Seringkali Lupa Sesama Manusia ~ kan?

47 ulasan:
Assalamualaikum .. selamat petang olz..mud 50-50 ..rasa lemah tak berdaya tapi jari masih gagah menaip keyboard ~


semalam qaseh tengok cite ustaz amirul .. sedih sangat ..adawiyah mati hurmm..uwaaaa nanges depan tb.. ustaz amirul pun sound ! mati olok2 je syg .. nasib baik ustaz amirul pujuk hihi..manusia mana tidak melakukan kesilapan ~ samaada kecik atau besar ia tetap jadi satu kesilapan .. samaada melibatkan pahala dan dosa semestinya malaikat yg ditugaskan sentiasa mencatit setiap kesalahan dan kebaikan yg kita lakukan ... 

seringkali kita meminta maaf ..meminta keampunan dari yang maha esa.. tapi tidak bertaubat nasuha .. hanya meminta maaf dan keesokannya benda yang sama berlaku lagi ~ Allah tu maha pengampun kan..setiap kali kita minta ampun Allah akan memaafkan kita tapi kita buat lagi ..minta maaf lagi ~ last2 ada lagi kah pengampunan dari dia ?hurmm semuanya terletak padaNYA... 

tapi kita lupa satu perkara .. kita meminta keampunan dr yg maha esa tapi kita lupa meminta keampunan sesama manusia... yup kita bertaubat dengan Allah tapi kita jangan lupa dosa kita antara kita...mana lah tahu kita terkutuk ,termaki ! tersindir,terhutang ! dan banyak lagi yg sengaja ataupun tidak sengaja...!jangan lupa walaupun kita mengutuk dalam dunia maya ! jika terguris hati dan perasaan nya ia boleh jadi satu dosa...yang jadi anon2 yg suka maki2 tu .. memang kitorang takkan tahu siapa kamu dan Allah maha mengetahui ..
n hari esok ~

 wahai si polan .. dahulu semasa hidupmu ..kamu sering menyakiti sesama mu .. semasa hidupmu kamu menoreh kepedihan di hati .. mereka tidak tahu siapa kamu ..tapi hari ini hari pembalasan ..dan aku maha mengetahui segala2nya .. aku mengira setiap apa yg kamu lakukan selagi kamu tidak meminta maaf sesamamu ..semasa hidupmu kamu mengutuk sesamamu ..semasa hidupmu kamu mengambil barang mereka tanpa izin..semasa hidupmu kamu mengumpat ..semasa hidupmu ~ !!! aku akan menjatuhkan hukuman yg setimpal dengan apa yg kamu lakukan !!

so mulai sekarang ! minta maaflah sesama kita ..walaupun kita takut untuk melafazkannya sekurang2nya kita tidak akan tersekat di hari esok..walaupun di alam maya ..bukan hak kita untuk memaki mereka kerana kita semua adalah hamba2NYA.. kamu hidup bukan bermakna kamu boleh melakukan apa saja.. kamu baling batu sembunyi tangan tak bermakna DIA tidak mengetahui...kalau kamu malu untuk mengakui hari ini.. bersedialah untuk pembalasan pd hari esok ~ sekian 

hati berbicara :
jika hari ni ada perselisihan faham antara kita selesaikanlah segera ..
jika hari ni kita bermusuh mulakan kembali persahabatan,..
jika hari ni kita berhutang dengan sesiapa bayarlah dan minta sesiapa sahaja halalkan makan minum kita..
jika hari ni kita punya kekuatan untuk selesaikan semuanya maka buatlah hari ni kerna hari esok tidak pernah menjanjikan apa2 ~ 
qaseh pun sama ..mintak maaf andainye mengguris perasaan dari hujung ayat ke hujung ayat .. ~
dari hujang rambut ke hujung kepala..
dari qaseh menaip hingga qaseh berhenti menaip...
dunia maya kita tidak nampak ~ tapi dunia maya jugak senang untuk kita melakukan silap ~ maybe tanpa sedar dosa sudah terpalit ..kalau kita nampak dosa yg dah terpalit macamana kita nak bersihkan?
so mulai bismillah dan akhiri dengan alhamdulillah agar tiada ruang untuk syaitan membuka ruang kejahatan !







47 ulasan:

  1. serius ke?alaa da lama tak tgk ustaz amirul..tak tau sampai mana da..adawiyah mati ke?T_T

    BalasPadam
  2. x bpeluang ag tgk ustz amirul. btw, thnx 4 sharing:):)

    BalasPadam
  3. akak pun tengok, basah bantal akak buat baring tu.. tu lah tu akak mintak maaf yer qaseh kalau ada terkasar bahasa....

    BalasPadam
  4. Ringankan lidah memohon maaf, ringankan hati memberi kemaafan.

    *kerana setiap manusia akan melakukan kesilapan*

    BalasPadam
  5. stuju dengan apa yg qaseh coretka ni.

    pssst..kamu dlu SPM Bm dapat A1 ek??kalau bermadah dasyat noo..hehe

    BalasPadam
  6. sentap jap..jadi manusia kene saling mengingatkan..kadang2 lupa..huhu

    qaseh!!! alya mntak maaflau de pape silap..heeee

    BalasPadam
  7. nis tgok ustaz amirul kat tonton.com.
    yepss
    sedey lah adawiyah mati
    :'(

    BalasPadam
  8. subhanallah..terima kasih sufura sayang...peringatan sesama kita di dunia maya ni...

    BalasPadam
  9. entri yang mantap.. penuh nasihat.. btw, saya x pernah pon tengok citer ustaz amirull... so, x kenal la adawiyah yang mati tu.. hehe

    BalasPadam
  10. wunny -
    cite tu dah abes dah semalam hehe ..smae2

    BalasPadam
  11. sis yg comel -
    hik2 xde salah apa2 pun

    BalasPadam
  12. siti nurhayati dollah -
    baeklah syg

    BalasPadam
  13. sis qaseh raihan -
    huk aloh A lah jugak hehe..

    BalasPadam
  14. alya manip -
    xde salah ape2pun yunk

    BalasPadam
  15. anisa -
    tahu xpe wuwu T_T jom nanes

    BalasPadam
  16. sunah -
    grrrrrrrrr qaseh dalia lah

    BalasPadam
  17. fakarepain -
    its ok .. kalau tengok byklah pengajaran yg boleh di ambil :)

    BalasPadam
  18. akak tak tengok citer tupun langsung.. tapi entry nie menyedarkan kepada org2 yg tak berapa nak sedar...

    BalasPadam
  19. sedih wooo cerita tu mlm td....tp nangis ckit2 la....hehehehe.



    mina minta maaf jgk....kalau ada terkasar bahasa ke....


    hihihi...

    BalasPadam
  20. aku selaku ustad jugak macam ustad amirul..nak mintak maaf ngn ko..

    BalasPadam
  21. tgk jugak semalam, agak syahdu la jugak~

    btw, setiap malam b4 tido, kita maafkan la segala dosa org pada kita, insyaAllah akan dipermudahkan pula bagi kita untuk mendapat kemaafan org lain~ :">

    BalasPadam
  22. betul aper qaseh cakapkan tu... manusia tak lari dari kesilapan namun jangan ler kita jadi kan ia alasan untuk terus melakukan kesilapan yang sama berulang kali

    BalasPadam
  23. wa.... nice entry... betul cakap qaseh tu.. selalu dalam doa kita minta ampun, tapi tetap buat dosa.. kecil mahupun besar... moga Allah tetap memaafkan kita umat Muhammad S.A.W. ni...

    BalasPadam
  24. TK kali ptama tngok citer ustaz amirul tu smalam..
    x best mana pun..
    hehe..

    BalasPadam
  25. dla x tgk la cite ustaz amirul..huhu..

    tp betol la, kalau kita wat slh ngan manusia kite kene mnta maaf dgn tuan bdn tu dulu sbnrnya..

    BalasPadam
  26. aloh x tgk drama ustaz amirul tu..entri nih baguslah..

    BalasPadam
  27. emm, cerita tu. tapi anak ustaz amirul tu rabiatul adawiyah jugak ^^ suka.

    BalasPadam
  28. sedih wiyah xde :(

    sian ustaz amirul

    BalasPadam
  29. qaseh..taye mintak maap ye..Y__Y

    BalasPadam
  30. dosa sesama manusia yg susah nk mintak ampun tu..
    buat dia meninggal sebelum kita sempat mintak ampun, x ke naya..
    so, lebih baik jgn cari pasal.. heheh..

    BalasPadam
  31. tibe2 sedih plop bco entry Qaseh hok nie..memey kito sbg mnusio bnyok kelmahan..kesedaran ado tapi gak..hermm.. u_u..

    BalasPadam
  32. tak tengok ustaz amirul.

    tapi betullah, semua manusia ada melakukan kesilapan.....

    tiada yang sempurna.

    dan hendaklah kita sentiasa memohon maaf dan memaafkan yang lainnya.

    BalasPadam
  33. bru sempat nak baca.. bz sgt hari nie..

    hurm.. betul2.. kalau dosa sesama manusia.. hanya manusia je yg boleh memaafkan..

    BalasPadam
  34. waaaa.. ustaz amirul pujuk qaseh ke? huHu

    BalasPadam
  35. sedeh2...terlepas episod last cter ustaz amirul tu..T__T

    BalasPadam
  36. dalia...sy mitk maaf sbb slame nie slalu ngendap dalia kat belog..sy keji! sy keji!

    BalasPadam
  37. nangis ? simpan airmatamu syg.chewwaahh.

    BalasPadam
  38. tak tgk la.hehee nak mnta maaf gak la kat cik qaseh,mntau sy ada buat silap...

    *lama tak jejak sini,cun la header dia..jeles sekejap..heheee

    BalasPadam
  39. Salam...bermulalah dengan memaafkan orang lain terlebih dahulu tanpa menunggu mereka meminta maaf...

    BalasPadam
  40. adess..
    xbepeluang nk tgk lak..
    kt uma sewa xdek siaran tv..
    huk3 sdeyh! :(

    BalasPadam
  41. tapi memaafkan boleh dituturkan.. tapi melupakan?tak mampu.. Rasul kita pun ada dalam satu sirah pernah berkata seperti ini..

    "memang aku telah memaafkan mu,tapi aku tak mampu melupakannya"

    Khalis ada baca dalam sebuah blog agama..

    Ada apa dengan DARA

    BalasPadam
  42. err betol tu.. sob sob..
    kadang2 terlalai jp dlm menjaga hubungan sesama manusia.. maaf ye qaseh.. :(

    BalasPadam
  43. la suka ustaz amirul jugak rupanya.. ;p

    "jika hari ni ada perselisihan faham antara kita selesaikanlah segera ..
    jika hari ni kita bermusuh mulakan kembali persahabatan,.."

    akan ada ruang kemaafan ker bila kita meminta maaf dari orang yang tak sudi.. teringin melakukan ini.. tapi takut luka dihati orang yang pernah kita sakiti hatinya lagi parah,...

    BalasPadam
  44. wa'alaikummussalam..

    thanks ;)

    sesungguhnya, beruntung bagi mereka2 yang sentiasa beringat, dan..

    sesungguhnya, rugilah bagi mereka2 yang sentisa terlupa..

    kerana.. dunia blog ni..
    kemana blogger tu pergi kalau tak ke blog. tapi biasa la. adat blogger. selalu aktif sana sini, yang abekalan untuk ke akhirat., dilupakan. sekadar beringat jap je. lepas tu..

    haha sekali lagi =_="

    peringatan untuk saya sendiri juga.huu~

    BalasPadam
  45. Dan tidak semestinya kita hanya bermaaf-maafan dikala hari raya.

    Takut kalau-kalau dah meminta maaf tetapi masih lagi melakukan dosa yang sama.

    BalasPadam

♥Kadang2 Allah sembunyikan matahari..
Dia datangkan petir dan kilat..
kita menangis dan tertanya-tanya,
kemana hilangnya sinar...
Rupa2nya.. Allah nak hadiahkan kita pelangi♥

♥SEMUA CERITERA DALAM SEBUAH PELANGI♥
qaseh bukan pelangi , qaseh cuma qaseh , qaseh tak cantik macam pelangi tapi.... qaseh tetap ada di sini walau pelangi dah pergi..

No reproduction of the materials from this website and its accompanying associative social media channels are to be used in other third party sites without written a consent by Qaseh Dalia

All images, text and video content used must first be given permission by author.

For further inquiries, shoot an email at:
dalia_adelia@yahoo.com
@2010 | www.qasehdalia.com