ORg pNdai meNghukum aPa yg terSurat tp xtahu ape yg tersurat ~

4 ulasan:
salam satu malaysia..
lupe pulak nak wish selamat menyambut deepavali bagi yang menyambutnya...


emmmm..
knape tajuk org pndai menghukum apa yg tersurat?
yesss tu lah yg terjadi dikalangan manusia ari neh..
suke menghukum ape yg tersurat tp xtau ape yg tersirat!!

nak tau nape?
tgk dunia hr ni...
dunia yg timbulnya byk fitnah..
tahu kah fitnah itu lebih besar dr membunuh?
wpun fitnah tu xmenggunakan pisau ..pistol ..spt adegan2 membunuh..
tapi fitnah tu lebih tajam dr mata pedang..
menghiris luka di hati2 insan yg lain yg terkena panahan tu..
bukan panahan cinta tp lebih dr tu..

hUhuhu~
sape2 yg terkena mesti ase geram kan..
maruah dipijak2...
maruah kelurga dipermainkan..
pe perasaan bila seseorang menjaja cerita bukan2 ttg diri kita..
kelurga kita..rakan2 kita..
org2 yang kita sayangi?
mesti ase macam nak bunuh je org tu kan...
tmbah2 lau cite2 tu buat air mate mak ayah kite mengalir ..
wpun bnda yang di fitnah tu xprnah pun kita buat..
so sad!!



Firman Allah bermaksud:Wahai orang yang beriman, jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidik (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara tidak diingini, dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) sehingga menyebabkan kamu menyesali perkara yang kamu lakukan.” (Surah al-Hujurat, ayat 6)

Dosa membuat fitnah digolongkan sebagai dosa sesama manusia. Justeru, dosa itu tidak akan diampunkan Allah, melainkan orang yang difitnah itu memberi keampunan terhadap perbuatan itu. Mungkin ramai menyangka perbuatan menyebarkan berita fitnah sekadar satu kesalahan kecil. Sebab itu, perbuatan seumpamanya dilakukan seperti tiada apa merugikan.

Hakikatnya, dosa membuat fitnah menjauhkan diri dari syurga. Sabda Rasulullah SAW bermaksud: “Tidak masuk syurga orang yang suka menyebarkan fitnah.” (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim). Dosa menyebar fitnah umpama api membakar ranting kering kerana ia cepat merebak dan akan menjadi abu sepenuhnya. Dosa menyebar fitnah menyebabkan pahala terdahulu dihilangkan sehinggakan penyebar fitnah akan menjadi muflis di akhirat nanti.

sO kepade diri QAseh n kOrang juge..sebelum mmbuat pape ..fikir dulu kesan n akibat nye..jGn nnt bila Allah s.w.t menghukum balik apa yg telah kita lakukan baru kite sedar...wpun mase tu dah terlambat untuk menyedarinya,...
sbb ?
sbb kite dah menjatuhkan maruah org...mengaibkan org...!
so lU pikirlah sendiri !!

hati berbicara: hanya DIA yang tahu ape yang berlaku..samaada tersurat ataupun tersirat...kita xde hak untuk menghukum ape yang telah terjadi...jgn hanya menghukum dr luaran tp selidik lah dahulu...kalau betul sekalipun kita masih xde hak..n ambil kesempatan untuk mengaibkan seseorang..maybe hari ni mase dia..mana tahu nnt masa kita...hukum karma Allah :) bersyukur lah dgn kehidupan kita..jgn menyusahkan kehidupan org lain :p



esOk QAseh cuti tau...t tinggalkan kOmen korang...muahhh sume hik2 
happy berblogging...!
bagi yang lelaki sejati tu silah pergi smbhyang jumaat sok..
peace+love=happiness 
n layan lagu ni hehehe

4 ulasan:

  1. Posting ini sgt ku setuju. Berita yg datang belum tentu benar atau pun tidak tetapi sengaja di canang sekadar untuk mencari publisiti yang tidak bererti di hari mati.

    BalasPadam
  2. hurmm..sungguh mmberi pengajaran...kite kene cermin diri kite dulu, sebelum menilai diri org lain...;))

    BalasPadam
  3. rafhan : nice word..dunia hari ni mcm2 ade..hurmmm semoga xtermasuk dgn sume tu

    BalasPadam
  4. ceekeen : yup nilai diri sendiri dulu..nobodys perfect...

    BalasPadam

♥Kadang2 Allah sembunyikan matahari..
Dia datangkan petir dan kilat..
kita menangis dan tertanya-tanya,
kemana hilangnya sinar...
Rupa2nya.. Allah nak hadiahkan kita pelangi♥

♥SEMUA CERITERA DALAM SEBUAH PELANGI♥
qaseh bukan pelangi , qaseh cuma qaseh , qaseh tak cantik macam pelangi tapi.... qaseh tetap ada di sini walau pelangi dah pergi..

No reproduction of the materials from this website and its accompanying associative social media channels are to be used in other third party sites without written a consent by Qaseh Dalia

All images, text and video content used must first be given permission by author.

For further inquiries, shoot an email at:
dalia_adelia@yahoo.com
@2010 | www.qasehdalia.com