Tazkirah : Perkataan Salam ?

10 ulasan:
Assalamualaikum semua..
selamat pagi... bertemu lagi kita dalam rancngan rock tunggang langgang ..(merapu je)
oh korang sihat tak ?apa tak dengar lah... kalau sihat bagus lah ... jaga diri elok2x.. jangan degil2 nanti dalia piat...siapa suka bagi salam tapi betul ke salam yang di beri tu? meh baca tazkirah tengahari lak ok..

assalamualaikum semua... jawab tau

SIAPA YANG MENGGUNAKAN PERKATAAN "SALAM"? apakah maksud disebaliknya??
 Maka berpalinglah (hai Muhammad) dari mereka dan katakanlah:"Salam (selamat tinggal)".
Kelak mereka akan mengetahui (nasib mereka yangburuk). (QS. 43:89)

ASSALAMUALAIKUM atau pun ASSALAMUALAIKUMWARAHMATULLAHIWABARAKATUH( ini yang sebaiknya di gunakan)

Ustaz Zawawi ada cerita tentang sunnah Rasulallah s.a.w. Antara yang dibincangkannya ialah tentang bab cara memberi salam.

Menurut ustaz Zawawi Yusof, Baginda SAW memberi salam dengan lafaz “Assalamualaikum” dan menjawab salam dari para sahabat baginda dengan salam yang lengkap iaitu “Waalaikumussalam warahmatulallahhi wabarakatuh”
 Ringkasnya, baginda SAW akan ;Beri salam dengan ucapan - “Assalamualaikum”

dan…Jawab salam - “Waalaikumussalam warahmatulallahi wabarakatuh”

Lagi satu, perlu diingatkan juga semasa menjawab salam,
saya dengar ramai orang jawab salam dengan ucapan yang tidak tepat.

Jawab salam yang betul ialah ;

“WAALAI KUMUS SALAM”dan bukannya yang selalu saya dengar iaitu ;

“WAALAI KUM SALAM”

Apabila kita ingin berkirim salam pada orang lain, hendaklah kita berkata
“Kirim salam, assalamualaikum pada BEN ASHAARI ye” contoh lerr…
Dan bukannya : “Kirim salam kat BEN ASHAARI yer”
Dan jangan pula memandai-mandai tambah perkataan seperti ” Ko tolong kirim salam maut kat dia yer“.

Statement ini walaupun dalam nada bergurau, tapi ia adalah menyalahi syariat dan berdosa, walaupun sekadar gurauan!
Selain itu, janganlah kita menggantikan perkataan “Assalamualaikum” dengan “A’kum” dalam sms atau apa sekalipun melalui tulisan.

Jika perkataan “Assalamualaikum” itu panjang, maka hendaklah kita ganti dengan perkataan “As Salam” yang membawa maksud sama dengan “Assalamualaikum”.

Sesama lah kita memberitahu member-member yang selalu sangat guna shortform “A’kum” dalam sms ataupun email. Perkataan ‘AKUM‘ adalah gelaran untuk orang-orang Yahudi untuk orang-orang bukan yahudi yang bermaksud ‘BINATANG‘ dalam Bahasa Ibrani.

Ia singkatan daripada perkataan ‘Avde Kokhavim U Mazzalot’ yang bermaksud ‘HAMBA-HAMBA BINATANG DAN ORANG-ORANG SESAT‘.
Jadi, mulai sekarang jika ada orang hantar shortform “A’kum“, kita ingatkan dia guna “As Salam” kerana salam ialah dari perkataan “Assalamualaikum“.

Jangan guna “Bye” kerana“Bye” adalah jarum sulit Kristian yang bermaksud “Di Bawah Naungan Pope.”Jangan guna “A’kum” kerana“A’kum” bermaksud “Binatang” dalam bahasa Yahudi.Jangan guna “Semekom” kerana“Semekom”bermaksud “Celaka Kamu.”Gunakan perkataan“ As Salam” sebagai singkatan bagi“Assalammualaikum.” Tolong forward kepada umat Islam yang lain , untuk elakkan diri daripada membuat dosa..
hati berbicara :
semoga dapat membri sedikit input pada kita semua...jom g lunch lapoooo ...
assalamualaikum ~ 

10 ulasan:

  1. tq share hehe pnh bc dah nim :)

    BalasPadam
  2. thanks qseh anta info yg dikongsi...kdg2 kita tak pasan kesilapan kita kan...tolong ingkatkan aku mcm tajuk lagu ana raffali :)

    BalasPadam
  3. baru tau takleh ckp kirim salam ek..

    tp singkatan samekom tue mmg tak guna dah..

    ckp salam jer kt sms..

    BalasPadam
  4. Dulu mama ade terbaca kat mana ntah...Seeloknya guna 'Salam' utk pendekkan ucapan Assalammualaikum tu..so mama pun gunalah 'Salam' sahaja...bila baca kat sini...br tau rupa2nyaa Salam pun tak betul ek...
    so lepas ni kena tukar jadi As Salam le pulak.......

    BalasPadam
  5. mintak izin nk copy entry ni ek...
    sebarkan sesuatu yg baek dpt pahala... =)

    BalasPadam

♥Kadang2 Allah sembunyikan matahari..
Dia datangkan petir dan kilat..
kita menangis dan tertanya-tanya,
kemana hilangnya sinar...
Rupa2nya.. Allah nak hadiahkan kita pelangi♥

♥SEMUA CERITERA DALAM SEBUAH PELANGI♥
qaseh bukan pelangi , qaseh cuma qaseh , qaseh tak cantik macam pelangi tapi.... qaseh tetap ada di sini walau pelangi dah pergi..

No reproduction of the materials from this website and its accompanying associative social media channels are to be used in other third party sites without written a consent by Qaseh Dalia

All images, text and video content used must first be given permission by author.

For further inquiries, shoot an email at:
dalia_adelia@yahoo.com
@2010 | www.qasehdalia.com