Bila budak kecil tanya Allah s.w.t tu satu dan wujud?apa jawapan korang?

7 ulasan:
Assalamualaikum sume...
hehe xde keje ni ..
pas entry ni nak g blogwalking...
n petang ni qaseh nak uji minda korang korang korang ~ sume...
ok...
ape jawapan korang kalau ade budak kecil..
kira budak tadika lah yang masih xtahu apa ttg dunia dan akhirat...
dialog nye lebih kurang macam ni lah ye..

budak : tatak ! ite nak tanyew camthing ..
(kakak kite nak tanye something) budak2 biase lah kan masih pelat..

akak : ye dek...nak tanye ape?

budak : tite nak tanyew..metol kew Allah s.w.t tu adew 
(kite nak tanye betulkah Allah s.w.t tu ada ?

akak : ek...ade lah dek...betul2 ade...

budak : lau adew nape adek xnmpak pown...n metol kew Allah s.w.t tu satu n boleh lihat sumew2 kat dunia ni wpun adek nyorok bawah meja...

akak : ek betullah dek...Allah s.w.t tu satu je..n semua yg kite buat dia nmpak...kita xnmpak...

budak :xpaham..akak terangkan lah smpai adek paham....ye an satu cane lak ye leh nmpak sume2...huwaaaa guling2 kat lntai nangis nak tahu..

akak : ek cane nak terangkan ni...


ngeh2...camtu lah dialog nye..
so pe ek jawapan yg terbaik untuk bgtahu budak tu suh die betul2 paham?


hati berbicara :
teringat ustaz yg cerita ttg hal ni mase sekolah2 dulu ..saje nak menguji minda korang petang2 ni..kalau tahu jawablew...
(pssstt : nak g tanye ustaz nor amin jap )
hik2....

7 ulasan:

  1. mencabar minda ni.. tp ni slah satu jwpan yg pnah ilmuwan agama jwb..

    tatak, bgtau cmni..

    Allah S.W.T. ciptakan oksigen utk semua makhluk guna utk bernafas.. setiap yg hidup itu perlu oksigen utk bernafas.. biar pun kita x nmpak oksigen dgn mata kasar, tp oksigen mmg wujud.. klau x percaya cuba tahan nafas skjap, nti confirm lemas *pls jgn suroh dak kecik wt ok*

    kesimpulannya, x semestinya yg x nmpak itu x wujud.. *tatak wt ayat sndiri explain kt dak kecik, hikk*

    p/s: maaf if jwpan ni ada kekurangan, msih byk perlu blajar ^^

    BalasPadam
  2. Salam

    Kena cerita yang benar, kata Allah ada tapi kita tak boleh lihatnya, kalau nak lihat kena jadi orang baik n soleh dulu, nanti kat akhirat baru boleh lihat Allah, sebab orang yang baik sahaja dapat lihat Allah.

    Bukan semua benda dapat dilihat, nyawa adikpun tak dapat dilihat, camtu jugak Allah, lagipun Allah nak uji umat dia supaya beriman walaupun tak dapat lihat Allah..

    BalasPadam
  3. haha tatk terus...mujur xpggl katak..
    wah2 ade juga insan yang berabi memberi pandangan ...

    thanx caliph...
    jawapan tu mmg mantap...
    oksigen kite mmg xnmpak ..kite pun xboleh merasa cuma kita boleh bernafas melaluinya...
    thanx jawapan yg bernas...

    tp xsama ngan jwpn ustaz qaseh bgtau dulu..tp lebih kurang same jugak...

    same lah..masih belajar..dan byk bnde yg perlu di pelajari

    BalasPadam
  4. ustaz nor amin :
    hehe sudi jugak ustaz bagi pandangan ye...
    memang kene bgtau Allah tu ada tp kdg2 yelah budak2 kan xtau pape...kne terangkan dgn elok..

    boleh jugak mcm tu kan..nnt budak tu akan jadi lebih baik untuk melihat Allah kelak..tu pun satu ajaran yg baik...
    terima kasih ustaz :)

    BalasPadam
  5. wow..soalan best..,

    cube cubit adik comel tue..,mesti dia ckp sakit..,lpas tue ckp..

    "sakit ker tak nampak pun"..

    dia mesti tunjuk kt tmpat kene cubit..ckp kat dia..sakit tue ada,tapi takda siapa nampak

    ckp dia ALLAH pun mcm tue,ALLAH ada tp tak siapa nampak


    tp sbb dia budak kecik tak tau la praktikal ker tak..hee

    peace..(~_^)v

    BalasPadam
  6. ujang...
    mekasih ye sudi jawab...
    owh pndai ye...terus nanges budak tu...
    boleh di terime pakai jugak kan...sakit tu hanya boleh dirasa xnmpak...
    huhe tq2

    BalasPadam
  7. guna perumpamaan angin pun boleh..
    tak nampak tapi ada....

    BalasPadam

♥Kadang2 Allah sembunyikan matahari..
Dia datangkan petir dan kilat..
kita menangis dan tertanya-tanya,
kemana hilangnya sinar...
Rupa2nya.. Allah nak hadiahkan kita pelangi♥

♥SEMUA CERITERA DALAM SEBUAH PELANGI♥
qaseh bukan pelangi , qaseh cuma qaseh , qaseh tak cantik macam pelangi tapi.... qaseh tetap ada di sini walau pelangi dah pergi..

@2010 | www.qasehdalia.com