MULUT JE MACAM PUAKA TAPI HATI BAIK ?

18 ulasan:
Assalamualaikum...


bengong natang nih !
doh bakpe ya mu ni bodo sangat !
base babi  guh otok duk lutut ke !
malas baso aku ..bukan kijer aku kijer mung ! doh bakpe suh aku tolong ..
rupa uduh supe natang !


''kalau engkau nak orang hormat engkau ! biar engkau hormat orang lain jugak ! ''

pehh first time buat ayat kasar2 .. maaf ye kawan2 qaseh tak tuju kat siapa2 cuma .. kadang2 terkilan bila kita berbahasa dengan lembut .. tapi balasan nya macam ayat kat atas tu .. takdop tomakninoh langsung orang ganung ate .. tapi biasalah dia rasa hebat sangat berbahasa macam tu lebih2 lagi kaum hawa .. dulu2 masa qaseh sekolah biasalah kadang2 ayat kasar tapi dengan lelaki .. 'gila' 'bengong' 'bodo' 'nate' tu kira dah biasa ada kat mulut tapi tu pun untuk orang laki ..kira kawan2 rapat lah ..alhamdulillah kawan2 qaseh yg girl takde yang berbahasa macam tu .. kitorang saling hormat menghormati ..

tapi dunia sekarang ! entah kemana terbang segala bahasa yang ayu , lemah lembut pada kaum hawa .. entah kemana hilang tatasusila .. ada yang lebih teruk mencarut tanpa segan silu .. dah jadi macam makanan .. huhu yang mendengar ni rasa macam terkejut .. dimanakah lagi letaknya keayuan mu wahai hawa .. bukankah keayuan tu hanya milik kita .. bukankah lemah lembut itu di warisi untuk kita .. ! bukankah kesopanan itu memang hanya untuk dimiliki oleh kita ! tapi kenapa beralih pada kaum adam .. kenapa kelembutan tu kdg2 terletak pada kaum adam .. sedangkan kita yg lebih layak mewarisinya ... =( ..


hati berbicara :
indahnya bunga itu pada kesegarannya ..
harumnya bunga itu pada baunya ..
cantiknya bunga itu pada rupanya .. 
lembutnya bunga itu bila terbawa2 oleh angin yg menderu ...
kuatnya bunga itu pada durinya !!
lemahnya bunga itu bila ia cepat layu ..layu selayu2nya .. ~ tiada lagi yg dpt menyegarkannya .. lalu matilah bunga itu pada tanah yg suatu ketika dulu cuba untuk menyuburkannya ....

walaupun kita jahat sekalipun kekalkan lah sifat2 yg perlu ada hingga kita mati .. jangan biarkan orang memandang serong pada kita melalui pertuturan ! yes mesti ada yg akan kata .. MULUT JE MACAM PUAKA TAPI HATI BYK BAIK ... kalau hati kita baik .. semuanya akan baik ~ kerana segala2nya terletak pada hati .. andainya kita menyatakan hati kita baik , pakaian kita , pertuturan kita semuanya akan terurus dengan baik =) jangan mengaburi hati kita sendiri dengan ayat2 yg kita ciptakan !

18 ulasan:

  1. walau kilat sabung-menyabung, petir berdentum, halilintar menghentam bumi.. belum tentu hujan akan turun.. :)

    BalasPadam
  2. <3 gmbar tu :)


    entry terbaru --> http://afrospexs.blogspot.com/2011/06/tips-editing-part-iii.html

    BalasPadam
  3. segalanya bermula dari hati yg bersih.. :)

    BalasPadam
  4. kejut sakni ingat mrh ke peye..
    btul tu..jgn sekali2 mnjatuhkan maruah kaum hawa dgn kata2..berckp sesuatu yg baik supaya org pndg kita baik..

    BalasPadam
  5. biasenye yg mulut ckp lepas ni..org nye baik je sebenaye...yag ckp belakang 2 yg tuttt~

    BalasPadam
  6. gua penah gak jumpe orang mcm tu, mulut laser tapi hati baik... lagi baik dari orang2 yg berperwatakan alim alim

    BalasPadam
  7. uittttt...takutnyer ngn kembar kite arini..hehe

    kembar..esok cuti ek??hoho
    sehat ke ni??lama xdengar kabo..

    BalasPadam
  8. bahasa menunjukkan bangsa kann.

    chill then and keep on blogging :)

    BalasPadam
  9. yeahh , betul . klu xske respect orang lain. dont ever dream orang lain nk respect kita

    BalasPadam
  10. uwaaa...baca2 da naik tekezut..ingatkan qaseh nk marah td..huhuh..
    biasala..manusia..macam2 ragam :)

    BalasPadam
  11. harap2 kite masih lagi tergolong dalam ciri2 wanita sejati =)

    BalasPadam
  12. qaseh nye entry.. even tgh mrh pun.. tp mesti stil berbunga2.. i like... ngeh3....

    BalasPadam
  13. pokok pangkalnya dari hati kan?

    BalasPadam
  14. jawab je kat org marah tu.. "i dont understand setarang habuk what u talking about"...:D

    BalasPadam

♥Kadang2 Allah sembunyikan matahari..
Dia datangkan petir dan kilat..
kita menangis dan tertanya-tanya,
kemana hilangnya sinar...
Rupa2nya.. Allah nak hadiahkan kita pelangi♥

♥SEMUA CERITERA DALAM SEBUAH PELANGI♥
qaseh bukan pelangi , qaseh cuma qaseh , qaseh tak cantik macam pelangi tapi.... qaseh tetap ada di sini walau pelangi dah pergi..

@2010 | www.qasehdalia.com