SEGMEN CERPEN KREATIF : "kurniaanMU ya Allah s.w.t"

Assalamualaikum...
hai semua selamat petang ..
tadi kan skodeng2 blog bro ben...
beliau buat segmen baru..
segmen buat cerpen..
qaseh nak try gak..haha wpun cerpen basa basi ..ngeh2
berdasarkan dua gambar yg bro ben bagi kat dlm entry tu

jeng2 ni cerpenn nye bro ben n sume2 jangan gelak eh..tampo kang bisu hahaha ...

disaat ini .aqu sedang bermenung di bawah sinaran bulan rembulan
 merenungi2 keindahan2 alam yang sangat mengagumkan...dan keindahan bulan yg sungguh mempesonakan..
disaat melihat bulan itu aqu mulai teringat kenangan qu bersama ayahku disuatu ketika dahulu tapi kini ayahku telah kembali ke sana buat selama2nya..
betapa aku sangat merindukan dirinya....
aku teringat disaat aku masih kecil dan  bersama ayahku menyusuri pantai disaat matahari mula terbenam dan aku bertanya pada ayahku...

'ayah' aqu memanggil ayahku...
ayahku mnjawab 'ye anakku'
aqu berkata 'alangkah indahnya jikalau dunia ni milik dalia kan..tengoklah keindahan matahari terbenam dan pohon2 hijau yg menenangkan tu..patutlah rasullullah s.a.w sukakan warna hijau kan ayah...hijau tu menenagkan pandangan mata kita...tapi kdg2 kenapa orang selalu merosakkan keindahan2 yang ada ni...adakah keindahan ini milik diorang ?''
begitu petah ku menanyakan soalan demi soalan kpd ayahku...ayahku pun berkata..
''wahai anakku dalia...
keindahan dan seluruh dunia ni hanya milik Allah s.w.t ..kita xmampu untuk memilikinya mahupun malah xmampu untuk membuat satu daun pun..di suatu ketika dahulu..bumi ini kontang kanting...tanah yg kering,dan merekah...tanpa nikmat dr NYA...untuk hidup pun kita xmmpu ..dan kuasa Allah menurunkan kemarau yg berpanjangan membuat kan tanah2 yg subur itu dgn sekelip mata je boleh musnah..dan tiada apa yg nak dibanggakan...tapi kita hanya mampu menjaganya kerna kita diberikan akal untuk mengusahakannya..

aqu tanye ayahku lagi,,,
ape yg kita dapat ayah kalau kita mengusahakannya?
ayahku menjawab...
jikalau kite berusaha dgn gigih ..dan bersyukur dgn segala nikmat2 dari Nya..Allah akan menurunkan rezeki yg banyak kpd kita...dr tumbuh2han yg segar,buah2 buahan yg lazat ...dan pepohonan yg rimbun untuk kite berteduh....seperti yg kita lihat sekarang keindahan yg menakjubkan...tapi kita pelulah bersyukur dgn segala nikmat2 darinya...berjasa pd tanah akan dpt hasilnya...
aqu pun berkata ..
oowhhh macam tu ye ayah....
kalau macam tu dalia nak jage n berjasa pd semua ciptaan Allah yg maha agung...
terima kasih ayah atas jawapan2 mu itu..
jom kite balik ...matahari pun dah terbenam dgn cantiknya....
aku pun terhenti dari lamunan...dan berazam...akan ku jaga alam ni dengan sebaiknye selagi kudrat terdaya..
terima kasih ya Allah atas kurniaanmu yg xterhingga ni ,,,,
pengajarannya..bersyukur dengan nikmat Allah s.w.t ...
jgn jadi rakus sehingga merosakkan alam sekitar yg sungguh indah..



alamak bro..terpanjang lah pulak cerpen ni..tp xpe...ni cerpen wat sendiri..hahahaha..bro jangan suke ye..ampun.....!
saje2 memeriahkan segmen org yg qaseh kagumi dalam dunia blog...tabik spring..!

hati berbicara :
jika dulu aQu pernah rasa terasing di tempat yang aku sendiri tak mengerti kini aQu mula mengerti tempat yang asing itulah yg menjadi dunia baru Qu..dunia yg penuh kebahagiaan..bgaikan sang pari2 yg berterbangan bebas ,berbumbungkan dada langit,brlantaikan pdg hijau yg maha luas dan berdindingkan hutan hijau

15 comments

  1. hoh0...gud luck...miyo nk join pon takde bakat nk karang2 cerpen ni...hehe

    ReplyDelete
  2. waa..panjangnya idea dia..
    gudjob..

    jom lawat rumah saya pulak

    ReplyDelete
  3. Qaseh dalia adelia: all the best yeah....akak x sempat nak join ni..:)

    ReplyDelete
  4. sallehudin said :
    bez ke gelak dalam hati lah tu haha..

    ReplyDelete
  5. hidayah ahmad :
    chaiyo2k haha...thanx dear saje2 juin

    ReplyDelete
  6. miyoshu212 :
    thanx gak...hehe alah karang depan batu karang ngeee

    ReplyDelete
  7. lulu :
    thanx u muahhh

    kak azzey :
    thanx hehe nape xsempat ngeee

    ReplyDelete

♥Kadang2 Allah sembunyikan matahari..
Dia datangkan petir dan kilat..
kita menangis dan tertanya-tanya,
kemana hilangnya sinar...
Rupa2nya.. Allah nak hadiahkan kita pelangi♥

♥SEMUA CERITERA DALAM SEBUAH PELANGI♥
qaseh bukan pelangi , qaseh cuma qaseh , qaseh tak cantik macam pelangi tapi.... qaseh tetap ada di sini walau pelangi dah pergi..