Aku Yang Sering Dipersenda ~

54 ulasan:
Assalamualaikum ~ petang yg mendung membawa ku suatu kenangan yg dulu 

''kanan dan kiri cuba berlari masih ku di hujani tohmah dan caci..jgn sekali aku diletak kebawah hanya kerana jalan hidup yg susah..tak siapa di antara kita di dunia memilih jalan hidup yg derita..aku sering dipersenda dan sering dikecewa oleh hati mereka yg tak punya rasa''
petikan dari lagu shima ~ luka dilukai 

siapa pernah di persenda ?lebih2 lagi dalam dunia realiti mahupun maya.. bila seseorang tu berada di tempat yang tinggi dari kita ~ bila seseorang tu mampu menaiki kereta mewah .. bila someone tu sudah punya rumah yg besar .. matanya seakan2 melihat org yg dibawah dengan kata2 makian ..! cacian ! walaupun mulutnya  terkunci tapi pandangan yg sungguh jelek melihat aku seperti anjing kesepian yg meminta simpati ! .. hey manusia .. kalaulah disaat ini aku berdoa apa yg dirimu miliki di tarik dan di kabulkan dengan serta merta pasti dirimu melutut supaya doa itu ditarik balik .. hurmmm 

suatu ketika dahulu ..aku pernah di hina,diherdik ,dipandang seakan2 aku tiada tempat di dunia ,, dan org yg sentiasa mengherdik tu ibarat raja dalam diri sendiri .. ~ adakah aku perlu melatah melihat telatah yg jelek ?haha ketawa dengan riak dan takbur bila berada di tempat tinggi ..ggrrr kdg2 tersenyum sendiri .. tersenyum bila teringat sebenarnya dia lupa ~ sifatnya itu akan meletakkan dia di suatu tempat yang paling jahanam ! tempat yg paling panas ~

adakah aku salah bila aku berada di bawah ? adakah Allah hanya melihat org yg tinggi darjatnya .. banyak hartanya ?adakah org di bawah Allah tidak memandang walaupun sebelah mata sehingga aku dipersenda ~dipersenda ! seakan2 maruah aku tiada ... hurm kdg2 rasa hati ini merintih kesedihan ~ merayu2 meminta pertolongan ! bukan kerana diriku di bawah tapi kerana mereka2 yang terlalu asek dgn dunia mereka ..kerana mereka2 yg lancang menghina sesama insan !kerana mereka2 yg berbicara seolah2 tiada sempadannya!! kerek seh kamu haha .. ~ ketawa geli hati 

hati berbicara :
sebenarnya persendaan itu tak pernah meruntuhkan semangat ini ...
herdikan itu langsung tak mampu buat hati ni berada dalam dunia kesedihan
tapi hati ni tak mampu menipu ..tak mampu menipu ~ hati ini turut bersedih tapi bukan kerana caci maki .. tapi kerana hilangnya sesuatu yg mulia bila kamu berada di atas ~ mana kah sifatmu dulu ..di mana kah nilai2 murni kamu yg dulu ... dimana ? mengapa semua itu hilang bila kemewahan melingkungi hidupmu .. mengapa kau yg pernah merasa pahitnya berada dibawah sanggup menghina org lain ~ sdgkan kau tahu apa itu perasaan perit ! 
tapi aku redha dengan segala ketentuan .. aku masih gembira seperti dahulu dan aku bersyukur aku masih ada nilai2 murni itu ..
ingatlah kelak bila kamu kehilangan segala2nya .. kamu akan ingat hari in dimana kamu terlalu angkuh dan berlagak !!! ..
buanglah cermin mata hitam tu kerana hatimu sudah menjadi semakin hitam ~


54 ulasan:

  1. Allah memandang org yang tinggi iman nya.. bukan tinggi darjatnya...

    BalasPadam
  2. kita perlu semangat supaya tidak terjun bangunan kerana tidak tahan tekanan

    BalasPadam
  3. biar Tuhan menilai mereka. Kita doakan mereka berubah ya.

    BalasPadam
  4. biarlah kalu orang hina dan cani kita..kalu apa yang ada pada kita dan apa yang kita lakukan adalah halal dan baik..tuhan yang satu pasti boleh menilai. tapi jgn lah kita benci mereka yang mcm ini, kerana perasaan benci kita jugak seumpama kita menghina mereka juga dgn mengutuk mereka.apa bezanya kita dan mereka??jgn dibenci, tapi kita nasihati. sesungguh nya manusia dalam kerugian melainkan mereka yang beramal soleh dan nasihat menasihati

    BalasPadam
  5. huhu...mmg manusia suka mempersendakan sesama kita kot?sis mls nak pk benda2 ni

    BalasPadam
  6. Allah tidak melihat rupa kamu, tapi DIA melihat amalan kamu...dan orang2 yang tinggi di sisiNya kelak adalah yang tinggi taqwa mereka kepadaNya...

    BalasPadam
  7. mempersenda dn dipersenda..semua orang xnak..
    mintak dijauhkan..huuu

    BalasPadam
  8. Memang dah jadi satu sikap wajib bagi manusia zaman sekarang untuk jadi lupa diri bila dilimpahi rezeki yang lebih sedikit je dari orang lain =.='

    BalasPadam
  9. dunia ini hanya pinjaman... kemewahan itu juga pinjaman... ketahuilah olehmu... kamu mahu kemewahan dunia atau kemewahan akhirat...? pernah baca kisah nabi? adakah nabi kaya raya disepanjang sejarah hidupnya? happy sunday sayang...

    memang kita berpijak di dunia sekarang... takan sama seperti di zaman nabi... tetapi ketahuilah syurga itu tetap sama... walaupun dunia ini berputar dan berzaman demi zaman...

    BalasPadam
  10. kadang2 kata senda tu amat melukakan..tapi kita kena kuat,fight for our life..prove them we're are someone who must be respect :)

    chill dear..:)

    BalasPadam
  11. xnak ingat bnda sedih..huhu.. x suka..nak bangkit dr kejatuhan..terus bgn dan bgn..

    BalasPadam
  12. Hidup macam roda.. kejap diatas, kejap di bawah, dilenyek.. Ingat selalu walau di mana kita berada..

    BalasPadam
  13. adat manusie memang macam tu.. same je keadaan nye.. dulu die kat bawah.. kne hina kne maki, die marah.. ALLAH bagi die rezeki, die dapat naik atas.. sekarang die lak hina, maki orang bawah die.. bile nak habis camtu kan? em

    BalasPadam
  14. hhmmm....kalau ada org senda menyenda....anggap org tu mcm monyet kena kurap je....sure qaseh akan tergelak....


    mina pernah kena teruk...mina just senyum...dan ckp tenkiu....


    so....hehehe....

    BalasPadam
  15. betul tu.. ejulz pun kadang2 ada 1 tahap tu rasa diri berada di bawah sgt2.. moral down.. alhamdulillah dgn bantuan kwn2 ejulz dpt atasinya.. :)

    ejulz tag qaseh.. :) "Giveaway zalin onceitalk.com "

    BalasPadam
  16. betul tuh Qaseh..jangan kita jadikan persendaan itu sebagai alasan kita untuk merasa lemah..kalau boleh kita tunjukan pada mereka yang mempersendakan kita bahwa kita lebih baik dari mereka...

    ada masa ia menguatkan azam dan semangat kita Qaseh.

    BalasPadam
  17. manusia yg xpenah idup sng dgn kesenangan dan kesusahan org laen..(^^,)..

    BalasPadam
  18. panglima muda -
    kdg2 semangat tu boleh hilang tapi xkan terjun bangunan ...

    BalasPadam
  19. yaya -
    tq dear ..baeklah doakan agar satu hari nnt pasti dia menyesal

    BalasPadam
  20. furrball -
    tq awak .. nasihat yg boleh menaikkan semangat .. qaseh tak pernah membenci mereka2 .. biarlah hari ni dia berlagak cuma mampu tersenyum

    BalasPadam
  21. sis Lm -
    yup sis .. malas jugak nak pk tapi nak bg kesedaran kalau2 ada org yg berlagak ni baca entry ni hehe

    BalasPadam
  22. sunah -
    tq dear .. qaseh tahu n terima kasih ye sunah ady

    BalasPadam
  23. sis qaseh raihan -
    kdg2 apa yg kita taknak n tolak tu lah selalu menghampiri kita

    BalasPadam
  24. puan besar -
    thats true qaseh setuju .. semua hilang kerana darjat hurmmm

    BalasPadam
  25. cik bidadari -
    betul tu sis .. kehidupan sekarang tak sama dengan kehidupan dulu .. tapi manusia sekarang hilang sifat bila berada di dalam kemewahan .. alhamdulillah mereka dilimpahi rezeki tapi tak adil bila mempersendakan org lain

    BalasPadam
  26. akuwanblur -
    sedih melihat mereka2 itu ..

    BalasPadam
  27. puteri ain -
    tq puteri ..baeklah kuatkan semangat menongkah arus kehidupan ..

    BalasPadam
  28. d_la -
    baguslah mcm tu teruskan naik dan naik dan jangan memandang lagi saat2 kejatuhan ..tapi bila berada di atas jangan lupa saat kita di bawah ok

    BalasPadam
  29. bro padlie -
    tq bro .. insyaAllah akan selalu ingat di mana kaki berpijak

    BalasPadam
  30. kay -
    maybe dendam membuatkan dia begitu ataupun kejayaan yg dia capai dia lupa masa dia di bawah ntahlah .. bila nak abes .. penamatan dunia kot abes lah semuanya ..

    BalasPadam
  31. kure2 comel -
    hahaha baeklah mina .. kekeke kelakar monyet kena kurap heee..

    tq mina .. i will try my best

    BalasPadam
  32. ejulz -
    adakalanya kawan itu penaik semangat kan

    BalasPadam
  33. bro ghost writer -
    tq bro .. insyaAllah xkan pernah jatuh semangat ni .. yup adakalanya persendaan tu membangkitkan semangat .. :)

    BalasPadam
  34. ila -
    hehe batul tu .. ntahlah nak ckp ape lagi yg penting kita enjoyyyyy haha

    BalasPadam
  35. ramai juga juma orang yang cam nie qaseh, itu semua adalah bersifat sementara dan pinjaman dunia sahaja

    BalasPadam
  36. sape yg xpernah dipersenda..prince pun byk gak..tapi prince suke amik sikap berdiam diri dan senyum jer..bukan la pengecut tapi xde manfaat pun klu nk berdebat mengenai perkara yg xbawa erti ape2..hehe

    BalasPadam
  37. Awan dah selalu kena senda. Kena hina pun pernah. Tapi, sabar jelah. Itukan ujian Allah.

    BalasPadam
  38. Qaseh marah kat siapa ni..cakap..siapa nama dia nanti abadi romeo jumpa dan gigit telinga dia sampai putus..lepas tu buat sup..

    BalasPadam
  39. biarlah siapa pon kita di mata manusia..nak caci ke hina ke..persetankan..yg penting pandangan Allah terhdp kita bukan manusia yg hanya hamba Ilahi

    BalasPadam
  40. kuatkan hati..caiyok2 u can do it..pedulik dengan mereka yang menyakitkan hati itu..

    BalasPadam
  41. wa'alaikummussalam..

    bila dikeji, balas je dengan alhamdulillah..

    satu bentuk perbuatan yang paling sesuai..adalah dengan redha atas segala ujian-Nya.
    mudah =)

    tanya iman, tegnok amal.. ;)

    BalasPadam

♥Kadang2 Allah sembunyikan matahari..
Dia datangkan petir dan kilat..
kita menangis dan tertanya-tanya,
kemana hilangnya sinar...
Rupa2nya.. Allah nak hadiahkan kita pelangi♥

♥SEMUA CERITERA DALAM SEBUAH PELANGI♥
qaseh bukan pelangi , qaseh cuma qaseh , qaseh tak cantik macam pelangi tapi.... qaseh tetap ada di sini walau pelangi dah pergi..

@2010 | www.qasehdalia.com