Bila Politik Dan Darjat Terlalu Diagung2kan ~ 2 hati merana siapa yg tahu !

61 ulasan:

Andainya aku seorang puteri layakkah aku berkahwin dengan seorang petani ?mana darjat yg aku agung2kan selama ni ,... jatuhlah darjat aku sebagai seorg puteri ~ andainya aku seorang puteri dapat kah aku bergaul dengan korang semua ?andainya keluarga aku dari darah di raja mampu kah aku bersama dengan si dia sedangkan dia hanyalah org biasa .. seorang petani yg hanya punya cinta tiada darjat .. hanya ada keturunan memiliki sebidang tanah .. adakah keluarga puteri akan terima petani sbgai menantu ?


jika keluarga ku dari pasti barisan sdgkan si dia dari parti pas adakah keluarganya menerima aku ? adakah aku di terima ..atau pun aku di tolak mentah2 ..sdgkan keluarga ku dari agama yg baik ..dari keturunan yg baik .. adakah mereka lebih mengagungkan darjat dan politik sehingga sanggup melihat dua hati yg merana ~ dunia oo dunia .. jgn terlalu agungkan darjat dan politik sehingga apa yg penting di ketepikan .. apa yg penting ?adakah darjat dan politik termasuk dalam pemilihan calon isteri dan suami ?hehhh mmg dunia dah akhir zaman!!!
              
“Wanita itu dinikahi karena empat hal. Karena hartanya, keturunannya, kecantikannya, dan agamanya. Maka pilihlah agamanya, (kalau tidak) engkau akan celaka.” (Riwayat Bukhari dan Muslim)

mmg dunia hr ni dah moden ..ni bukan zaman p ramlee .. zaman ibu mertua ku tapi jgn lupa ada lagi org2 yg terlalu agungkan politik !! ada lah one story ~ dia ajak keluarga g pinang gadis idaman .. 

 keluarga lelaki - parti apa ?
keluarga perempuan - kawe parti barisan .. nape ?
 keluarga lelaki - xde apa .. jom balik ..saya tak setuju anak saya kawen dengan keluarga dari parti barisan ~ balik2x !

tengok ! apa yg ada dlm fikiran ?adakah parti tu terlalu agung sehingga agama di lupa ?adakah politik tu terlalu tinggi darjatnya hingga keturunan di tendang ! adakah politik itu melampaui kotak fikiran hingga itu soalan pertama yg terkeluar dari mulut yg lancang !! hurmmm manusia ~ makin moden dunia makin kolot pemikiran ! 

hati berbicara :

adakah agama tu no dua bagi kamu ?
adakah darjat tu menjatuhkan maruah kamu sedangkan darjat yg tinggi tu adakalanya membuatkan seseorang tu bergelumang dengan noda dan dosa ~ 
adakah tiada darjat ..keturunan seseorang tu dari keturunan yg tidak baik ?
di saat kematian kita datanglah malaikat yg di tugaskan untuk menyoal kita ...
Siapakah Tuhan kamu!
Siapakah Nabi kamu!
Apakah agama kamu!
Apakah kiblat kamu!
Siapakah saudara kamu!
Apakah pegangan iktikad kamu!
Dan apakah kalimah yang kamu bawa bersama-sama kamu!
adakah politik kamu yg ditanya ?adakah darjat kamu yg ditanya ?adakah seluruh harta kamu di tanya ?heh !! ada akal ? fikir !!

61 ulasan:

Cik Bidadari berkata...

1st...

Cik Bidadari berkata...

huhuhuhu... pernah terjadi kat kwan akak... pantai timur sana... kawan akak budak KL... walaaaaaa. haru biru time tu akak tengok bf kawan akak dah angin satu badan...

akak suka "Dan apakah kalimah yang kamu bawa bersama-sama kamu!"

sayang qaseh... semoga kita dan keluarga kita tak jd mcm nie harap2... ya salam...

♥♥P.i.n.K.y MoMMa♥♥ berkata...

cehhh sape yg pilih tu smua mmg ler buta ati.. ;)
cantiknye tuan puteri kt atas tu hihi..
nsb baik dh berpunya ;)

iz berkata...

pangkat darjat rupa paras harta,semua akan hilang bila ajal dah sampai..ingat asal usul,kenal diri..

syuwai berkata...

pilihlah pasangan anda kerana agamanya ^^



p/s err..ada kwn kerja dia mengaku keturunan sultan Brunei [ntah betul ke tidak] hakhakhak ;p

... berkata...

as salam..
wah! saya suka!!

nasib baik politik bukan menjadi 'pengaruh' dalam keluarga. adoi..

hmm.bagi yang mengagunkan2 nya. mata dan hati memang dah dibutakan oleh makhluk laknatullah tu.. huu.. risau juga..

thanks qaseh serumpun satu malaysia ;)

qasehraihan berkata...

uiii...ada ke permasalahan gini???takut gua..haha

http://qasehraihan.blogspot.com/2011/03/bloglist-lambat-update-entry-baru.html

Anisa Hang Tuah berkata...

tepuk dada tanya iman,,

MAI @ WAWA berkata...

very good messages :')

cik kia berkata...

thanksss shareeeee ;) hee

Cik Ezy berkata...

dasat la kalo libatkn politik..
ngee..
xsnngup rasenye..

Tasha berkata...

adeh.......adakah politik penting dalam memilih pasangan hidup?

Muhammad Khairul Fahmi berkata...

suka sgt ngan entri ni..
politik buknlah segala2nya..
kerna politik manusia snggup bercakaran...
kerna politik msyrkt merana..
di mana kewibawaan politik yg sebenarnya m'ajar manusia menjadi manusia sebenar...
sbb kuasa, mereka tak tau dosa & neraka...nauzubillah...

cEmpAkA BirU berkata...

Islam juga menggalakkan kita mencari pasangan yang sekufu

♪..aq[daN]pUteraku..♪ berkata...

politik...mainan dunia, kdg d salah guna..agama d tolak ketepi..


suka dgn makin moden dunia mkin kolot pemikiran...yup! tula yg kita tgk pd hr ne...

padlie berkata...

tu taksub sangat ngan parti..
jangan putuskan ukhwah kerana parti dan darjat..
dalam kubur kita sama2 ditemani ulat gak..

Entry terbaru padlie: AIR PASANG pagi, SURUT pukul lima

GiveAsh berkata...

pandangan yang bernas..kui kui
btw nice blog...follow...

PeNgEmiS dUniA berkata...

xptt kerana politik xnak kawen kan .

tapi mgkn sbb die tgk pemimpin parti yg xmementingkan agama , hina agama menjadi pilihan , itu sebab dia xberapa nak suka kan . tp jgnla tolak smp camtu skali .

Naddia berkata...

alhamdulillah..
jrg org tulis entry camni

нαηιмQαtяυηηα∂α berkata...

Teringat pulak cite ustazah saya, sama gak, satu keluarga bn, satu keluarga pas. Tapi Alhamdulillah bersatu jugak dengan suaminya.. =)

Jom terjah:
Iklan Yang Memalukan Kaum Wanita

||aLeaSaRa|| berkata...

hye si comel!kite suka baca n3 di sin sebab kdg2 macam tak percaya pemikiran sis ni lagi matang dari usia..alhamdulillah sama2 beri kesedaran pada lelaki di luar sana dlm mencari jodoh.

alexa yussida berkata...

abg n akak ipar kawen jea wlpon parents berlainan parti..:D

Gen Fujita berkata...

Tiada apa pada darjat duniawi, hanyalah ilusi yang dicipta oleh manusia bersifat supremacist dan oppressor.

diana berkata...

pernah masuk suratkhaba cerita macam ni..kan??
sebaiknye hal politik tak boleh kita campor aduk kan dalam soal memilih pasangan..

aliza berkata...

kdg2 mmg ada org yg camtuu..lagi pentingkan darjat dgn politik..tak berkembang lansung cara pemikiran dorang.hehe

puteri ain berkata...

kalau one day saya nak kawen..mintak jauh la semua ni...hehe

Awan Biru berkata...

Pangkat dan darjat tu cuma ujian dari Allah. Sama ada kita mampu untuk berlaku adil atau sebaliknya. Nanti bila dah nazak bukan fahaman politik yang nak dibawa mati. Semua umat Islam itu sama di sisi Allah. Jadi mengapa kita berlagak pandai mahu memberikan taraf dan tahap seseorang itu?

Jika seorang puteri berkahwin dengan seorang putera, adakah dia boleh hidup bahagia selamanya?

Opsss...terlebih sudah Awan ni.

NadiRah berkata...

perghh...
badan kecik,kepala besar!!
huhu

azi nur berkata...

kalau org dulu2 kawen ikut kasta...xsangka skrg pon ade lagi yang macam ni walhal kita sesama manusia kejadian asal usul kita adalah sama...sama dijadikan dari tanah...tiada sorang pon yang dijadikan dari batu permata...nauzubillah jauhkan perangai begini berlaku pade anak cucu cicit ku~

muhammad iqbal hakimi bin tahir berkata...

huhu..payoh lah nak nikoh gni...sorg bulan sorg roket..sorg keris.. =D

Qaseh dalia adelia berkata...

sis bidadari -
qaseh tulis ni pun sebab ada pengalaman org2 lain mcm ni .. rasa macam tak adil lah dengan semua ni..

harap2 mcm tu lah sis..wslm sayang sis jugak

Qaseh dalia adelia berkata...

sis pinky momma -
ada je sis yg pilih mcm ni .. hurmm mmg buta hati .. qaseh belum berpunya haha marah hencik kyle ..

psst :sis nak buat menantu ke?hik2

Qaseh dalia adelia berkata...

iz -
baeklah cekgu

Qaseh dalia adelia berkata...

syuwai -
betul tu

p/s silah lah selidik dah kaut keuntungan hahaha jahat tak

Qaseh dalia adelia berkata...

fadhli -
tq fadhli suka haha.. alhamdulillah jugak dlm keluarga pengaruh politik tu xde sangat .. mmg hati dan mata dah dibutakan tu emm ..
welcome ketua haha

Qaseh dalia adelia berkata...

sis qaseh raihan -
ada je sis

Qaseh dalia adelia berkata...

anisa -
tolong tepuk hehe

Qaseh dalia adelia berkata...

mai @ wawa -
tq dear

Qaseh dalia adelia berkata...

cik kia -
melepaskan lelah yg terbuku

Qaseh dalia adelia berkata...

cik ezy -
sekarang tgk politik kita hurmm

Qaseh dalia adelia berkata...

tasha -
tak penting langsung tapi ada yg kolot pemikiran

Qaseh dalia adelia berkata...

muhammad khairul fahmi -
politik sekarang banyak yg terpesong huhu

Qaseh dalia adelia berkata...

cempaka biru -
tapi politik tu penting kah ?

Qaseh dalia adelia berkata...

aqdan puteraku -
huhu tq dear

Qaseh dalia adelia berkata...

bro padlie -
yup ..

Qaseh dalia adelia berkata...

giveash -
tq bro

Qaseh dalia adelia berkata...

pengemis dunia -
tak semestinya kita pilih parti tu kita tak lakukan ibadah2 yg kita wajib lakukan

Qaseh dalia adelia berkata...

naddia -
huhu terfikir dari semalam lagi

Qaseh dalia adelia berkata...

hanim -
alhamdulillah kalau mcm tu

Qaseh dalia adelia berkata...

sis aleasara -
huhu qaseh tak matang gak buat2 matang je neh haha.. tq

Qaseh dalia adelia berkata...

sis alexa -
alhamdulillah kalau boleh terima tu yg sepatutnya

Qaseh dalia adelia berkata...

gen fujita -
supremacist n oppressor tu mende?

Qaseh dalia adelia berkata...

diana -
tak tahu pulak penah masuk paper hehe

Qaseh dalia adelia berkata...

aliza -
hah ada kan ? tulah mmg tak berkembang pun

Qaseh dalia adelia berkata...

puteri ain -
insyaAllah syg

Qaseh dalia adelia berkata...

awan biru -
suka ayat last ..belum tentu bhgia hehe

Qaseh dalia adelia berkata...

nadirah -
ape yg kecik ape yg besar tu hehe

Qaseh dalia adelia berkata...

azi nur -
makin moden dunia makin timbul benda2 yg lama

Qaseh dalia adelia berkata...

iqbal -
haha toksoh duk nikoh2 lah eh

kay_are berkata...

ade ke yang pilih ikut parti?? ape ke pelik sangat care milih nye ni.. tak pernah di wat dek orang rase nye..

Tanpa Nama berkata...

Ya, mungkin karena itu

Catatan Popular

No reproduction of the materials from this website and its accompanying associative social media channels are to be used in other third party sites without written a consent by Qaseh Dalia

All images, text and video content used must first be given permission by author.

For further inquiries, shoot an email at:
dalia_adelia@yahoo.com
@2010 | www.qasehdalia.com