Maaf ? maaf ~ pengubat tapi ~

72 ulasan:
Assalamualaikum ~ duk wat gapo tu belako ? haha ~ 



petang olz ~ tadi ondeway qaseh balik kerja .. ada budak sekolah maybe darjah 2 naik basikal .. laju giler ..qaseh perhati je sbb dia dari belakang ..lepas tu qaseh terkejut .. kawan dia yg duduk di belakang tu jatuh.. mmg ngeri nasib baik xde kereta .. bygkan naik basikal laju n then kawan yg duk belakang jatuh terseret ~mula2 nak marah kaw2 sebab dah depan mata .. pastu dengar perbualan diorang 

ali - aku mintak maaf ..
abu (yg jatuh) - muka mcm nak nages tapi tahan kepedihan ..dah luka dah terseret kat jalan tar ..mula2 mcm nak marah gak tapi dgr kawan dia mintak maaf ..dia diam je 
qaseh : nape naik laju2 sgt ..bahaya tau dop ! (bebel jap)..dah g balik..!
diorang tunduk je ..n berlalu pergi ...

kdg2 maaf tu sangat perlu dituturkan jangan bersifat ego ..ego dgn diri sendiri ..ucapkanlah andainya kesilapan tu mmg dtg dr diri sendiri ..why not !juz say 'im sorry' tapi yelah kan contoh dalam percintaan or kehidupan .. qaseh pernah jugak ckp 'aku mmg maafkan kau tapi nak melupakan tu sangat payah '  

memang kata maaf tu dapat mengubat tapi adakalanya maaf tu tak cukup dengan penderitaan yg di tanggung ..contoh budak2 tadi wpun kawan dia mintak maaf xboleh nak hilangkan luka tu .. luka tu tetap ada ..cuma perlukan masa untuk hilang .. macam tu dlm kehidupan ni .. maaf hanya lah kata2 .. mmpu mengubat tapi tak boleh merawat ... ~ tapi sekurang2nya ucapkanlah maaf  kalau kesilapan tu mmg dtg dari kita ... ~kan kan kan?

hati berbicara :
maafkan kami ~ maafkan kami ~ hehe
dari kata maaf .. senyuman yang telah lama hilang boleh kembali ..
dari kata maaf ~ penghubung segala silaturahim yg telah lama tiada ..
dari kata maaf jugak ~ permusuhan yg ada telah hancur berkecai ..
Allah kan suka org yg bermaafan2 .. saling bersangka baik dengan sesama manusia ..
dari kata maaf juga dapat jadi penawar duka dalam sebuah kehidupan ..maafkanlah mereka2 biarpun mereka masih belum sedar dari kesilapan mereka dan dari kata maaf jugak kita boleh menjejak syurga ilahi ... ! 
tak percaya ? bukak buku2 berilmiah ada lah cerita disebalik maaf .. ~ 
xmo cerita ..carik sendiri ..
maafkan qaseh andainya ada mengguris hati demo2 ..:D

72 ulasan:

  1. betolll... nak marah pun tak jadi dengan maaf ni :)

    BalasPadam
  2. sy mmg mudah memaafkan tapi payah melupakan..huhuhu~

    BalasPadam
  3. yg penting mintak maaf dari yg ego tak mintak maaf lgsung.=(

    BalasPadam
  4. betol2...sangat senang kalo nak mintak maap...yg saketnya kita..

    BalasPadam
  5. betul..
    kata maaf mmg sng diucap..
    tapi luka 2 amek mase utk sembuh..
    yg penting kita mengaku kesalahan sendiri...;)

    jum bace n3 terbaru saya!
    memerlukan jawapan dr anda!
    http://fzhjmldn.blogspot.com/2011/03/ini-kisah-kambing.html

    dan minta pertolongan utk vote sy!
    http://creamlovebunny.blogspot.com/2011/03/top-10-contest-gambar-paling-comel.html

    VOTE NO : 7

    really appreciate that!
    thanx u so much!;)

    BalasPadam
  6. kadang2x kata MAAF tu pun ada org yg sukar nak lafazkannya o.0

    BalasPadam
  7. Memang susah nak ucapkan maaf ni..
    1. Sukar nak disebut dengan ikhlas

    2. walaupun dah diucapkan, tetapi hati orang yang menerima maaf kita ni bukan tentu dapat menerima sepenuhnya..

    Jadi biasakanlah diri dengan menerima maaf daripada orang lain dan ucapkan maaf atau sory dengan hati yang ikhlas. Walaupun orang yang kita pinta itu belum tentu dapat memaafkan kita, tetapi semoga allah menerima hati kita yang meminta ini dengan ikhlas...

    BalasPadam
  8. pengajarannya .. jgn ego dan malu utk mintak maaf.

    kakchik pun setuju dgn qaseh. kdg2 maaf je tak cukup utk mengubati hati yg benar2 terluka ..

    BalasPadam
  9. btol tu Qaseh!!
    xsalah kalo kite dulu hulurkan maaf jika tu benar2 drpd kekhilafan kite..

    BalasPadam
  10. anim pernah ckp cm sis kat membe huhuhu..mintak maaf mmg sng..tpi nk lupakn tu mmg ssh mybe da terlanjur saket ati kn

    BalasPadam
  11. perghhhhhhhhhhhhhhh pic superb...

    BalasPadam
  12. akak teringat satu citer zaman kecik2..

    baba akak akan selalu bawak akak naik vespa dia ronda satu kampung. akak biasalah... excited... cam skanglah perangaipun.

    tetahu dalam pada excitd tu akak tengok baba akak ada kat depan... akak tengah nanggis duduk kat tas pasir...

    *heeeeeeeeeeeeeeeeee... nak tahu tak? akak jatuh... bising org depan jerit kat baba akak yg anak kamu jatuh tu hah!!!!...

    time tu mesti baba akak sedihkan?

    BalasPadam
  13. tanya dok wat gapo..nie dok tunggu panggilan masuk ni...keno jaga kaunter minggu ni..dah tersengguk2 palo dah ni..hehehe

    BalasPadam
  14. follow dr segmen Ben..carik² entry Deco Ben..tak jumpa!! tapi blog cantik :-))

    BalasPadam
  15. sedangkan nabi ponn ampunkan umatnyaa..inikan pula kita manusia biasa...bermaafan tuu memang sangat2 perlu kan...(^_^)

    BalasPadam
  16. as salam..
    hm..
    sesungguhnya disebalik keperitan itu, adanya hikmah tersurat dan tersirat..
    maaaf memang menyakitkan..dan ada yang menyembuhkan..

    =)

    bila a kita minta maaf, orang tak macam layan tak layan.huhu..saya pun buat dono je la..yang penting, DIA Maha Mengatahui..

    ;)


    tutorial untuk baca entri kat blog yang super Berat.. jimat sehingga lebih dari 70% masa menunggu untuk loading page! :)

    BalasPadam
  17. maaf satu benda yang nampak macam senang tapi sebenarnya payah..sebab maaf kita kena ikhlas dtg dr hati..

    BalasPadam
  18. ye betul.. kadang2.. sangat sukar memohon maaf atas kesilapan yg kita lakukan.. tapi hakikatnya..memberi kemaafan dalam erti kata yg sebenar adalah lebih sukar~~

    BalasPadam
  19. SALAM
    GUA TAK HAL PUNYA GUA BUKAN JENIS SENTAP

    BalasPadam
  20. kadang2 maaf itu mudah diungkapkan tapi tidak mengerti ape yang dimaksudkan..

    BalasPadam
  21. yup2, sori sometimes is not enuf~ but better said than never. sama ada dimaafkan atau tidak itu belakang cerita~ :">

    BalasPadam
  22. yuyu -
    maaf boleh meleraikan pertelingkahan

    BalasPadam
  23. misz fae -
    mmg kita je tahu kesakitan yg kita rasa

    BalasPadam
  24. syuwai -
    org tu terlalu ego dgn diri sendiri

    BalasPadam
  25. fikrizaman -
    mmg susah utk menerima mentah2 perkataan maaf bila di lukai .. tapi andainya kesilapan kita mmg patut kita mintak maaf .. yg penting kita dah maafkan ..

    BalasPadam
  26. kak chik -
    hanya DIA dapat membuka pintu hati utk menerima kemaafan tu

    BalasPadam
  27. hanim -
    mmg susah nak lupakan .. sbb kesannya sgt dalam

    BalasPadam
  28. sis bidadari -
    mesti lah baba sis sedih n rasa bersalah .. hehe kenangan tu ..

    BalasPadam
  29. amirah liyana -
    manusia sgt lemah :(

    BalasPadam
  30. fadhli -
    xpelah kita dah sedar dgn kesilapan kita tu dah cukup bagus

    BalasPadam
  31. puteri ain -
    ye syg ..maaf ikhlas tu sgt susah .. kalau takat melempakan kata tu tapi tak ikhlas Allah pun tak terima

    BalasPadam
  32. brutal solo -
    tapi bro tetap ada perasaan ..

    BalasPadam
  33. lavender -
    yeah ..maaf perlu dilafazkan .. terima or tidak hanya DIA dapat membuka pintu hati

    BalasPadam
  34. skrng2nye dh sejok ati dgr p'kataan maaf tu..
    hehe

    BalasPadam
  35. atq pernah buat entry nie.. hehe.. tapi isi lain. hihi

    betul. maaf itu perlu.. tapi kesakitan yang dialami tak dapat diubati..

    BalasPadam
  36. thanks follow me....
    saya senang minta maaf kalau salah sendiri dan sangat senang memaafkan orang sampai kena pijak kepala sebab baik sangat....huuuuu....

    BalasPadam
  37. qaseh..qasen nk mintak maaf ngn qaseh ni..sebab kita sama2 qaseh..muahahahaha..ayat gila


    maaf tu penting..
    tp jgn amalkan..mksud sy jgn anggap dgn maaf segala kesakitan kepada org lain dh terbayar..kalau gitu senagla..g bunuh org pastu ckp mintak maaf kat mak dia..gila katakaw~!!hihi

    BalasPadam
  38. maafkan KAMI, maafkan KAMI, haaaaa. :)

    BalasPadam
  39. betttuuulll2...x yah nak ego sgt kan.

    BalasPadam
  40. bila mina tgh marah....mina akan cepat sejuk bila org tu minta maaf...


    sbb tu mina jarang marah lama2..hehehe....


    mmg betul la...sekurang kurangnye dgn sebutir kemaafan...hati rasa sejuk sikit...


    walau hati sakit ckit2...ehhh...apa ayat mina ni...hehehe...layan...

    BalasPadam
  41. betul la Qaseh, nak maafkan senang je.. tapi nak lupakan tu yang susah.. tp at least, bila dah ucapkan maaf, hati panas jadi sejuk..

    BalasPadam
  42. mudah memaafkan...dan mudah melupakan..

    mungkin sebab memang seorang pelupa kot?

    T__T

    BalasPadam
  43. dengan kata MAAF boleh melembutkan hati kita.....
    ----------------------------------
    Hu hu huuuuu T_T . . . . ---> Memang buat gua marah lah lu!

    BalasPadam
  44. sy mudah tersentuh dan cair kalo org mintak maaf.. huhu..

    BalasPadam
  45. maaf tidak sekadar ucapan tetapi terbit dari hati yang penuh dengan penyesalan.Meminta maaf perlu diterjemahkan dengan menebus kesilapan.Luka akibat jatuh itu..tidak sembuh sekadar ucapan..carilah ubat tapi kalau hati yang terluka..rasa lain sikit..sengaaalllll...satu badan.

    BalasPadam
  46. memang susah nak minta maaf,tp dgn lafaz maaf tu buat hati seseorang sejuk

    BalasPadam
  47. betol2..sgat setuju..
    btw, nice blog :)

    BalasPadam
  48. isshh..mesti luka budak tu...

    ermm..kadang2 kata2 kemaafan xdapat diungkap kerana keegoan..!

    BalasPadam
  49. kadang susah jugak nak maaf kalo org tu mmg basalah sgt.

    huhu

    XD

    BalasPadam
  50. Assalamualaikum...


    maaf itu pengubat dendam..sbgmana air itu lawan pada api, dr segi sifatnya...

    happy blogging :-)


    regards,
    BLADE EDGE

    BalasPadam
  51. kecek kelate blako....jejeje...

    maaf jugak sekiranya hanya ditabur tanpa benar2 memaksudkan nya tiada guna..ada org juz mintak maaf kerana itu adalah apa yyg ptut dilakuakan tp tidak memaksudkan nya..itu kita tidak mahu~_~

    BalasPadam
  52. kemaafan pada orang lain seolah-olah benteng kepada rasa kesal dan bersalah pada diri sendiri...

    BalasPadam
  53. alamak..siannye dgn budak tuh! kalo sy ade mst da lnje eskrem! siyes...

    BalasPadam
  54. betol tu, kita mesti sentiasa meminta juga memaafkan orang lain...

    BalasPadam
  55. mengucapkan kata maaf mmg mudah..hingga kdg² maaf tu menjadi mainan kata semata²

    sedap sengoti yaa..pas dgr lagu keli lah nih ya..


    YUNA&ADIBAH NOOR DAN SCHA SERTA IRMA HASMIE

    BalasPadam
  56. kite baru wat entri pasal maaf nie qaseh...hehehe

    BalasPadam
  57. alololo...ayat budak tue..
    fyna seorg yang pemaaf..
    huhuhu..

    BalasPadam
  58. boleh maafkan..tp nk lupakan sedikit payah......

    BalasPadam

♥Kadang2 Allah sembunyikan matahari..
Dia datangkan petir dan kilat..
kita menangis dan tertanya-tanya,
kemana hilangnya sinar...
Rupa2nya.. Allah nak hadiahkan kita pelangi♥

♥SEMUA CERITERA DALAM SEBUAH PELANGI♥
qaseh bukan pelangi , qaseh cuma qaseh , qaseh tak cantik macam pelangi tapi.... qaseh tetap ada di sini walau pelangi dah pergi..

@2010 | www.qasehdalia.com