Warna Warni kehidupan ~

6 ulasan:
Assalamualaikum readers...
oh ye esok dalia cuti ye..so tak dapat nak beramah mesra lah esok n blog ni pun akan kesunyian ...hehe 
apa2 pun tq sudi masuk blog dalia...pasti diriku merinduimu eceh (blog je) haha
nak share one story .. boleh di jadikan iktibar dan banyak pengajaran nya...
papepun kita layan ~

warna warni kehidupan..pelangi yang merupakan harapan untuk hari esok ~
disuatu ketika dahulu..warna2 bergaduh menunjukkan kelebihan masing2..

Hijau berkata "aku lah yang terperting,aku adalah petanda kehidupan dan harapan..aku di pilih untuk mewarnai rumput ,pepohon dan dedaun ..tanpa aku semua haiwan akan mati ..lihat lah kampung itu aku lah yang mewarnai kehidupan mereka "

Biru menyampuk "kamu hanya berfikir tentang bumi ,pertimbangkan lah langit dan lautan yang luas..air lah yang menjadi dasar kehidupan dan awan ialah  kekuatan dari kedamaian dan ketenangan ..tanpa kedamaian kamu tidak akan merasa apa2

kuning pula bersuara .. apa yang serius sangat ni " aku membawa tawa,kesenangan dan kehangatan pada dunia .. matahari berwarna kuning dan bintang2 berwarna kuning..setiap kali kau melihat bunga matahari seluruh dunia tersenyum..aku lah yang bagi kesenangan

oren menyusul " aku adalah warna kesihatan dan kekuatan ..aku jarang2 kelihatan tapi aku berharga ..kerana aku mengisi keperluan manusia ..aku membawa vitamin2 penting ..aku tidak ada dimana2 tiap saat ..aku mengisi di saat fajar menjelma dan matahari terbenam.. keindahan ku sangat menakjubkan .. hingga tidak seorang pun terdetik mampu melakukan spt aku..

merah tidak boleh berdiam diri lalu berteriak " aku adlh pemimpin ! aku adlh darah2 kehidupan !aku adlh warna keberanian aku berani bertempur demi satu kuasa aku memberi api di dalam darah tanpa aku bumi akan kosong laksana bulan

ungu bangkit dengan setinggi2 yang mampu lalu berkata aku adalah warna kerajaan dan kekuasaan ..aku adlh raja ..pemimpin memilih aku sbgai pemimpin tidak seorang pun mampu menentangku ..dengan angkuhnya ungu berkata 

biru gelap bersuara dgn suara perlahan .."fikirkanlah aku..aku warna diam ..korang tidak memerhatikan aku..tapi aku mempersembahkan pemikiran dan refleksi , matahari tebenam dan kedalaman laut aku diperlukan untuk keseimbangan dan perbezaan,utk doa dan ketenteraman batin

mereka terus bergaduh dan mementingkan diri sendiri ..tiba2 halilintar memancar dan hujan mulai turun ..guruh2 menggegar warna2 terkedu dan ketakutan ..berdekatan antara satu sama lain mencari ketenangan ..

di tengah suara gemuruh hujan berkata " hai warna2 yang tolol !kamu bertengkar antara satu sama lain! tahu tak kalian punya keistimewaan yang berbeza dan unik dan tujuan yg khas..berpegang tangan lah dan dekati lah aku.
mereka pun berpegangan tangan lalu mendekati hujan..
mulai sekarang tiap kali hujan turun kalian membusurkan diri sepanjang langit dan busurkan warna  sebagai memperingatkan bahwa kalian dapat bersama2 dalam kedamaian ..terciptalah pelangi yang merupakan harapan untuk hari esok..

hati berbicara :

setiap kali hujan turun membasahi bumi ... pasti pelangi akan muncul  yang memberi harapan untuk hari esok..pelangi itu lah warna warni kehidupan..bersama2 dalam ketenagan dan kedamaian..
so sekiranya kita melihat pelangi sesudah hujan ..jangan hanya memuji keindahan yg ada padanya tapi ingat lah supaya kita menghargai antara satu sama lain..masing2 punyai kelebihan yang unik untuk buat perubahan di dunia even dalam dunia blog sekalipun..dan saat kita menyedari kebolehan itu kita akan punyai kekuatan untuk mencorakkan masa hadapan ~ 
salam sayang dr qaseh dalia adelia ... 

6 ulasan:

  1. hehe.. warna-warna kehidupan..
    mmg sungguh mendalam maksud yg tersirat tu.. :D

    BalasPadam
  2. same lah jugak manusia ade macam-macam perangai. Manusia yg berwarna warni :)

    BalasPadam
  3. moralnya, gabungkan n hargai semua kelebihan yg ada antara kita utk dptkan kesejahteraan bersama, betul tak?hehe..

    BalasPadam

♥Kadang2 Allah sembunyikan matahari..
Dia datangkan petir dan kilat..
kita menangis dan tertanya-tanya,
kemana hilangnya sinar...
Rupa2nya.. Allah nak hadiahkan kita pelangi♥

♥SEMUA CERITERA DALAM SEBUAH PELANGI♥
qaseh bukan pelangi , qaseh cuma qaseh , qaseh tak cantik macam pelangi tapi.... qaseh tetap ada di sini walau pelangi dah pergi..

No reproduction of the materials from this website and its accompanying associative social media channels are to be used in other third party sites without written a consent by Qaseh Dalia

All images, text and video content used must first be given permission by author.

For further inquiries, shoot an email at:
dalia_adelia@yahoo.com
@2010 | www.qasehdalia.com