Cara Sihat RASULULLAH S.A.W

16 ulasan:
Assalamualaikum ...
selamat pagi sume2..
yeyy hari khamis cuti ..leh lah sambung cuti terus smpai hari jumaat ..
tak berupdate lah blog qu ini n bersawang lah ~
uhuuu tp tak kisah lah ...janji leh cuti yippi2 !
korang yakin ke korang tu sihat ?
nak sihat cara Rasulullah tak ?jom2 baca lagi dan lagi dan lagi ...stop..!
sodapnyoooo !
selalu bangun sebelum subuh
 Rasulullah s.a.w selalu mengajak umatnya untuk bangun sebelum subuh, melaksanakan solat sunah dan solat Fardhu, solat subuh berjamaah. Hal ini memberi hikmah yg mendalam antara lain :

- Berlimpah pahala dari Allah
- Kesegaran udara subuh yg baik utk kesihatan / terapi penyakit TB
- Memperkuat fikiran dan menyihatkan perasaan 


aktif menjaga kebersihan
 Rasulullah s.aw  sentiasa rapi & bersih, tiap² hari Khamis atau Jumaat, beliau mencuci rambut² halus di pipi, selalu memotong kuku,bersisir dan berminyak wangi.

"Mandi pada hari Jumaat adalah wajib bagi setiap orang² dewasa Demikian pula menggosok gigi dan memakai harum-haruman" (HR Muslim) 

Firman ALLAH dalam Surah Al A'raaf, ayat 31; 
"Wahai anak-anak Adam! Pakailah pakaian kamu Yang indah berhias pada tiap-tiap kali kamu ke tempat Ibadat (atau mengerjakan sembahyang), dan makanlah serta minumlah, dan jangan pula kamu melampau; Sesungguhnya Allah tidak suka akan orang-orang yang melampaui batas."
tidak makan banyak 
 Sabda Rasulullah s.a.w :

"Kami adalah sebuah kaum yang tidak makan sebelum lapar dan bila kami makan tidak terlalu banyak ( tidak sampai kekenyangan ) "(Muttafaq Alaih)

Dalam tubuh manusia ada 3 ruang untuk 3 benda :
Sepertiga untuk udara, sepertiga untuk air dan sepertiga lainnya untuk makanan. Bahkan ada satu tarbiyyah khusus bagi umat Islam dgn adanya Puasa Ramadhan untuk menyeimbangkan kesihatan. 
 gemar berjalan kaki
 Rasulullah s.a.w selalu berjalan kaki ke masjid, pasar, medan jihad, mengunjungi rumah sahabat dan sebagainya. Dengan berjalan kaki, peluh akan mengalir, pori² terbuka dan peredaran darah akan berjalan lancar. Ini penting untuk mencegah penyakit jantung.
 tidak pemarah 
 Nasihat Rasulullah s.a.w: "Jangan Marah" diulangi sampai 3 kali. 

Ini menunujukkan hakikat kesihatan dan kekuatan Muslim bukanlah terletak pada jasadiyah belaka, tetapi lebih jauh iaitu dilandasi oleh kebersihan dan kesihatan jiwa.

Firman ALLAH dalam Surah Ali Imran, ayat 133 dan 134; 

"dan segeralah kamu kepada (mengerjakan amal-amal yang baik untuk mendapat) keampunan dari Tuhan kamu, dan (mendapat) syurga yang bidangnya seluas Segala langit dan bumi, yang disediakan bagi orang-orang yang bertaqwa; Iaitu orang-orang yang mendermakan hartanya pada masa senang dan susah, dan orang-orang yang menahan kemarahannya, dan orang-orang yang memaafkan kesalahan orang. dan (ingatlah), Allah mengasihi orang-orang Yang berbuat perkara-perkara yang baik"

Ada terapi yang tepat untuk menahan marah :
- Mengubah posisi ketika marah, bila berdiri maka duduk dan bila duduk maka berbaring
- Membaca Ta 'awwudz, kerana marah itu dari syaitan
- Segeralah berwudhu
- Solat 2 rakaat untuk meraih ketenangan dan menghilangkan kegundahan hati
 optimis dan tak pernah putus asa 
 Sikap optimis akan memberikan kesan psikologis yang mendalam bagi kelapangan jiwa sehingga tetap sabar, istiqamah dan bekerja keras, serta tawakal kepada Allah S.W.T. 



Firman ALLAH dalam Surah Yusof, ayat 87; 
"dan janganlah kamu berputus asa dari rahmat serta pertolongan Allah. Sesungguhnya tidak berputus asa dari rahmat dan pertolongan Allah itu melainkan kaum yang kafir". 
 tak pernah iri hati 
 Untuk menjaga kestabilan hati & kesihatan jiwa, mentaliti maka menjauhi iri hati merupakan tindakan preventif yang sangat tepat.


hati berbicara :

semoga semua mendapat kesihatan yang baik..
dan amalkan lah cara Rasulullah insyaAllah penyakit menjauhi kesihatan yg mendatang :)


16 ulasan:

  1. bangun sebelum subuh tu mungkin boleh diamalkan selalu skg ni sbb subuh masuk lewat skg ni :)

    BalasPadam
  2. Tq Qaseh, info yg sgt bermanfaat! :)

    BalasPadam
  3. very nice entry..

    mari kita sama2x mengamalkannya ^^

    BalasPadam
  4. ustazah!tq for sharing..sy mmg bgnn selalu sebelum subuh..hehe

    BalasPadam
  5. nice entri~!! skunk dh taw cane nk jge ksihatan ngn lbih baik.. he3..

    BalasPadam
  6. :) terima kasih untuk info berguna ini. wahh , skema pulak. thnx yer. ni lebih kepada penjagaan batiniah kan ?

    BalasPadam
  7. @Dawa
    hehe bagus lah camtu..qaseh kdg tido balik uhuuu nantok

    BalasPadam
  8. @al_hakim
    amboii terus label ustazah ye..same2 hakim bagus lah hakim ni

    BalasPadam
  9. @syafila abidin
    sama2 dear..a.ah maybe lah hehe... yg Rasul kita buat ...tak payah pun kan

    BalasPadam

♥Kadang2 Allah sembunyikan matahari..
Dia datangkan petir dan kilat..
kita menangis dan tertanya-tanya,
kemana hilangnya sinar...
Rupa2nya.. Allah nak hadiahkan kita pelangi♥

♥SEMUA CERITERA DALAM SEBUAH PELANGI♥
qaseh bukan pelangi , qaseh cuma qaseh , qaseh tak cantik macam pelangi tapi.... qaseh tetap ada di sini walau pelangi dah pergi..

No reproduction of the materials from this website and its accompanying associative social media channels are to be used in other third party sites without written a consent by Qaseh Dalia

All images, text and video content used must first be given permission by author.

For further inquiries, shoot an email at:
dalia_adelia@yahoo.com
@2010 | www.qasehdalia.com