Simpan cermin untuk ?

45 ulasan:
Assalamualaikum semua ...
selamat pagi .. jari baru bangun der tu pasal lambat hupdate ..haha jari pun nak tido ye .. taip leyboard ni boleh wat tangan kasar tak ?nak salam ngan mak mentua nanti haha... ~ okie tinggalkan adegan mengarut ... now kita tuju kat title atas tu ha .. ~ 
hadiah kartun dari adek puteri tersyg ..lawa tak hik2 ..puteri comel


korang ada cermin tak ?hah banyak ?ooo blogger tudung pink tu kata banyak ! haha okie fine korang buat apa dengan cermin tu ?qaseh pun ade lah siap warna pink pulak ...cermin qaseh untuk 

  • mesti lah tengok rupa .. time2 nak genyeh bedak tengok cermin kan ?kot2 jadi badut pulak
  • guna cermin baiki2 tudung yg senget .. kdg2 cermin kereta pun boleh siap bergaya n buat catwalk lagik sekalik tuan kereta keluar lari lintang pungkang tak cukup tanah 
  • tilik2 jerawat .. tengok2 hidung kot2 ada tae idung tergantung ke apa ke kan ~ haha 
  • lagi2 apa lagi ek ? banyak lagi lah boleh buat dengan cermin ni jangan buat untuk skodeng spender org dah ..macam dlm tb tu ..ngokngek betul punya idea ..grrrr ~ 
tapi kdg2 kita lupa untuk nilai kelemahan2 kita ... perbaiki apa yg kita patut baiki ..cermin hanya untuk luaran ?tidak ! cermin juga untuk dalaman ... bila kita tgk cermin untuk melihat rupa ..mulut berkata2 haisyy pesal tudung senget ni ! isy mekap comot ...gerammm ... tapi bila kita lihat cermin untuk tilik dalaman hati berbicara .. apa kelemahan2 aku ..boleh kah aku perbaiki ... insyaAllah aku akan lihat kelemahan2 aku bila aku mulai mempertikaikan kelemahan2 orang lain ... 
pernah tak korang hina orang ? korang menggelarkan diri org lain dengan gelaran yg tak sepatutnya ?masa gaduh dengan org ke..cacat cela dia kita pertikaikan ..alaaa masa kecik2 dulu takkan tak pernah ?tipu lah tu haha... qaseh pernah pe. ..cth nya 

  • nama dia nono ..qaseh gelar dia hey mecdonald
  • dia gemuk ..qaseh gelar "budak gemuk"
  • dia pendek qaseh gelar "ketot"
  • dia gigi jongang gelar dia "halimah jongang"
  • masa gaduh lak ... ko tu dahlah hitam ..huduh pulak .. 
  • pastu banyak lagi lah mcm gelaran ada 
pernah tak ?haaa ngaku2x tapi tu dulu waktu kecik2 .. masa umur 23 ni tak de nak gelar2 cenggitu dah ..! eh ada ngan hencik kyle ..budak buncit hehe ... tapi tu hanyalah gurauan somi isteri eh silap belum kawen laie... tapi kita lupa kdg2 gelaran yg kita bagi tu adakalanya mengguris hati mereka .. dan ada jugak yg jadikan tu satu dendam ... ~ 


"Jika engkau mahu menyebut cacat cela orang lain maka kenangilah terlebih dahulu cacat cela dirimu sendiri" (dirawayatkan oleh ar-Rafi'I)
 

so hati2 bila berkata2 n memberi gelaran pd org lain ..kamu maybe merasakan dirimu begitu sempurna .. tapi Allah tahu setiap apa kelemahan kamu ..maybe kamu cantik luaran hingga kan tiada siapa pun mampu mempertikaikan kelemahan2 kamu yg ada..tapi dalaman siapa yg tahu kan ?so bila hendak mengata or mengutuk ataupun melihat kelemahan2 org lain lihat dulu kelemahan2 or cacat cela yg kita ada ..n say dlm hati 
  " ooo aku pun ada kelemahan aku jugak ..tak baik aku hina kelemahan2 org lain " 
haaa so tu jadikan panduan untuk tutup mulut kita untuk menhina kelemahan org lain ..cermin tu simpan dalam poket tiap kali nak hina org or apa2pun tgk cermin nilai kelemahan diri sendiri okeyh ?boleh tak anak2 semua ?

hati berbicara :

setiap manusia pasti ada kelemahan2 sendiri ..hanya diri n Allah je tahu dimana titik kelemahan itu berada .. ~ tapi bila kita dilambung dengan sejuta pujian kdg2 kita lupa ..kita riak hingga tersasar dan terhina org lain ... dan mata terlalu gelap untuk melihat kelemahan diri sendiri .. jadilah manusia yg adil ..tak perlu mempertikaikan kelemahan org lain hingga lupa kelemahan diri sendiri .. its not fair ...dan jgn bangga dgn kelebihan yg ada ...
"xkan ada syurga bagi org yang ada sifat riak walaupun seberat debu "
kita solat bagai nak rak ..kita byk kelebihan dr segi tu ..tapi Allah dah kata xkan ada syurga kalau ada sifat riak dalam diri ! seimbangkan segala amalan kita ..
salam syg dari insan yg penuh kelemahan ~

45 ulasan:

y u y u Z u l a i k h a berkata...

Yuyu nak gakkk! nak mintak puteri katek buat!

missh aryeika berkata...

missh sokong n3 qaseh kali ini .
tgk kelemahan diri sebelom tilik kelemahan orang lain :)

hanim azhari berkata...

sebelom kite komen org lain baik kite komen diri sndri dlukn..bli cermin beso2 pastu tempek kt dinding ngadap la cermin tu sampai lebamkn..hehe

Lydia Miza(Aidyl Azim) berkata...

diri kita ni terlalu byk kelemahan...kalau kita nmpk kelemahan org 1 , org lain nmpk kelemahan kita 10 kot?huhu

Sunah Mohammad berkata...

kalo tengok cermin, jangan lupa baca doa..."Ya Allah, perindahkanlah akhlakku sebagaimana telah Kau perindahkan diriku...ameennnn.."

Dawa berkata...

tiada manusia yg sempurna. yg penting manusia hidup utk mengejar kesempurnaan. jika ada matlamat tu, insyaAllah mati pon mata tertutup rapat :)

iz berkata...

tula..riak,bahaya woo..

YUL berkata...

setuju, setiap manusia mesti ada kelemahan masing2. tk payah la nk aib2kan org cmtu. ksian die.

d_LA berkata...

orang ni suke ingat benda yg buruk je kan..dahla tu, siap pi jaja cerita pulak..haishhhh..geram tul ngan org suke bwk mulut ni..kene cermin mulut tu dulu sblm nak ngate kot2 dh jd herot kan..mengate lg..

mykhalis berkata...

kan best tengok muka lama2..lagik2 kalu suci dari noda jerawat..perghh

latest entry di blog khalis : Khalis kena saman JPJ pagi ni

Isteri Yang Comel berkata...

akak penah gak bagi gelaran kat orang, tapi tu lah kan, sekarang cam raa besalah jer

kakchik@ella berkata...

Qaseh, gambar donut dan kopi senyum tu so kiut.

cermin diri adalah yg terbaik qaseh. baru kita nampak kelemahan dan kekurangan kita kat mana. pastu kita cuba perbaiki la mana yg patut.

Lulu Rahman berkata...

alamak. insap kejap -.-

tp my incik gemok ta gemok. lulu pgl dy gemok. dy pgl lulu muncet. dosa tak? hee

mynameismy berkata...

nice entry!;)

Mira Amirudin berkata...

ha...doodle yang comey tu puteri katek yg wat kn kn ;)comel same ngan qaseh!

intan.maisarah berkata...

tgk cermin
bedek jerawat

Syafiq Rosli berkata...

owh suka kutuk orang ye..hehe

JIJI YU berkata...

sahabt kite pon cermin untuk kite gakk

cik najihah berkata...

semua orang ada kelemahan & kelebihan tersendiri..
kadang2 kelemahan tu lah yang membawa kepada kelebihan...
hihi
saje nk conteng sini :)

syuwai berkata...

datang balik pi sini mo bagi tau anda di tag! hehehe

http://syuwaistory.blogspot.com/2011/03/ga-lets-go-green-save-earth.html

Qaseh dalia adelia berkata...

yuyu -
heheh suruh puteri buat .. puteri katek sila amek upah okie

Qaseh dalia adelia berkata...

missh -
tq sayang !

Qaseh dalia adelia berkata...

hanim -
hahaha sampai lebam eh ..ooo cenggitu pulak haha

Qaseh dalia adelia berkata...

sis Lm -
yup ~ org akan nampak berpuluh2 kelemahan kita ..

Qaseh dalia adelia berkata...

sunah syg -
tq dear

Qaseh dalia adelia berkata...

bro dawa -
tidak dinamakan manusia jika sempurna :)

Qaseh dalia adelia berkata...

iz :
bukan takat bahaya ..dengeres lagi haha same meaning

Qaseh dalia adelia berkata...

yul -
ha betul3x tak perlu cr kelemahan org lain jika diri sendiri bersepah kelemahan yg belum perbaiki

Qaseh dalia adelia berkata...

d-la -
tulah pasal takut gak kan tbe2 mulut jadi herot ..uhuuu ~

Qaseh dalia adelia berkata...

bro khalis -
haha guna lah olay

Qaseh dalia adelia berkata...

sis yg cumel -
xpe lah kesilapan2 dulu skang kite hati2

Qaseh dalia adelia berkata...

kakchik -
haha mmg cantek pun rasa nak makan pun ada ..
baekkk sis perbaiki yg kurang tingkatkan prestasi kurangkan kontrobesi

Qaseh dalia adelia berkata...

my -
tq !

Qaseh dalia adelia berkata...

mira -
haha tahu2 je ..mmg puteri katek yg buatkan ..tq hihi

Qaseh dalia adelia berkata...

lulu -
tu xpe gurau senda pengerat hubungan hehek

Qaseh dalia adelia berkata...

intan maisarah -
seb bek xde jerawat

Qaseh dalia adelia berkata...

syafiq -
tak kutuk pun lah tegur je haha

Qaseh dalia adelia berkata...

jiji yu -
kalau sahabat tu baik dia mmg perlu jadi cermin untuk kita

Qaseh dalia adelia berkata...

cik najihah -
tq menconteng ye haha

Qaseh dalia adelia berkata...

syuwai -
tenkayu hehe

Lulu caldina berkata...

salam cik qaseh..1st time komen ni...lala

KatekateKite berkata...

kadang kadang tengok cermin, pandang muke, tenung mata dalam dalam.... terfikir kelemahan diri. dalam diri, dah tak nampak luaran. sedih. banyak kurang. kelemahan padaNya...... T.T

SYARIFF HAIKAL berkata...

qaseh deeply sy mmg mnt entry2 awk..truskan menulis..sb cara awk cerita sgt nice n lembut..

yatie's EPISODE berkata...

sis! yati sokongg. selalu tgk cermin, tgk luar je. kita lupa akan dlmnyee. huu

alexa yussida berkata...

xde cermin,guna henfon je cermin tdung senget ke tak..hihi..

org ckp cermin yg terbaik adalah reflect balik mcm mana hubungan kita dengan Allah dan manusia...kat situ bole detect kekurangan diri..insyaAllah:)

Catatan Popular

No reproduction of the materials from this website and its accompanying associative social media channels are to be used in other third party sites without written a consent by Qaseh Dalia

All images, text and video content used must first be given permission by author.

For further inquiries, shoot an email at:
dalia_adelia@yahoo.com
@2010 | www.qasehdalia.com