Kritikan Tajam Itu Satu Penghormatan !

38 ulasan:
Assalamualaikum.. qaseh xde idea nak hupdate ~ hurmmm entry pasal ni pun jadilah ye .. sorry if tak best !


jika kita semakin di hormati .. jika kita semakin dikenali ada yang memuja ada juga yang mengkritik ~ kita pasti akan terjumpa dengan cacian dan makian ..makin kita lawan makin rancak diorang memaki .. kita cakap apapun tak de gunanya ..kita letaklah hadis2 nabi pun takkan dapat cuci dah otak diorang .. kenapa ? entahlah maybe dalam hatinya dah timbul kebencian pada diri kita .. walau kebaikan apa pun yang kita buat di matanya pasti ada kebencian juga .. so biarkan lah mereka ..jadikan itu satu penghormatan buat kita ..

so apa yang perlu kita buat .. biarkan mereka dengan labu2nya .. walau pun kita menangis air mata darah sekalipun ..mereka tetap terus2terusan mencaci walaupun kita sudah masuk ke liang lahad ! cacian dan makian itu akan berhenti bila mereka sendiri masuk ke liang lahad ..sebab tu kita kena kuat ! tabahkan hati dan jadilah seperti 'batu karang' ..jika kita terusik dengan cacian mereka maknanya kita telah meluluskan keinginan mereka untuk mengotori kehidupan kita ! jadikan lah kritikan yang menyakitkan itu penghormatan pada kita dan yang pasti pahala dapat kita genggam jika kita bersabar :)

hati berbicara :
contohi nabi kita .. lebih banyak cacian dan makian di terima tapi nabi kita always bersabar demi menegakkan islam .. dan jangan pulak kita tolak bulat2 apa yang dikritik ..kalau itu terbaik buat kita ! kalau itu untuk memperbaiki diri kita .. menegur kesilapan kita ! jangan sombong dengan diri sendiri walaupun kamu seorang artis or dah berada di puncak  .. kerna kamu juga hamba Allah yang banyak kesilapan .. dan cacian dan makian itu sebaiknya jangan di layan ..abaikan dan sabar .. doakan terbaik buat dia .. :)
"macam layan org gatai lah ..makin layan makin menjadi2! ye dak ~"

38 ulasan:

shiema sufian berkata...

setujuuuu :)

puteri rimba berkata...

betul tu...tak payah nak layan lah...
bak kata abah cik ngah
"layan orang bodoh,kau pun sama bodoh"
herrrmmmm....

Sunah Mohammad berkata...

yup, betul tu qaseh sayang... setuju, setuju... biarkan mereka..lama2 mereka akan tutup mulut juga...kita, diamkan aje, yang dapat dosa kerana mencaci, diorang, biar kita dapat pahala dari cacian tu...

mas saari berkata...

kadang2 kritikan itu sesuatu yang membina jika kita pandang dari sudut yang positif...

Tanpa Nama berkata...

bila kita hina orang makin banyak orang akan hina kita...... :)
nice entry qaseh...

nur amalina athman berkata...

betul gak tuu..kdg tuu..bila kita dh buat tatau..mesti org tuu pon dh ta larat nk cari kesilapan kita,,:)

kritikan itu membina..hehe

Ayie Abas berkata...

ADELIA...AYIE TAK SUKA MENGUMPAT & MENGEJI ORG...AYIE JUGA TAK MAHU ORG UMPAT & KEJI AYIE...

asyraf ab rahman berkata...

bukan nak komen, tapi just nak like, heheh, bukan seng nak cari insan setabah para anbiyak kita kan, so cara y paling seng utk hentikan cacian tu, kita bako jer org y caci kta, hehehe, ok x?

ejulz berkata...

sabar.. sabar.. dan terus bersabar.. :)

Awan Biru berkata...

Tiada yang benar melainkan yang benar-benar belaka.

Cik Puan Izan❤ berkata...

apa yg penting kena byk bersabar...^^

Prince Halilintar berkata...

tak ramai org yg blh terima kritikan..tapi klu kritikan itu blh membawa kebaikan kenapa tak dipandang secara positif..

KAMIHIDUP berkata...

kita kena jawab yang caci maki tu dengan jawapan yang profesional. :)

Ujang9897 berkata...

bueeekkkkkk!!!

nak maki qaseh gak...nyah gila

JIJI YU berkata...

aku cube menghormati pandangan mereka..

raje carl berkata...

kritikan mematang kan kita .. :)

skodeng dan follow :)

Cik Bidadari berkata...

bila kita tak mampu ubah apapun yg tertulis... sekurang2nya kita masih ada doa untuk terus kepada DIA. insyallah... ktitikan itu satu cabaran hidup... sakit tu memang ya... tapi itulah kehidupan

forever love berkata...

betul.. kritikan itu yang membuat kita kearah yang lebih baik.. yg lebih sempurna,, tanpa kritikan.. kita takkan tahu apa kesalahan kita.. takkan tahu apa kekurangan kita

ABU berkata...

betul setuju.. kalau dah perangai mmg mcm tu..nak ubah pun susah..
sabar yg paling penting..:D

Lydia Miza(Aidyl Azim) berkata...

hurmm camtu ke qaseh?betul juga tu.tq qaseh.entri yg sesuai dgn mood akak skrg ni.

mama comel berkata...

betul2!!

suka entry ni..:)

puteri ain berkata...

betul betul . stuju . people can say what they like . but we know who we are.;)

MaiRa QuEeN berkata...

maira suke dikritik..sebab kritikkan buat maira kuat nak bangun semula...maira jarang kne maki hamun msuk2 dunia blogging kne lak..adoi!...xpe masih teruskan lagi...

http://ctqueen.blogspot.com/2011/05/jom-join-bloglist-penceloteh-comel.html

jeput join ye sis bloglist..nak bubarkan..tapi macam kurang sambutan lak..tolong2 pomote..hehehehhe

aLya maNip berkata...

semoga hati kita diberi secebis kesabaran nabi kita.. walau tak sehebat nabi kita, cukuplah utk bekalan mengelakkan lakonan duniawi..

Mama Gee berkata...

betul tu qaseh...
usah dilayan..
buat tak tau je
buat tak nampak
mcm ia tiada di situ
kalo dibalas..
nnti lg jadi berbalas2..
makin pjg...makin byk yg terkeluar..
makin sakit hati..
biarje mereka2 itu meroyan seorang diri..
tenggelam dlm sakit hati sendiri..
biarkan je dik.....kesian kt org2 yg mcm tu....

MYA EL QAYREENA AZRYAN berkata...

entrii besh..untuk menguatkan semagat seseorang..tima kaseh ...

cpahniza berkata...

sbr ja lah...org kdg2 caci maki ni sbb dengki ngn kita...donia kn....bek kita wt hal sniri n jgn pduli ngn suma tuu..

haaa ayat last tu plg best"macam layan org gatai lah ..makin layan makin menjadi2! ye dak ~" stuju sgt!! hehe

MIMIE AIZA berkata...

saya penah rasa mcm tu sis :'(

kyra_G berkata...

xpew qaseh cbuk hehe..kyra lak ag jrang updatr..xtaw nk update pew..kdg2 tgk follower da sket tp xterkata bb kyra jrang update ehehe

Aretikz berkata...

Telah tercatat dalam surah al-Asr, berpesan2lah dlam kesabaran.. ^_^

rj Etika berkata...

yeah...betul tuh!! kalau dilayan org org yg tak suke kite ni, sampai bile2 pon diorang still cacai jugak. kalau kita senyap pon same. so, tabah kan hati n berserah kat Allah je. :)

trigyy berkata...

nice qaseh~

mcm mamat khalid ckap td. kita kena amek bnde tu positif, kena b''fikiran tebuka.. =)

Nour Akmal berkata...

kita hnya mampu bersabar kn..
anggap je cacian dan kutukan tu sbg cabaran..

missh chiorika berkata...

sokong dengan n3 nie ;)
teguran untuk yang baik ..
msty lah terima dgn hati yang terbuka ;)

man anna berkata...

kejam sgt kang nages lak cik Qaseh..
h0ho..

HaNa Hani berkata...

betul tuh..
anggap la pe org kate kat kite tuh sbgai stu teguran yg bek
kite sndri berusaha memperbaiki dri...
mulut semua kite xleh nak ttup..
pekakkan telinga jerla..
^_^

nur aisya humaira berkata...

Assalam qaseh...:)

klu aisya tk sanggup nk dgr org kritik..keke

d_LA berkata...

bile ada bnda2 yg boleh downkan dla, dla akan ingat rangkap lagu ni..
"jadilah rumput yang lemah lembut..
x luruh dipukul ribut..
bagai karang di dasar lautan..
tak terusik di landa badai.."

Catatan Popular

No reproduction of the materials from this website and its accompanying associative social media channels are to be used in other third party sites without written a consent by Qaseh Dalia

All images, text and video content used must first be given permission by author.

For further inquiries, shoot an email at:
dalia_adelia@yahoo.com
@2010 | www.qasehdalia.com