Bila Politik Dan Darjat Terlalu Diagung2kan ~ 2 hati merana siapa yg tahu !

61 ulasan:

Andainya aku seorang puteri layakkah aku berkahwin dengan seorang petani ?mana darjat yg aku agung2kan selama ni ,... jatuhlah darjat aku sebagai seorg puteri ~ andainya aku seorang puteri dapat kah aku bergaul dengan korang semua ?andainya keluarga aku dari darah di raja mampu kah aku bersama dengan si dia sedangkan dia hanyalah org biasa .. seorang petani yg hanya punya cinta tiada darjat .. hanya ada keturunan memiliki sebidang tanah .. adakah keluarga puteri akan terima petani sbgai menantu ?


jika keluarga ku dari pasti barisan sdgkan si dia dari parti pas adakah keluarganya menerima aku ? adakah aku di terima ..atau pun aku di tolak mentah2 ..sdgkan keluarga ku dari agama yg baik ..dari keturunan yg baik .. adakah mereka lebih mengagungkan darjat dan politik sehingga sanggup melihat dua hati yg merana ~ dunia oo dunia .. jgn terlalu agungkan darjat dan politik sehingga apa yg penting di ketepikan .. apa yg penting ?adakah darjat dan politik termasuk dalam pemilihan calon isteri dan suami ?hehhh mmg dunia dah akhir zaman!!!
              
“Wanita itu dinikahi karena empat hal. Karena hartanya, keturunannya, kecantikannya, dan agamanya. Maka pilihlah agamanya, (kalau tidak) engkau akan celaka.” (Riwayat Bukhari dan Muslim)

mmg dunia hr ni dah moden ..ni bukan zaman p ramlee .. zaman ibu mertua ku tapi jgn lupa ada lagi org2 yg terlalu agungkan politik !! ada lah one story ~ dia ajak keluarga g pinang gadis idaman .. 

 keluarga lelaki - parti apa ?
keluarga perempuan - kawe parti barisan .. nape ?
 keluarga lelaki - xde apa .. jom balik ..saya tak setuju anak saya kawen dengan keluarga dari parti barisan ~ balik2x !

tengok ! apa yg ada dlm fikiran ?adakah parti tu terlalu agung sehingga agama di lupa ?adakah politik tu terlalu tinggi darjatnya hingga keturunan di tendang ! adakah politik itu melampaui kotak fikiran hingga itu soalan pertama yg terkeluar dari mulut yg lancang !! hurmmm manusia ~ makin moden dunia makin kolot pemikiran ! 

hati berbicara :

adakah agama tu no dua bagi kamu ?
adakah darjat tu menjatuhkan maruah kamu sedangkan darjat yg tinggi tu adakalanya membuatkan seseorang tu bergelumang dengan noda dan dosa ~ 
adakah tiada darjat ..keturunan seseorang tu dari keturunan yg tidak baik ?
di saat kematian kita datanglah malaikat yg di tugaskan untuk menyoal kita ...
Siapakah Tuhan kamu!
Siapakah Nabi kamu!
Apakah agama kamu!
Apakah kiblat kamu!
Siapakah saudara kamu!
Apakah pegangan iktikad kamu!
Dan apakah kalimah yang kamu bawa bersama-sama kamu!
adakah politik kamu yg ditanya ?adakah darjat kamu yg ditanya ?adakah seluruh harta kamu di tanya ?heh !! ada akal ? fikir !!

61 ulasan:

  1. huhuhuhu... pernah terjadi kat kwan akak... pantai timur sana... kawan akak budak KL... walaaaaaa. haru biru time tu akak tengok bf kawan akak dah angin satu badan...

    akak suka "Dan apakah kalimah yang kamu bawa bersama-sama kamu!"

    sayang qaseh... semoga kita dan keluarga kita tak jd mcm nie harap2... ya salam...

    BalasPadam
  2. cehhh sape yg pilih tu smua mmg ler buta ati.. ;)
    cantiknye tuan puteri kt atas tu hihi..
    nsb baik dh berpunya ;)

    BalasPadam
  3. pangkat darjat rupa paras harta,semua akan hilang bila ajal dah sampai..ingat asal usul,kenal diri..

    BalasPadam
  4. pilihlah pasangan anda kerana agamanya ^^



    p/s err..ada kwn kerja dia mengaku keturunan sultan Brunei [ntah betul ke tidak] hakhakhak ;p

    BalasPadam
  5. as salam..
    wah! saya suka!!

    nasib baik politik bukan menjadi 'pengaruh' dalam keluarga. adoi..

    hmm.bagi yang mengagunkan2 nya. mata dan hati memang dah dibutakan oleh makhluk laknatullah tu.. huu.. risau juga..

    thanks qaseh serumpun satu malaysia ;)

    BalasPadam
  6. uiii...ada ke permasalahan gini???takut gua..haha

    http://qasehraihan.blogspot.com/2011/03/bloglist-lambat-update-entry-baru.html

    BalasPadam
  7. dasat la kalo libatkn politik..
    ngee..
    xsnngup rasenye..

    BalasPadam
  8. adeh.......adakah politik penting dalam memilih pasangan hidup?

    BalasPadam
  9. suka sgt ngan entri ni..
    politik buknlah segala2nya..
    kerna politik manusia snggup bercakaran...
    kerna politik msyrkt merana..
    di mana kewibawaan politik yg sebenarnya m'ajar manusia menjadi manusia sebenar...
    sbb kuasa, mereka tak tau dosa & neraka...nauzubillah...

    BalasPadam
  10. Islam juga menggalakkan kita mencari pasangan yang sekufu

    BalasPadam
  11. politik...mainan dunia, kdg d salah guna..agama d tolak ketepi..


    suka dgn makin moden dunia mkin kolot pemikiran...yup! tula yg kita tgk pd hr ne...

    BalasPadam
  12. tu taksub sangat ngan parti..
    jangan putuskan ukhwah kerana parti dan darjat..
    dalam kubur kita sama2 ditemani ulat gak..

    Entry terbaru padlie: AIR PASANG pagi, SURUT pukul lima

    BalasPadam
  13. pandangan yang bernas..kui kui
    btw nice blog...follow...

    BalasPadam
  14. xptt kerana politik xnak kawen kan .

    tapi mgkn sbb die tgk pemimpin parti yg xmementingkan agama , hina agama menjadi pilihan , itu sebab dia xberapa nak suka kan . tp jgnla tolak smp camtu skali .

    BalasPadam
  15. alhamdulillah..
    jrg org tulis entry camni

    BalasPadam
  16. Teringat pulak cite ustazah saya, sama gak, satu keluarga bn, satu keluarga pas. Tapi Alhamdulillah bersatu jugak dengan suaminya.. =)

    Jom terjah:
    Iklan Yang Memalukan Kaum Wanita

    BalasPadam
  17. hye si comel!kite suka baca n3 di sin sebab kdg2 macam tak percaya pemikiran sis ni lagi matang dari usia..alhamdulillah sama2 beri kesedaran pada lelaki di luar sana dlm mencari jodoh.

    BalasPadam
  18. abg n akak ipar kawen jea wlpon parents berlainan parti..:D

    BalasPadam
  19. Tiada apa pada darjat duniawi, hanyalah ilusi yang dicipta oleh manusia bersifat supremacist dan oppressor.

    BalasPadam
  20. pernah masuk suratkhaba cerita macam ni..kan??
    sebaiknye hal politik tak boleh kita campor aduk kan dalam soal memilih pasangan..

    BalasPadam
  21. kdg2 mmg ada org yg camtuu..lagi pentingkan darjat dgn politik..tak berkembang lansung cara pemikiran dorang.hehe

    BalasPadam
  22. kalau one day saya nak kawen..mintak jauh la semua ni...hehe

    BalasPadam
  23. Pangkat dan darjat tu cuma ujian dari Allah. Sama ada kita mampu untuk berlaku adil atau sebaliknya. Nanti bila dah nazak bukan fahaman politik yang nak dibawa mati. Semua umat Islam itu sama di sisi Allah. Jadi mengapa kita berlagak pandai mahu memberikan taraf dan tahap seseorang itu?

    Jika seorang puteri berkahwin dengan seorang putera, adakah dia boleh hidup bahagia selamanya?

    Opsss...terlebih sudah Awan ni.

    BalasPadam
  24. perghh...
    badan kecik,kepala besar!!
    huhu

    BalasPadam
  25. kalau org dulu2 kawen ikut kasta...xsangka skrg pon ade lagi yang macam ni walhal kita sesama manusia kejadian asal usul kita adalah sama...sama dijadikan dari tanah...tiada sorang pon yang dijadikan dari batu permata...nauzubillah jauhkan perangai begini berlaku pade anak cucu cicit ku~

    BalasPadam
  26. huhu..payoh lah nak nikoh gni...sorg bulan sorg roket..sorg keris.. =D

    BalasPadam
  27. sis bidadari -
    qaseh tulis ni pun sebab ada pengalaman org2 lain mcm ni .. rasa macam tak adil lah dengan semua ni..

    harap2 mcm tu lah sis..wslm sayang sis jugak

    BalasPadam
  28. sis pinky momma -
    ada je sis yg pilih mcm ni .. hurmm mmg buta hati .. qaseh belum berpunya haha marah hencik kyle ..

    psst :sis nak buat menantu ke?hik2

    BalasPadam
  29. syuwai -
    betul tu

    p/s silah lah selidik dah kaut keuntungan hahaha jahat tak

    BalasPadam
  30. fadhli -
    tq fadhli suka haha.. alhamdulillah jugak dlm keluarga pengaruh politik tu xde sangat .. mmg hati dan mata dah dibutakan tu emm ..
    welcome ketua haha

    BalasPadam
  31. cik kia -
    melepaskan lelah yg terbuku

    BalasPadam
  32. cik ezy -
    sekarang tgk politik kita hurmm

    BalasPadam
  33. tasha -
    tak penting langsung tapi ada yg kolot pemikiran

    BalasPadam
  34. muhammad khairul fahmi -
    politik sekarang banyak yg terpesong huhu

    BalasPadam
  35. cempaka biru -
    tapi politik tu penting kah ?

    BalasPadam
  36. pengemis dunia -
    tak semestinya kita pilih parti tu kita tak lakukan ibadah2 yg kita wajib lakukan

    BalasPadam
  37. naddia -
    huhu terfikir dari semalam lagi

    BalasPadam
  38. hanim -
    alhamdulillah kalau mcm tu

    BalasPadam
  39. sis aleasara -
    huhu qaseh tak matang gak buat2 matang je neh haha.. tq

    BalasPadam
  40. sis alexa -
    alhamdulillah kalau boleh terima tu yg sepatutnya

    BalasPadam
  41. gen fujita -
    supremacist n oppressor tu mende?

    BalasPadam
  42. diana -
    tak tahu pulak penah masuk paper hehe

    BalasPadam
  43. aliza -
    hah ada kan ? tulah mmg tak berkembang pun

    BalasPadam
  44. awan biru -
    suka ayat last ..belum tentu bhgia hehe

    BalasPadam
  45. nadirah -
    ape yg kecik ape yg besar tu hehe

    BalasPadam
  46. azi nur -
    makin moden dunia makin timbul benda2 yg lama

    BalasPadam
  47. iqbal -
    haha toksoh duk nikoh2 lah eh

    BalasPadam
  48. ade ke yang pilih ikut parti?? ape ke pelik sangat care milih nye ni.. tak pernah di wat dek orang rase nye..

    BalasPadam
  49. Ya, mungkin karena itu

    BalasPadam

♥Kadang2 Allah sembunyikan matahari..
Dia datangkan petir dan kilat..
kita menangis dan tertanya-tanya,
kemana hilangnya sinar...
Rupa2nya.. Allah nak hadiahkan kita pelangi♥

♥SEMUA CERITERA DALAM SEBUAH PELANGI♥
qaseh bukan pelangi , qaseh cuma qaseh , qaseh tak cantik macam pelangi tapi.... qaseh tetap ada di sini walau pelangi dah pergi..

@2010 | www.qasehdalia.com