Kita Hanya Manusia Bukan Malaikat Untuk Sempurna..

15 ulasan:
Assalamualaikum semua...
selamat tengahari ...tengah buat apa tu ?
hehehe tq yg juin bloglist tu .. dalia amek yg tinggalkan link aja..
yang tak tinggalkan sory i dont know ehehe...




hurmm setiap orang menginginkan kesempurnaan dalam hidup..
baik lelaki n wanita..tapi kedua2nya saling melengkapi antara satu sama lain..
bila dah bercinta hendak berkahwin..bila dah kahwin tentu lah nak anak untuk melengkapkan lagi sebuah keluarga tu n penambah kebahagiaan..
tapi tak semua dapat apa yang kita inginkan... tak semua orang sempurna .. tak kira dari rupa paras,perangai,fizikal dan dalaman sekalipun..
ada orang yang tak mampu berikan zuriat n then dapat suami yang tidak memahami ..maka hancurlah hubungan itu tanpa secalit kesabaran ~ 
ada orang yang tak mampu dapat anak tapi dapat husband yang sangat2 memahami .. dan bersabar tanpa sedikit pun perasaan cinta yang ada itu berkurang... maybe frust tapi lumrah hidup ..kita tak mampu menjangka hanya mampu merancang...
dan sebaliknya... nape sume tu terjadi .. n kenapa sometimes orang yang baik ni selalu sangat di uji... orang2 miskin.. kenapa tak orang2 yang alpa .. yang kaya ... tidak di uji ?
hehehe kita tak tahu orang tu sedang di uji atau tak.. kita nampak orang tu bhgia n then kita berbicara dengan hati kita sendiri .. beznya jadi macam dia bhgia je..tapi kita mampu membaca hati orang tu?kita mampu mendengar masalah orang tu tanpa mendengar luahan hati mereka?tidak kan... mana tahu dia lagi berat masalah n bebanan yang hendak ditanggung...
sometimes keperitan hidup boleh ditutup dengan gelak tawa..senyuman yang sentiasa mengukir di bibir .. itulah orang yang sabar tapi.. orang yang tidak sabar sentiasa menangis,memaki diri sendiri,mengutuk ,bersifat mudah marah .. kerana tidak sabar dengan ujian yang menimpa... ~


kesempurnaan indah di mata ... sebaik2 manusia adalah sejahat2 jin..
apa yang di kejar dengan kesempurnaan .. apa yang hendak di cari pada isteri atau suami yang sempurna andainya diri sendiri tidak mengaku belum sempurna dan banyak kelemahan2 yang perlu di perbaiki...
ada orang yang ingin mencari isteri yang sgt2 sempurna tapi dirinya sendiri masih belum lurus...
kaum hawa di cipta dr tulang rusuk yang bengkok untuk di luruskan oleh kaum adam..tapi bagaimana hendak meluruskan kaum hawa itu sdgkan diri sendiri tidak lurus?
tak perlu menjinakkan kaum hawa dengan harta dunia ... kerana kaum hawa akan menjadi semakin liar..luruskanlah kaum hawa dengan jalan Allah s.w.t ..
bisikkan ke telinga mereka dengan penuh kelembutan bukan dengan kelemahan2 yang mereka ada..di situ lah kasih syg Allah s.w.t ..
jinakkan diri i sendiri baru lah dapat menjinakkan bakal2 yang berada di bawah pimpinan kamu..
menuju ke jalan ilahi .. jalan yang sempurna..
jangan di hina dengan kelemahan yang ada tapi naikkan kelemahan itu sbgai kelebihan..
so nobody2 but you ..eh ternyanyi.
nobosy's perfect ...panjang lagi nak tulis tapi tiba2 mud takde n idea tu hilang... i need stabil mood when i write something ... 

hati berbicara :
aku suka ketidaksempurnaan yang aku miliki...

15 ulasan:

  1. betul...mcm mlm td tgok cite tv9 jangan hantar aku ke neraka...sedih sgt2

    BalasPadam
  2. nice writing..i like.. :)

    Allah xuji org yg alpa sbb itu merupakan istidroj kpdnya..Allah bg kesenagan,kekayaan adalah utk mereka lbih alpa dan lupa kpd Allah..sprt Allah bg kt firaun..dia xsakit,kaya berpengaruh,maka dia smkin riak,takbur dan sggp mgaku sbg tuhan..itu merupakn istidroj kpdnya.Allah bg,tp dengan utk lbih mnyesatkn..Allah uji org2 yg miskin sbb Allah nk tgk tahap kesabaran dan keimanannya.smkin sabar,smkin Allah syg..Allah uji org2 yg DIA syg..
    mnusia adalah sebaik2 kejadian..

    BalasPadam
  3. @aDisH.sHidA
    alaa tak tengok cite tu..smalam letih n tak tengok tb hehe

    BalasPadam
  4. @kayuburuk
    tq awak..
    nice komen..suka tq ye... kita semua sedang di uji :)

    BalasPadam
  5. Benar.

    :)

    kalau sentiasa bahagia, tanpa ujian, manusia akan lupa untuk beringat kan?

    BalasPadam
  6. @LORD ZARA 札拉
    wah zara dtg komen..tq so much... really appreciate that

    BalasPadam
  7. tiada yang sempurna melainkan yang MAha Sempurna.. :D

    BalasPadam
  8. tak kira... aku mahu jadi manusia yg sempurna jugak...

    BalasPadam
  9. @Solihin Zubir
    :) tidak di namakan manusia andainya sempurna

    BalasPadam

♥Kadang2 Allah sembunyikan matahari..
Dia datangkan petir dan kilat..
kita menangis dan tertanya-tanya,
kemana hilangnya sinar...
Rupa2nya.. Allah nak hadiahkan kita pelangi♥

♥SEMUA CERITERA DALAM SEBUAH PELANGI♥
qaseh bukan pelangi , qaseh cuma qaseh , qaseh tak cantik macam pelangi tapi.... qaseh tetap ada di sini walau pelangi dah pergi..

@2010 | www.qasehdalia.com