Niat Ikhlas Tapi ~

91 ulasan:
Assalamualaikum ... ~

''niat itu lintasan hati''
mood berblogging makin nipis di balik hati .. but try the bes to write something ... bangun pagi tadi qaseh berniat .. setiap orang pun pasti berniat rite ? niat tu adalah lintasan di hati .. tak kisah lah niat apa2 pun .. apa yang terniat itulah yang terlafaz dan di akui dengan perbuatan ... ~ qaseh yakin semua ada niat tapi kadang niat yang ikhlas tu tunggu masa2 tertentu .. yeahhhh kadang2 qaseh pun ada jugak niat tunggu masa2 tertentu aka special ni .. rasa macam niat tu tercemar lah pulak ... niat tu sangat2 bagus tapi yakinkah masa yang kita tentukan tu sampai ?


tak paham ? ok qaseh bagi contoh lah ....

  • hari ni aku berniat aku takkan tinggal solat lagi tapi bila aku kawen 
  • kalau aku dapat kerja bagus ..kerja kerajaan aku akan jadi orang yang baik2 takmo dah buat benda2 jahat 
  • kalau aku dapat bini baik aku akan ubah cara aku .. 
  • kalau aku dapat moto or kereta aku akan selalu ingat Allah s.w.t
  • nanti aku kaya aku nak sedekah banyak2 ...
so dah faham kan ? kadang2 niat kita sangat bagus tapi yakinkah kita mampu mengecapi hari itu sedangkan kita tak tahu bila kita akan kahwin ~ kita tak tahu bila kita akan dapat kerja bagus2 .. bila kita akan kaya ... ~ dan yakinkah kita ajal itu akan menunggu kita hingga di hari perkahwinan kita ? yakinkah kita ajal itu akan terus menunggu dan menunggu sehingga kita jadi seorang yang sangat2 baik ? yakinkah kita ajal itu akan tetap setia menanti dengan penuh kesabaran melihat perubahan2 kita yang kita dah niatkan itu ..wahai manusia ~ yakinkah kita ~ yakinkah kah kita ! yakinkah  ajal itu ada brek untuk berhenti ... hurmmm 


ataupun ajal tu terus datang tanpa dapat di berhentikan..mana niat2 kita yang sangat suci murni ni ..? hilang melayang entah ke mana.. so dapatkah kita melakukan apa yang kita niat ..sedangkan ajal dah menjemput kita tanpa sempat berbuat apa2... takutnya bila waktu itu kita masih berbuat benda2 jahat .. takutnya bila waktu itu kita menonton video2 lucah .. takut nya kita ! pada waktu itu kita melihat seorang miskin yang perlu kan sedekah tapi kita melalui nya tanpa sedikit pun tanda simpati .. takutnya ya Allah segala2nya adalah dariNYA ... siapakah kita untuk menentuka perjalanan hidup kita mengikut masa yang kita catatkan ... hurmm


bagusnya niat kita tapi kita seringkali lupa ajal itu sentiasa menanti peluang untuk menjemput kita ..samaada sempat atau tidak kita buat apa yg kita niatkan tu ajal tidak akan mengira semuanya ..ia dtg mengambil dan berlalu pergi membawa kita pulang ..pulang dan berdepan YANG MAHA PENCIPTA SEGALA2NYA...dan keadaan apakah diwaktu kita meninggalkan dunia ...? baikkah ! atau sangat2 buruk ~ hai manusia ..kita sering alpa dengan nikmat dunia ..dan selalu lupa akan ajal itu .. kenapa menunggu hari2 tertentu sedangkan hari2 yang ada terbuang dengan kekotoran hati yang makin hitam ~ wallahualam ..



hati berbicara :
orang yang paling rugi ialah orang yang membutakan mata di saat ilmu berada di depan mata..
orang yang paling berlagak adalah dipekakkan telinga bila mana nasihat ingin memasuki ..
orang yang paling teruk adalah orang yang mengunci mulut dari meminta pertolongan untuk membaiki diri sendiri ..
semua nya untuk diri sendiri tapi mengapa seringkali membiarkan diri itu masih terkontang kanting melawan nikmat dunia .. 
so niat itu teruskanlah dengan berniat dengan segala kebaikan dan mulakan semua itu disaat ''lintasan hati itu terjadi ''
''tak usah lagi menunggu sesuatu yang tak pasti kerana ada something yg sedang memerhati untuk membawa kita pulang ...'' 
header baru dari seseorang yang hensem http://alongusop.blogspot.com

91 ulasan:

  1. Blogwalking...


    Kalau saya dapat Lisa Surihani..tobat saya tak cari yg lain dah.. (Niat dlm hati)

    BalasPadam
  2. ENTRY KEINSAFAN NIE DIK.. TU LAH KEKADANG PENAH GAK TERFIKIR, YANG AMAT PAYAH NAK MELAKSANAKAN NIAT YANG ADA.. HUHUHUHU

    BalasPadam
  3. niat dah ok, dapat pahala dah
    tapi kalau nak tunggu satu-satu perkara tue, takut tak sempat
    kita mana tau bila ajal maut datang

    BalasPadam
  4. Waaaaa....Qaseh ada header baru la....cantik :D.....

    BalasPadam
  5. lawa la header....aish!puji nie...blogwalking here...kalu sudi,follow lah ye?
    http://simpleasfiq.blogspot.com/

    BalasPadam
  6. kakchik pulak sokmo berniat. Niat makan, niat naik kenderaan. Hihihi ..

    Jgn marah qaseh yg cantek. saje je usik qaseh ni.

    BalasPadam
  7. hehe header tue lawa.. suke!

    betulkan niat.. dan cuba kecapi niat kita tue dalam waktu yang terdekat..

    kalau rasa tak ikhlas... belajar lah bagai mana nak ikhlas dalam satu perkara...

    BalasPadam
  8. Awan pun kadang-kadang macam gitu juga. Tak dapat nak elak. Maklumlah, Awan ni cuma manusia hina. Terima kasih sis sebab ingatkan.

    BalasPadam
  9. kerana itu kita perlu niatkan perkara yang baik2..
    dan berniat lah kerana Allah...
    ajal kita tak dapat dibaca...

    BalasPadam
  10. y penting niat

    cantek header qaseh

    comel2

    BalasPadam
  11. semua yg berlaku yg dilakukan oleh manusia itu ada niatnya..namun, niat yg kite buat tu kite kene assess setiap masa..nk buat satu kebaikkan tu krn ape?adakah sbb mmg ikhlas krn Allah? ataupun sebaliknya...

    BalasPadam
  12. Bila rasa nak berubah ke arah kebaikan, cepat-cepatlah bertindak dan berusaha.


    Takut esok dah tak sempat :)

    BalasPadam
  13. kita tak tahu apa akan jd masa depan, yang pasti dah lakukan terbaik skang....

    BalasPadam
  14. niat dah bagus, tapi kita jangan niat je, niat terus buat, lagi baguskan, heee. :)

    BalasPadam
  15. sbb tu kena betolkan niat setiap saat dan melaksanakannya bukan skadar niat^^

    BalasPadam
  16. macaman pulak kalau kite niat camni....

    "kalau dapat tukar kat Muar, kite nak wat kenduri"


    eh ehh.... tu macam nazar ek?hehee....

    BalasPadam
  17. dush dush pening dah baca byk2 entry nih..
    juling dah..
    dear..sy dah tukar nama blog..jgn lupa update dekat bloglist U..:)

    BalasPadam
  18. banyak pulak kate2 hikmah dari entry ko ni..dasat..bravo2...ape pon memperbaharui niat itu penting..tapi jgn dilambat lambatkan ape yang diniatkan..

    BalasPadam
  19. kite hnya mampu merancang, tapi tuhan menetukan...

    yang pasti, dengan hanye berniat atas kebaekan, kita akan mendapat pahala keatasnye... inyaAllah...^^

    BalasPadam
  20. ekekeke.. jadi inilah header yg dnaiktaraf oleh along? haha :) template btukar kulit jugak ye.

    BalasPadam
  21. niat yg baik dh dpt pahala.
    laksana niat tu dpt double pahala.
    kalau bule buat selalu.
    tp manusia xsempurna tp tetap kena usaha tuk jd yg baik. :)

    BalasPadam
  22. niat yg baik dh dpt pahala.
    laksana niat tu dpt double pahala.
    kalau bule buat selalu.
    tp manusia xsempurna tp tetap kena usaha tuk jd yg baik. :)

    BalasPadam
  23. entry qaseh selaloo bagus lah..
    qaseh ni asal mane ye??

    BalasPadam
  24. niat itu penting..
    hee^^~
    kalau tak t`capai..
    itu kerna kita manusia biasa..
    yg bisa merancang..
    Dia lah yg menentukan..hee^^~

    BalasPadam
  25. nice info..perkara macam ni banyak je berlaku dlm kehidupan seharian kita..niat dah ok tapi banyak je 'tapi' atau 'nanti' dia..thanks

    BalasPadam
  26. hurm...betul tu qaseh, kadang2 kita dah berniat nak menjadi yang lebih baik, tapi usaha tak pula ke arah yang itu. Tapi Allah maha pemurah sebab bila kita berniat baik sahaja dah mendapat pahala, apatah lagi kalau melakukannya..kan? apapun, kadang2 niat yang baik seringkali ditangguhkan oleh kerana hal dunia semata-mata..terima kasih atas nasihat bersama :)

    BalasPadam
  27. niat yang baik diredhai Allah =)
    jangan niat x baik udah...huhu

    BalasPadam
  28. ai tetap suka menjadi budak budak.

    tak moh lah matang matang ni

    :)

    BalasPadam
  29. acapkali word 'kalau' digunekan lam khidupan shingge mmbuatkan kita seolah2 xbuleyh trime dgn tkdir yg Allah dah tntukan..

    Allah xkan mngubah nseb sesuatu kaum mlainkan kaum tersebut brusaha tok mngubah nseb mreke...

    mcm 2 jugak dgn dri seseorg...

    BalasPadam
  30. tak salah nak impikan sesuatu tu...cuma berpada pada lah...


    biarlah diiringi dgn niat keranaNYA..
    insyaallah...

    BalasPadam
  31. Hi saja blogwalking.
    Saye follow u! nice belog & very-very much nice entry!

    BalasPadam
  32. orang yang paling teruk adalah orang yang mengunci mulut dari meminta pertolongan untuk membaiki diri sendiri ..


    suka sgt ayat ni..

    BalasPadam
  33. itu niat bersyarat. masih boleh demand dengan tuhan lagi "hanya akan buat jika.....". manusia. but at least something.

    BalasPadam
  34. kata2 awk betul..ajal memang spot on time memburu kita..kalau mati cara baik,alhamdulillah..kalau mati cara buruk,nauzubillah..niat ni senang nak dilafaz dalam hati tapi buatnya emm susah benor..melainkan memang betul2 dah bertekad nak buatnya..

    BalasPadam
  35. http://cikgucinta.blogspot.com/2011/04/penulis-senja-terakhir.html

    sebab kak qaseh suka bermadah punjangge zue tag akak heh

    BalasPadam
  36. nak buat apapun perlukan niat kan, xyah tunggu ms yg sesuai..tah bile kita xtaw kan..

    lama rasanya dla x jenguk qaseh,bz sikit lately, time weekend je leh bw laju2..header pun makin cunla..suka2

    BalasPadam
  37. salam Qaseh..dulu pon k.zla penah rasa mood ke laut nak berblog ni, tp bila pk2 balik naper nak kuburkan benda yg kt dah ader dan bina sbb blom tentu pasni kt nak bangun dan berdiri balik utk capai apa yg kt ader skang..akan dapat balik kan???

    so..keep it up dear:)

    BalasPadam
  38. orang yang paling teruk adalah orang yang mengunci mulut dari meminta pertolongan untuk membaiki diri sendiri ..

    *akak suka ayat adik yg nie... bermakna sangat...

    BalasPadam
  39. angguk kepala lelaju.

    betul2..ajal dtg tanpa kita dpt duga..

    hu~!

    BalasPadam
  40. setuju sgt . ajal tu datang bila2 masa je

    BalasPadam
  41. yeah..siyes tak pernah terfikir pasal ni. haah la. kita selalu berniat macam tu. nampak sangat kita cuma akan buat sesuatu tu kalau kita dapat ganjaran yg kita nak. err..faham tak. =.="

    BalasPadam
  42. wa'alaikummussalam..
    ingat mengingati

    =)

    BalasPadam
  43. SIS IEB -
    HEHE KEINSAFAN SEJENAK .. QASEH PUN SAMA TAPI ALHAMDULILLAH KITA ADA NIAT TU

    BalasPadam
  44. ALIAROSLI -
    BERNIAT N BUAT TERUS ..

    BalasPadam
  45. ATIQ -
    HEHE SELEPAS BERHEMPAS PULAS AKHIRNYA DAPAT JUGAK HEADER WAWAWA..

    YUP BETUL SEGERAKAN NIAT YANG ADA SEBELUM IA HILANG

    BalasPadam
  46. AWAN -
    SIS PUN SAMA :) UTK DIRI SENDIRI JUGAK HEHE

    BalasPadam
  47. SIS NORHAYATI -
    BETUL TU SIS KITA TAK DPT MENJANGKA

    BalasPadam
  48. LIZZIE -
    BETUL .. KITA BUAT YANG TERBAIK DARI HARI KE HARI :)

    BalasPadam
  49. KAMI -
    YUP SEGERAKAN SEBELUM TERLAMBAT

    BalasPadam
  50. KATEKATE KITA -
    ITU NAZAR SYG ..DAH BERNAZAR MESTI KENA BUAT .. NIAT ..NAZAR ..AZAM TU SEMUA LAIN

    BalasPadam
  51. JIJI YU -
    TERLINTAS DI HATI TERUS TERTAIP HEHE ..

    BalasPadam
  52. SYAM -
    MEMANG KITA MERANCANG KALAU BENDA YANG BAIK INSYAALAH

    BalasPadam
  53. CIK FYZA -
    MMG MANUSIA TAK SEMPURNA TAPI AKHLAK BOLEH BENTUK .. SLOW2

    BalasPadam
  54. NUR ATIQAH -
    XPE KITA ADA KEBAIKAN DLM DIRI

    BalasPadam
  55. FASIHAH -
    YUP QASEH PUN KDG2 MACAM TU HARI NI BERNIAT SUNGGUH2 TAPI USAHA TAK PULAK NAIK2 .. TU LAH TERLALU LEMAH DLM BISIKAN SYAITAN

    BalasPadam
  56. FREESIA -
    SEBOLEHNYA BERNIAT BENDA2 BAIK LAH

    BalasPadam
  57. AMOI -
    SUATU HATI KEMATANGAN TU PERLU DALAM DIRI

    BalasPadam
  58. BILA BLOG BERCERITA
    ITU LAH ALASAN

    BalasPadam
  59. AKU MUZIK FILEM -
    YESSS .. AT LEAST ADA NIAT YG BAIK ..

    BalasPadam
  60. SYUXER -
    BETUL .. SEBAB SYAITAN SENTIASA MENGHASUT KITA

    BalasPadam
  61. D_LA -
    YUP TQ D_LA BUSY2 PUN SANGGUP JENGUK .. QASEH PUN DAH LAMA TAK JENGUK KDG2 TAK SEMPAT NAK JENGUK SUME HUHU

    BalasPadam
  62. SIS AZILA -
    YE SIS .. KITA DAH SAMPAI KE TAHAP NI TAKKAN NAK BIARKAN IA TERKUBUR .. YEAHHH SEMANGAT BALIK !

    BalasPadam
  63. SIS BIDADARI -
    TQ SIS SYG MUAH3X..HEHE

    BalasPadam
  64. SIS MTIARA :)
    HANYA IA KAN DI DALAM HATI

    BalasPadam
  65. PUTERI AIN -
    ESOK LUSA ALLAH JE TAHU

    BalasPadam
  66. HAHAHA. TUE LA PASAL... TERMASUK IDEA ATQ TUE.. HAHA

    BETUL.. LAGI2 NIAT YG BAIK.. AKK BLE NK DIRI KAN MESJED NIE??

    BalasPadam
  67. ATIQ -
    KENA CARI KONTRAKTOR DULU LAH IGT SENANG NAK BINA MASJID DUIT PUN XDE HAHAHA

    BalasPadam
  68. CONTRACTOR DAH ADA.. DUIT JE TAK CUKUP. HIHI

    BalasPadam

♥Kadang2 Allah sembunyikan matahari..
Dia datangkan petir dan kilat..
kita menangis dan tertanya-tanya,
kemana hilangnya sinar...
Rupa2nya.. Allah nak hadiahkan kita pelangi♥

♥SEMUA CERITERA DALAM SEBUAH PELANGI♥
qaseh bukan pelangi , qaseh cuma qaseh , qaseh tak cantik macam pelangi tapi.... qaseh tetap ada di sini walau pelangi dah pergi..

No reproduction of the materials from this website and its accompanying associative social media channels are to be used in other third party sites without written a consent by Qaseh Dalia

All images, text and video content used must first be given permission by author.

For further inquiries, shoot an email at:
dalia_adelia@yahoo.com
@2010 | www.qasehdalia.com