

hati berbicara :
hurmm sebenarnya tengah risau , tadi hencik kyle text katanya , doktor bagitahu mak tunggu masa je , 100 peratus bergantung pada ubat dan mesin .. yaAllah kuatkan semangat mereka , sekarang ni hanya tawakal je n berdoa , harapan tetap ada .. yaAllah engkau lagi mengetahui , kurangkanlah beban yang di tanggung oleh mereka ..permudahkanlah segala urusan .. amin 

Berilah Dia Semangat ...

99 ulasan:
Assalamualaikum

''mak .. bangunlah mak .. anak2 mak rindu kan mak ''

Semalam hencik kyle call n kata dua2 buah pinggang mak dah rosak n jantung tak dapat nak berfungsi , sekarang ni guna mesin untuk pernafasan , n doctor kata 50 - 50 ..di sebalik suaranya ada getaran , nafas tersekat2 .. menangislah sayang , lepaskan segala kesedihan mu .. agar kekuatan tu kembali pulih , dan percaya akan kuasa Allah .. percaya keajaiban akan berlaku ... berdoa lah hingga bibir tak mampu mengungkapkan perkataan2 lain sayang .. kita hanya manusia yang tak mampu berbuat apa2 , cuma Allah yang dapat memberi kita syafaat di ketika ini.. dan semalam tangisan kita bersatu =(

jika seseorang yang kita sayang sedang berduka hanya semangat yang mampu kita beri , kata2 nasihat agar dia berfikir kita hanya manusia biasa , qaseh tak dapat pergi coz qaseh sekarang di terengganu n mak dia hospital kuala lumpur , andainya kejauhan ini kita fikir ianya satu halangan ! jangan putus2 memberi semangat ,  jangan putus2 berdoa agar semua nya kembali pulih .. inilah ujian dan dugaan yang perlu kita tempuh bila kita ada insan yang kita sayangi .. sakit itu pencuci segala dosa, dan inilah waktunya untuk menilai adakah kita pasangan yang tulus? jika kita tak mampu beri dia ketenangan di saat dia resah dan gelisah maknanya kita masih belum cukup untuk menjadi suri di hatinya .. kerana perhubungan itu saling melengkapi ..alhamdulillah , sedikit sebanyak kekuatanku beralih pada dirimu .. kuatkan semangat sayangku ...

hati berbicara :
yaAllah ya tuhanku .. hanya Mu tempat ku mengadu ..
permudahkan lah segala urusan , panjangkanlah umur mereka..
makbulkanlah doa ku yang satu ini yaAllah agar senyuman kembali mekar di bibir mereka2 yang ku sayangi ... sesungguhnya Engkau Maha Mengetahui ..
aku Redha dengan segala2nya yaAllah cuma berikanlah ketabahan di dalam hati mereka agar segala ujian yang Mu berikan dapat di lewati dengan penuh keimanan dan ketaqwaan .. 
wallahualam...
doa dalam tangisan ~ 
*mak hencik kyle*

Doakan Kesihatan Mereka ...

100 ulasan:
Assalamualaikum .... 

morning bucuk2 semua .. buat sekian kalinya nak cerita tentang my life hari ini , tapi tak pandai nak cerita lagumana !tapi hati sedang sedih ..tadi bangun mata bengkak sebab semalam menangis , menangis kerana kesedihan hencik kyle yang dia tanggung sekarang .. qaseh juz nak korang doakan semoga emak hencik kyle .. bakal mak mentua qaseh sihat sepenuhnya , semalam kritikal n now dekat HKL ... pagi tadi meseg hencik kyle macamana keadaan mak , tapi dia belum reply lagi ..

time2 macam ni rasa macam nak terbang je pergi sana bagi sedikit kekuatan yang ada , n time2 macam ni qaseh sedaya upaya kena jaga hati hencik kyle coz dia sedang celaru n sedih .. coz dia memang rapat dengan mak dia .. try bagi dia ketenangan yang termampu qaseh buat .. n doakan semoga mak cepat sedar , duhai kekasih bersabarlah menghadapi dugaan ..Allah sedang menguji mu sayang , redha dan bersabar .sentiasa berdoa kepadaNYA kerna dia yang memberi kesihatan ..rasa sedih je tengok orang tersayang down n takde mood , di saat ini kena faham keadaan dia ..kalau lah kita dah kawen pasti syg memeluk b erat bagi segala kekuatan dan ketenangan supaya b dapat tempuh segala liku2 dengan penuh ketenangan .. lov u 

dan buat bos qaseh di hospital kota bharu semoga cepat sembuh , bunyi kata kena demam denggi berdarah , semoga kembali pulih n teruskan kehidupan seperti biasa .. dan korang2 semua jaga diri n doakan segala kesejahteraan n kesihatan semua umat islam di muka bumi ini .. kita semua satu bapa , Nabi Adam dan satu Umat ... tq kerana sudi membaca .. assalamualaikum !

hati berbicara :
kuatkan semangat mu sayang ! i know u can ! 
Ku meniti awan yang kelabu
Ku tempuhi lorong yang berliku
Mencari sinar yang menerangi
kegelapanku..
Ku percaya nanti suatu masa
Sang suria kan menyinar jua
Membawa harapan yang menggunung
bersamanya..

BEN ASHAARI : RAYA

4 ulasan:
abg encem

abg ben say RAYA .. korang kena letak satu perkataan berkaitan RAYA kat komen entry abg beng .. wahahaha .. nak duit RAYA !

Warkah Berlagu Pilu

82 ulasan:
Assalamualaikum alz..

tak tahu lah kenapa sejak akhir2 ni aku rasa blur , taip entry pun bukan dari jiwa , kalau ada yang perasan blog ni makin suram je .. kadang2 rasa macam nak buat something tapi macam ada benda yang menghalang .. nak buat tapi tak boleh ! kenapa ek .. aih nape ngan diri sendiri pun tak tahu..dah biol agaknya .. hidup makin membosankan ... !

niat kat hati nak sambung belajar balik.. umur dah 23 baru nak sambung belajar ! rasa2nya berbaloi tak ataupun rugi masa je .. nak kawen lagi haha .. alah time study pun boleh kawen tapi mampuke nak buat semua .. hurmm apa2pun tengok atas rezeki .. kalau Allah beri peluang untuk belajar balik .. insyaAllah qaseh akan belajar balik..hurmmm doakan qaseh ye kawan2 .. semoga dapat continue back my study .. insyaAllah dah apply dah .. harap2 buleh lah ..kalau tak buleh , suh hencik kyle masuk minang terus ..kite kawen ye bang .. jadi mama n papa pulak ..wahaha ..

hope kowang sume sihat2 je lah yo.. gembira je baca blog2 korang , ada yang hepy ada yang sedih .. ada yang excited dan ada jugak yang menipu pasal trafiq .. haih macam2 manusia ni , rambut pun kaler2 hati pun dah makin kaler2 .. kaler hitam pulak tuh ! apa nak jadi tah .. kdg heran nape lah kejar sangat trafiq smpai sanggup menipu .. trafiq qaseh tak sampai seribu pun tapi nuff tetap kasi BE maa... alhamdulillah , rezeki masing2 ..walaupun trafiq kita byk tapi kalau Allah tak beri kita rezeki .. haaa? so bersyukur lah dan ikhlas lah weiii ... k bye
mencapub jap weh 
bakal isteri imam muda.. jangan jelez weh ..! terutamanya nadia budak jawa ..kwkwkw

Aku Lempar Maruah , Aku Kejar Mewah !

39 ulasan:
Assalamualaikum..

'' salah kah aku ''

''aku tak pernah merasa kemewahan , tak pernah tersarung pakaian2 yang mahal di tubuhku, terkadang hati memberontak ! melihat kawan2 yang begitu seronok hidup dalam kemewahan ~ setiap bibir2 mereka menguntum senyuman kepuasan sedangkan aku ~ salah siapa jika aku membuang segala maruahku tuk mndapatkan kemewahan itu agar bibirku menguntum senyuman !salahkah aku ~ '' (bukan luahan hati qaseh ye , jgn slh paham ..)

sebab tu orang selalu kata 'ikut hati binasa' 'ikut hati mati' .. orang mana yang kata? orang minyak kot hehe , tapi betullah ungkapan tu , jika kita tepuk dada tanya selera pasti kita akan mengikut segala selera kita , walaupun selera kita tu kadang2 salah ! sedangkan kalau kita tepuk dada tanya iman , pasti ada sesuatu yang menghalang kita , pasti kita tahu 'ohh aku still ada iman dan lantas berfikir kemewahan hanya akan menghancurkan dan xkan boleh di bawa ke mati ! gila kah aku untuk menggadai maruah aku untuk mndapat kemewahan ? sedangkan maruah aku tidak mungkin dapat di beli dengan kemewahan !lantas kerana iman itu buatkan kita bersyukur ..alhamdulillah ..

tapi salahkah mereka2 yang sanggup melempar maruah untuk mndapat kemewahan ? yup ! walaupun aku tak tahu apa penderitaan yang kamu tanggung , perbuatan tu tetap salah .. bukankah kita masih banyak pilihan , jika benar kita bersungguh untuk mendapat sesuatu yang kita nak .. cuba lah cari jalan yg betul .. for example , belajar bersungguh2 n bina kerjaya .. jangan ambil jalan singkat kerna pasti membinasakan diri sendiri ..

hati berbicara :
semoga Allah melindungi ku ;) 
n always smile walau apa pun ujian yang mendatang .. sebab tu dalam hidup kita ni kadang2 kita memerlukan sahabat yang terbaik untuk membimbing kita ke jalan yang benar .. di saat kita mula tersasar ada yang menyedarkan kita dan membawa kita balik ke pangkal jalan ..

Kerana Setitis Air !

31 ulasan:
Assalamualaikum...

 ghairah merpati dua sejoli memadu kasih ~ perih ! pedih ! rintih ! nikmat ! keluh ! resah ! jadi derita -ambillah-


dari setitis air mengalir menjadi seketul darah . dari seketul darah menjadi segumpal daging merah berdegup jantungnya bernadi bernyawa ! sayang di buat hanya umpama sebutir sampah yang murah ~ ambillah ~ now playing ambillah by ahli fikir .. first dengar lagu ni rasa sangat emosi ..sedih ! geram ! sakit ! pedih .. 

 kerana nikmat nafsu yang baik boleh jadi buruk .. yang beriman boleh jadi jahil ! yang tabah boleh jadi rapuh sekelip mata ..dan dari nikmat itu juga manusia boleh jadi binatang .. di dalam tong2 sampah segumpal daging merah jadi makanan anjing2 liar ..di sungai2 ada nyawa di buang2 ibarat tin2 kosong! dari bangunan segumpal daging merah tercampak2 ibarat telur yg pecah ! nyawa terbang melayang pabila mata mula terbuka melihat dunia .. semut2 mengurung mereka ibarat manis2 gula yang perlu di hisap .. oh hentikan lah nikmat itu dari nyawa2 tidak berdosa terus melayang ! .. yaAllah .. berikanlah keinsafan di hati mereka , berikan lah hidayah dan hukuman yg setimpal atas apa yg mereka lakukan .. ya Allah ..

siapa mamanya siapa papanya siapa yang empunya ~
jangan di tanya siapa papa dan siapa mamanya lagi , dia hanyalah bayi merah ..
hanya bayi merah yg wujud dari rahim seorang wanita 
yang tidak dan belum mengerti apa2 .. ~
bangunlah sayang ~ bangunlah merangkak , bertatih dan berjalan biar apa orang kata ,
biar hati penuh luka , bangunlah dan terus berdiri melihat dunia ,walaupun tanpa sentuhan papa dan mamamu ..bangunlah sayang , kuatkan semangat dan cekalkan hati .. 
biarlah ia yang lalu tinggal sejarah .. bangunlah dan lawan segala derita .. ~
No reproduction of the materials from this website and its accompanying associative social media channels are to be used in other third party sites without written a consent by Qaseh Dalia

All images, text and video content used must first be given permission by author.

For further inquiries, shoot an email at:
dalia_adelia@yahoo.com
@2010 | www.qasehdalia.com