AturanNYA sangat cantik .. Yakinlah ! tapi ~

71 ulasan:
Assalamualaikum .. pagi bloggers ~

semua bangun ! selamat pagi cikgu ! hehe.. alhamdulillah masih bernafas lagi hari ni dan perjuangan perlu di teruskan ... eceh macam nak g perang je gamoknye .. hope bloggers semua sihat2 aja.. 2 3 hari lepas kecoh pasal sorg gurl yg cuba bunuh diri kat KB mall kan ..bukan nak cerita pasal dia .. tapi tak boleh nak salahkan dia jugak ! maybe fikiran dia dah 'hang' serabut sgt2 dah tu .. andainya kita berada di tempat dia ... di tengah2 lautan yg luas ditemani dayung n sampan je .. tiada kompas tiada arah untuk menuju .. tibe2 boleh pulak seekor naga muncul ...xde jalan lain dah hanya jalan mati !!maybe macam tu lah gamaknya budak tu .. tapi alhamdulillah cubaan dia tak berhasil masih di beri peluang utk hidup lagi ..hope peluang tu di gunakan dgn sebaiknya ..sian abg bomba hihi


  tapi kita lupa... ! aturan Allah tu sgt cantik .. yakin! yakin ! dan yakinlah ~ tapi aturan tu di hodohkan dengan ketidaksabaran kita ! kita tidak sabar ! kita terburu2 ! terima ujian sikit nak bunuh diri ! terima musibah tu musibah ni nak bunuh diri ! sebenarnya kita lupa yg kita ni manusia ~ manusia biasa yg punya hati lemah ... ! sangat2 lemah ~ eleh kata je kuat .. tengok hindustan pun nanges haha .. 


sebab tu kita kena paham .. fahamkan hati tu ! fahamkan jiwa ! jasad dan minda ! fahamlah Allah sedang mengasihi kita .. Allah sdg memberi kita ksh sygnya .. ! tahu tak kenapa org2 beriman semakin dia nak dekat dgn Allah semakin byk ujian .. sbb Allah nak uji mampu tak hamba2Nya yg ingin  mendekatiNYA ..tabah tak ?sabr tak? Allah kasih ~ Allah syg sgt kat kita sbb tu lah ujian dtg .. tapi kita tak paham ! yg kita paham ..Allah benci aku ! Allah dah xsyg aku ! sbb tu Allah abgi aku cubaan yg byk ... Aku ni hamba Allah yg paling Allah benci ! biar je aku mati ~ biar ~ biar tengkorak hang .. hehe selama ni Allah dok usha kita ..ohhh hamba aku ni sdg lalai dgn nikmat yg aku bagi ... ohh hamba aku ni terlalu gah dgn nikmat sihat yg aku bagi ... n then Allah bagi sakit .. sbb kita dah lalai sgt dgn dunia ..bila kita sakit ..mula lah baru teringat Allah .. mulalah berzikir ..Allah Allah Allah ~ yg selama ni tak prnah berzikir.. Allah bagi sakit ! Allah nak cuci dosa kita .. Allah rindu ~ Allah rindu sangat dgn zikir2 kita .. Allah rindu ~ rindu dengan doa2 kita ... hurmm !


   ''ada seorang budak .. dia nak masuk U tapi tak dapat .. ayah dia nak hantar dia masuk sekolah pondok (tempat mencari ilmu2 Allah) tapi dia tak mahu ! last2 dia pergi jugak .. bertahun2 lamanya baru dia sedar ada hikmah di sebalik dia tak dapat masuk U .. dia lebih mendekatkan diri dr Allah " 
 aturan Allah sungguh cantik bukan ? tapi manusia tiadak sabar ~ tidak menuggu aturan2 tu ..terlalu terburu2 dgn gerak hati dan perasaan yg sdg dibisikkan oleh syaitannnn !!!


hati berbicara :

kita ada mak kita ada ayah ..adakalanya kita rapat dgn mak kerana mak lebih penyayang .. dan sebaliknya .. ayah always marah kita .. buat tu tak kena buat ni tak kena ..kalau kita tak semayang ayah pukul .. kita pergi kat mak ..kita mengadu kat mak kita ..ayah dah syg adik..ayah benci adik.. tapi kita lupa ayah buat semua tu sbb ayah syg kan kita ..ayah nak lindungi kita dr azab2 pada hari esok.. cuma kita tak paham apa konsep sebenarnya syg ... ~  
qaseh syg semua hehe ~

71 ulasan:

forever love berkata...

betul3.. manusia nie bila dalam keadaan susah je bau nak ingat Allah..

Mira Amirudin berkata...

Allah tu Maha adil kan.. ;)
setiap episod dalam hidup kita ni sebenarnya Dia dah susun dengan adanya kebaikan ;)

Sunah Mohammad berkata...

Allah tidak membebankan hambaNya melainkan dengan kemampuannya...:)

Isteri Yang Comel berkata...

setiap apa yang berlaku ada hikmahnya, mungkin DIA tak tunjuk semasa kita membuat pilihan, DIA maha mengatahuai

Prince Halilintar berkata...

betul tu..jgn mudah kite salahkan Tuhan bila sesuatu musibah terjadi pada diri kite sedangkan semasa senang kite lupekan Allah..

qasehraihan berkata...

perkukuh iman di dada..semua akan selamat..
apa jua yang dilarang oleh ibu ayah kita, itu yg terbaik buat kita..


hehe..entry lambat ckit la yang..kelas penuh..hoho

KUREKURE COMEL berkata...

ok..sabar...sabar....hehehe...

hhmm...kdg2 bila bertalu talu ujian yg hadir...

kewarasan akal amatlah tidak stabil..


so...zikir kan..kan...

tq..hehehe..

Ummi Eisya berkata...

stuju..semuanya ditentukan Dia,adalah yang terbaik utk kita..

mykhalis berkata...

kita tak tahu aturanNya pada kta. tapi bila sesuatu berlaku pada kita ambil hikmah di sebaliknya dan jgn mempertikaikan apa yg terjadi..ada rencana Allah yang kita tak mampu fikirkan..bersyukurlah..

lattest entry di blog khalis :
Wanita mengandung yang tak senonoh

"Che Ain" berkata...

hai dak comey.. awk di tag at my blog ek..
Coretan Che Ain

Tasha berkata...

indahnya.... I dah lama juga sedar ttng benda tu. tapi sebelum tu I pun jahil juga banyak perkar. sukasalahkan orang lain la....apa la..... bila dah sedar bnyk perkara baru raSA cool and tenang. lagi2 bila dekatkan diri dengan Allah.

mynameismy berkata...

u rite dear!;)

Lydia Miza(Aidyl Azim) berkata...

sebenarnya...jd manusia ni bkn susah.jika ada masalah luahkan pd insan terdekat.jika asik pendam dan pendam..tu yg jd virus merosak hati

Cik Ezy berkata...

xdpt tgok pon vidoe yg kat kb mall tu..
kecoh kat pesbuk psl tu..
ehehe

Sharienz Sz berkata...

betul tu manusia sangat2 lemah..
cakap je kuat dan tabah..
tp skit2 nak ikut jln singkat..huhu

cik fai berkata...

BETOL .BETOL. BETOL.
KITA NAK APE APE SUMENYE DAH ADE KAT ALLAH. CUME KITE JE NAK TAK NAK MINTAK KAT DIA KAN. <3

KatekateKite berkata...

setuju sangat2... sebab tulah, kite sakit2 ringan tu sebenarnya Allah nak hapuskan dosa2 kecil kita, dimana masa tu barulah kita nak menghadapnya dan memohon padanya supaya disembuhkan.

begitu juga, kalau Dia nak bg kite kesenangan, semestinya Dia akan uji kita dgn kesukaran dahulu supaya apabila kita sng, kita sentiasa ingat nikmat yang Dia beri.

Wafi berkata...

Dan demi sesungguhnya, Kami telah mencipta manusia dan Kami sedia mengetahui apa yang dibisikkan oleh hatinya, sedang (pengetahuan) Kami lebih dekat kepadanya daripada urat lehernya,
(Qaf ayat 16)

iLa suHaiLa berkata...

baco jnge dop bacO deh..peace!!

http://akukanila.blogspot.com/2011/03/rupa-rupanya-qaseh-dalia-adelia-ialah.html

d_LA berkata...

setuju gila2 ! sape yg xde mslh kan, cuma cara kite nak menghadapi tu yg lainnya..kalo rs kite ni teruk sgt ramai lg yg seksa hidupnya kan..pokoknya iman perlu kuat, jgn ikut perasaan sgt..kite sndiri yg perlu lwn perasaan itu..

Pelangi berkata...

hye dear, singgah cni. knp perlu byr labih utk baju cantik tp pakai skali dua je? jom terjah cni..lambat nanes woo..^_^

Awan Biru berkata...

Tersentuh sanubari Awan. Terima kasih banyak ya sis sebab poskan benda ni.

Kita lupa, ujian yang Allah beri kat kita sebenarnya jauh lebih mudah sebenarnya. Cuba lihat mereka di negara Islam yang bergolak. Nak solat pun tak selamat. Kena bom, kena tembak, kena bedil tetapi mereka masih mampu ingat akan Allah. Tetapi kita (bukan semua ya) baru dapat nikmat keamanan sudah naik nafsu seolah-olah dunia ini kita yang punya.

Tertarik apabila sis taip Allah juga rindukan kita.

sissyira berkata...

salam

kita sering nampak cantik dan indah di depan mata, yang tersembunyi tu jarang difikir..

kakchik@ella berkata...

setuju sgt2 la qaseh. very meaningful entry. kc suka. good job adik.

yatie's EPISODE berkata...

aha. kdg2 tu kte tak perasan aturan Allah tu . sabar yg penting. (:

risa berkata...

comel jugak budak neh...seangkatan dak yuyu:)

YAYA AZURA berkata...

QDA sudi jawab tag tak....:-)
http://diariibuwafiq.blogspot.com/2011/03/random-giveaway-polo-wallet-by.html

Qaseh dalia adelia berkata...

atiq -
sbb tu Allah beri kan kesusahan

Qaseh dalia adelia berkata...

mira -
yup semua nya dah tertulis ..

Qaseh dalia adelia berkata...

sunah -
yup tapi ada yg mencari2 n tak mampu padahal Allah tahu dia mampu

Qaseh dalia adelia berkata...

sis yg comel -
setuju dgn sis

KuNanGKuNanG berkata...

btl2...stiap ketentuan oleNYA pasti ada sesuatu disebaliknye..

Qaseh dalia adelia berkata...

prince halilintar -
org bila dalam keadaan emosi Allah pun dia mahu lawan padahal tak fikir

Qaseh dalia adelia berkata...

sis qaseh -
baek lah cikgu .. olooo sian sis kelas penuh pulak hehe

Qaseh dalia adelia berkata...

kurekurecomel -
yup mmg akal tak mmpu berfikir sbb kesedihan n keperitan kita yg tanggung tapi andainya emosi dapat di kawal kita akan lihat apa yg sebenarnya berlaku

Qaseh dalia adelia berkata...

ummi -
timekaseh ummi

forever love berkata...

betul2.. macam atq rasa sekarang nie. hehe

Qaseh dalia adelia berkata...

bro khalis -
alhamdulillah bersyukur dgn segala yg terjadi

Qaseh dalia adelia berkata...

tasya -
sama lah kita sis.. qaseh pun byk keburukan jugak .. n kdg2 ada jugak salahkan benda yg xpatut disalahkan

Qaseh dalia adelia berkata...

my -
tq sis

Qaseh dalia adelia berkata...

sis Lm -
yup pendam2 ni pun boleh jadi racun dalam diri jugak

Qaseh dalia adelia berkata...

cik ezy -
ade abg bomba selamat tapi gurl tu duk meronta2 n then terlepas nasib baik dah ada tilam kat bawah

Qaseh dalia adelia berkata...

sharienz -
tahu xpe .. yg pahit2 tu jadikan pengalaman yg manis tu jadikan kenangan

Qaseh dalia adelia berkata...

cik fai -
ye dear .. kita lupa kita ni hanya dari tanah

Qaseh dalia adelia berkata...

katekatekita -
betul tu syg .. bersusah2 dulu bersenang2 kemudian

Qaseh dalia adelia berkata...

bro wafi -
tq

Qaseh dalia adelia berkata...

ila suhaila -
haha demo wat kawe terharu sungguh pete ni

Qaseh dalia adelia berkata...

d_la -
yup semua org tak lari dr masalah kecik or besar tetap satu masalah .. kalau kita fikir dgn emosi maka kita akan hancur tapi kalau fikir dgn akal maknanya kita selamat

Qaseh dalia adelia berkata...

awan biru -
tq awan biru ..sekadar satu perkongsian .. yg nampak di mata huhu

Qaseh dalia adelia berkata...

sissyira -
wslm dear ..
yang tersembunyi patutnya di fikir

Qaseh dalia adelia berkata...

kakchik -
tq kak chik bg semangat kat qaseh huhu

Qaseh dalia adelia berkata...

yatie -
yup kunci utama sabar

Qaseh dalia adelia berkata...

sis risa -
tq sis saya lebih tua dr yuyu haha

Qaseh dalia adelia berkata...

atiq -
mam ubat ye

forever love berkata...

balik kang atq mam ubat ye.. thnx concern dgn atq

aLya maNip berkata...

betul2..setiap kejadin yg ALLAH jadikan ada hikmahnya..hehe

nadzirah razalli berkata...

Allah akan beri yg terbaik utk umat-Nya :)

amny.. berkata...

setuju3x!!kita kenalah beriman pada Qada dan Qadar

syuwai berkata...

sentiasalah kita bersikap zuhud, takut hanya sedikit kenikmatan yang Allah beri dkt kita, dah lupa diri ^^

alexa yussida berkata...

coz He knows what is the best for us :) bersyukurlah n sabar

alexa yussida berkata...

hehe letak pic tuh plak jdi header..tetibe jd princess:D

azi nur berkata...

aturan Allah juge INDAH~ nice entyr~

noraliza berkata...

betul tuu..kita nie kdg2 baru di uji skit dah nak mengalahkan.huhu

kay_are berkata...

mule2 nak komen header.. puteri?? daa.. <-- jeles.. hee.. tapi betul2, aturan yang Esa tu memang cukup indah, cume kte kne berpikir jauh sikit r untuk faham maksud tersirat sume kejadian tu kan.. =)

Aretikz berkata...

Dats y, kita kena redha dengan ujian dariNya.. redha bukan bermaksud membiarkan ujian itu berlaku menimpa kita tanpa melakukan apa2.. tapi redha adalah berserah kepada Allah disamping menjadikan ujian tersebut sebagai pemangkin kepada kehidupan.. banyak yg salah faham konsep redha ni.. hehe..

Entri Lelatest
Aurat Wanita : Kelebihan Kesihatan Dan Psikologi

ghost writer berkata...

1st:jangan risau dengan naga,sebab itu naga baik kawan Merlin..ha3

serius...entry yang sangat bagus..sangat mengujakan..sangat menyedarkan...

kita marah pada Tuhan atas ujian yang sedikit,sedang kita terlupa berapa banyak Tuhan sudah bagi kita kenikmatan...

Cik Bidadari berkata...

''ada seorang budak .. dia nak masuk U tapi tak dapat .. ayah dia nak hantar dia masuk sekolah pondok (tempat mencari ilmu2 Allah) tapi dia tak mahu ! last2 dia pergi jugak .. bertahun2 lamanya baru dia sedar ada hikmah di sebalik dia tak dapat masuk U .. dia lebih mendekatkan diri dr Allah "

akak suka part nie... cukup pendek untuk menerangkan segala kesyukuran... alhamdulillah

wunny berkata...

stuju sgt2 :)

Encik Psychopath berkata...

boleh bagi tazkirah dekat surau depan rumah ni. anta la resume ye :)

AkuMuzikFilem berkata...

>aturan Allah sungguh cantik bukan ? tapi manusia tiadak sabar ~ tidak menuggu aturan2 tu ..terlalu terburu2 dgn gerak hati dan perasaan yg sdg dibisikkan oleh syaitannnn !!!< like


kadang2 anak ni rebel sangat taknak dengar cakap ayah. tapi mak ayah kena faham kehendak anak. sama2 mendengar itu yang terbaik. takleh keras dua2

Zaza berkata...

Aturan allah itulah yg t'baik. inshaallah. kite just harus percaye je.

Catatan Popular

No reproduction of the materials from this website and its accompanying associative social media channels are to be used in other third party sites without written a consent by Qaseh Dalia

All images, text and video content used must first be given permission by author.

For further inquiries, shoot an email at:
dalia_adelia@yahoo.com
@2010 | www.qasehdalia.com