Antara Pemikiran Kolot .. Batu api dan Manusia Yg bijak ... ~

75 ulasan:
Assalamualaikum...
''seolah2 tersesat dalam mimpi yang mengerikan .. lantas jadi dendam yang mengaburi hati meninggalkan satu titik hitam ''

selamat tengahari olz..hope semua sihat2 je ..jangan jadi tak sihat macam tuan blog ni ye.. hari ni mahu bangkit dari kesesatan semalam yang mengerikan .. hari ni mahu terus melangkah menuju ke puncak .. hari ni mahu jadikan semalam itu pengajaran dan hari ni akan terus berlalu menanti hari esok yang masih kabur dengan kabus ilusi ... masih samar dengan kenyataan yang betul entah tidak .... 

ada one story ... antara 3 manusia ... 
    "manusia pertama : aku benci orang yang bertudung ..sebab orang bertudung tak semestinya baik (pemikiran kolot)
      manusia kedua   : ha'ah betul tu aku pun sama gak ..benci giler weiii .. hampeh je (batu api
      manusia ke tiga  : *berdiam diri* lalu menyuarakan pendapat ...kita adalah HAMBANYA ... kewajibap itu tetap kewajiban .. jangan terus menyokong dan melaga2kan andainya banyak pendapat yang boleh di berikan .. kesannya akan merubah pemikiran anak2 kecil yg tidak tahu apa2 ... dan mereka akan berfikir 'tudung itu suatu yang teruk amalannya ... 

see ~ dunia maya hari ni semua ingin meluahkan pendapat ..sama ada pendapat yg kolot ..pendapat yang mengikut or melaga2kan manusia lain .. n pendapat yang bernas dan betul... 
sometimes kita kena gunakan akal yg penuh untuk memberi pendapat agar pendapat kita tu diterima pakai ..hurmmm CONTOH orang yg berpakaian ketat memakai tudung .. n then someone said baik takyah pakai tudung kalau pakai ketat2 .. for me ! kenapa nak suruh dia buang tudung yg dia pakai sedangkan di hati kecilnya ada nilai2 yg membuatkan dia ingin menutup rambutnya ... sepatutnya kamu nasihat dia supaya pakaian yg ketat tu jadikan sebagai pakaian yg longgar bukannya merubah yg baik kepada yg buruk !! tapi ubahlah yg buruk tu kepada yg baik ! 

hurmm susah nak ubah mentaliti manusia yg melontarkan kata2 mengguna kan segenap emosi tanpa akal yg ada tidak menguasai .. ceh .. yg lain pulak sebagai batu api menurut kata perintah pendapat yg tidak baik .. hai manusia .. aurat itu tetap aurat ..dan yg wajib itu tetap wajib ..seburuk mana pun manusia tu yakinlah dia juga ada sedetik perasaan dalam hati kecilnya ingin berubah .. tapi dia memerlukan sokongan yg sgt2 kuat bukan hentaman dari segala sudut !bersangka baiklah sesama manusia ... jangan terlalu pegang dengan kata2 yg bodoh spt "BERTUDUNG ITU TAK SEMESTINYA BAIK '' tak mustahil lah nanti suatu hari ada pulak org yg berpegang pada perkataan yg bodoh "ORANG TAK PERGI MEKAH LAGI BAIK DARI ORANG YANG PERGI MEKAH'' tak mustahil rite ?so .. tolonglah ubahlah pemikiran tu ke arah positif ~ ye sayang ..


hati berbicara 

benda yang buruk kita kena baiki tapi tak usah mempertikaikan benda yang baik walaupun dia berbuat kesalahan .. 
jangan terlalu asek dalam mimpi sedangkan sudah berada dalam realiti ..
adakalanya mata perlu dibutakan tapi hati biarkan ia celik..
dan adakalanya manusia sering membutakan hati dan biarkan mata saja celik untuk menilai ..
yang baik biarkan ia selama2nya yg buruk itu perlu kita tegur,,
 ''seseorang itu wpun jahat ia tetap ingin berubah ''
tapi siapa kita untuk menilai hati dan perasaan nya .. kita yg hanya ada mata dan ada hati tidak mampu menilai keluh kesah mereka..
yang pasti kita mampu merubah jika niat kita ikhlas dan tak perlu lah gunakan kekasaran ..biarlah kelembutan yang merawat segala2nya 


75 ulasan:

  1. yess.. saye suka entry ni! sangat <3.. orang suka dengki sangat banyak dalam belog pun :(

    BalasPadam
  2. adik... 3 manusia tu adalah jasad2 yang mendiami bumi sejak berkurun lamanya... ada yg sinis dan sinisnya mereka kerana melihat satu sudut seumpama nila yang merosakkan ke semua yang ikhlas dan indah kerana allah... ada kalanya kita hanya mampu berharap dan berdoakan... agar manusia 1 dan 2 dapat berubah seperti yang DIA kehendaki... tapi... mungkin juga manusia 3 itu akan berubah tempatnya... kerana kelalaian tu kadangkala terjadi sebab kita rasa kita sudah berada di landasan yang betul...

    sejahat-jahat manusia adalah sebaik-baik jin... so... jelas sangat... allah s.w.t tu maha pengampun...

    serius akak suka entry adik tengahari nie... kadangkala akak terfikir... umurmu yang muda mampu mencurahkan entry sebegini rupa...

    jaga diri... jaga jiwa tau... semoga akan hadir rusukmu hadiah dari ilahi... kalau dah ada... kena selalu berdoa agar diberi petunjuk buat hati okey...

    dah mkn ke belum nie?

    BalasPadam
  3. as salam..
    yeah!
    konsep memeberi dan menerima.
    ada mata dibutakan-diterbalikkan.
    ada hati dikurungkan-menterbalikkan.

    memang manusia tu dilahirkan semulia2 hati semulia malaikat.
    yang penting, asalkan dengan konsep memberi dan menerima ini, jangan dilupakan..semuanya kerana redha-Nya..

    =)

    thanks qaseh~
    ni kenapa? ada yang cari gaduh dengan qaseh ke? pass link dia kat saya. saya terbalik menterbalikkan dia =/

    eh? qaseh tak faham?
    ha! tertangkap! ok, entri psikologi terbalik je~ jangan risau~ sedang mencari jawapan~

    =)

    sebenarnya nak cakap..

    keakraban fauna dan kemanusiaan

    ni entri baru buat tadi. juga adalah psikologi terbalik..berikan reaksi jika sudi ;)

    BalasPadam
  4. stiap mnusia yg mmpunyai pndpat yg b'beza2...

    BalasPadam
  5. Gua sokong lu qaseh,nak copy la entry ni.hee

    BalasPadam
  6. adat manusia...cepat tak puas hati dngan satu bende cepat je cari silap org lain..tanpe tunding ke muka sendiri dulu.manusia macam ni tak matang la...atau saje cari dose free~ hurmmm

    nauzubillah jauhkan hatiku dari berprasangka buruk pade sesame manusia~

    BalasPadam
  7. perghh~ eyka sokong pendapt pocoyo! nice entri~ ;)

    BalasPadam
  8. Dilema juga aweks-aweks yg bertudung ni...mungkin belum sampai seru untuk berubah secara total.Kata orang slow and steady..biar slow tapi menjadi.

    BalasPadam
  9. itulah tindakan "melatah" menusia yg mmberi perspektif buruk sblm berpikir..(^^,)..iye dOp Qaseh??hehe..

    BalasPadam
  10. tak semua orang yg jahat akan jahat selamanya kan..hehe

    hai qaseh kembarku..hakhak

    http://qasehraihan.blogspot.com/2011/04/mengapa-wanita-menangis.html

    BalasPadam
  11. terlalu kolot... susah nak uabh pemikiran orang lain..

    sama gak ngn situasi org yang hisap dadah yang da berubah kearah kebaik.. perlu ke cakap die bekas penagih. tp die tetap menagih..

    camtue.. *asal ayat aku cam keling je??

    BalasPadam
  12. setuju dengan kata2 mu cik qaseh..memang ayat2 macam tu lah yang selalu kita dengan even qbal sendri pun ada fikir cam tu kadang2 =D

    BalasPadam
  13. percaya tak tentang reverse psychology ? mungkin bila kita suruh orang tu melonggarkan pakaian,dia tak mahu.macamna nak buat.

    BalasPadam
  14. dunia ni ada mcm2 jenis orang..kita tak boleh sangka orang tu dengan skli pndg je..kena kenal betul2 hatu budi msg2..

    BalasPadam
  15. 'pakai tudung pun belum tentu baik' KAMI tak suka orang cakap ayat ni.

    BalasPadam
  16. Betul Qaseh..sokong ape yg awak tulis.

    Mcm jugak sembahyang..ade yg kata klu perangai mcm tuh solat ke x solat sama je..

    Solat bukan perkara main2..bukan manusia yg tentukan..itu Hukum Allah..Dah mmg ade dlm Al-Quran..Jadi kita manusia kna ingat balik..ape asal usul kejadian kita?

    Bukan kah kita telah berjanji dgn Allah sejak berada dlm rahim ibu lagi?

    Kalau yg salah itu dr mausia sendiri, kebaikan itu dtg dr Allah. Kena amik iktibar dan rajin bce Al-Quran..Klu nak lebih faham bce tafsir..

    Insaflah sebelum terlambat ;)

    BalasPadam
  17. brtudung tu ayu n sopan...^^
    lntak la org nak pikir ape...]ak suke wei pompuan btudung...^^

    BalasPadam
  18. lama dop masuk sini..hehe kalau berminat qaseh leh book tiket tuk join di KB 22/4 ni..bukan senang nk ikut seminar dr azizan ni.. harga tiket promosi lak tu

    BalasPadam
  19. hai...^__^ nice blog...nama mcm anak akak...Adelia..

    BalasPadam
  20. suka dengan ayat :

    seseorang tu walaupun jahat, dia tetap ada keinginan untuk berubah.

    memang pernah jadi dalam hidup :)

    BalasPadam
  21. ya , kadang-kadang mereka alpa yang kesilapan boleh diubah dengan cara yg baik . tapi kebykn hny terfikirkn dr arah yg kurg baik .

    BalasPadam
  22. hhmmm....pompuan ni ada byk jenis...

    ada yg kena tegur baik2....baru blh terima teguran...


    ada jenis cepat melatah..bila tgur baik2...ckp kubur aku ikut suka aku...


    ada yg jenis kena marah..jenis lambat sedar diri...bila kena marah..baru tersentap...


    bg mina la...kalau dh tegur sekali..takmau dgr...ikut suke la...huhuhu

    BalasPadam
  23. jalan2 baca entri best dr blog cantik ni... follow n like2 apa yg patut...

    BalasPadam
  24. betul pandangan qaseh ni, prince pon setuju..dan harap pada org yg berfikiran sebegini dpt diberi hidayah supaya berubah dan mengamalkan amal makruh nahi mungkar..=)

    BalasPadam
  25. yang betul tetap betul. dan yang salah tidak semestinya salah. haihh.. macam2 ragam orang sekarang ni. hee~

    BalasPadam
  26. sy pernah jugak tegur kwn sy supaya bertudung..
    lpas tu dia pertikai..
    dia tnya, knapa pompuan bertudung mulut jahat? aalahai...
    menjatuhkan martabat org yg menutup aurat..

    BalasPadam
  27. yuyu zulaikha -
    kamu kan dah makin naik ..sabar lah yg teguran yang baek amek ..yg buruk ignore je okeyh

    BalasPadam
  28. sis bidadari -
    tak dan 1sttt second dah hehe...

    BalasPadam
  29. sis bidadari -
    sis syg tq komen yg buat kan qaseh rasa macam nak nenges je .. hurmm yup hanya mmpu berdoa agar manusia 1 n 2 diberi hidayah n manusia 3 hope tidak masuk ke perangkap syaitan ..
    termasuk diri ni jugak ...

    sebenarnya qaseh takde idea tu yg buat entry mcm ni sebab skang byk yg macam salah kan org yg bertudung .. hurm rosaklah..nt budak kecik yg taj tahu pape takmo bertudung lak..

    rusuk tu dah hadir ..alhamdulillah rusuk tu sgt menyayangi diri ni ..insyaAllah ..hee makan dah

    BalasPadam
  30. fadhli -
    hehe tq ye ..
    xde sape cari gaduh dengan qaseh pun lah ..sape lah berani nak cr gaduh dengan budak kuat nanges haha... cuma bergaduh dengan emosi sendiri

    BalasPadam
  31. fyqa -
    betul syg .. tapi cuba ke arah kebaikan

    BalasPadam
  32. naz -
    copy lah ..jangan lupa bagi credit haha

    BalasPadam
  33. azinur -
    dosa lah paling senang nak dpt kan huhu..
    ameen :)

    BalasPadam
  34. abadi romeo -
    tak memaksa mereka cuma nak bagitahu mentaliti orang2 yg suka berpegang pada kata2 yg kolot

    BalasPadam
  35. sis qaseh raihan -
    lama tak hupdate ..kemana pergi date ehe ...yup betul

    BalasPadam
  36. atiq -
    ha'ah betul tu org yg hisap dadah n kembali ke pangkal jalan tapi why must masih pandang serong ? manusia hurmmm ~

    BalasPadam
  37. iqbal -
    haaaa fikir camtu ye hehe... biasalah sebab kita di jamu dengan pandangan yg tak elok n mata kurang di jamu dengan benda yg elok ye dak

    BalasPadam
  38. gaung -
    tu belakang kira yang tak mahu tu tolak keuntungan .. biar lah dah dia pilih hidup dalam kerugian

    BalasPadam
  39. puteri ain -
    betul kite xleh nak jugde org rite

    BalasPadam
  40. dalila -
    tq memahami apa yg qaseh sampaikan hehe ..
    betul tu sume tu dah tercatit dalam al-quran

    BalasPadam
  41. shamsuddin -
    kalau suka wanita yg bertudum jgn sesekali rosakkannya ..jaga lah ibarat sedare sendiri

    BalasPadam
  42. lisa -
    yup setiap manusia ingin berubah ...

    BalasPadam
  43. unieMArks -
    susah nak ubah pemikiran mereka

    BalasPadam
  44. sis mina -
    ha'ah mcm2 ragam ..kalau tamo dengar biar lah sbb dah lepas tanggungjawab kita

    BalasPadam
  45. jejaka stylo -
    tq bro ...nice to meet u haha

    BalasPadam
  46. prince halilintar -
    time kasih prince ..insyaAllah

    BalasPadam
  47. miss shark -
    hehe hati sama tapi lain perasaan lain isi nya

    BalasPadam
  48. solihin -
    hurm tak semua okeyh ..sebab dia amek contoh perempuan bertudung yg mulut jahat ,,kenapa tak amek contoh perempuan bertudung yg sopan ?..

    sebab itu alasan untuk tidak mahu bertudung rite ?

    BalasPadam
  49. Jangan menghukum, sebaliknya menasihati dengan hemah.

    * Manusia wajib saling berpesan-pesan. Tak semua kita betul, dan tak semua orang salah. Allah Maha Pengampun.

    BalasPadam
  50. betul tu qaseh..huhu
    btw, omedetou..mse akk msuk blog qaseh ni..betul2 3000 follower..congratess :)

    BalasPadam
  51. missh sokong n3 neyh :)
    nice n3 ..

    BalasPadam
  52. orang sekarang...ada ja yang tak puas hati,bertudung pun tak kena,tak bertudung pun tak kena...macam2...

    BalasPadam
  53. betul2.. orang kate nak tegur tu biar r berhikmah kan.. kalau boleh biar tegur ngan care baik.. ni tak.. keje nak cari salah je.. manusie.. em

    BalasPadam
  54. suka enrty ni . setiap orang ade pandangan yang berbeza kan =)

    BalasPadam
  55. sentiasalah berfokiran positif dan sentiasalah buat keputusan dgn menggunakan akal, bukan perasaan x.x

    btw asal masuk pi sini, mesti ada yg berubah..hehe

    cepatnya hang ngan si kerul tu ada anak, tuptup dah jadi header ?? LOL

    BalasPadam
  56. tiada yg sempurna namun mereka ada hak untuk mengubah diri mereka..

    BalasPadam
  57. ada pro ada kontra..dan yang ketiga.....berkecuali.

    tidak akan pernah habis hal sebegini sama seperti hal 'buat apa solat kalau masih melakukan maksiat'.dari satu generasi kepada generasi yang lain,dari satu bangsa marhaen kepada bangsawan..

    soal tudung seperti membuka mentaliti umat islam.mentaliti yang kabur dan terdedah pada islam liberal.tudung itu menutup sebahagian keaiban dan menyerlahkan keimanan,tudung itu bukan dijadikan teori tapi praktikal..bukan dijadikan sebagai fesyen tapi kewajiban...bukan ditayangkan untuk kemegahan tapi sebahagian dari ajaran..tudung bukan dijadikan sebagai kritikan tapi kepada pemikiran.

    *tepuklah dahi dari terus menepuk dada.

    BalasPadam
  58. saya suka topik ni n saya suka tulisan qaseh..^^

    org skrg hanya ikut kata hati bukan redha Dia yg dicari

    BalasPadam
  59. salam..semakin best entry dari qaseh ni,ermm pndai cari isu sebegini,jujur kata sy sndri pun tak dapat buat entry mcm ni.thniah k..

    **orang yang melaga2kan orang lan tu cuma hanya memakan diri sahaja,membuat dosa dalam tak sedar...ermmmm

    BalasPadam
  60. suka baca entri ini... dan tidak semestinya orang tak bertudung tidak sembahyang...rite?....

    BalasPadam
  61. adek qaseh..sis suka entry ini..:)

    BalasPadam
  62. alamak.kak sunnah plak..kak qaseh syg..:P

    BalasPadam

♥Kadang2 Allah sembunyikan matahari..
Dia datangkan petir dan kilat..
kita menangis dan tertanya-tanya,
kemana hilangnya sinar...
Rupa2nya.. Allah nak hadiahkan kita pelangi♥

♥SEMUA CERITERA DALAM SEBUAH PELANGI♥
qaseh bukan pelangi , qaseh cuma qaseh , qaseh tak cantik macam pelangi tapi.... qaseh tetap ada di sini walau pelangi dah pergi..

@2010 | www.qasehdalia.com