Kenapa Bersedih ?

Assalamualaikum...


walaupun kita berseorangan kita masih ada nyawa yang membuatkan kita still bernafas dan boleh melangkah titian hidup di dunia ..dan seringkali kita lupa kita sentiasa ada bersama2 ..walaupun jauh hati kita dekat ...kenapa kita perlu bersedih padahal kita dah ada semua yang kita nak ??
kita ada nyawa yang dianugerahkan tapi kenapa bersedih? .. 
kita semua ada nyawa kan... boleh menghirup udara yang segar ..dapat melihat keindahan alam,dapat berblog,dapat melihat dunia lagi..tapi kenapa kita still sedih  ? sebab kita rasa hidup kita tak happening?tak bahagia macam orang lain..?tak boleh pergi majlis2 orang2 kaya? bergaul sosial ...hurmm tapi kita masih ada masa untuk kita mengindahkan lagi kehidupan kita... dapat lagi menikmati yang ada kat dunia ni..orang yang mati pun rasa2nya nak hidup balik..so xpayah nak bersedih sebab tak happening or benda yg remeh temeh..kerana kebahagiaan itu terletak di tgn kita ~
walau kite berseorangan ..kita boleh buat apa yang kita nak..
jom main belon tgh padang haha.. bukan layang2 ke ?
 makanan dan pakaian
ada baju untuk dipakai ..ada makanan untuk di makan tapi still bersedih jugak?why ! sbb baju kita buruk tak branded macam baju orang lain..makanan kita xsedap?hari2 makan ikan kering..hari2 makan telur.. orang lain makan ayam n daging...hurmm lgsung xmo bersyukur dengan apa yg ada.. kalau masak sedap abes jugak makanan tu..jgn membandingkan diri kita dgn org lain..diri kita hidup kita pasti kita akan gembira.., ~cuba tengok mangsa2 peperangan kebuluran..ada yang terpaksa makan tanah..tp diorang usaha jugak untuk sesuap rezeki.terima lah semua itu..dan bersyukur lah !

air pun dah mampu memberi kita sejuta semangat 
kerja
 kita bersedih kerana kita kerja biasa2 je.. kerja pun tak pernah naik gaji..dapat majikan lak teruk..officemate pulak sume buat hal msg2..kerja banyak n tertekan ..n then kita sedih tapi kita tak tahu itu lah rezeki kita mencari duit yang halal..kalau kita sentiasa merungut pasti semua tu akan hilang dengan sekelip mata n then menganggur lah .. sedangkan ramai di luar sane yg tercari2 kerja .. n tak kisah kerja apa..so kita lak asek merungut2 hurmm .. andainya itu rezeki kita terima lah seikhlas hati ..pasti rezeki yang sedikit tu memberi keberkatan dalam hidup kita ...
kalau xmo kerja..baca je buku... untuk hari tua
akal fikiran
akal fikiran untuk berfikir secara positif bukan asek mengenang nasib diri..xhabes sedih ! naik rimas dah haku neh..hurmm bersedih kerana fikiran sentiasa serabut fikir kerja,fikir dia mandi belum,fikir hutang,fikir cinta yg xpernah habes.. fikir kambeng kat kampung!setiap masalah ada jalan penyelesaiannya .. kita masih di beri akal fikiran n waras lagi dapat jadi manusia normal..! ke nak jadi gila ?
dah tak waras ..haha
iman
 sometimes bersedih xleh benda yang kita nak..berdoa pun tak dapat .. dapat pakwe xsemart pun sedih..xde sape nak tolong korang time korang desperate..dapat kawan yang bawa kita ke lembah hina.. pastu macam2 lagi ..putus cinta menangis bagai..tapi kita masih ada iman dan tu membuatkan kita pegang pd agama n tak buat diri kita terpesong ...tak buat kan kita ambil jalan singkat bila berdepan dengan semua tu..so jangan lah bersedih ..sapu lah air mata itu dan bangun lah ... cuba lihat matahari yang terbenam tu ..sungguh indah.. keindahan yang tersembunyi .. sometimes org tak pernah mengagumi apa yang dia ada.. :)) so jgn cedeyh2 ye !
hati berbicara :
i love my self..i love my life .. i love Allah ... i love islam.. ~
semuanya ada pada diri kita cuma kita je yang tak nampak or maybe buat2 tak nampak !so lepas ni open ur mind..bersemangat sikit ..chaiyok2! u can do it..if u want !



22 Ulasan

TQ FOR COMMENT

  1. betul tu qaseh..kite perlu bersyukur..xmo sedih2..nikmat yang paling besar adalah nikmat iman..bukan semua ade..=)

    BalasPadam
  2. bagus entry nie... kadang2 manusia leka dgn kesenangan yg melimpah ruah hingga jadi seorang yg x reti bersyukur.... sebab tue masih bersedih....

    BalasPadam
  3. bersyukurlah dengan apa yang ada... hehe

    BalasPadam
  4. nice one dear~ qaseh jangan sedih2 ek..kan da dapat kumen kat SB tu..:D

    Leher Qaseh ok?

    BalasPadam
  5. mengapa bersedih? semoga cekal menghadapi dugaan hidup.

    BalasPadam
  6. Salam .. huhu. Thanks.

    EHemm ... jawab soalan ni ehh:

    * Nama blog anda:
    * Nama anda:
    * Jika anda bekerja, apa pekerjaan anda:
    * Jika Pelajar U , di mana anda belajar:
    * Entri terakhir blogger tersebut:

    nanti tinggalkan entri kat sini:


    http://hasrulhassan.blogspot.com/2011/01/terjah-gegar-blog-mari-berkongsi.html

    BalasPadam
  7. kdg2 kegembiraan boleh membuatkan kita lupakan Allah.. tengah bersedih baru nak ingat Allah.. kan..
    bersyukurlah dgn nikmat sementara yg diberikan Allah..
    usah bersedih dgn hal2 yg remeh... =)

    BalasPadam
  8. @aima in luv
    tulah kene muhasabah diri balik... tapi manusia biaslah trmasuk diri qaseh sendiri hehe

    BalasPadam
  9. @Sunah Mohammad
    kite tak sedih pun sunah..juz bagi renungan kenape perlu sedih

    BalasPadam
  10. @Solihin Zubir
    yup kdg2 sedih n sakit baru igt Allah..manusia cepat lupakan ..tp DIa tak pernah melupai kita

    BalasPadam
  11. betul3. life is too short to be unhappy =)

    BalasPadam
  12. tengah search di google, saya terbaca plak tips ni... Thanx ya.. ekceli saya skrg ini tengah berduka.. Sedih.. huhuhu..

    Harap entri ini akan memberi perangsang kepada saya,. Thanx ya...

    BalasPadam
Terbaru Lebih lama