Seringkali Lupa Sesama Manusia ~ kan?

47 ulasan:
Assalamualaikum .. selamat petang olz..mud 50-50 ..rasa lemah tak berdaya tapi jari masih gagah menaip keyboard ~


semalam qaseh tengok cite ustaz amirul .. sedih sangat ..adawiyah mati hurmm..uwaaaa nanges depan tb.. ustaz amirul pun sound ! mati olok2 je syg .. nasib baik ustaz amirul pujuk hihi..manusia mana tidak melakukan kesilapan ~ samaada kecik atau besar ia tetap jadi satu kesilapan .. samaada melibatkan pahala dan dosa semestinya malaikat yg ditugaskan sentiasa mencatit setiap kesalahan dan kebaikan yg kita lakukan ... 

seringkali kita meminta maaf ..meminta keampunan dari yang maha esa.. tapi tidak bertaubat nasuha .. hanya meminta maaf dan keesokannya benda yang sama berlaku lagi ~ Allah tu maha pengampun kan..setiap kali kita minta ampun Allah akan memaafkan kita tapi kita buat lagi ..minta maaf lagi ~ last2 ada lagi kah pengampunan dari dia ?hurmm semuanya terletak padaNYA... 

tapi kita lupa satu perkara .. kita meminta keampunan dr yg maha esa tapi kita lupa meminta keampunan sesama manusia... yup kita bertaubat dengan Allah tapi kita jangan lupa dosa kita antara kita...mana lah tahu kita terkutuk ,termaki ! tersindir,terhutang ! dan banyak lagi yg sengaja ataupun tidak sengaja...!jangan lupa walaupun kita mengutuk dalam dunia maya ! jika terguris hati dan perasaan nya ia boleh jadi satu dosa...yang jadi anon2 yg suka maki2 tu .. memang kitorang takkan tahu siapa kamu dan Allah maha mengetahui ..
n hari esok ~

 wahai si polan .. dahulu semasa hidupmu ..kamu sering menyakiti sesama mu .. semasa hidupmu kamu menoreh kepedihan di hati .. mereka tidak tahu siapa kamu ..tapi hari ini hari pembalasan ..dan aku maha mengetahui segala2nya .. aku mengira setiap apa yg kamu lakukan selagi kamu tidak meminta maaf sesamamu ..semasa hidupmu kamu mengutuk sesamamu ..semasa hidupmu kamu mengambil barang mereka tanpa izin..semasa hidupmu kamu mengumpat ..semasa hidupmu ~ !!! aku akan menjatuhkan hukuman yg setimpal dengan apa yg kamu lakukan !!

so mulai sekarang ! minta maaflah sesama kita ..walaupun kita takut untuk melafazkannya sekurang2nya kita tidak akan tersekat di hari esok..walaupun di alam maya ..bukan hak kita untuk memaki mereka kerana kita semua adalah hamba2NYA.. kamu hidup bukan bermakna kamu boleh melakukan apa saja.. kamu baling batu sembunyi tangan tak bermakna DIA tidak mengetahui...kalau kamu malu untuk mengakui hari ini.. bersedialah untuk pembalasan pd hari esok ~ sekian 

hati berbicara :
jika hari ni ada perselisihan faham antara kita selesaikanlah segera ..
jika hari ni kita bermusuh mulakan kembali persahabatan,..
jika hari ni kita berhutang dengan sesiapa bayarlah dan minta sesiapa sahaja halalkan makan minum kita..
jika hari ni kita punya kekuatan untuk selesaikan semuanya maka buatlah hari ni kerna hari esok tidak pernah menjanjikan apa2 ~ 
qaseh pun sama ..mintak maaf andainye mengguris perasaan dari hujung ayat ke hujung ayat .. ~
dari hujang rambut ke hujung kepala..
dari qaseh menaip hingga qaseh berhenti menaip...
dunia maya kita tidak nampak ~ tapi dunia maya jugak senang untuk kita melakukan silap ~ maybe tanpa sedar dosa sudah terpalit ..kalau kita nampak dosa yg dah terpalit macamana kita nak bersihkan?
so mulai bismillah dan akhiri dengan alhamdulillah agar tiada ruang untuk syaitan membuka ruang kejahatan !







47 ulasan:

Hazrina Erin berkata...

serius ke?alaa da lama tak tgk ustaz amirul..tak tau sampai mana da..adawiyah mati ke?T_T

wunny berkata...

x bpeluang ag tgk ustz amirul. btw, thnx 4 sharing:):)

Isteri Yang Comel berkata...

akak pun tengok, basah bantal akak buat baring tu.. tu lah tu akak mintak maaf yer qaseh kalau ada terkasar bahasa....

Siti Nurhayati Dollah berkata...

Ringankan lidah memohon maaf, ringankan hati memberi kemaafan.

*kerana setiap manusia akan melakukan kesilapan*

qasehraihan berkata...

stuju dengan apa yg qaseh coretka ni.

pssst..kamu dlu SPM Bm dapat A1 ek??kalau bermadah dasyat noo..hehe

aLya maNip berkata...

sentap jap..jadi manusia kene saling mengingatkan..kadang2 lupa..huhu

qaseh!!! alya mntak maaflau de pape silap..heeee

Anisa Hang Tuah berkata...

nis tgok ustaz amirul kat tonton.com.
yepss
sedey lah adawiyah mati
:'(

Sunah Mohammad berkata...

subhanallah..terima kasih sufura sayang...peringatan sesama kita di dunia maya ni...

☼ r A t U ● t U r Q u o i S e ☼ berkata...

Tak rugi saling memaafkan :)

FaKArePa!n berkata...

entri yang mantap.. penuh nasihat.. btw, saya x pernah pon tengok citer ustaz amirull... so, x kenal la adawiyah yang mati tu.. hehe

Qaseh dalia adelia berkata...

hazrina -
yup adawiyah mati

Qaseh dalia adelia berkata...

wunny -
cite tu dah abes dah semalam hehe ..smae2

Qaseh dalia adelia berkata...

sis yg comel -
hik2 xde salah apa2 pun

Qaseh dalia adelia berkata...

siti nurhayati dollah -
baeklah syg

Qaseh dalia adelia berkata...

sis qaseh raihan -
huk aloh A lah jugak hehe..

Qaseh dalia adelia berkata...

alya manip -
xde salah ape2pun yunk

Qaseh dalia adelia berkata...

anisa -
tahu xpe wuwu T_T jom nanes

Qaseh dalia adelia berkata...

sunah -
grrrrrrrrr qaseh dalia lah

Qaseh dalia adelia berkata...

fakarepain -
its ok .. kalau tengok byklah pengajaran yg boleh di ambil :)

Cik Bidadari berkata...

akak tak tengok citer tupun langsung.. tapi entry nie menyedarkan kepada org2 yg tak berapa nak sedar...

KUREKURE COMEL berkata...

sedih wooo cerita tu mlm td....tp nangis ckit2 la....hehehehe.



mina minta maaf jgk....kalau ada terkasar bahasa ke....


hihihi...

JIJI YU berkata...

aku selaku ustad jugak macam ustad amirul..nak mintak maaf ngn ko..

lavender harum wangi berkata...

tgk jugak semalam, agak syahdu la jugak~

btw, setiap malam b4 tido, kita maafkan la segala dosa org pada kita, insyaAllah akan dipermudahkan pula bagi kita untuk mendapat kemaafan org lain~ :">

ArryCode berkata...

betul aper qaseh cakapkan tu... manusia tak lari dari kesilapan namun jangan ler kita jadi kan ia alasan untuk terus melakukan kesilapan yang sama berulang kali

cacing berkata...

wa.... nice entry... betul cakap qaseh tu.. selalu dalam doa kita minta ampun, tapi tetap buat dosa.. kecil mahupun besar... moga Allah tetap memaafkan kita umat Muhammad S.A.W. ni...

toyolkiut berkata...

TK kali ptama tngok citer ustaz amirul tu smalam..
x best mana pun..
hehe..

d_LA berkata...

dla x tgk la cite ustaz amirul..huhu..

tp betol la, kalau kita wat slh ngan manusia kite kene mnta maaf dgn tuan bdn tu dulu sbnrnya..

Rina AVAIL a.k.a cik betty berkata...

aloh x tgk drama ustaz amirul tu..entri nih baguslah..

miss shark berkata...

emm, cerita tu. tapi anak ustaz amirul tu rabiatul adawiyah jugak ^^ suka.

puteri ain berkata...

sedih wiyah xde :(

sian ustaz amirul

azi nur berkata...

qaseh..taye mintak maap ye..Y__Y

Solihin Zubir berkata...

dosa sesama manusia yg susah nk mintak ampun tu..
buat dia meninggal sebelum kita sempat mintak ampun, x ke naya..
so, lebih baik jgn cari pasal.. heheh..

iLa suHaiLa berkata...

tibe2 sedih plop bco entry Qaseh hok nie..memey kito sbg mnusio bnyok kelmahan..kesedaran ado tapi gak..hermm.. u_u..

KatekateKite berkata...

tak tengok ustaz amirul.

tapi betullah, semua manusia ada melakukan kesilapan.....

tiada yang sempurna.

dan hendaklah kita sentiasa memohon maaf dan memaafkan yang lainnya.

forever love berkata...

bru sempat nak baca.. bz sgt hari nie..

hurm.. betul2.. kalau dosa sesama manusia.. hanya manusia je yg boleh memaafkan..

ejulz berkata...

waaaa.. ustaz amirul pujuk qaseh ke? huHu

amny berkata...

sedeh2...terlepas episod last cter ustaz amirul tu..T__T

Naddia berkata...

dalia...sy mitk maaf sbb slame nie slalu ngendap dalia kat belog..sy keji! sy keji!

muhamad hanif berkata...

nangis ? simpan airmatamu syg.chewwaahh.

Woofer Storm berkata...

tak tgk la.hehee nak mnta maaf gak la kat cik qaseh,mntau sy ada buat silap...

*lama tak jejak sini,cun la header dia..jeles sekejap..heheee

Abang Long berkata...

Salam...bermulalah dengan memaafkan orang lain terlebih dahulu tanpa menunggu mereka meminta maaf...

ahsfantasy24 berkata...

adess..
xbepeluang nk tgk lak..
kt uma sewa xdek siaran tv..
huk3 sdeyh! :(

mykhalis berkata...

tapi memaafkan boleh dituturkan.. tapi melupakan?tak mampu.. Rasul kita pun ada dalam satu sirah pernah berkata seperti ini..

"memang aku telah memaafkan mu,tapi aku tak mampu melupakannya"

Khalis ada baca dalam sebuah blog agama..

Ada apa dengan DARA

saya bukan tomato berkata...

err betol tu.. sob sob..
kadang2 terlalai jp dlm menjaga hubungan sesama manusia.. maaf ye qaseh.. :(

Nur Farah Hani berkata...

la suka ustaz amirul jugak rupanya.. ;p

"jika hari ni ada perselisihan faham antara kita selesaikanlah segera ..
jika hari ni kita bermusuh mulakan kembali persahabatan,.."

akan ada ruang kemaafan ker bila kita meminta maaf dari orang yang tak sudi.. teringin melakukan ini.. tapi takut luka dihati orang yang pernah kita sakiti hatinya lagi parah,...

... berkata...

wa'alaikummussalam..

thanks ;)

sesungguhnya, beruntung bagi mereka2 yang sentiasa beringat, dan..

sesungguhnya, rugilah bagi mereka2 yang sentisa terlupa..

kerana.. dunia blog ni..
kemana blogger tu pergi kalau tak ke blog. tapi biasa la. adat blogger. selalu aktif sana sini, yang abekalan untuk ke akhirat., dilupakan. sekadar beringat jap je. lepas tu..

haha sekali lagi =_="

peringatan untuk saya sendiri juga.huu~

Awan Biru berkata...

Dan tidak semestinya kita hanya bermaaf-maafan dikala hari raya.

Takut kalau-kalau dah meminta maaf tetapi masih lagi melakukan dosa yang sama.

Catatan Popular

No reproduction of the materials from this website and its accompanying associative social media channels are to be used in other third party sites without written a consent by Qaseh Dalia

All images, text and video content used must first be given permission by author.

For further inquiries, shoot an email at:
dalia_adelia@yahoo.com
@2010 | www.qasehdalia.com