Zuriat Pengerat Kasih Tiada Zuriat Putuskah Kasih?

91 ulasan:
Assalamualaikum .. first of all nak say ABPBH semalam memang meriah dari sebelum2 ni ..syabas diucapkan (macam wakil rakyat pulak) tapi memang bez.. qaseh tak mahu hupdate pasal tu ~ malas !hihi yang penting siti ada buat persembahan yeahhh siti tetap bez...

lambat update hari ni ..kurang sihat sikit maybe Allah nak cuci dosa Qaseh hehe .. hope bloggers sihat2 aja ~ setiap manusia ingin berkahwin ..setiap yang berkahwin mestilah nak zuriat penyambung keturunan ..penyambung warisan dan pengerat kasih syg ~ tapi tak semua hambaNYA diberikan rezeki terbesar dalam kehidupan ..ada yang bertahun2 menunggu ada yang langsung tidak boleh melahirkan zuriat .. ada yang mandul ada yang subur tapi tidak dikurniakan rezeki ~ dan banyak lagi ...n zuriat jugak salah satu punca perceraian kan ?

hurm dahulu kita pernah berjanji .. kita akan sehidup semati walauapa pun yang terjadi .. masih tersemat indah di dalam sanubari ~ tapi hari ini aku tahu aku tak mmpu memberi zuriat yang semua pasangan inginkan .. perubahan mula bertindak liar di dalam benak rumahtangga .. dia seakan2 menjauhi ~ salahkah aku ya Rabbi ..salahkah hambaMu ini kerna atas ketidaksempurnaan yg aku miliki..~ sedih tidak terkata hanya air mata menemani malam2 sepi ... ~ janji tu masih ku pegang utuh selamanya !hingga aku menutup mata ~ 

so nak tanya pada orang2 di luar sana ... dapat kah kasih syg tu bertahan wpun tanpa zuriat ? kenapa seringkali salahkan wanita ?kenapa di jadikan alasan untuk poligami .. qaseh tak menentang poligami ~ itu yg terbaek .. tapi kenapa kasih syg yg dulu penuh kini berkurangan dari hari ke hari ..dan ada yang benci melihat isterinya ..salahkah isteri ?salahkah dia !sehingga talak jatuh ~ salahkah isteri wahai suami .. ~ mana janji2 mu dulu wahai suami ..tidak ku minta begini ,,isteri perlukan semangat mu wahai suami ~ mengerti lah perasaan si isteri wahai suami ~hurmm..ada yg memahami tapi sadis bila hinaan terus dilemparkan tanpa mengerti perasaan si isteri ~

hati berbicara :

qaseh pernah tanya kat hencik kyle ..kalau lah qaseh tak dapat beri dia zuriat satu hari nanti .. sanggupkan dia sentiasa bersama qaseh ?apa jawapannya ?sangat melegakan ~ dan he said sama2 kita berdoa yang terbaik ...tacing2x arghh haha.. ~ 
apa2pun dalam kehidupan ni kita saling melengkapi lah antara satu sama lain seperti pancaindera2 kita .. lengkapkah hidup jika ada sebelah tangan ?sebelah kaki?sebelah hidung ?sebelah mata?tidak akan lengkap..so setiap pasangan lengkapi lah diri msg2 spt tgn yang bertaut kemas .. mata yg sentiasa bersatu berkelip laju ~ dan satu yg perlu kita pegang ! sabar lah suami ~sabarlah isteri ~qaseh maseh kanak2 tapi nanti qaseh akan masuk jugak dalam alam rumahtangga ...jangan fikir kita masih kecil tapi fikirlah spt org dewasa 
p/s lepas tu kene mare sbb pk bukan2 haha


91 ulasan:

  1. memang diakui kelahiran zuriat adalah pengikat kasih..tp seandainya kite xdpt bagi zuriat, xblh dijadikan ia sebagai alasan utk ptskn ikatan.. msh ada cara lain nk eratkan ikatan kasih sayang tu.. jatuhnya lafaz akad nikah, perjanjian dh termeterai..jd, sama2 la menjaga jiwa dan raga pasangan...jgn menzalimi atau memudaratkan zahir dan batin..



    erk, panjangnya komen..sowi.. =)

    BalasPadam
  2. Get well soon yer dik.. Akak dah setahun lebeh kahwin tapi masih belum ada rezeki lagi dik... Teringin sesangat nak ada baby. Kami sentiasa berdoa. kadang kadang terdetik kerisauan pada IEB, tapi usben banyak support IEB dan memberi semangat pada ieb.

    BalasPadam
  3. huhu...

    kadang kadang risau jugak....

    kalau encik tunang terlepas cakap, kite akan pesan.... "jangan cakap macam tu, kite pun belum tahu lagi ade rezeki atau tidak"...... =.='

    semuanya ditangan Tuhan.

    *kite slalu pk mcm masih budak2 padahal umo dah mahu menginjak 3series =.='

    BalasPadam
  4. hurm....,

    mudah-mudahan dpt zuriat nanti..=)

    BalasPadam
  5. benda mcm ni susah nk cakap..
    ada yg kata ok..tp lama2 jd xok jg hubungan tu..tp ada suami yg mmg btul2 boleh terima..hoho

    hai qaseh..

    BalasPadam
  6. dulu...sis selalu pk camtu sblm kawen.tp hubby x kisah pun dia kata.doa tu penting katanya.dan..tgk anak sis dah berderet2 dah..haha

    BalasPadam
  7. pasal zuriat je pon kan..tapi tu la...bile dah kawen je..tak sume jadi manis

    BalasPadam
  8. zuriat itu rezeki...ada rezeki adalah zuriat...

    BalasPadam
  9. hehe...lawak lahh part yg last tu...

    BalasPadam
  10. huhuhu.. kadangkala takde zuriat tue hanya sebagai alasan untuk putus.. banyakkan berdoa untuk jodoh kita panjang..hehe

    BalasPadam
  11. as salam qaseh yg comey pipi gebu....
    entri yg sgt best...

    BalasPadam
  12. semua tu kuasa Allah.
    kita hanya mampu merancang kan??
    kalau dye ckp jadi.maka jadi lah ia..

    Salam ziarah :)

    BalasPadam
  13. as salam..

    oo..saya dah lama tak ntengok dram2, segala bagai hal kat tv melainkan berita dan rancangan dokumentari

    =(

    samapaikan fasah sandaha pun boleh lupa siapa. hehe~
    oh..hmm..kalau tak redha, begitu la jalan yang dipilih. Islam tak membebankan..kalau tak mampu, kawen lain.maksudnya, bermadu =)

    zuriat menjaid punca perceraian kalau iman dalam diri tak kuat =/

    yeah!
    petang ni takde sebarang aktiviti menarik! maka, boleh mengupdate entri banyak2~ =_="

    eh? kita, lulu,darknix,encik bangku hasrul, bla2..satu kumpulan. hoho~

    entri baru update tadi. memang tak promo langsung entri2. sibuk =_="

    infoRenungan :

    Fitrah Ilusi dan Realiti Cinta

    entri yang lepas2, qaseh boleh tengok kat lsit kanan tu. yang segmen encik ben tu, takyah la, ada qaseh. ekeke~

    BalasPadam
  14. Saat bercinta dan berumahtangga adalah dunia berbeza.Bercinta cuma kenal di luar sahaja sebaliknya berumahtangga luar dan dalam.Sayang ketat macamnapun kalau berkahwin takde zuriat..perlahan-lahan ikatan itu longgar kerana zuriat itu mengukuhkan kasih sayang.Percayalah...
    ramai orang tak jadi bercerai kerana memikirkan anak2.Sampai masanya nanti Qaseh akan mengerti...

    BalasPadam
  15. Hmmmm .. mesti sume berimpian utk happily ever after, kan. tak kira lah ada atau tiada zuriatnya.

    Qaseh, jom tgk kc di transform mnjadi Kris dayanti.

    BalasPadam
  16. huhu..xpe,kalau dah xde rezeki nak buat macam mana..tapi masih ada jalan kan..banyakan berdoa..

    psst..tak sabar nak kawen dan ada anak..lalala

    BalasPadam
  17. INSYAALLAH..dah rezeki...sekarang nak dapatkan anak banyak caranya.... jgn fikir yg bukan2 tau...


    nak rasa nasi minyak qaseh boleh tak?hehehehe

    BalasPadam
  18. setuju..heheheheh


    kalau dsh xade rezeki nak ada zuriat nk wat cmne kan..hikks ^^

    new entry: buang tebiat pulak kan aku nih

    BalasPadam
  19. misskechique -
    xpe qaseh suka org komen panjang2 ..suka bace pendapat orang
    n betul tu bila dah nikah kena lah sehidup semati dgnnya .. bukan untuk bercerai ..sekali dah terima kenapa nak pertikaikan kelemahan yg ada huhu

    BalasPadam
  20. sis yg comel -
    sis baru lagi tu insyaAllah ada lah baby tu nanti ..qaseh doakan untuk sis ye ... baguslah usben penaik semangat :) jgn risau ye sis

    BalasPadam
  21. katekate kita -
    hehe biasalah kita bile berfikir ke depan mcm2 bermain di fikiran takut kan untuk berdepan dengan masa depan yg misteri ..mana kita nak tahu hurmm ..hanya dapat tawakal pada yang maha Esa

    BalasPadam
  22. haish..jgn pkir bkn2 ye..moga2 kita dikurniakan zuriat yang baik..

    BalasPadam
  23. missh -
    jangan takut nnt qaseh berganda takut hehe

    BalasPadam
  24. ujang -
    insyaAllah dapat punye ..doa byk2

    BalasPadam
  25. sis qaseh raihan -
    tu lah pasal pokok pangkalnya pada isteri or suami kena memahami

    hai sis mucuk

    BalasPadam
  26. percayala,bila seseorang tu mempertikaikan akan kelemahan org lain dan mula rasa diri dia punya byk kelebihan serta sempurna...dia adalah seorg yg kufur nikmat... Allah S.W.T akan membalasnya..

    BalasPadam
  27. sis LM -
    hehe qaseh suka baca cerita ttg kehidupan sis.. ye lah kan masa mula2 kawen mesti pk banyak huhu takut gak rasanya

    BalasPadam
  28. ustad jiji -
    a.ah betul..jangan sangka hari ni manis esok pun akan manis

    BalasPadam
  29. sora rasyido -
    memang tu semua dariNya

    BalasPadam
  30. atiq -
    betul ..ada jugak yg jenis macam tu ..padahal dah lama pasang yg lain huk2

    BalasPadam
  31. apple sweet -
    tq alhamdulillah kalau baca hehe

    BalasPadam
  32. opah kentang -
    yup tahu semua tu dtg drNYA tapi segemlintir psgn selalu hina psgn sendiri tu yg qaseh benci

    BalasPadam
  33. fadhli -
    wslm
    hehe takpe tak ingat nama artis yg penting jangan lupa nama nabi :)
    ye lah kita sekumpulan ada lah tu encik ben nak buat apa2 hehe

    BalasPadam
  34. abadi romeo -
    dah kalau sebab zuriat buat ikatan longgar hurm musnah ikatan pernikahan tu ..sedih nya ..tapi tak patutlah macam tu !

    BalasPadam
  35. kak chik ella -
    a.ah tu yg qaseh nak smpaikan hehehe
    dah tgk kakchik memang cantek

    BalasPadam
  36. betul.. bermacam2 alasan die bagi sebab nak putuskn kasih sayang

    BalasPadam
  37. iqbal -
    baeklah cekgu
    oit belajar pun tak habes gatai nak kawen n ade anak haha

    BalasPadam
  38. mamaema -
    insyaAllah tahun depan hehe

    BalasPadam
  39. misskechique -
    betul tu syg .. setiap org ada kekurangan kalau tak boleh terima kekurangan kenapa nak hidup semati n kita pun tak tahu kekurangan yg tersembunyi tapi di sebalik kekurangan tu jugak ada kelebihan

    BalasPadam
  40. syafiq -
    mane ada fikir bukan2 hehe ...
    baeklah doakan sesama kita

    BalasPadam
  41. atiq -
    kalau dah tak syg cakap je jangan cr alasan yg mengguris jiwa

    BalasPadam
  42. AGAK SEDEY BLE BCE RANGKAP TERAKHIR TU..TBE2 TERPIKIR..TIME SEKARANG NI BLEY JANJI MCM2..TP BLE KTE ADA KT DAT SITUATION..MCM2 BLEY JADI.UWAAAAAAAA SEMOGA KTE BAHAGIA YE QASEH..HEHE

    BalasPadam
  43. syariff haikal -
    yang penting pegang janji tu .. n jangan pernah putus asa .. kalau terima seseorang tu bahgiakan dia .. semua tu dr DIA kan ~ bukan kita yang minta ...

    BalasPadam
  44. itu adalah jawapan sebelum kawen...bila dah 10 tahun kawen tak dapat..kalo tak dia yg meroyan..kita sendiri yg meroyan.....huhhu...salam perkenalan!

    BalasPadam
  45. klu xde zuriat jgn salahkan perempuan je yg mndul.. lelaki tuh x cuba check yg kot2 dia yg mndul.. huhu

    BalasPadam
  46. zuriat.. erm.. memang ada satu kuasa yang istimewa pada sesuatu yang bernama zuriat tu..

    BalasPadam
  47. aik, dah tukar header baru, nice entri. :)

    BalasPadam
  48. ABPBH mmg best!!! Sam the best!!! hehehe

    BalasPadam
  49. cara Allah uji kasih sayang ni macam2, diberi kite anak pon salah satu ujian, tak de anak pon ujian... yg penting keimanan dan kesabaran, sebab sabar itu buahnyer manis, iman itu buahnyer syurga :)

    BalasPadam
  50. cara Allah uji kasih sayang ni macam2, diberi kite anak pon salah satu ujian, tak de anak pon ujian... yg penting keimanan dan kesabaran, sebab sabar itu buahnyer manis, iman itu buahnyer syurga :)

    BalasPadam
  51. hahah.. padan muka kena marah.. perempuan ni kadang2 terlalu fobia ngan benda disekelilingnya.. moga semua akan jadi yang baik antara anda berdua... zuriat itu semua tugas Allah.. Dia bagi atau tak mungkin ada satu hikmahnya =) bagi cacing mungkin tanpa zuriat pasangan buleh bahagia.. tapi dua2 kena kental la...

    BalasPadam
  52. kak qaseh,,ada zuriat ke,tak ada zuriat ke,,hubungan tu akan kekal sekiranya kedua2 pihak saling memahami..dan jgn lupa doa..dalam movie dan drama selalu cakap macam ni..huhuhu..(cehh..bajet je alief ni..macam pakar je.)..

    BalasPadam
  53. perempuan sama je kan. dulu x-gf i pun tanya soalan yang sama.

    kalau rezeki, tak ke mana. mandul tak semesti dari perempuan

    BalasPadam
  54. mina pernah alami mcm qaseh....
    begitu jg mat ckp sblm kawen...
    mmg sama...


    qaseh..bila kite dh berkahwin..iye satu fasa yg lain tau...


    awal 6 bulan pertama masih ok lg...
    selepas tu....hanya tuhan je tahu..


    mula2 mat terasa jgk...mat mcm sedikit marah...mina hanya senyap...


    bila balik kg...lagi kuat cabarannya...


    selepas mina gugur...baru mat ok...sampai skrg...sbb tu mina bela arnab...nak kasi tumpuan mat dirumah lbh ke arnab...


    hope qaseh blh melahirkan zuriat yg comel...bila sampai masanya nanti..amin...

    BalasPadam
  55. kak ipar n abg sy pun masih xde zuriat..

    tapi family sy xpenah nk push dorg..tu kn bukan kerja kite.. tu kn keje Allah nk bagi zuriat kn..

    betoi x???

    BalasPadam
  56. sentiasa doakan yg terbaik utk kak qaseh~ amiin. insyaALLAH.

    p/s: kak qaseh, lme x dtg blog akak. rindulah. hee~

    BalasPadam
  57. lebih kurang lh kita nih..aku pon tak sihat..ahahaha...usop wicha lah yang paling best semalam..opss..lari topik..maap..eheheh

    BalasPadam
  58. zuriat perkara yang kita rasakan merupakan pengukuh kasih sayang tapi pada yang tak dikurniakan zuriat,berkemungkinan kita tak mampu pelihara zuriat tu,
    pada yang dah dapat zuriat sila hargai,
    pada yang tak da rezki lagi tu bersabarlah..

    allah takkan uji kita kalau kita tak mampu..

    huh..

    betulkan kalau tersilap..

    BalasPadam
  59. mule2 sekali.. die lagi femes r!!

    ok done, x tengok pun abp tu semalam so pasal tu xtau nak komen ape, pasal zuriat, yang ni pun xtau nak komen ape sebab kawin pun belum lagi.. jadi xde ape nak komen kot.. =P

    BalasPadam
  60. risau gak kalau xleh mengandung..tpi leh usaha kan..kalau ada rezeki cepat atau lambt insyaallah dpt juga

    BalasPadam
  61. hmm...good notes..sb slalu tngok owg divorce sb xada zuriat..sng2 je dia divorce..xpkir lak perasaan wife dia :( sedeh kan..

    BalasPadam
  62. pompuan mane tak risau kalau xdpt beri zuriat pd suami kan..
    akak pun risau gak kalau2 la lps kawen blom dpt2 lagi zuriat.. -_-
    mcm mane pun, jgn putus berdoa pada Allah..dan plg penting jgn sesekali menunding jari meletakkan kesalahan pada mana2 pihak.. :-)

    BalasPadam
  63. lelaki suke meletakkan kesalah pade wanita semata...tanpe menunding jari pade diri sendiri~

    BalasPadam
  64. aku ada seorang kawan pompuan,sudah berkawen dan dia berkawen dengan seorang lelaki yang sangat baik,yang menjaganya dengan baik...meskipun sudah hampir 8 tahun berumahtangga tapi masih mampu menjadi pasangan yang sangat romatik...punyai minta pada kelab bolasepak yang sama...Dia cakap,dia tak mau apa-apa lagi selain dari suaminya sendiri.

    BalasPadam
  65. sebagai penyambung zuriat... tapi yg paling indah skali... bila org tua sudah pergi... zuriat itulah perlu untuk memandikan dan mengkapankan agar tertutup maruah sewaktu dia telah pergi pada mata zuriat tu sahaja... tetapi kalau tak mampu... maka ada org lain yg akan menyambung amanah untuk kita... jgn risau okey... kena selalu berdoa... moga2... apa yg ada dalam hati tu mampu dimiliki dengan izinNYA

    BalasPadam
  66. sebagai penyambung zuriat... tapi yg paling indah skali... bila org tua sudah pergi... zuriat itulah perlu untuk memandikan dan mengkapankan agar tertutup maruah sewaktu dia telah pergi pada mata zuriat tu sahaja... tetapi kalau tak mampu... maka ada org lain yg akan menyambung amanah untuk kita... jgn risau okey... kena selalu berdoa... moga2... apa yg ada dalam hati tu mampu dimiliki dengan izinNYA

    BalasPadam
  67. ni yg msh single ni ape kes qaseh?nak ckp psl zuriat pun x berani..calon pun xde lg..hahaha..xpelah, nikmatilah kehidupan kite sebaiknya kan..setiap mslh tu ada jlnnya..usaha dan doa tu penting^^

    BalasPadam
  68. fyna suke anak kembar..
    :)

    BalasPadam
  69. qaseh nanti dapat zuriat mesti comel macam fai kan
    ahakz :)
    peace! hehehe

    BalasPadam
  70. ni bergantung pada individu... kasih mereka atas dasar apa? zuriat adalah penyeri keluarga tp bukan asas kasih sayang suami isteri. Xde anak pun masih saling melengkapi..

    BalasPadam
  71. tak dinafikan bila ade zuriat , hubungan lebih kukuh...:)

    Tapi janganlah sampai kerana zuriat jugak, hubungan tu rapuh kan...

    BalasPadam
  72. tibe2 terus rase touching bace entry qaseh ni T__________T

    Syarq ade sorang pakcik ni. Dia kawin dah berbelas-belas tahun,still tak dapat anak.

    Tapi alhamdulillah, mereka masih lagi bersama. :)

    BalasPadam
  73. the baby is a miracle things Allah create for us. kite akan buat apa sahaja utk dapatkannya. hee. wish u hv a long lasting w ur bf qaseh.. :)

    BalasPadam
  74. Tapi, mengapa ada juga yang tidak mahukan anak terutama sekali mereka yang bekerjaya hebat sebab mereka tidak mahukan komitmen lain.

    BalasPadam
  75. qasehh - baru sedar rupenyee kite xpenah tny my bf pasal zuriat nie..hrp2 jawpan dia sangat melegakan..

    BalasPadam
  76. mama risau gak ni...belum berhasil bg MR b zuriat...harap2 tak putuslah kasih dia pd mama...huhu

    BalasPadam
  77. zuriat merupakan pengikat kasih sayang...

    sungguhpun si suami memahami..mcm mana pula dgn orang luar..? selagi takde anak..selagi tu la org sibuk bertanya...sy yakin soalan itu pasti akan timbulkan tekanan pada dua2 belah pihak...

    bila tk mampu nak tangani tekanan...sebab tu la berlakunya pergaduhan..sehingga sanggup menjatuhkan talak...

    jom ke APA KATA HATI pulak ;
    KEPALA AYAM

    BalasPadam
  78. pernah tanya soklan tu pd encik dot, dia kata sama2 lh berdoa.. dan seandainya x berjaya jugak, kita guna cara lain.hehe

    like dis entry

    BalasPadam
  79. :) kasih sygku,cintaku,perasaanku xkan brubah walau pe pun...2 semua bkn dlm kawalan kita...same2 kite bykkan berdoa k

    BalasPadam
  80. herm..amat tsentuh.. sbb sy salah sorg pmpuan yg xthu akan beri zuriat pd suami @ tak..sbb sy rahim lemah..peratus utk prgnnt amat pyh..sy sedih....ble tnye bkl tung....selmba dye kata meby sy akn dpt madu....n kdg2..rse dye sgt menipu diri dye..kalau betul dye xmmpu terima pmpuan spt sy..knp sblm kawen(skrg) dye xptuskn hbgn kami??? erm..sy risau....sy risau prasaan sy tseksa ble dah kawen nnty...tp sy syg dye sgt2..sy x pasti..dye redha atau tidak dgn kekurg yg sy ada...herm.. ='{

    BalasPadam
  81. adah -
    jangan risau syg .. Allah sedang menguji mu .. berdoa dan terus berdoa ..uujian ni bermacam bentuk .. kita kene redha .. qaseh tahu .. adah syg sgt kat dia ..insyaAllah jangan putus doa agar dia sentiasa syg adah jugak ..

    dan yakinlah moga ada keajaiban .. semua berlaku pasti ada hikmah ..
    tanya dia betul2 .. adakah dia betul2 terima diri adah .. dan sanggup tak hadapi segala2nya pd masa depan kelak ?

    BalasPadam
  82. time kaseh Qaseh...i'll try to trust my self...pahit / manis....adah tau..mmg kne telan jugak..hrp diri ni lebih redha terima ujian tuhan..thanks sgt..

    BalasPadam

♥Kadang2 Allah sembunyikan matahari..
Dia datangkan petir dan kilat..
kita menangis dan tertanya-tanya,
kemana hilangnya sinar...
Rupa2nya.. Allah nak hadiahkan kita pelangi♥

♥SEMUA CERITERA DALAM SEBUAH PELANGI♥
qaseh bukan pelangi , qaseh cuma qaseh , qaseh tak cantik macam pelangi tapi.... qaseh tetap ada di sini walau pelangi dah pergi..

No reproduction of the materials from this website and its accompanying associative social media channels are to be used in other third party sites without written a consent by Qaseh Dalia

All images, text and video content used must first be given permission by author.

For further inquiries, shoot an email at:
dalia_adelia@yahoo.com
@2010 | www.qasehdalia.com