Memaafkan untuk syurga

7 ulasan:
Assalamualaikum 
last entry for today...
qaseh ingin memberhentikan penulisan qaseh hari ni..
dengan renungan2 yang sangat indah...
semoga esok hari kita akan bertemu...
dan saling bertanya khabar seperti kita pernah menjadi seorang sahabat yg sgt setia...
setia pada kesetiaan ....

perasan x...
entry hari ni semua tentang syurga kan....
why ?
sebab qaseh pun ingin melangkah kesana dengan harapan menjadi insan yg sentiasa disayangi olehNya
bersama korang2 semua...
sebelum tu...
qaseh nak tanye korang ade musuh x?
musuh lama ?musuh dalam diam ?org yg kita anggap musuh padahal dia adlh sahabat?
qaseh ade musuh ..ntah lah knape permusuhan tu terjadi...
tapi qaseh dah memafkan segala kesalahan2 yg musuh2 qaseh lakukan..
memaafkan segala kesalahan2 yg org lakukan pd qaseh..
walaupun kdg2 kesalahan tu sgt2 perit dan terkesan di hati...hurmm
tapi qaseh juz redha n maafkan segala2nya
sebab qaseh ingin ke syurga Allah s.w.t ...
ape kaitan musuh ? memaafkan dan syurga ?
sbb kemaafan tu salah satu cara untuk kita dapat melangkah ke syurga Allah s.w.t
thats the story..
juz read n think dengan hati kamu yg paling dalam....:)

Dalam sebuah hadis, Rasulullah SAW duduk bersama sahabat di dalam masjid lalu baginda bersabda dengan ertinya: "Sekarang ini seorang lelaki penghuni syurga akan muncul dari sebelah pintu itu."
Maka muncullah seorang lelaki yang baru sahaja selesai mengambil wuduk.
Janggutnya masih basah dan menitiskan air sisa wuduk. Kemudian dia solat sunat dua rakaat dan setelah itu dia duduk.
Pada hari kedua Rasulullah SAW berkata lagi dengan ucapan yang serupa dan begitulah juga pada hari ketiga.
Ibnu Umar RA mengekori lelaki tersebut dan memohon agar dapat tidur di rumahnya. Dia amat hairan kerana lelaki tersebut biasa-biasa sahaja. Seperti orang lain juga yang mendirikan solat, berpuasa, berzikir dan lain-lain.
Lalu Ibnu Umar RA bertanya kepadanya, "Wahai saudara! Demi Allah sebenarnya aku ingin mengetahui cara amalanmu kerana aku mendengar Rasulullah SAW telah bersabda sebanyak tiga kali bahawa kamu termasuk salah seorang penghuni syurga. Amalan apakah yang kamu lakukan sehingga kamu boleh meraih penghargaan yang hebat daripada Rasulullah SAW? Setiap malam aku memerhatikan amalanmu, tetapi solat sunatmu tidaklah terlalu banyak, dan begitu juga dengan amalan lain yang tiada beza dengan kebanyakan orang."

Lelaki itu menjawab, "Demi Allah, tiada tuhan selain Dia! Sebenarnya amalanku biasa-biasa sahaja. Tiada perkara yang perlu dilebihkan dari kebanyakan orang. Namun apa yang terpenting, iaitu ketika aku ingin tidur pada waktu malam, aku tidak pernah menyimpan rasa dendam, tipu daya, hasad dengki dan iri hati kepada mana-mana orang Muslim. Hanya itulah yang aku lakukan sepanjang hidupku." 
hati berbicara :
so malam ni nak tido..or sekarang juz maafkan semua kesalahan2 org2 yang berbuat salah ngan kite..org yg kite xtahu samaada dia buat salah ngan kita n semua org ...so nnt rasulullah s.a.w akan berkata juga mcm tu kpd kite ... wallahualam ...
balik keje dulu..
salam semua...
maafkan segalan kesilapan semua...:)
peace no war babeh

7 ulasan:

  1. :) jadi seorang yang memaafkan lebih baik dari jadi seorang yang telah dimaafkan.. good luck dalam kehidupan kite semua. hope qaseh sukses selalu :)

    BalasPadam
  2. Qaseh maafkan sy jgk ye mana thu ada buat silap masa komen entri kew huhu

    BalasPadam
  3. salam..jemput join contest d blog saya...

    http://jannatul-ardilla.blogspot.com/2010/11/game-for-fun-favorite-photo-contest.html

    BalasPadam
  4. hye :)
    selamat mengundi.

    time undi nanti singgah no 260 k.

    group 7- 260, 260 dan 260. thanx! =)

    BalasPadam
  5. memaafkan lebih baik dari menyimpan dendan.. :)

    BalasPadam

♥Kadang2 Allah sembunyikan matahari..
Dia datangkan petir dan kilat..
kita menangis dan tertanya-tanya,
kemana hilangnya sinar...
Rupa2nya.. Allah nak hadiahkan kita pelangi♥

♥SEMUA CERITERA DALAM SEBUAH PELANGI♥
qaseh bukan pelangi , qaseh cuma qaseh , qaseh tak cantik macam pelangi tapi.... qaseh tetap ada di sini walau pelangi dah pergi..

No reproduction of the materials from this website and its accompanying associative social media channels are to be used in other third party sites without written a consent by Qaseh Dalia

All images, text and video content used must first be given permission by author.

For further inquiries, shoot an email at:
dalia_adelia@yahoo.com
@2010 | www.qasehdalia.com