Rezeki yang cukup vs rezeki yang tidak cukup2!

4 ulasan:
Salam satu malayia..
entry hr sabtu hehehe ~

sume org mendambakan rezeki yg byk kan ?
me tooo ~
tp ade rezeki yg cukup n rezeki yg xcukup2!
nape jadi mcm tu ye?

katakan lah kita ade duit RM50 n then tibe2 dtg seseorang yg dlm kesusahan 
yg sgt2 memerlukan bantuan n kite pun terkesan dgn kesusahan tu
kit epun berikan separuh dr jumlah wang yg kita ada tu...
iaitu sebanyak RM25 so baki yg kita ada jd RM25 gak
tentulah duit kita berkurang kan?
tapi tu bagi kita..
bukan pd ALLAH S.W.T...~
jika kita ikhlas membantu wang kita sebenarnya bukan berkurang tp semakin bertambah 
"bandingan org yang membelanjakan hartanya kerana Allah ibarat sama seperti biji benih yang menerbitkan tujuh tangkai,tiap2 tangkai tu pula mengandungi seratus biji.Dan ingatlah Allah s.w.t akan melipatgandakan bagi sesiapa yg dikehendakinya 
(surah Al-Baqarah = ayat 261)

ok kalau kita lihat pd pndangan biasa mmg wang kite berkurang tp kalau kita lihat dgn mata hati wang kita bertambah menjadi RM17500
benar ke macam tu?
sebenarnya wang yg 'bertambah' xboleh dilihat dari jumlahnye sahaja..
tp yg penting dari sudut keberkatanNYA
kalau rezeki sudah berkat sikitnya mencukupi banyaknya boleh diagih2kan ~
berbanding rezeki yg tidak mencukupi sedikitnye tidak cukup n banyaknye tidak memberi kepuasan
sbb tu berlaku rasuah..bila kaya harta nya tp miskin hati n keberkatannya ~

kita yakin Allah s.w.t adalah al-razzak (maha pemberi rezeki) dan al-wahhab (maha pemberi) 
bila seorg insan memberi kpd insan lain krna ingin mndapatkan keredhaan Allah s.w.t maka Allah s.w.t akan menggantikan sesuatu itu dgn benda yg lebih baik mgkin tidak dr segi kuantiti tp dari segi kualiti ~
sayidina ali pernah berkata ''harta yg boleh menjadi milik kamu sebenar ialah harta yang kamu gunakan ke jalan Allah s.w.t 

ada orang yang pendapatannya kecil saja tapi kehidupannya terurus,anak2nya baik,isterinya solehah keluarga nya yang bahgia kerna rezekinya yg mendapat keberkatan 
ada pula si kaya yang hartanya melimpah ruah tapi mendapat isteri yg melawan cakap,anak2 yang liar ,pembantu rumah yang lari dan seribu satu masalah tapi anehnya kdg2 rezekinya tu tidak pernah cukup2!

hati berbicara :
kalau kita diberikan pilihan mana satu yang kita pilih?rezeki yg cukup atau rezeki yg tidak cukup2!tepuk dada tanyalah iman ~


4 ulasan:

♥Kadang2 Allah sembunyikan matahari..
Dia datangkan petir dan kilat..
kita menangis dan tertanya-tanya,
kemana hilangnya sinar...
Rupa2nya.. Allah nak hadiahkan kita pelangi♥

♥SEMUA CERITERA DALAM SEBUAH PELANGI♥
qaseh bukan pelangi , qaseh cuma qaseh , qaseh tak cantik macam pelangi tapi.... qaseh tetap ada di sini walau pelangi dah pergi..

@2010 | www.qasehdalia.com