Lilin dan Harapan ???

43 ulasan:
Assalamualaikum semua kanak2 ribena ~ haha
sejuknye pagi ni ! nak kata hujan tak pulak ..nak kata salji lagi lah jauh panggang dari api (betul ke peribahasa ni?)..owh patut lah dok dalam econ ..(menunjuk haha) ...yeyyy dalia mereng ..! 
korang semua sihat ?alhamdulillah kalau sihat ..jangan lupa ucapkan syukur tiap kali bangun dari tido ..syukur masih lagi bernafas ... eh awak tu ! kenapa bermuram durja je ?haaaaaa~ putus asa?putus asa sebab ?bla3x...!dalam hidup ni ada ketikanya kita rasa macam apa yang kita buat dah berada di jalan mati ! matiiiii ye  jalan matiii ! so amek pisau g mati haha...eh jangan tak pasal2 dalia pulak di persalahkan ... sebenarnya tiada masalah yg tak dapat di selesaikan kecuali mati ....! kan kan kan ~ sila lah angguk ... ataupun berkata 'yes' walaupun di dalam hati ...dah bicara yes ?baguss.... tapi apa kaitan lilin dan harapan ?ni lagu lah ..pernah dgr tak lagu lilin dan harapan?tak pernah ! dalia pun tak pernah ..sebab dalia tipu je hik2...ok xyah makan ikan kerapu lagi ... jom kite biarkan jari2 berbicara ~



jap2 nak tanye bez ke hidup dalam kegelapan ?kalau takde elektrik tu lain cerita okeyh ... huh! tapi kalau hidup sentiasa di dalam kegelapan .. woooo ~boleh jadi gilak yuuuu ~ tanpa kegelapan tiada cahaya lampu minyak tanah ..ok lagikkk ..kalau tiada cahaya keimanan..cahaya kedamaian ..cahaya segala cahaya ... so nak cerita pasal lilin2 dalam sebuah kegelapan ~

lilin pertama : "aku adalah damai " tapi manusia dah tak mampu menjagaku lagi .. biarlah aku mematikan diri saja ... damai dah tak penting dlm hidup mereka yg ada cuma pergaduhan ..sedikit demi sedikit lilin damai terpadam ...

lilin ke dua : "aku adalah iman " bagi ilahi aku sgt penting ..tapi sygnya manusia tidak memerlukan iman lagi yg ada hanya nafsu semata2 ... aku sedih .. wahai angin matikanlah aku ..lalu angin meniup lembut lalu terpadam lah lilin iman ~

lilin ke tiga : "aku adalah cinta " aku tak mmpu untuk hidup lagi ..manusia adakalanya mengagumi aku tapi adakalanya membenci aku ..mereka kata aku ni buta ... mereka membenci org yang menyintainya ..aku tak mahu hidup lagi lalu lilin cinta pergi ...

lepas tu ape jadi anak2?hehehe continue selepas iklan .. ek ok2 sambung lagi ... lalu seseorang menangis bila melihat kegelapan mula menjelma..aku takutttt ~ aku takut hidup dalam kegelapan ..aku perlukan lilin2 itu untuk terus menerangi hidupku !T_T..lalu menangis dengan tersedu sedan ....

lilin ke empat : dgn terharu lilin keempat berkata '' jangan menangis syg ... jgn bersedih ..aku ada ..aku sentiasa ada di kala lilin2 lain meninggalkanmu ...aku adalan "harapan" .. selagi aku ada kita akan dapat kembali lilin2 yang lain...

lalu bangun lah seseorang tu mengambil lilin harapan dan menyalakan semula lilin kedamaian..lilin keimanan dan juga lilin cinta ~ 

hati berbicara:
hati ini berbicara ... hati ini pernah terluka dan hati ini pernah jatuh bersama2 titisan air mata ...
jasad ni lemah ..jasad ini suatu dahulu pernah jatuh bersama kedukaan dan putaran hidup yg membebankan ..
tapi nafas ini masih ada ..nafas ni yang menggerakkan jasad untuk terus bangun...
bangun bersama harapan ...harapan yg sentiasa ada... yang tak pernah putus membisikkan kata2 semangat ..
dan hari ini hati , jiwa, jasad dan nafas saling melengkapi untuk terus melawan putaran hidup ,,
kelmarin meter putaran hidup berada di bawah di satu sudut kedukaan ..tapi hari ni bibir terukir senyuman yg manis .. mata menatap meter di arah kegembiraan dan kebahagiaan ..dan yg pasti harapan tu masih ada bersama2~ 

43 ulasan:

  1. ini bukn jiwang kan?? huhuuh

    BalasPadam
  2. qaseh jangan main lilin sangat..nanti terbakar...
    kite bakor je kite bako jer...hikhik

    BalasPadam
  3. wah!!!~ best la entri ni...suke!=)

    BalasPadam
  4. wah..bestnye kak bila baca entry ni..rasa macam bersemangat pula kita nak jawab exam kejap lagi..hehe :D

    BalasPadam
  5. ~weeee~ suke lilin no 4..HARAPAN

    BalasPadam
  6. nice one!! suke la pocoyo!hee^^

    BalasPadam
  7. lilin 4 adalah paling penting..

    BalasPadam
  8. alamak..tacing nye..siyes. mekaseh dalia sbb entry nie.

    nk nanges guling2 jap aa

    BalasPadam
  9. bermadah pujangga...cair rasa jiwa..

    BalasPadam
  10. hari ini kita berduka..esok pasti ada keceriaan singgah.lusa mungkin kita hampa..tp tak mustahil sinar kebahagiaan akan kekal selepas itu..

    BalasPadam
  11. kamo...kite tag utk GA kat sini yer..http://putriannelaila.blogspot.com/2011/02/1st-giveaway-sayangku-faish.html

    BalasPadam
  12. salam qaseh..

    lame tak singgah sini..sehat?

    lilin...bisa membakar kalau tak kene pada gaya...hati2..!!

    BalasPadam
  13. thanx follow :) sila amek award kamo kat blog cintabungablogspot & display to sidebar :)

    BalasPadam
  14. wee=) org kampung ku ngeee~ da lame nuru skodeng blog qaseh tau tp ta di layan ouchh =( qaseh da join segmnt nur tau ehhehe

    BalasPadam
  15. xmo main ngan api..nnti terbakar diri..ekekeke..

    BalasPadam
  16. 1lg, guru umpama lilin, mane? ;p

    BalasPadam
  17. dimana ada hidup..disitu akn tetap ade harapan..

    BalasPadam
  18. LIKE entry nie...
    nice...

    folow u back..thnx yee...

    BalasPadam
  19. kak qaseh terima kasih untuk entri ni. sekarang ni saya memang tengah give up.. tp harapan masih ada kan :)

    BalasPadam
  20. haz hand -
    bukan jiwang nih rock hehe

    BalasPadam
  21. farasakura -
    pelawok pelawok pelawok haha kite bako kite bako

    BalasPadam
  22. specky -
    hehe lilin tu jgn biarkan ia terpadam ok

    BalasPadam
  23. amira nadia ~
    g guling2 tempat lain hehe

    BalasPadam
  24. abadi romeo ~
    mana ade bermadah pujangga lah

    BalasPadam
  25. sis pija ~
    lama jugak xborak2 ngan sis alhamdulillah sihat

    BalasPadam
  26. nuruaisha -
    sory lah dear kdg2 terlepas pandang ~ hehe segmen nuru upenye ngeh2 tq ye

    BalasPadam
  27. sis nurul badiah ~
    wah2 sis dtg komen uhuu terharunye tq sis

    BalasPadam
  28. mimie aiza ~
    tq dear :D kuatkan smgt yeahhhh

    BalasPadam

♥Kadang2 Allah sembunyikan matahari..
Dia datangkan petir dan kilat..
kita menangis dan tertanya-tanya,
kemana hilangnya sinar...
Rupa2nya.. Allah nak hadiahkan kita pelangi♥

♥SEMUA CERITERA DALAM SEBUAH PELANGI♥
qaseh bukan pelangi , qaseh cuma qaseh , qaseh tak cantik macam pelangi tapi.... qaseh tetap ada di sini walau pelangi dah pergi..

No reproduction of the materials from this website and its accompanying associative social media channels are to be used in other third party sites without written a consent by Qaseh Dalia

All images, text and video content used must first be given permission by author.

For further inquiries, shoot an email at:
dalia_adelia@yahoo.com
@2010 | www.qasehdalia.com