Akhlak Rasulullah s.a.w Menunjukkan Rasa Kasih Kepada Isterinya

16 ulasan:
Assalamualaikum semua..
selamat petang.. 
tak sabar nak tengok anugerah juara lagu malam ni kan ...
hehe dalia tak tengok pun muzik2 tapi kalau anugerah2 suka tengok..macam anugerah skrin dan sekian2x..
kat tempat dalia hari dah tak hujan yahoo2... alhamdulillah tapi tak boleh nak jangka kan..
apa2pun itu rahmat dari Allah s.w.t siapa kita untuk mempertikaikan .. hanya boleh mengucapkan syukur :)
ok petang ni nak kongsi artikel tentang Rasulullah s.a.w menunjukkan rasa kasih pada isterinya ..
yang dah berkahwin tu boleh lah ikut ye.. bahagia sangat rasanya hehehe
cinta ~ 

tidur dalam satu selimut bersama isteri yang dicintai 
hadis dari Atha bin Yasar 
 ketika beliau berada dalam satu selimut bersama aisyah..tiba2 aisyah bangkit lalu baginda bertanya 'kenapa kamu bangkit'?lalau jawab aisyah saya dalam keadaan haid wahai rasulullah ".. lalu baginda bersabda "kalau begitu pergilah dan berkainlah kemudian kembalilah dekat kepadaku"..lalu aisyah masuk dan berselimut dengan baginda..
memakai wangi-wangian
Aisyah berkata "sesungguhnya Rasulullah apabila meminyakkan badannya ..baginda memulakan dari auratnya dan menyapu 'nurah'(sejenis bubuk pewangi) dan isterinya meminyakkan bahagian lain seluruh tubuhnya (riwayat Ibnu Majah)
Mandi bersama isteri 
Daripada Aisyah , beliau berkata "saya biasa mandi dengan rasulullah sa.w dalam satu bejana..kami biasa memasukkan tangan kami bersam (kedalam bejana) ..(hadis riwayat abdurrazak dan ibnu abu syaibah)
Menyikat rambut suami
Daripada Aisyah .. beliau berkata "saya biasa menyikatkan rambur rasulullah s.a.w ketika itu saya dalam haid''(hadis riwayat ahmad)
Meminta isteri meminyakkan badannya
Daripada Aisyah .. beliau berkata "saya meminyakkan rasulullah s.a.w  pada aidiladha selepas baginda melakukan jumrah aqabah (hadis riwayat ibnu asakir)
Minum bergantian pada tempat yang sama
Daripada Aisyah .. beliau berkata "saya biasa minum daripada cawan yang sama lalu nabi mengambil cawan itu dan meletakkan mulutnya dan baginda minum di tempat saya minum lalu saya mengambil cawan dan menghirup isinya .. lalu nabi mengambil cawan dan meletakkan mulutnya di tempat saya minum dan menghirup isinya (hadis riwayat abdurrazaq dan sa'id bin manshur)
Membelai isteri
Dalam hadis " Rasulullah tidak lah setiap hari melainkan baginda mesti mengelilingi kami semua(isteri) seorang dari seorang .. baginda menghampiri dan membelai kami tapi tidak mencampuri sehingga beliau giliri waktunya lalu kembali ke tempatnya (hadis riwayat ahmad)
Tidur dipangkuan isteri
Daripada Aisyah , 'nabi biasa meletakkan kepalanya pada pangkuan saya walaupun dalam keadaan haid kemudian baginda membaca al-quran  (hadis riwayat abdurrazzak)
Memanggil dengan kata2 mesra
Rasulullah suka memanggil dengan panggilan mesra seperti 'Aisy' dan 'humaira' (pipi merah delima)

  tadaaaaaaaa itulah cara Rasulullah menunjukkan kasih sayang pada isterinya..hurm dunia hari ni macamana lah agaknya..sendiri dah maklum kan... huhu insyaAllah nanti kahwin nak macam ni lah hehe...insyaAllah :)
hati berbicara :
kepada bakal husband sila buat ciri2 kat atas ye... hehe yaAllah semoga dalia dapat mencontohi akhlak2 yang ada semoga kebahagiaan kelak berpanjangan hingga ke syurga..amin 

16 ulasan:

  1. Rasulullah SAW adalah seorang lelaki yang paling romantik dengan isterinya..jom ikut segala perbuatan atau sunnahnya,,

    p/s jom komen entri terbaru blog wan

    BalasPadam
  2. kalau semua suami mcm ni alangkah bahagianye hidup ♥ ♥ ♥ ♥

    BalasPadam
  3. Alhamdulillah...aku dah tunjuk kasih sayang pada wife aku seperti yang dilakukan Rasullah S.A.W dengan secara tidak disedari...Harap ianya berkekalan ke Akhir Hayat.

    BalasPadam
  4. huhu..romantik nye!!..insyaALLAH..kalo da kwen..amalkan semua nih..=)

    BalasPadam
  5. blog awak cun..amik lah award ni :)

    http://norwidadi.blogspot.com/2011/01/award-tag-from-adik-izzati-roslan.html#comments

    BalasPadam
  6. @Rozuan Ismail
    yup romantis kan nnt ikut lah care rasul kite ye

    BalasPadam
  7. @Airil Azmei(Sky EagLe)
    insyaAllah amin..bg isteri awak bangga nnt ye dpt suami mcm awak kekeke

    BalasPadam
  8. Do you people have a facebook fan page? I looked for one on twitter but could not discover one, I would really like to become a fan!

    BalasPadam

♥Kadang2 Allah sembunyikan matahari..
Dia datangkan petir dan kilat..
kita menangis dan tertanya-tanya,
kemana hilangnya sinar...
Rupa2nya.. Allah nak hadiahkan kita pelangi♥

♥SEMUA CERITERA DALAM SEBUAH PELANGI♥
qaseh bukan pelangi , qaseh cuma qaseh , qaseh tak cantik macam pelangi tapi.... qaseh tetap ada di sini walau pelangi dah pergi..

@2010 | www.qasehdalia.com