Dunia Tidak Adil !!

79 ulasan:
Assalamualaikum....
"kadang2 dunia ni memang tidak adil bukan ?''

betulkah dunia ini tidak adil ? ataupun aku seorang je merasakan ketidak adilan dunia sedang berlaku ? atau korang pun merasakan hal yang sama ... huhu terkadang benda ni masuk dalam akal fikiran untuk difikirkan tapi maybe aku hanya mampu memikirkan tanpa mampu merungkaikan .. kenapa tiba2 'adil atau tidak adil' datang mengetuk pintu hati .. adakah aku sememangnya berada dalam ketidakadilan dunia! what the!

sebab terkadang sering melihat benda2 yang tidak adil berlaku depan mata .. dimatakah letaknya keadilan seorang isteri yang baik yang sering dizalimi oleh suami yang tidak pandai menghargai ! dimana letaknya keadilan bagi kanak2 yang tidak bersalah menjadi mangsa ! dimanakah letaknya keadilan orang yang sering di permainkan hatinya masih belum berjumpa dengan kebahagiaan .. sedangkan orang yang sering menyakiti hati orang lain mudah mendapat bahagia ! sedangkan orang yang kaya raya sering berada di atas .. sedangkan mereka yang jahat sering terlepas dari hukuman ~ hukuman dunia ! ceh ~ hurmmm atau pun semua ni adalah ujian untuk dihadapi .. ujian dari Yang MAha Esa untuk menguatkan lagi ketabahan hambaNYA .. tapi bagaimana orang yang tidak mampu menghadapi ujian itu ... wallahualam...

hati berbicara :
tapi yang pasti dunia penuh dengan tipu muslihat .. memang sentiasa berada dalam ketiadilan dunia .. yang pasti akhirat itu adalah alam yang penuh dengan keadilan .. ditimbang , di kati dari setiap sudut dosa dan pahala.. adil sehingga manusia dalam ketakutan .. adakah aku takut dengan keadilan akhirat ? ataupun aku masih ingin hidup dalam ketidak adilan dunia ? yup aku pun dalam ketakutan .. tapi semua pasti meghadapinya .. tiada lagi tipu muslihat .. yang berpihak pada kebaikan pasti berada dalam kebenaran ..sedangkan yang berpihak pada kejahatan ~ hurmmmmm
tapi dunia tidak bersalah ... 

79 ulasan:

JIJI YU berkata...

hurm imam syafie pernah cakap dalam syair die..
dunis sering disalahkan oleh penduduknya..sedangkan yang bersalah mereka yang dkurniakan akal..

!✿❤Cik Puan Izan❤✿! berkata...

kita mungkin merasakan mereka lebih beruntung dr kita tp kita tak tahu sbb bukan bahu kita yg memikul...
mungkin kita yg lebih beruntung dr mereka...

apa yg penting sentiasa bersyukur...

Anisa Hang Tuah berkata...

whts goes around

comes

around.


fair.

right?

cik aletheea : berkata...

budak comel pertama: ye.betul.kdg2 rasa x adil sgt2. tp kita pun kene ingat. setiap ketidakadilan tu,terselit kebahagian dalamnya di kemudian hari.tapi nak muncul kebahagian tue yang boleh buat sakit jiwa menunggu.

Amni berkata...

duni ni adil dengan cara tersendiri.. kita tak dapat fikir pun adil tu macam man.. sebab semua kerja allah...=)

... berkata...

wa'alaikummussalam..

keluasan adil di dunia tu, hanya DIA Maha Mengetahui ;)

kita sebagai manusia yang dinilai oleh-Nya dari pelbagai sandaran-Nya cuma perlu tumpukan aspek2 penting yang perlu kita muslim, lakukan =)

betu. tu..
tapi yang merisaukan kita, bila lepas amalan ditimbang..berapa ramai yang akan menuntut kembali..
moga kita yang masih hidup ni, cepat2 bertindak selesaikan semua masalah2 yang kita dah lakukan. secara sedar atau tak..

ejulz berkata...

kadang2 ada jugak rasa dunia ni x adil.. hurmmm. ape2 pun terpaksa lalui dgn tabah.. bak kata kump dewa, hadapi dgn senyuman.. :)

MYA EL QAYREENA AZRYAN berkata...

dunia tak salah yang salah manusia yang emncorakanya..betui tak qaseh...

muhamad hanif berkata...

setiap yang berlaku ada hikmah..Err, ada kena-mengena ke ?

bantalbucuk berkata...

kadang2 pon kita rasa macam tu juga..tapi hidup mesti diteruskan..!! hehe

Rai berkata...

salam,
bagi saya..there are always two side of the coin..segala yg berlaku adalah pilihan kita. isteri dizalimi oleh suami yg dia pilih untuk kahwini sendiri.. atas pilihan sendiri..kalau pun mak bapak yg pilih..tuan punya badan yg memilih untuk dengar cakap mak bapak dia.we always have a choice. sebab tu kita digalakkan sembahyang istikharah sebelum berkahwin.

Allah Maha mengetahui. DIA memberikan ujian kepada sesiapa yg dikehendaki. Saya pernah dengar kata2 ini "Allah menguji seseorang kerana DIA mengetahui yg hambanya itu akan dapat melalui segala ujiannya"

Allah sentiasa mempunyai perancangan yang lebih baik buat hambanya..Insya allah..jadilah insan yang sentiasa bersangka baik pada Tuhanmu.

mynameismy berkata...

entry slalu tangkap leleh taw...... sob sob

lost kitty berkata...

kita adalah perantau di dunia yang sementara ni

yna fazlyna berkata...

kadang2 terfikir gak yang dunia ni tak adil...http://ceritacintayna.blogspot.com/2011/05/amalkan-10b.html

cacing berkata...

qaseh, bukan dunia yang tidak adil. itulah pemikiran yang salah yang sering kali kita buat, tiap kali berlaku ketidakadilan dunia juga disalahkan. Walhal manusia yang sebaliknya membuat ketidakadilan. manusia juga yang sering tidak berlaku adil kepada dunia.

puteri rimba berkata...

baru perasan...header baru ke?...comel la plak...weeee....

MyraAyreen ^^ berkata...

kenapa entry qaseh salu je menyentug jiwe rage i . hehehehe

Prince Halilintar berkata...

Hidup ini sgt adil, kerana diciptakan oleh Tuhan Yang Maha Adil. Sedangkan dunia tidak adil, kerana di dlm dunia bukan cuma Tuhan yang berperanan tapi juga manusia. Ada manusia yg mengikut nafsu utk melakukan kemungkaran di atas dunia ini...

shiema sufian berkata...

betul. banyak sangat tipu muslihat skrg. kite kene dalami nbetol betol :)

KAMIHIDUP berkata...

dunia memang kejam!

ain dzaya berkata...

betul tu..dunia bumi tak bersalah..malah makin dianiayai oleh penghuninya...bila bumi makin tua, macam2 penghuni merosakan bumi...sehinggakan bumi nie dah jadi terlalu rapuh, dan tak mmpu bertahan lagi...
akhirat adala dunia kekal selamanya~
kiamat adalah pasti~
mati itu juga pasti...
kita sbg hamba Allah..
bersiap sedialah =)

http://aindzaya.blogspot.com/2011/05/pelangi.html

Shamsuddin Amin berkata...

dunia mmg penuh dgn ketidakadilan...
yg lemah akan sentiase tertidas... huhu

Ujang9897 berkata...

jgn salahkan takdir..=)

kita muhasabah diri kita..dan teruskan berdoa...=)

nyanyi lagu dunia belum berakhir ramai2..=)

Lydia Miza(Aidyl Azim) berkata...

dunia penuh dgn ketidakadilan,muslihat,kebencian.tp ingatlah Allah sentiasa berlaku adil terhadap kita.ujian demi ujian Allah beri untuk meningkatkan tahap keimanan kita.

Si DauN CeRi berkata...

pernah2.. sy pernah rs mcm tak adil jugak.. tp tade la layan sgt rasa tu sbb nti jadi kufur..

balqis berkata...

inshaAllah ade hikmah di sebalik semua yg berlaku.

Allah tak uji jika seseorang itu tk mampu.

smile :)

Akulah Pak Lan berkata...

Adil kah kita dengan diri kita sendiri?

Siti Nurhayati Dollah berkata...

Bukan dunia yang tidak adil. Cuma manusia yang semakin lupa diri, dan menjadi tidak adil pada diri dan orang lain.

forever love berkata...

dunia adalah adil..bila kita kata dunia tidak adil.. macam kita mengatakan bahawa Allah juga tidak adil..

Allah lakukan sebegitu adalah untuk menguji keimanan seorang hambaNya.. segala dugaan yang diberikan.. akan ada mentari yang menyinar di kemudian hari

Ayie Abas berkata...

ADELIA...MEMANG BEGITU ADAT DUNIA...TIADA YG SEMPURNA...SBB ITULAH ADANYA HARI AKHIRAT DIMANA SEGALA PERLAKUAN BAIK @ BURUK SEMASA DI DUNIA AKAN DIADILI OLEH YG MAHA ADIL IAITU ALLAH TAALA...KETIKA ITU SEGALA KEBAIKAN @ KEJAHATAN YG SEBESAR ZARAH PUN AKAN DAPAT BALASANNYA...

iLa suHaiLa berkata...

tu la kan Qaseh..dunia akhir zaman keadilan makin berkurangan..yg nampak adalah wang ringgit diutamakan..itulah dunia..

ghost writer berkata...

senantiasa ada keadilan untuk cinta dan peperangan...

nelly berkata...

hakikatnya : inilah dunia ~

aLya maNip berkata...

manusia kadang lupa..diorg yg zalim ngan khidupan sdiri n mula nk cakap dunia ni x adil..huhu

azi nur berkata...

dunia....mane adilnye...entahla!

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o berkata...

dunia tempat perjudian terbaik..jik adil susah nak berjudi

d_LA berkata...

biarkan org2 yg tidak adil itu asalkan kita adil dengan org..yg penting berapa byk amal yg boleh kita bawa ke sana..Di sana baru dapat di adili dengan seadilnya.

ABU berkata...

ketidak adilan berlaku di mana mana.. obak jahat!!! hahaha

Isteri Encek Bard berkata...

betol qaseh akak sangat prihatin dik dengan mereka yang selalu teraniaya dan tidak mendapat pembelaan... manusia semakin kejam dan tak berhati perut.. Dunia akhir zaman yang mana kita hidup yang dahulu aman damai semakin berpecah belah...

Qaseh dalia adelia berkata...

jiji -
qaseh tak salahkan dunia .. emm ye lah kdg2 kita salahkan kpd benda yang kita duduki ..huhu

Qaseh dalia adelia berkata...

sis izan -
qaseh bersyukur dengan apa yg qaseh ada

Qaseh dalia adelia berkata...

anisa -
huhu ntahlah ~

Qaseh dalia adelia berkata...

cik aletheea :
tapi ada yang masih belum dapat kbhgiaan ..maybe di alam sama kot

Qaseh dalia adelia berkata...

amni -
qaseh tahu semua kerja Allah tapi kenapa manusia sering mengikut hati membelakangkan batas agama

Qaseh dalia adelia berkata...

fadhli -
emm entahlah .. qaseh letih nak fikir..insyaAllah fadhli

Qaseh dalia adelia berkata...

ejulz -
mulut boleh kata hadapi dengan senyuman ..bibir pun boleh menguntuk senyuman tapi hati ..

Qaseh dalia adelia berkata...

sis MYA -
betul sis .. qaseh setuju

Qaseh dalia adelia berkata...

muhammad hanif -
yup qaseh tahu .. tq awak

Qaseh dalia adelia berkata...

bantalbucuk -
hehe hidup mesti diteruskan :)

Qaseh dalia adelia berkata...

rai -
bukan maksud qaseh bersangka buruk pada Allah .. tapi manusia ada jugak yg sering buat ketidakadilan tu ..

Qaseh dalia adelia berkata...

my -
hehe :)

Qaseh dalia adelia berkata...

lost kitty -
ye awak .. kita sentiasa dalam perantauan

Qaseh dalia adelia berkata...

yna -
:) bukan qaseh seorg lah ye

Qaseh dalia adelia berkata...

cacing -
qaseh dah tulis kat paling bawah dunia tidak bersalah hehe ,,yup bukan dunia yang tidak adil

Qaseh dalia adelia berkata...

puteri rimba :
:)

Qaseh dalia adelia berkata...

myra -
sebab kita sama sensitif kot haha

Qaseh dalia adelia berkata...

prince -
qaseh setuju .. tq menyedarkan qaseh

Qaseh dalia adelia berkata...

shiema -
dan jgn pulak kita termasuk dlm tipu muslihat dunia

Qaseh dalia adelia berkata...

kami -
bukan dunia yg kejam

Qaseh dalia adelia berkata...

ain -
yup dear .. akhirat tu pasti :)

Qaseh dalia adelia berkata...

shamsudin -
yg kuat sentiasa menindas yg lemah

Qaseh dalia adelia berkata...

ujang -
qaseh tak salahkan takdir .. cuma berfikir sekejap hihi.. insyaAllah doa xkan pernah putus

Qaseh dalia adelia berkata...

sis Lm -
qaseh yakin Allah itu adil !

Qaseh dalia adelia berkata...

si daun ceri -
xlayan sgt jugak ..cuma terlintas di benak fikiran

Qaseh dalia adelia berkata...

balqis -
qaseh suka nama balqis ..
ok dear ... tq

Qaseh dalia adelia berkata...

paklan -
soalan yg tajam ! entah lah pak lan huhu

Qaseh dalia adelia berkata...

sis nurhayati -
yup sis..

Qaseh dalia adelia berkata...

atiq -
hurm Allah tu adil sejak azali lagi ..manusia yg tak pernah adil pd duniawi .. sebab tiada kuasa yg terhebat di dunia ni dpt menghalang spt magix.. yup tq sis

Qaseh dalia adelia berkata...

ayie -
fisrt time org panggil qaseh dgn nama adelia hehe.. tq yup dunia lawannya akhirat :) tq

Qaseh dalia adelia berkata...

ila -
hurmmm yes dear

Qaseh dalia adelia berkata...

bro ghost writer -
ye ke ade keadilan utk cinta huhuk .. maybe lah kot

Qaseh dalia adelia berkata...

nelly -
dunia tetap dunia

Qaseh dalia adelia berkata...

alya manip -
huhu yup dear

Qaseh dalia adelia berkata...

azi nur -
ada yang adil diletak pada bukan tempatnya

Qaseh dalia adelia berkata...

brutal solo -
yang kecundang dalam perjudian jd mangsa even org tak bersalah

Qaseh dalia adelia berkata...

d_la -
insyaAllah akan adil pd sume org

Qaseh dalia adelia berkata...

abu -
obak tu ape?

Qaseh dalia adelia berkata...

sis ieb -
kita dah nak masuk peghujungnya ke ?

Aretikz berkata...

Syukur Alhamdulillah, sepanjang saya hidup, sya xpernah kata dunia xdak adil..

Yang ada dlm fkiran sya, mcm mna nak hadapi permasalahan (ujian) itu, dan kepadaNya kita berserah..

Frasa dunia xdak adil ni berbahaya sebenarnya, kerna tampak kita menyalahkan takdir Allah yang diturunkan kepada orang trsebut atau kita sndri..

benarlah kata komen yg 1st sekali, "dunia sering disalahkan oleh penduduknya..sedangkan yang bersalah mereka yang dkurniakan akal.." ^_^

Catatan Popular

No reproduction of the materials from this website and its accompanying associative social media channels are to be used in other third party sites without written a consent by Qaseh Dalia

All images, text and video content used must first be given permission by author.

For further inquiries, shoot an email at:
dalia_adelia@yahoo.com
@2010 | www.qasehdalia.com