♥iMam daN 20 sen ??♥

7 ulasan:
 laGu kat bawah ni xDe kene mengena nGan taJuk entRy..
taPi sambil2 kOrang bace entry kOrg dgrlah lagU ni bg tOuchIng2 leBeyh kOrang punya feel lah..
n timbulkan rase keSedaran di hati ..wink*

sHaring is caRing ~
Beberapa tahun dahulu, ada seorang Imam yang berasal dari Thailand telah dipanggil ke Malaysia untuk menjadi Imam tetap di sebuah masjid di Malaysia. Telah menjadi kebiasaan Imam tersebut selalu menaiki bas untuk pergi ke masjid.

Pada suatu hari, selepas Imam tersebut membayar tambang dan duduk di dalam bas, dia tersedar yang pemandu bas tersebut telah memulangkan wang baki yang lebih daripada yang sepatutnya sebanyak 20 sen.
Sepanjang perjalanan Imam tersebut memikirkan tentang wang 20 sen tersebut.
"Perlukah aku memulangkan 20 sen ni?" Imam tersebut bertanya kepada dirinya.
"Ah... syarikat bas ni dah kaya... setakat 20 sen ni.. nak beli tosei pun tak cukup," kata Imam tersebut.
Apabila tiba di hadapan masjid, Imam tersebut menekan loceng dan bas tersebut pun berhenti.
Ketika Imam tersebut ingin turun sahaja daripada bas, tiba-tiba seakan-akan dirinya secara automatik berhenti dan berpaling ke arah pemandu bas tersebut sambil memulangkan wang 20 sen tersebut.
"Tadi kamu beri saya wang baki terlebih 20 sen", kata Imam tersebut kepada pemandu bas tersebut.
"Owh... terima kasih! Kenapa awak pulangkan 20 sen ni.. kan sedikit je nilainya," pemandu bas tersebut berkata.
Imam tersebut menjawab, "Wang tersebut bukan milik saya, sebagai seorang muslim saya perlu berlaku jujur."
Pemandu bas tersebut tersenyum, dan berkata, "Sebenarnya saya sengaja memberi wang baki yang lebih sebanyak 20 sen ni, saya nak uji kejujuran kamu wahai Imam. Saya sudah berkali-kali berfikir untuk memeluk Islam."
Imam tersebut turun dari bas dan seluruh jasadnya menggigil dan kesejukan. Imam tersebut berdoa sambil menadah tangan, "Astaghfirullah!!!Ampunkan daku Ya Allah... Aku hampir-hampir menjual harga sebuah Iman dengan 20 sen!!!"
Sahabat-sahabatku sekalian...

Apa yang anda dapat daripada peristiwa di atas? Ingatlah.. kita mungkin tidak melihat dan tahu kesan tindakan kita terhadap orang lain. Kadang-kadang manusia akan menganggap kita sebagai tingkap untuk melihat ke dalam dunia Islam.



hati berbicara: bagi kita maybe nilai 20sen tu kecil..tapi dimata Allah sgt besar...jujurlah dgn diri kita sendiri..pasti Allah memberkati hidup kita..untuk diri sendiri n juga kita semua...baik dimata kita baik dimata agama lain..kdg2 perbuatan kita yg mulia dpt mempengaruhi agama lain dtg ke agama kita 


7 ulasan:

  1. bagus kisah ni.leh dijadikan pengajaran dan iktibar dari kisah ni

    BalasPadam
  2. myra : tengs komen myra...yup ade pengajaran yg tersembunyi...:)

    BalasPadam
  3. hurmm..walau cmne pun kite sembunyikan sesuatu, Allah tu maha mengetahui segala2 nyer...

    BalasPadam
  4. Nice share :) duit 20posen sy bl nak byr hahahahahaha gurau jah

    BalasPadam
  5. ceeken : Allah maha melihat lagi maha mengetahui :)

    kyle ril : ade ke..bukan awak bg ke..hehehe halalkan sume kui2

    BalasPadam
  6. betul tue... apa ug qaseh cakap..

    4llow uu apa2 pun jom tukar2 link

    BalasPadam

♥Kadang2 Allah sembunyikan matahari..
Dia datangkan petir dan kilat..
kita menangis dan tertanya-tanya,
kemana hilangnya sinar...
Rupa2nya.. Allah nak hadiahkan kita pelangi♥

♥SEMUA CERITERA DALAM SEBUAH PELANGI♥
qaseh bukan pelangi , qaseh cuma qaseh , qaseh tak cantik macam pelangi tapi.... qaseh tetap ada di sini walau pelangi dah pergi..

No reproduction of the materials from this website and its accompanying associative social media channels are to be used in other third party sites without written a consent by Qaseh Dalia

All images, text and video content used must first be given permission by author.

For further inquiries, shoot an email at:
dalia_adelia@yahoo.com
@2010 | www.qasehdalia.com