Nota cantik ~ penjagaan kulit (wanita sihat tak perlu bersolek )

10 ulasan:
Assalamualaikum semua..
selamat pagi woahhhhh rindu sama ini blog haa...
masuk2 opiz bukak blog hehe.....bankrup tokey .. ~
oh ye hari besday sis ellen jom kite ramai2 wish besday sis...
semoga sis bahagia forever... love u so much n thanx for everything sis!

okeyh hari ni nak kongsi tips penjagaan kulit ..weee ~ macam pakar kulit lak..hehe mana tahu dapat membantu sedikit sebanyak ye ...

KETAHUI LIMA TANDA ANDA DALAM BAHAYA!!!!
Garis merah di pipi
Garis yang tiba2 muncul  dipipi disebab kan oleh satu jenis bahan kimia yang di rembes oleh tubuh selepas anda memakan sejumlan makanan yg tertentu spt coklat,tomato, dan beri ..ia dipanggil sebagai 'histamine' ..ia bukan petanda alahan tapi amaran anda TERLEBIH mengambil makanan tersebut...pencegahan nya jgn makan byk2 makan sikit dah .. (tadi bangun pagi tengok abes merah kat muka..budak buas tido biasalah macam baby suka cakar muka grrr nasib baik hilang haha..ini lagi bahaya)
Kedutan di mulut dan mata
 ini disebabkan oleh kekurangan air @ lemak ..tanpa bekalan yg cukup ini akan menyebabkan sel kulit paling nipis di bahagian mata dan mulut mudah menunjukkan kesannya..sebab itu mata dan mulut mudah berkedut..so kalau xmo kedut2 gandakan pengambilan air n lemak tidak tepu seperti ikan salmon or kekacang( pasni g tangkap ikan salmon eh)
Bintik putih pada kuku
haaaa dalia penah gak ada bintik putih kat kuku...atau dikenali sebagai bunga kuku ..tapi dalia dulu2 kalau ada bintik putih kat kuku ni dalia fikir orang yang kita kapel..maknanya kalau 2 bintik ada so ada 2 orang skandal lah..haha..rupanya2 disebabkan oleh kekurangan protein atau zat besi ..so ambil lah pemakanan yg kaya dgn zat besi n protein (jgn makan besi pulak ye) cth tofu,mknn laut, keju dan telur.. kuku lambat panjang sbb makan masa jugak tuk menghilangkan bintik putih ni..!
Urat bersimpul di betis
sbb suka sgt silang kaki bila duduk..gaya ni mmg mengancam tapi sbenarnya tak sihat ,,ia menyebabkan tekanan pd bwh kaki  sehingga urat kecil dan tisu penyambung mulai longgar dan urat mulai pecah..kalau xleh ubah sila bergilir2 silangkan kaki n selalu luruskan kaki supaya tekanan darah tu lancarrrrrr
Tompok coklat di wajah 
atau dikenali sebagai 'chloasma' kerap berlaku bila tahap estrogen terganggu..cthnya bila ambilpil pencegah kehamilan..n boleh diatasi dgn teknik laser n pengelupasan kulit..

hati berbicara:
sekian dulu ceramah doktor pada hari ini..eceh tukar profession pulak ye..



10 ulasan:

  1. nak sht makan ulam la kihkihkih tgk org2 tua dlu2

    BalasPadam
  2. @KyLe
    makan dah lah cuk..u know me..sume makan hehehe... sedap2.

    BalasPadam
  3. wah...nsht yg bguna...huhu.
    lepas ni kene jg muka btul2 ar!

    BalasPadam
  4. utk wanita je ke utk lelaki xde? Auww hahaha

    BalasPadam
  5. @KyLe
    lelaki sila berus guna berus periuk kat muka ahaha.. gurau je..same je cuk

    BalasPadam
  6. hahaha xpe kulit i dah semulajadi licin gune ketas pasir utk melicinkannye haha.....nice info :)

    BalasPadam
  7. @KyLe
    eleh tau lah pakai olay wekkk... haha ..tq

    BalasPadam
  8. errr...... mcm terasa jerp????

    BalasPadam

♥Kadang2 Allah sembunyikan matahari..
Dia datangkan petir dan kilat..
kita menangis dan tertanya-tanya,
kemana hilangnya sinar...
Rupa2nya.. Allah nak hadiahkan kita pelangi♥

♥SEMUA CERITERA DALAM SEBUAH PELANGI♥
qaseh bukan pelangi , qaseh cuma qaseh , qaseh tak cantik macam pelangi tapi.... qaseh tetap ada di sini walau pelangi dah pergi..

@2010 | www.qasehdalia.com