Kenali Diri Sendiri ~

25 ulasan:
Assalamualaikum ...?
selamat pagi anak cucu nabi adam semua ... tengah buat apa tu ?haaa tengah buat dosa?istifar banyak2 tinggalkan dosa tu ... ~ ada yang sedang memerhati ...huhuhuhu ... hurm korang dah hidup berapa lama ye?qaseh dah hampir 23 tahun dah hidup kat dunia ni ... tapi kadang2 diri sendiri pun tak kenal ..kadang2 macam tu kadang2 macam ni ...n kadang2 tak tahu apa yang diri sendiri nak...confuse make me crazy ~ !arghhhhh !yang pasti syurga ilahi je hamba2 Allah s.w.t nak kan ?tapi bolehkah ?hurmmm ~ wallahualam ...tapi syurga tu untuk siapa? utk org2 yg tak inginkan ketinggian dan maksiat di muka bumi ~


komen terpilih hari ni ...saje nak promot blog kawan2 kita 
tq share pengalaman ye dear ...kat entry http://www.qasehdalia.com/2011/02/pergi-tak-kembali.html
jom semua masuk blog beliau ...bez jugak weh kdg2 lucu haha...
xcaye?jom terjah !



kalau kita tanya pada diri sendiri ..betul ke kita ni mukmin yg sebenar2nya mukmin ?tanya diri sendiri n diri sendiri je tahu jawapannya ..orang lain xdapat nk bg jawapan sebab kita kita kita je lah tahu kita kan !betul ke kita beriman dgn sebenar2nya ...?hurmm org yg betul2 beriman dgn sebenar2nya mereka sangat kasih dengan org2 yang melakukan maksiat ..yg melakukan dosa tp mereka benci maksiat ! mereka benci dosa !mereka syg org2 yg melakukan semua ni sebab mereka takut org2 ni dibakar dgn neraka Allah s.w.t .. so org yg kasih pd mereka2 ni always nasihat ..always di sisi  mereka menasihati hgga tak jemu .. wpun kena marah balik ..wpun kena kutuk balik tp mereka takkan prnah berganjak menasihati hgga lah org yg mereka kasih tu betul2 kembali ..tp kdg2 manusia hr ni selalu kutuk2 .. hentam2 org yg lakukan dosa.. sian mereka ..mereka sedeyh ~ mereka menagis di dlm hati ..mereka tak tahu mana arah mereka ~ emm mereka prlukan bmbingan ...amek cth Rasul kita wpun berdepan dgn pelbagai jenis umatnya baginda xpernah mengutuk ..Rasul cuma ajak kita berfikir ..fikir betul ke salah ke ape yg kite buat .. mane ada caci maki mcm dunia skang ..mcm mana mereka nk berfikir kalau asek dok maki..mereka pun ade perasaan !


tapi kita manusia yg penuh khilaf ni sering alpa ...kdg2 kita bongkak ..kita sombong ..kita takbur dengan ilmu yang kita ada..
imam al-shafie pernah berkata "aku suka manusia pelajari ilmu aku tanpa mengaitkan diri aku" dan dia kata kalau ada pandangan org lain yg lebih baik dr pandangan nya amek lah pndangan itu...
tengok betapa rendah diri nya beliau .. dia nak kita pelajari ilmu dia ..tp dia xnak dikaitkan dgn dirinya ..kita?org copy entry sedikit pun dah mengamuk sakan ..biarlah mereka copy entry2 kita .. biarlah ~ biar biar ~ maknanya mereka suka dgn entry kita hgga nak copy ...dalia prnah ade org mintak izin nak copy ayat2 jiwang yg tak bape jiwang hehe..dalia juz ckp copy je lah ..wat pe nak kecoh kan...hihihi kalau kita bongkak dgn ilmu yg kita ada xkan kemana ....


 kalau nak ikut kan perbandingan ilmu manusia dgn ilmu Allah s.w.t ibarat jarum yg dicelup dlm lautan ..n diangkat balik,air yang ada pada jarum tu adalah ilmu manusia dan selautan itu ilmu Allah ..hurmm betapa keciknya kita ...tp sometimes manusia bongkak! takbur dgn ilmu yg dia ade seciput tu ...hehehe so sama2 muhasabah diri balik..jgn kedekut dgn ilmu yg kita ada,,xkan kemana juga ...semua tu hanya pinjaman dunia dan kena ingat sifat takbur tu menjauhkan kita dr syurga Allah s.w.t 

hati berbicara :

begitu indah dunia siapapun kan tergoda 
adakalanya jgn mudah terpedaya dengan kata2 pujian dan jangan suka memuji dan menerima pujian ..kadang2 pujian boleh membuatkan sifat riak tu hadir sedikit demi sedikit..
dalia lahir bulan 6 n ade dlm ramalan dato fadhilah kamsah "siapa memuji dianggap musuh siapa menegur dianggap kawan "
masih ada waktu..masih ada masa ..perjalanan ni masih lagi panjang 
detik demi detik berlalu yang pasti senja akan melabuhkan tirainya 
tp manusia alpa dengan kehidupan ..~ 
sedarlah kita hanya menumpang di satu sudut ..di akhir masa nanti kita akan pergi~ pergi meninggalkan segala kesayangan yg ada..
dan hari ni masih ada waktu untuk membasuh dosa dan noda..
hati ini kdg2 buta dari mata ..bila hati dewasa mata pula yg buta 

25 ulasan:

  1. dalam kehidupan..sahabat itu penting dalia.dia menegur apa saja kesilapan yg kita lakukan.itulah tugas sahabat..

    BalasPadam
  2. dal, tajuk ang punye font tu buruk la, siyes

    BalasPadam
  3. sokong apa yg qaseh cakap tue..ehh tulis..manusia zaman sekarang nie lebih terpengaruh dengan propaganda barat..konon-kononya nak cuba benda baru..tapi apa yang dibawa oleh org sana..semua nak menjatuhkan bangsa melayu dan terutama islam..sebab tue semakin lama. barat menguasai dunia nie..pengaruh sana cepat sangat berkembang..

    dan kita nie, masing-masing lupa dengan nikmat yang Allah dah beri kat kita, terlalu alpa, terlalu leka..x ingat balsan Allah di akhirat kelak..

    wallahuallam..sekadar pandangan atq

    BalasPadam
  4. wow....thanx qaseh...hehee...bru nk wt entri sal qaseh..tp qaseh dh wt dulu..hehehe...terharu..hehe..

    BalasPadam
  5. berguna jugak ek org macam ang ni..hahaahahah


    bagus entri ni..=)


    tanak puji qaseh la..nak kutuk jer..amcm

    BalasPadam
  6. betul tu dalia....insap jap baca entri ni..buatkan terfikir2 amalan kat dunia ni..banyak lagi benda yg kena perbaiki kan..huk :(

    BalasPadam
  7. perkara pokok yang harus kita lakukan kita mestilah menjaga lisan..kalau lisan kita terjaga insyaallah segalanya akn terjaga..suka entri ni :)

    BalasPadam
  8. suka ayat ni:

    siapa memuji dianggap musuh siapa menegur dianggap kawan..

    BalasPadam
  9. begitu indah dunia siapa pun kan tergoda..
    pangkat darjat dan wanita melemahkan jiwa..
    tanpa iman dalam hati kitakan dikuasai..
    syaitan nafsu dalam diri musuh yg tersembunyi..
    heheh.. :D

    BalasPadam
  10. alhamdulillah still masih bernyawa!hehe

    BalasPadam
  11. Dari Allah kita datang, dari Allah kita kembali... sabar, merendah diri adalah sangat dituntut.. riak takabur adalah sifat yang x layak bagi manusia.. hanya Allah yang berhak.. Hanya Allah yang Kekal bila semua sudah hancur(kiamat)..

    BalasPadam
  12. sis Lm -
    yup betul tu sahabat memang penting tapi susah nak cr sahabat

    BalasPadam
  13. naz ngek -
    buruk ke nnt lah den tukar ye

    BalasPadam
  14. forever love -
    betul tu yunk setuju dengan semua ape yg atq gtau ..huhu tu lah terikkut2 budaya barat ni pun satu hal jugak adehhh

    BalasPadam
  15. farhana sahri -
    hehe xpe lah dear ... :D ikhlas dr hati qaseh

    BalasPadam
  16. ujang -
    den mmg always berguna hang je tidak haha..kutuk je ..qaseh open eceh mau nanges haha

    BalasPadam
  17. tomato -
    yup dear hehe same lah ngan qaseh pun

    BalasPadam
  18. specky gurlz -
    nice komen dear ..huhu ... tq

    BalasPadam
  19. konon nak mencuba benda baru..tp sebenarnya nak menjatuhkan maruah sendiri

    BalasPadam
  20. kak qaseh ari tu ada test. kawan panggil2 mimie tanya itu ini. tak tolong nanti orang ckp kedekut ilmu. tapi kan, bila dah tolong dia dapat lebih mimie dapat sikit jeee.. uwaaaa.. mungkin ada hikmah heeee :)

    BalasPadam
  21. as salam..

    ya~ setuju dengan apa yang qaseh kata
    namun..
    ya~~ sesungguhnya semua ini adalah masa.

    iman, amal dan nafsu seiring dengan kehidupan.kehidupan seiring dengan roh. roh seiring dengan masa..

    masa yang beringat dalam pendek(ingat dunia-akhirat semata2), di penghujung, syurga.
    masa yang beringat dalam panjang Iingat dunia semata2), di penghujungnya adalah neraka..

    sesungguhnya masa dunia itu tidak ditambah.dan tidak pula dikurangkan. di depannya adalah ilmu. ditengahnya, adalah ujiannya dan dibelakangnya, adalah amal...
    dan diantara didepan dan dibelakang ini, adanya nafsu.

    sesungguhnya sangat beruntung bagi mereka yang beringat dalam pendek ;)

    dan sesungguhnya masa dunia itu pendek. dan masa akhirat itu tidak terbayang oleh akal kita. dipenghujangnya pula, adalah masa yang selama-lamanya bagi mereka yang beringat dalam pendek..
    syurga..

    dan disekeliling syurga itu pula, adalah sebaik2 perkara yang perlu kita utamakan dalam menjalani ujian-Nya..

    dan itulah...



    keredhaan-Nya..

    ;)



    entri terbaruv :

    http://fadzli-rt.blogspot.com/2011/02/tuan-direktor-pilih-kasih-eh.html

    BalasPadam
  22. Bagus dibuat renungan. Takpe, aku dah 30+ pun tak habis kenal diri sendiri lagi. Hmm...

    BalasPadam
  23. mimie aiza -
    hehehe ..dalam test pun boleh tnye jawapan ke ... ade masa kite kena kedekut jugak tau tmbah2 dlm test tu untuk uji kepintaran otak kite .. ~ hurmm xpe lah dear dah buat yg terbaik ... tp diorang mntak dr dear kan.. so ?hehe

    BalasPadam

♥Kadang2 Allah sembunyikan matahari..
Dia datangkan petir dan kilat..
kita menangis dan tertanya-tanya,
kemana hilangnya sinar...
Rupa2nya.. Allah nak hadiahkan kita pelangi♥

♥SEMUA CERITERA DALAM SEBUAH PELANGI♥
qaseh bukan pelangi , qaseh cuma qaseh , qaseh tak cantik macam pelangi tapi.... qaseh tetap ada di sini walau pelangi dah pergi..

No reproduction of the materials from this website and its accompanying associative social media channels are to be used in other third party sites without written a consent by Qaseh Dalia

All images, text and video content used must first be given permission by author.

For further inquiries, shoot an email at:
dalia_adelia@yahoo.com
@2010 | www.qasehdalia.com